Με τον αναβρασμό που επικρατεί στο πολιτικό σύστημα τις τελευταίες εβδομάδες, με την ψήφο εμπιστοσύνης, τις Πρέσπες, την γκαζόζα στη Βουλή, αλλά και τις επιστολές στήριξης των 6 βουλευτών για να ξεπεράσει η κυβέρνηση τα κοινοβουλευτικά εμπόδια, το ζήτημα της Συνταγματικής Αναθεώρησης πέρασε σε δεύτερη μοίρα.

Κι όμως, στις αρχές της ερχόμενη εβδομάδας, στις 12 και 13 Φεβρουαρίου θα συζητηθεί στην Ολομέλεια το αποτέλεσμα των εργασιών της Επιτροπής Αναθεώρησης του Συντάγματος που έχει συσταθεί εδώ και μήνες και επεξεργάζεται τα άρθρα που θα καταστούν αναθεωρητέα στην επόμενη Βουλή. Στις 13 Φεβρουαρίου θα γίνει ψηφοφορία για τα άρθρα που θα θεωρηθούν αναθεωρητέα, η οποία θα επαναληφθεί σε έναν μηνα, όπως προβλέπει το Σύνταγμα. Μια κίνηση της ΝΔ, όμως, στην Επιτροπή Αναθεώρησης φαίνεται πως έχει…μπλοκάρει την κυβέρνηση, καθώς δεν την περίμενε και ήδη, κατά πληροφορίες, αναζητεί οδό απεμπλοκής. 

Πιο συγκεκριμένα, στην Επιτροπή Αναθεώρησης ψήφισε 5 από τα 27 άρθρα που πρότεινε ο ΣΥΡΙΖΑ: το 32, για την αποσύνδεση της εκλογής ΠτΔ από την πρόκληση εθνικών εκλογών, το 54 για την ψήφο των αποδήμων, το 62 για τη βουλευτική ασυλία, το 86 για τις ποινικές ευθύνες υπουργών και το 101Α για τη διευκόλυνση της επιλογής των μελών των Ανεξάρτητων Αρχών. 

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ότι, εφόσον ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ ψηφίσουν από κοινού αυτά τα άρθρα στην Ολομέλεια και, άρα, ψηφιστούν με πάνω από 180 βουλευτές, η επόμενη Βουλή θα μπορεί να καθορίσει το περιεχόμενο της Συνταγματικής αλλαγής απλά με 151 βουλευτές. Αυτή, άλλωστε, είναι και η ουσία της συνταγματικής πρόβλεψης για εκλογές ανάμεσα στις δύο φάσεις αναθεώρησης: αρχικά, επιλέγονται τα προς αναθεώρηση άρθρα και στη συνέχεια, αφού παρεμβληθεί η νωπή λαϊκή εντολή, η Βουλή που προκύπτει από τις εκλογές αποφαίνεται για το περιεχόμενο της Αναθεώρησης. 

Τι γίνεται, όμως, πέρα από την αποσύνδεση της εκλογής ΠτΔ από τη διάλυση της Βουλής που είναι αίτημα από όλες τις πτέρυγες της Βουλής; Ο ΣΥΡΙΖΑ και η ΝΔ έχουν καταθέσει δύο εντελώς διαφορετικές προτάσεις για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Υπενθυμίζεται ότι βούληση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν αρχικά να ακολουθείται η παρούσα διαδικασία, με πλειοψηφία 200 και 180 ψήφων στους πρώτους δύο γύρους αντίστοιχα, αλλά στη συνέχεια, εφόσον δεν έχει εκλεγεί Πρόεδρος της Δημοκρατίας, να ακολουθούν έως και άλλες 6 ψηφοφορίες με 180 ψήφους – μία ψηφοφορία κάθε μήνα προκειμένου να αναζητηθεί η ευρύτερη δυνατή συναίνεση. Αντίθετα, η ΝΔ προτείνει τρεις ψηφοφορίες με 200 και 180 ψήφους στις πρώτες δύο και 151 στην τρίτη ψηφοφορία.  

Πριν από μερικές ημέρες, λοιπόν, στην αρμόδια Επιτροπή, η ΝΔ υπερψήφισε την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ. Με βάση τη συνταγματική τάξη, όμως, εφόσον το άρθρο καταστεί αναθεωρητέο με περισσότερες από 180 ψήφους, η επόμενη κοινοβουλευτική πλειοψηφία, κατά πάσα πιθανότητα αυτή της ΝΔ, θα μπορεί να τροποποιήσει το άρθρο ως προς το περιεχόμενό του κατά το δοκούν, με άμεση εφαρμογή. Τι σημαίνει αυτό; Ότι η διαδικασία εκλογής ΠτΔ στις αρχές του 2020 θα μπορεί να γίνει με εντελώς νέους όρουςκαι ακόμα και με απλή πλειοψηφία 151 βουλευτών, μιας και από τη ΝΔ διαμηνύουν ότι είναι εντελώς αβάσιμη η θεωρία που διακινούν κυβερνητικά στελέχη για «δέσμευση» της αναθεωρητικής Βουλής (σ.σ της επόμενης) από την προτείνουσα (σ.σ. την τωρινή) ως προς το περιεχόμενο των συνταγματικών τροποποιήσεων.