Στην προμετωπίδα του πολιτικού λόγου της ΝΔ επαναφέρει ο πρόεδρος του κόμματος Κυριάκος Μητσοτάκης τα ζητήματα Παιδείας, με δεδομένες και τις αλυσιδωτές εξελίξεις των τελευταίων ημερών, με την εισβολή φοιτητών στο γραφείο του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου, αλλά και τη δραματική κατάσταση που επικρατεί στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, με τη Σύγκλητο του Ιδρύματος να αποφασίζει συμβολικό λουκέτο για σήμερα, λόγω της διακίνησης ναρκωτικών στο εσωτερικό του. 

Υπό αυτό το πρίσμα, το μήνυμα που θέλει να κομίσει ο κ. Μητσοτάκης είναι ότι θα έχει μια εντελώς διαφορετική αντιμετώπιση για τα ζητήματα Παιδείας σε σχέση με τη σημερινή κυβέρνηση, τόσο σε ό,τι αφορά την οργάνωση και τον προσανατολισμό των Ανωτάτων Ιδρυμάτων, όσο και σε ό,τι έχει να κάνει με τον νόμο και την τάξη εντός και πέριξ αυτών. Αυτό ήταν και το μήνυμα-ομπρέλα της παρέμβασης του κ. Μητσοτάκη σε χθεσινή εκδήλωση ενώπιον πολλών ακαδημαϊκών και μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας στο κέντρο πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος». 

Να σημειωθεί, δε, ότι οι άξονες πολιτικής που περιέγραψε ο κ. Μητσοτάκης ενώπιων των εκατοντάδων πανεπιστημιακών είναι ένα πρελούδιο για τις συνολικές ανακοινώσεις αναφορικά με το σχέδιο της για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης που, κατά τις πληροφορίες του Reader.gr, θα παρουσιαστεί αναλυτικά σε ειδική εκδήλωση περί τα μέσα Νοεμβρίου.

Έτσι, ο κ. Μητσοτάκης περιγράφει την παιδεία ως εργαλείο ανάπτυξης, ενώ, παρά την επιμονή της ΝΔ στην ανάγκη αναθεώρησης του άρθρου 16 που με την παρούσα του μορφή δεν επιτρέπει την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, ο κ. Μητσοτάκης επιμένει να μιλά για την ανάγκη προστασίας και αναβάθμισης των δομών της δημόσιας Εκπαίδευσης, ώστε να αναμορφωθεί το ελληνικό πανεπιστήμιο, να λειτουργήσει ως χώρος ανάπτυξης δεξιοτήτων, αλλά και να συνδεθεί αποτελεσματικότερα με την αγορά εργασίας.

Το σχέδιο του κ. Μητσοτάκη, συνεπώς, για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση περιλαμβάνει:

-Πιο αυτόνομα και ελεύθερα πανεπιστημιακά ιδρύματα, πραγματικά αυτοδιοικούμενα από τις Συγκλήτους, αλλά και αξιολογούμενα από το κράτος. 

-Ασφαλές και καλύτερα αμειβόμενο περιβάλλον εργασίας για τους διδάσκοντες

-Πανεπιστημιακά ιδρύματα που πραγματικά προωθούν την καινοτομία, την έρευνα και την τεχνολογία. 

Τι θα προβλέπει ο νέος νόμος-πλαίσιο

Πώς θα πραγματωθούν οι στόχοι που περιγράφει ο κ. Μητσοτάκης για τα πανεπιστήμια; Σε νομοθετικό επίπεδο, με έναν νόμο «4009 plus»: δηλαδή, με έναν νόμο που θα έχει ως βάση τον νόμο 4009 του 2011, τον γνωστό «νόμο Διαμαντοπούλου», στην ψήφιση του οποίου είχε πρωτοστατήσει ο κ. Μητσοτάκης. Κατά τον κ. Μητσοτάκη απαιτούνται αυστηρότερες πρόνοιες για το πανεπιστημιακό άσυλο, το οποίο δεν θα υφίσταται με τη σημερινή του μορφή, ώστε να παταχθεί η ανομία στα πανεπιστήμια και να βελτιωθεί η ακαδημαϊκά καθημερινότητα διδασκόντων και διδασκομένων. Ακόμα, ο κ. Μητσοτάκης υπογραμμίζει την ανάγκη ενίσχυσης της τεχνολογικής εκπαίδευσης και της εξομάλυνσης του ακαδημαϊκού χάρτη, με τη συμμετοχή και των ίδιων των πανεπιστημίων στη διαδικασία. Επιπρόσθετα, δεσμεύτηκε για επανεξέταση του ειδικού μισθολογίου που αφορά τους καθηγητές, με γνώμονα και τις αποφάσεις του ΣτΕ, για απλοποίηση του κανονιστικού πλαισίου που αφορά τους Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Έρευνας, αλλά και για την ενίσχυση της αυτονομίας των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων, συνδυαστικά με εφαρμογή του μέτρου της αξιολόγησής τους. 

Τέλος, ο κ. Μητσοτάκης έκανε λόγο για την ανάγκη δημιουργίας επί πληρωμή ξενόγλωσσων ακαδημαϊκών προγραμμάτων, για καθορισμό του αριθμού εισακτέων από τα ίδια τα ακαδημαϊκά ιδρύματα, αλλά και την επαναφορά της βάσης εισαγωγής.

Όλα τα ανωτέρω θα κωδικοποιούνται σε έναν νέο νόμο-πλαίσιο που ο κ. Μητσοτάκης δεσμεύεται να φέρει στο πρώτο τρίμηνο της διακυβέρνησης της ΝΔ, στέλνοντας, όμως, και το μήνυμα στην πανεπιστημιακή κοινότητα ότι απαιτείται, ούτως ή άλλως, η συνεργασία της με την Πολιτεία, αλλιώς όποια νομοθετική πρωτοβουλία και αν ληφθεί, θα είναι προβληματική στην εφαρμογή της.