Μπορεί η διαδικασία…Αναθεώρησης του Συντάγματος να μην είναι τόσο «συναρπαστική» όσο οι κοινοβουλευτικές μάχες που εξελίχτηκαν το προηγούμενο διάστημα, από την ψήφο εμπιστοσύνης ως τη Συμφωνία των Πρεσπών και τα πολιτικά επακόλουθα αυτής, αλλά αυτή θα είναι η επόμενη σημαντική κοινοβουλευτική μάχη που θα λάβει χώρα τις επόμενες μέρες. 

Για την Τρίτη και την Τετάρτη είναι προγραμματισμένη η συνεδρίαση στην Ολομέλεια, προκειμένου να συζητηθούν και να ψηφιστούν τα άρθρα που θα καταστούν αναθεωρητέα. Τα άρθρα που θα ψηφιστούν θα ψηφιστούν εκ νέου, σε νέα συνεδρίαση της Ολομέλειας μετά από έναν μήνα, ώστε να καθοριστεί η «αναθεωρητέα ύλη» για την επόμενη Βουλή που θα είναι αναθεωρητική. 

Βεβαίως, στο παρασκήνιο εξελίσσεται ένα power game μεταξύ του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ που δεν είναι καθόλου ασύνδετο με ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που ανέδειξε το Reader.gr προ ημερών και έχει να κάνει με την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Υπενθυμίζεται ότι βούληση της κυβέρνησης, είναι να αλλάξει το επίμαχο άρθρο 32 και να αποσυνδεθεί η διαδικασία εκλογής του ΠτΔ από τη διάλυση της Βουλής. Πριν από μερικές ημέρες, όμως, στην αρμόδια Επιτροπή, η ΝΔ υπερψήφισε την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για το άρθρο 32. Με βάση τη συνταγματική τάξη, λοιπόν, εφόσον το άρθρο καταστεί αναθεωρητέο με περισσότερες από 180 ψήφους (θα το ψηφίσουν τουλάχιστον ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ και ΚΙΝΑΛ στην Ολομέλεια), η επόμενη κοινοβουλευτική πλειοψηφία, κατά πάσα πιθανότητα αυτή της ΝΔ, θα μπορεί να τροποποιήσει το άρθρο ως προς το περιεχόμενό του κατά το δοκούν, με άμεση εφαρμογή. Τι σημαίνει αυτό; Ότι η διαδικασία εκλογής ΠτΔ στις αρχές του 2020 θα μπορεί να γίνει με εντελώς νέους όρους και ακόμα και με απλή πλειοψηφία 151 βουλευτών, χωρίς να μπορεί η αντιπολίτευση να «εκβιάσει» με πτώση της κυβέρνησης, όπως έγινε το 2014. 

Πού εστιάζεται πλέον η μάχη; Η κυβερνητική πλειοψηφία βάζει στο τραπέζι τη «θεωρία» ότι η προτείνουσα Βουλή, δηλαδή η τωρινή, ορίζει και την κατεύθυνση των αλλαγών που θα κάνει η «αναθεωρητική Βουλή», δηλαδή η επόμενη Βουλή που θα προκύψει από τις εκλογές. Αυτό, τουλάχιστον με βάση τις πρόνοιες του Συντάγματος, είναι…καινοφανές. Διότι, όπως επισημαίνουν στο Reader.grσυνταγματολόγοι, ο συνταγματικός νομοθέτης δεν θα είχε προβλέψει την ανάγκη να παρεμβάλλονται εκλογές ανάμεσα στις δύο φάσεις της αναθεώρησης, αν ήταν η προτείνουσα Βουλή εκτός από τον αριθμό των προς αναθεώρηση άρθρων και ορίζει, εν πολλοίς, και το περιεχόμενο της αναθεώρησης. Σε αυτή τη λογική, παράλληλα, κινείται και η ΝΔ, η οποία διαμηνύει ότι η επόμενη κοινοβουλευτική πλειοψηφία-δηλαδή μια πλειοψηφία της ΝΔ-θα προβεί σε αλλαγές στο Σύνταγμα κατά το δοκούν και χωρίς να δεσμεύεται από τις επιδιώξεις του ΣΥΡΙΖΑ.

Βεβαίως, για την προσέγγιση της ΝΔ στην επόμενη Βουλή, γεννάται ένα ερώτημα: θα επιλέξει να ολοκληρώσει μια αναθεώρηση light, με λίγες ουσιαστικές παρεμβάσεις, με την πλειοψηφία που είναι άκρως πιθανό να έχει στην επόμενη Βουλή ή θα ξεκινήσει όλη τη διαδικασία ξανά από την αρχή, προκειμένου να διευρύνει το πεδίο της αναθεώρησης και να περιλάβει κεφαλαιώδεις δεσμεύσεις του κ. Μητσοτάκη, όπως αυτή για το άρθρο 16;