Η χθεσινή απόφαση της ΝΔ να προχωρήσει σε εμπάργκο στην ΕΡΤ, μετά την παρομοίωση του Κυριάκου Μητσοτάκη από τον δημοσιογράφο της εκπομπής «Δεύτερη Ματιά» Σωτήρη Καψώχα με «θεωρητικό φασισμού», ήταν ουσιαστικά θέμα χρόνου, από τη στιγμή που η διοίκηση της Δημόσιας Τηλεόρασης δεν προέβη σε ανασκευή της διατύπωσης του δημοσιογράφου. Ούτως ή άλλως, στη ΝΔ είχαν καταγράψει πλείστα όσα περιστατικά στρεβλής λειτουργίας της ΕΡΤ, με αποτέλεσμα η απόφαση να θεωρείται εδώ και καιρό θέμα χρόνου.

Ενδιαφέρον, δε, έχει και το ότι η ΝΔ δεν αποσύρει απλά τα στελέχη της από τις εκπομπές της ΕΡΤ, αλλά ζητά και από τη Δημόσια Ραδιοτηλεόραση να σταματήσει να καλύπτει τη δραστηριότητα του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης και προειδοποιεί ότι για «κάθε προπαγανδιστικό σχόλιο που θα κάνουν οι Συριζαίοι γκαουλάιτερ» θα προσφεύγει στο ΕΣΡ. Τέλος, η ΝΔ δεν παρέλειψε να σχολιάσει και τη στάση του ΕΣΡ ως προϊσταμένης αρχής, το οποίο επίσης δεν προέβη χθες σε κανένα σχόλιο. 

Υπό αυτό το πρίσμα, τα στελέχη της ΝΔ θα απέχουν μέχρι νεωτέρας από την ΕΡΤ και η μόνη επαφή του κόμματος με τη Δημόσια Ραδιοτηλεόραση θα είναι η κάλυψη της δραστηριότητας του κ. Μητσοτάκη που εκ του νόμου υποχρεούται να διεκπεραιώνει η ΕΡΤ. 

Και μπορεί η ΝΔ να εξαπέλυσε δριμύτατη επίθεση στην ΕΡΤ, δικαιολογώντας την απόφαση για απόσυρση στελεχών της από τις εκπομπές, αλλά δεν είναι το μόνο εμπάργκο που έχει επιβληθεί από κόμμα σε τηλεοπτικό σταθμό τα προηγούμενα χρόνια. Και κατά τις περασμένες δεκαετίες, δε, είχαν σημειωθεί σκληρές κόντρες με ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς, όπως για παράδειγμα αυτή του Ανδρέα Παπανδρέου με την ΕΡΤ στα τέλη της δεκαετίας του ’80 ή του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη με τον ΣΚΑΪ στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Η πρακτική του «εμπάργκο», όμως, ξεκίνησε να καθιερώνεται τα τελευταία χρόνια. 

Το εμπάργκο στον Πρετεντέρη

Αίσθηση είχε προκαλέσει την άνοιξη του 2013, η απόφαση του ΣΥΡΙΖΑ να αποσύρει τους εκπροσώπους του κόμματος της τότε αξιωματικής αντιπολίτευσης από το πάνελ της εκπομπής «Ανατροπή» του Γιάννη Πρετεντέρη στο Mega, μετά από άρθρο που είχε γράψει ο δημοσιογράφος στο Βήμα της Κυριακής με τίτλο «Ζωή Κασιδιάρη», αναφερόμενος στη Ζωή Κωνσταντοπούλου. Έκτοτε, βουλευτές και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ δεν συμμετείχαν στην εκπομπή του προβεβλημένου δημοσιογράφου του σταθμού, αυτό, όμως, δεν ίσχυσε για τις άλλες εκπομπές του καναλιού ή για το κεντρικό δελτίο. 

Το εμπάργκο σε ΔΤ και ΝΕΡΙΤ

Η απόφαση της κυβέρνησης Σαμαρά να κλείσει την ΕΡΤ, το καλοκαίρι του 2013, προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις, με τον ΣΥΡΙΖΑ να βγαίνει κυριολεκτικά «στα κάγκελα». Λίγες εβδομάδες μετά το «μαύρο» στη Δημόσια Ραδιοτηλεόραση, ξεκίνησε τις μεταδόσεις το διάδοχο σχήμα της, η Δημόσια Τηλεόραση (ΔΤ), την οποία διαδέχθηκε το 2014 η Νέα Ελληνική Ραδιοφωνία Ίντερνετ Τηλεοραση (ΝΕΡΙΤ). Οι εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ ουδέποτε πήγαν σε εκπομπές της ΔΤ, ενώ το ίδιο ίσχυσε και για τις εκπομπές της ΝΕΡΙΤ, έστω και αν το διάδοχο σχήμα της ΔΤ μετέδιδε ομιλίες του Αλέξη Τσίπρα, όπως προβλέπεται από τον νόμο. Μάλιστα, κατά την περίοδο της ΔΤ, στο εμπάργκο συμμετείχαν και άλλα κόμματα της ελάσσονος αντιπολίτευσης, όπως οι ΑΝΕΛ, το ΚΚΕ και η ΔΗΜΑΡ που είχε αποχωρήσει από την τρικομματική κυβέρνηση. Εν τέλει, η ΝΕΡΙΤ αντικαταστάθηκε από την ΕΡΤ το 2015. 

Το εμπάργκο στον ΣΚΑΪ το 2015

Την περίοδο του δημοψηφίσματος, τα πνεύματα οξύνθηκαν πολύ. Ο ΣΚΑΪ ήταν από τους τηλεοπτικούς σταθμούς που τάχθηκαν υπέρ του ΝΑΙ, με αποτέλεσμα, ο ΣΥΡΙΖΑ και οι ΑΝΕΛ να καταγγείλουν επιχείρηση τρομοκράτησης των πολιτών πριν από τις κάλπες, αλλά και παραβίαση της εκλογικής νομοθεσίας, με μετάδοση εκπομπών με εκπροσώπους του ΝΑΙ το Σάββατο 4 Ιουλίου. Εξ αυτού, τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ όσο και οι ΑΝΕΛ ανακοίνωσαν ότι δεν θα συμμετείχαν στις εκπομπές του σταθμού τη βραδιά του δημοψηφίσματος. 

Το εμπάργκο στον ΣΚΑΪ που κρατάει ακόμα

Φυσικά, η πιο πρόσφατη περίπτωση είναι το εμπάργκο που επέβαλε στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ εκ νέου ο ΣΥΡΙΖΑ, λίγο μετά την πυρκαγιά στο Μάτι. Συγκεκριμένα, ελάχιστα μετά την καταστροφή, ο δημοσιογράφος Τάκης Χατζής είχε πει ότι ετοιμάζεται καρατόμηση των αρχηγών της Πυροσβεστικής και της Αστυνομίας, με τον ΣΥΡΙΖΑ να καταγγέλλει το κανάλι για επιχείρηση τρομοκράτησης, αλλά και κάμψης του ηθικού των Σωμάτων Ασφαλείας, διαψεύδοντας τις εν λόγω πληροφορίες. Εν τέλει, όμως, οι αρχηγοί των δύο Σωμάτων απομακρύνθηκαν, μετά και την αλήστου μνήμης συνέντευξη Τύπου στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και αντικατασταθηκαν από τους υπαρχηγούς τους. Το εμπάργκο του ΣΥΡΙΖΑ στο κανάλι ισχύει ακόμα και σήμερα, αν και το ρεπορτάζ του σταθμού απεδείχθη αληθές, δείχνοντας, επί της ουσίας, ότι η απόφαση λίγο σχετιζόταν με το ρεπορτάζ αυτό καθ’ αυτό.