«Το πιο γνωστό ανέκδοτο για την πόλη της Θεσσαλονίκης παύει να είναι πια ανέκδοτο και γίνεται πραγματικότητα», δήλωσε με νόημα ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, το μεσημέρι του Σαββάτου, κατά τον χαιρετισμό του από τον σταθμό του μετρό Θεσσαλονίκης στο Συντριβάνι, τον οποίο επιθεώρησε.

Όπως τόνισε ο πρωθυπουργός «Είναι στο 95% ολοκληρωμένο το έργο σε ό,τι αφορά την κατασκευή των 13 πρώτων σταθμών και αυτό που λείπει είναι δύο πράγματα: Οι συρμοί και ο ιδιοκτήτης του έργου, δηλαδή οι πολίτες της Θεσσαλονίκης που δικαιούνται μετά από τόσα χρόνια αναμονής να έχουν τη δυνατότητα μιας σύγχρονης υποδομής που θα αλλάξει την ποιότητα της ζωής τους και την καθημερινότητα τους».

Συνεχίζοντας ο κ. Τσίπρας σημείωσε ότι το πρώτο εξάμηνο του 2019 θα γίνουν οι δοκιμές των συρμών, ενώ εξέφρασε την πεποίθησή του ότι «όχι στο τέλος του 2020, αλλά τον Φλεβάρη του 2020 οι πολίτες της Θεσσαλονίκης θα είναι σε θέση να κάνουν χρήση ενός εργαλείου που το έχουν ανάγκη».

«Δεν μπορώ να αποφύγω τις μνήμες που έρχονται στο μυαλό μου, τις εικόνες του έργου που ως πρωθυπουργός αντίκρισα όταν παραλάβαμε τα έργα στις αρχές του 2015: Ερειπωμένα εργοτάξια, λαμαρίνες σε όλη την πόλη, μεγάλες διαφωνίες για την επίλυση τεχνικών ζητημάτων, νομικές εμπλοκές διεκδίκηση απίστευτων αποζημιώσεων για τις καθυστερήσεις, για το 30% του έργου που ανέρχονταν σε ποσά μεγαλύτερα από ό,τι το συνολικό συμβασιοποιημένο τίμημα του έργου», συμπλήρωσε ο πρωθυπουργός.

Στη συνέχεια εξήγησε ότι 900 εκατ. ήταν όλο το έργο, ενώ 1,1 δισ. ήταν οι απαιτήσεις που ζητούσαν για το 30% του έργου. «Προχωρήσαμε σε δύσκολη διαπραγμάτευση, συμφωνήσαμε τελικά διαιτητικά δικαστήρια και ανώτατο πλαφόν αποζημίωσης και τελικά οι αποφάσεις όρισαν τελικά 188 εκατ. ευρώ αντί για 1,1 δισ. ευρώ». «Κάτι περισσότερο από 900 εκατ. ευρώ σώθηκαν από τα χρήματα του ελληνικού λαού», σημείωσε.

Ο πρωθυπουργός πρόσθεσε ακόμη ότι το έργο του Μετρό στη Θεσσαλονίκη ήταν σταματημένο, βαλτωμένο, μαζί με την ανάπτυξη της πόλης, την προοπτική της, την ελπίδα των Θεσσαλονικέων. «Ένα έργο που αντί να δώσει τις οριστικές λύσεις στο μεγάλο πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, των αστικών συγκοινωνιών, διαίρεσε την κοινωνία, υπονομεύοντας στην κοινή γνώμη και το ίδιο το έργο αλλά και την πολιτιστική κληρονομιά», τόνισε για να συμπληρώσει πως το έργο «όχι μόνο προχώρησε αλλά ολοκληρώνεται σε χρόνο συντομότερο από όσο κανείς θα μπορούσε να φανταστεί, σε σχέση με τη πορεία των εργασιών όταν αναλάβαμε, σε σχέση με την απίστευτη χρονοτριβή και κωλυσιεργία όλα τα προηγούμενα χρόνια μέχρι να αναλάβουμε».

Ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι αυτό οφείλεται στο ότι υπήρξε μια άλλη πρακτική και αντίληψη για τα πράγματα που επιτρέπει και την ολοκλήρωση του έργου και την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς.

«Σπάσαμε το ψευτοδίλημμα που έλεγε ή αρχαία ή μετρό και καταλήξαμε σήμερα να έχουμε και αρχαία και μετρό», πρόσθεσε ο πρωθυπουργός, για να συνεχίσει: «Σήμερα, λοιπόν, είμαστε περήφανοι που ολοκληρώθηκαν οι σταθμοί και το πρώτο εξάμηνο του 2019 ξεκινά η δοκιμαστική λειτουργία. Είμαστε περήφανοι γιατί το μετρό θα λειτουργήσει στο σύνολο της βασικής του διαδρομής, μέχρι τον σιδηροδρομικό σταθμό. Είμαστε περήφανοι γιατί λίγους μήνες αργότερα θα λειτουργήσει και η επέκταση προς την Καλαμαριά», είπε.

Τόνισε ότι «κυρίως όμως είμαστε περήφανοι γιατί ολοκληρώνουμε ένα ολιστικό σχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, με όλα τα διαθέσιμα μέσα», για να σημειώσει ότι «ολοκληρώνουμε και υλοποιούμε υποδομές που δίνουν τα όπλα στην Θεσσαλονίκη αλλά και στην Βόρεια Ελλάδα για να γίνει το οικονομικό, παραγωγικό, εμπορικό και πολιτιστικό κέντρο των Βαλκανίων».

«Η Θεσσαλονίκη μετεξελίσσεται από ‘συμπρωτεύουσα’, από φτωχό συγγενή και ουραγό σε διεθνές κέντρο, σε μια σύγχρονη πόλη ευρωπαϊκή, σε μια πρωτεύουσα των Βαλκανίων», σημείωσε ο κ. Τσίπρας, ενώ ανέφερε ειδικότερα:

- Τις επόμενες μέρες ολοκληρώνεται το έργο της διπλής ηλεκτροδοτούμενης σιδηροδρομικής σύνδεσης Αθήνας- Θεσσαλονίκης. Όταν η εταιρεία το θέσει σε λειτουργία το τρένο θα κάνει 3 ώρες και 17 λεπτά.

- Ολοκληρώνεται επίσης η ηλεκτροδοτούμενη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκης Ιδωμένης.

- Προχωρά η υλοποίηση της συμφωνίας για τη διασύνδεση των λιμανιών της Β. Ελλάδας με τα λιμάνια του Εύξεινου Πόντου.

- Ολοκληρώθηκε το σιδηροδρομικό, οδικό και έργο ανάπλασης στην Μενεμένη, που δίνει σημαντική λύση μέσα στον υποβαθμισμένο αστικό ιστό.

- Ενώ ολοκληρώνονται οι μελέτες για τον αναβάθμιση του προαστιακού προς Έδεσσα και ολοκληρώθηκαν οι αντίστοιχες προς Γιαννιτσά.

«Όταν μιλάμε για δίκτυο αστικών συγκοινωνιών σε μια μεγάλη σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη όπως είναι η Θεσσαλονίκη, κύρια λύση είναι το μετρό και ο προαστιακός. Τα μέσα σταθερής τροχιάς», τόνισε ο κ. Τσίπρας.

Ταυτόχρονα, ανακοίνωσε ότι εντός του 2019 θα ξεκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες της επέκτασης του μετρό προς τις δυτικές συνοικίες της πόλης, «εκείνες που παραδοσιακά οι κυβερνήσεις με τα μεγάλα λόγια για την πόλη συνήθιζαν να ξεχνούν μαζί με τους πολίτες και τις ανάγκες τους». Πρόσθεσε ότι αυτή η επέκταση δεν θα δώσει μόνο πνοή στο πιο λαϊκό κομμάτι της πόλης, αλλά και θέσεις εργασίας.

«Ο στόχος μας είναι το μετρό να εκτείνεται από το αεροδρόμιο ως τις δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης, ο προαστιακός να συνδέει τις όμορες περιοχές της περιφερειακής ενότητας Θεσσαλονίκης και ο ΟΑΣΘ και τα ΚΤΕΛ στο χώρο ευθύνης τους ο καθένας να μεταφέρουν τους πολίτες στους πλησιέστερους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς», είπε. Συμπλήρωσε ότι μελετάται επίσης η βιωσιμότητα των αστικών ακτοπλοϊκών μεταφορών στο Θερμαϊκό.

«Αυτός ο στόχος δεν είναι ένα όραμα», είπε ο πρωθυπουργός για να συμπληρώσει πως «δεν είναι μία εξαγγελία από αυτές που συνήθως ακούτε κάθε Σεπτέμβρη στη ΔΕΘ, αλλά εδώ και λίγα χρόνια είναι ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός που υλοποιείται παρά τις δυσκολίες, τα εμπόδια, την στρεβλή κληρονομιά που έχουμε αναλάβει».

«Παρακολουθώ από κοντά τα προβλήματα της πόλης, δεν ξέρω αν άλλοι πρωθυπουργοί, παρότι μπορεί να αγαπούσαν την πόλη, είχαν την ευκαιρία να καταπιαστούν τόσο πολύ με αυτά όπως εγώ τα τελευταία χρόνια», σχολίασε ο Αλ. Τσίπρας.

Αναφερθείς στον ΟΑΣΘ και τα προβλήματά του, είπε ότι «τον Αύγουστο του 2016 παραλάβαμε έναν ΟΑΣΘ που είχε χρεοκοπήσει οικονομικά και επιχειρησιακά». Συγκεκριμένα μίλησε για: Ληξιπρόθεσμα χρέη 102 εκατ. ευρώ. Ζημιές 32 εκατ. ευρώ, άδεια ταμεία. Ασυντήρητα λεωφορεία για μία 5ετία, κυκλοφορούσαν μόνο 245 από τα 622 λεωφορεία, ενώ εκατοντάδες λεωφορεία δωδεκαετίας είχαν πουληθεί δήθεν ως παλιοσίδερα. Τα αποθεματικά για αγορά νέων λεωφορείων ενώ έπρεπε να είναι 42 εκατ. ευρώ ήταν 700 ευρώ. Απλήρωτοι εργαζόμενοι και απεργιακές κινητοποιήσεις κάθε μήνα.

«Είναι αλήθεια», είπε, «πως μια τέτοια χαώδης κατάσταση δεν μπορεί να αλλάξει από τη μια μέρα στην άλλη, γι΄ αυτό και παραδέχομαι ότι υπάρχουν ελλείψεις και προβλήματα».