Δώδεκα χρόνια συμπληρώνονται σήμερα (23/5) από τότε που ο ήρωας Σμηναγός της Ελληνικής πολεμικής αεροπορίας Κωνσταντίνος Ηλιάκης σκοτώθηκε, μετά από πτώση του αεροσκάφους του στην Κάρπαθο η οποία προήλθε από αερομαχία με τουρκικά μαχητικά.

Ο θάνατος του αποδόθηκε επίσημα σε «ατύχημα που προήλθε από ανθρώπινο λάθος» του Τούρκου με την οποίο ενεπλάκη στο αέρα ο άτυχος 36χρονος Σμηναγός, ο οποίος ήταν πατέρας δύο παιδιών, που τότε ήταν 2 και 5 ετών.

Οι μαρτυρίες και οι απόρρητες αναφορές που είχε φέρει στο φως το 2006 η εφημερίδα Real news αποκάλυπταν όμως ότι ο Έλληνας σμηναγός δέχθηκε επίθεση από το τουρκικό μαχητικό που καταδίωκε.

Η εμπλοκή

Τα δύο ελληνικά F-16 βγήκαν για καταδίωξη τεσσάρων τουρκικών αεροσκαφών, τα οποία είχαν εισβάλει στον εθνικό εναέριο χώρο της Ελλα΄δας, ξεκινώντας από το αεροδρόμιο της 133 Σμηναρχίας Μάχης στην Κρήτη.

Όταν συναντήθηκαν οι δύο σχηματισμοί στον αέρα και ξεκίνησε η καταδίωξη τους, ο Κ. Ηλιακής δέχθηκε ξαφνικά επίθεση από το ένα τουρκικό μαχητικό. Ο Τούρκος χειριστής Χαλί Ιμπραήμ Οσκεμπίρ, χτυπώντας με το δεξί φτερό του RF-4 την καλύπτρα του αεροσκάφους του Ηλιάκη, το οδήγησε σε κάθετη και ανεξέλεγκτη πτώση, στέλνοντας τον στον θάνατο.

Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ), μετά από «έρευνες», είχε προχωρήσει στη σύνταξη επισήμου πορίσματος για τις συνθήκες της κατάρριψης του ελληνικού μαχητικού:

«Ο σμηναγός Ηλιάκης κατευθύνθηκε προς το τουρκικό αεροσκάφος RF-4, στο πλαίσιο διατεταγμένης και σύμφωνης με το περιεχόμενο και τα δεδομένα αποστολής του προσπάθειας αναχαίτισης – αναγνώρισης σε ευθεία και οριζόντια πτήση, χωρίς να ελιχθεί καθ’ οποιονδήποτε τρόπο και χωρίς να παραβιάσει την απόσταση ασφαλείας των 1000 ποδών που ορίζεται για την αποφυγή εναέριων συγκρούσεων μεταξύ αεροσκαφών.

Αντίθετα, προέκυψε σαφώς ότι ο χειριστής του leader (αρχηγού) αεροσκάφους του τουρκικού σχηματισμού προέβη στην εκτέλεση βίαιου και επικίνδυνου ελιγμού σε απόσταση μικρότερη των 100 ποδών, προς παρενόχληση – αποτροπή προσέγγισης του Ηλιάκη στο τουρκικό RF-4, αναπτύσσοντας έτσι υψηλή ταχύτητα (εμμονή να παραμείνει εσωτερικά και ψηλότερα από το ελληνικό μαχητικό, έχοντας πορεία σύγκρουσης, αντί να περάσει από κάτω). Συνέπεια όλων αυτών ήταν ο Τούρκος χειριστής να απολέσει τον έλεγχο του αεροσκάφους του, το οποίο ανεξέλεγκτο προσέκρουσε βίαια σε εκείνο του Ηλιάκη». Ανέφερε το πόρισμα, το οποίο όμως η οικογένεια του εκλιπόντα Σμηναγού αμφισβητεί μιλώντας για δολοφονική επίθεση από τον Τούρκο πιλότο, ο οποίος δεν υπέστη καμία συνέπεια για τη πράξη του.

Σύμφωνα μάλιστα με την μαρτυρία του σμηναγού Ι. Αγγέλη προκύπτει πως υπήρχε πρόθεση από την πλευρά του Τούρκου πιλότου:

«Το F-16 που βρισκόταν πίσω από τον Νο 2 (σ.σ. τον Κώστα Ηλιάκη) του σχηματισμού προσέγγισε σε πολύ μικρή απόσταση και εκτελούσε επικίνδυνους ελιγμούς επί 10 λεπτά, προσπαθώντας να χτυπήσει την καλύπτρα του ελληνικού αεροσκάφους με το πτερό του, αλλά και να το ρίξει στα καυσαέρια σε χαμηλό ύψος. Παρόμοιές ενέργειες, σε μικρότερο βαθμό, εκτελούσε και το άλλο τουρκικό που βρισκόταν πίσω μου. Οι ενέργειες αυτές αναφέρθηκαν και στο R/T» ανέφερε στην Real News.

Τράβηξε όπλο ο Τούρκος Πιλότος

Μετά την εναέρια σύγκρουση, ο Τούρκος πιλότος έπεσε σε διεθνή χωρικά ύδατα, εντός του FIR Αθηνών . Αρνήθηκε να επιβιβαστεί στο ελληνικό Super puma που έφτασε πρώτο στο σημείο, ενώ όταν έφτασε πλωτό από το Λιμεναρχείο Καρπάθου, ο Τούρκος πιλότος τράβηξε το ατομικό του περίστροφο φωνάζοντας να μην τον πλησιάσουν.

το ΕΘΚΕΠΙΧ έστειλε τη συγκεκριμένη εντολή:

«Εντολή Α/ΓΕΕΘΑ για παράδοση Τούρκου πιλότου στο τουρκικό πλήρωμα διάσωσης με τρόπο όμως ώστε να φανεί ότι η παράδοση έγινε από την ελληνική προς τη τουρκική πλευρά. Η παράδοση να καταγραφεί από κάμερα».