Έξι τρόποι για να αντιμετωπίσεις το θυμό στη δουλειά σου

Έξι τρόποι για να αντιμετωπίσεις το θυμό στη δουλειά σου

Οι άνθρωποι προσπαθούν να αποφεύγουν τα αρνητικά συναισθήματα όπως λύπη, άγχος και θυμό, χωρίς να καταλαβαίνουν πως πρόκειται για απόλυτα φυσιολογικά βιώματα. Τι γίνεται όμως όταν θυμώνεις στη δουλειά σου ενώ βρίσκεσαι μεταξύ αγνώστων; 

Η πρακτική της αποφυγής των αρνητικών συναισθημάτων δεν είναι απαραίτητα σωστή σύμφωνα με την Ντιάνα Τζέντες, καθηγήτρια στο Fox School of Business του Πανεπιστήμιο Temple.

«Ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα» λέει η Τζέντες που έχει κάνει έρευνα για το ρόλο του θυμού στο χώρο εργασίας.

«Πρόκειται για σημάδι πως κάτι μας ενοχλεί. Όταν νιώθουμε θυμό, βοηθάει να σκεφτούμε το τι ακριβώς μας θυμώνει» λέει η Τζέντες και ισχυρίζεται πως «ο θυμός επιτάσσει δράση. Μπορεί να σε βοηθήσει στο να καλυτερέψει μία κατάσταση, ωστόσο πρέπει να ξέρεις ότι υπάρχει ο σωστός και ο λάθος τρόπος να τον διαχειριστείς».

Ιδού τα έξι βήματα για αντιμετωπίσεις τον θυμό στο χώρο εργασίας:

Αποστασιοποιήσου από την κατάσταση

Αποστασιοποιήσου από την κατάσταση

Αν νιώθεις πως είσαι έτοιμος να «εκραγείς» η Τζέντες προτείνει να αποστασιοποιηθείς από την κατάσταση που σε ενοχλεί για να ηρεμήσεις και σου προτείνει να πεις:

«Εκνευρίστηκα (με αυτό που συμβαίνει, οτιδήποτε και αν είναι. Δώσε μου λίγα λεπτά να ηρεμήσω και μετά να μιλήσουμε επειδή πρέπει να λυθεί το θέμα».

Μπορεί να προκαλεί αμηχανία στο άκουσμα της η συγκεκριμένη φράση, αλλά πρόκειται για καλύτερο τρόπο αντιμετώπισης καθώς όταν «πνίγεται» ο θυμός, μετά θα... εκραγείς.

Προσπάθησε να ηρεμήσεις σκεπτόμενος κάτι διαφορετικό

Προσπάθησε να ηρεμήσεις σκεπτόμενος κάτι διαφορετικό

Το πρόβλημα με τον θυμό είναι πως βάζει «φωτιά» στο κέντρο των συναισθημάτων του εγκεφάλου και χάνεται προς στιγμήν η λογική.

Ενώ είναι απόλυτα δεκτός ο θυμός, χρειάζεται χρόνος για να ηρεμήσεις πριν σκεφτείς ή συζητήσεις αυτό που σε ενόχλησε διαφορετικά μπορεί να πεις κάτι προσβλητικό στο συνομιλητή σου.

«Σβήσε τις φλόγες και θα δεις καθαρά, θα επικοινωνήσεις πιο ουσιαστικά. Πάρε αναπνοές, κάνε μία βόλτα, δες μια κωμωδία, γυμνάσου, προσευχήσου. Κάνε οτιδήποτε που θεωρείς πως θα σε κάνει να ηρεμήσεις», γράφει η  Emma Seppälä, διευθύντρια του Κέντρου Συμπόνοιας και Αλτρουισμού του Πανεπιστημίου Στάνφορντ.

Σε περίπτωση που δεν μπορείς να κάνεις κάτι από αυτά που σε ηρεμούν τη στιγμή που θυμώνεις, δοκίμασε ασκήσεις αναπνοής.

Απέφυγε να λες τις λέξεις «ποτέ» και «πάντα»

Απέφυγε να λες τις λέξεις «ποτέ» και «πάντα»

Ανασχεδίασε τις σκέψεις σου για να μπορέσεις να σκεφτείς λογικά. Οι σκέψεις ενώ είσαι θυμωμένος συχνά «διογκώνονται και δραματοποιούνται» σύμφωνα με την Αμερικανική Ένωση Ψυχολογίας.

Σύμφωνα με την Ένωση, οι άνθρωποι ενώ είναι θυμωμένοι σκέπτονται πως δεν θα τα καταφέρουν ή ότι πάντα κάτι θα πηγαίνει λάθος.

Η λύση που προτείνει είναι πως πρέπει ο θυμωμένος άνθρωπος να κατανοήσει: «Πως αυτό που βιώνω είναι ενοχλητικό και να καταλάβω γιατί εκνευρίστηκα. Δεν ήρθε το τέλος του κόσμου και δεν μπορώ να διορθώσω την κατάσταση με το να νευριάζω».

Κατανόησε πως ο άλλος πιθανότατα δεν έχει διαπιστώσει καν τι σου συμβαίνει

Κατανόησε πως ο άλλος πιθανότατα δεν έχει διαπιστώσει καν τι σου συμβαίνει

Όταν το θέμα έχει να κάνει με συναδέλφους που σε ενοχλούν, η Seppälä αναφέρει ότι πιθανότατα δεν έχουν καταλάβει πως κάτι σας εκνεύρισε: «Οι περισσότεροι από εμάς δεν έχουν διαβολικές προθέσεις, αλλά κάνουμε λάθη που πληγώνουν και εκνευρίζουν τους ανθρώπους, χωρίς να το θέλουμε. Οι πιθανότητες λένε πως ο άνθρωπος που σε νευρίασε δεν είχε σκοπό να σου κάνει κακό».

Συζήτησε γι αυτό που σε ενοχλεί χωρίς να κατηγορείς τον συνομιλητή σου

Συζήτησε γι αυτό που σε ενοχλεί χωρίς να κατηγορείς τον συνομιλητή σου

Ο καλύτερος τρόπος για να εκφράσεις τα προβλήματά σου είναι να είσαι θετικός, να αποφεύγεις να κατηγορείς τον συνομιλητή σου και να κάνεις αναφορά στον εαυτό σου, μιλώντας για τις προοπτικές και τις ανάγκες σου.

Προσπάθησε να καταλάβεις τον συνομιλητή σου

Προσπάθησε να καταλάβεις τον συνομιλητή σου

Οι άνθρωποι γίνονται απίστευτα εγωκεντρικοί όταν εκνευρίζονται, σύμφωνα με την Seppälä και προσπαθούν να επιστρατεύσουν οποιοδήποτε επιχείρημα για να αποδείξουν ότι ο συνομιλητής τους έχει άδικο. Είναι πολύ σημαντικό να μην συμπεριφέρεσαι με αυτό τον τρόπο αν θες να λύσεις το πρόβλημά σου.

Αφού εκφράσεις τα συναισθήματά σου, ρώτα τον συνομιλητή σου γιατί σου συμπεριφέρθηκε με τον τρόπο που σε ενόχλησε.

«Όταν αφήνεις χώρο στον άλλο να σου εκφραστεί ρωτώντας τον γιατί χωρίς να υποθέτεις το χειρότερο, στην πραγματικότητα ανοίγεις το δρόμο για να επικοινωνήσεις πραγματικά», αναφέρει η Seppälä. «Το αποτέλεσμα είναι να δημιουργήσεις μία βαθύτερη σχέση που βασίζεται στην επικοινωνία, τον σεβασμό, την συμπόνοια και την κατανόηση».