Μενού
  • Α-
  • Α+

Ηλεκτροσόκ προκαλεί στα νοικοκυριά το γεγονός ότι εταιρείες παροχής ηλεκτρικού ρεύματος, σπάνε μονομερώς τα συμβόλαια σταθερών τιμών που έχουν συνάψει με πελάτες τους και τα μετατρέπουν σε κυμαινόμενα με ρήτρες αναπροσαρμογής-φωτιά. Οι πελάτες καταγγέλλουν ότι πιάνονται στον ύπνο, καθώς παρατηρείται ότι οι προμηθευτές σπάνε μονομερώς τα συμβόλαια σταθερής τιμής και τα αντικαθιστούν με κυμαινόμενα τιμολόγια με ρήτρες αναπροσαρμογής.

Το σπάσιμο του συμβολαίου μονομερώς, δεν είναι παράνομο, ωστόσο, υπάρχουν κάποιες σκιές όπως ανέφερε σε σχετικό ρεπορτάζ το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Open. Η διαδικασία από τους παρόχους γίνεται με αξιοποίηση ενός παραθύρου που υπάρχει στο νόμο και προβλέπει ότι η εταιρεία μπορεί μονομερώς να προχωρήσει σε αλλαγές στους όρους του συμβολαίου που έχει συναφθεί, αν έχουν παρέλθει 6 μήνες από την υπογραφή του. Βασική προϋπόθεση ωστόσο, αποτελεί το να ενημερωθεί επαρκώς 60 ημέρες πριν την ενεργοποίησή του ο καταναλωτής.

Υπάρχουν παράπονα σε ενώσεις καταναλωτών και ατομικά από πελάτες ότι είτε η ενημέρωση ήταν ανεπαρκής, δηλαδή έγινε με «ψιλά» γράμματα, ή με κάποιο sms που τους δεν τους έδωσε το περιθώριο των 60 ημερών πριν ενεργοποιηθεί και τους δόθηκε προθεσμία 30 ημερών. Σ' αυτό το διάστημα κάποιοι θα μπορούσαν να είχαν αλλάξει εταιρεία ή να προσβάλλουν το συμβόλαιο.

Την ίδια στιγμή η ΔΕΗ, η οποία έχει τους περισσότερους πελάτες σταθερού τιμολογίου (σ.σ.: περίπου 500.000) εξέδωσε ανακοίνωση ενημερώνοντας τους πελάτες της ότι δεν έχει προβεί σε ανάλογες ενέργειες.

Παρέμβαση της ΡΑΕ

Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας επιλήφθηκε του θέματος ύστερα από τις καταγγελίες κι αναφέρει: «Οι Προμηθευτές που -κατ’ εξαίρεση της γενικής κατεύθυνσης- προκρίνουν την ειδοποίηση του καταναλωτή μέσω email, sms, λογαριασμού κ.λπ., φέρουν το βάρος απόδειξης της συναίνεσής του. Συγκεκριμένα, οι Προμηθευτές οφείλουν να αποδείξουν ότι, ειδικά ως προς την τροποποίηση της σύμβασης, ο συγκεκριμένος πληττόμενος Πελάτης αποδέχθηκε εναλλακτικούς τρόπους ειδοποίησής του. Προφανώς, οι Προμηθευτές πρέπει να είναι σε θέση να προσκομίσουν ενώπιον της ΡΑΕ τα υλικά τεκμήρια των ισχυρισμών τους.

Η ενημέρωση "σε ειδικό πεδίο του Λογαριασμού Κατανάλωσης" θεωρείται εφάμιλλη της ειδοποίησης μέσω επιστολής με την αυτονόητη προϋπόθεση ότι διασφαλίζεται κατά τρόπο ισοδύναμο ο επιδιωκόμενος σκοπός, δηλαδή η λήψη γνώσης του πελάτη. Ως εκ τούτου, οι Προμηθευτές που αξιοποιούν αυτήν την εναλλακτική οφείλουν να μεριμνούν ώστε η θέση του εν λόγω πεδίου εντός του λογαριασμού και τα μορφολογικά χαρακτηριστικά (βλ. γραμματοσειρά) δεν καταλήγουν να ακυρώνουν την πρακτική αποτελεσματικότητα του δικαιώματος του καταναλωτή. Η σήμανση της επικείμενης αλλαγής στο "περιθώριο" του λογαριασμού, δηλαδή σε σημείο του λογαριασμού, όπου ο μέσος καταναλωτές ευλόγως δεν ανατρέχει κατά τη συνήθη επισκόπηση των χρεώσεών του, καθώς και η χρήση μη ευανάγνωστων γραφικών χαρακτήρων ("ψιλά γράμματα"), συνιστούν πρακτικές που εν τέλει αντιστρατεύονται την εκπλήρωση της υποχρέωσης προηγούμενης ειδοποίησης».

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA