Μενού
  • Α-
  • Α+

Σενάριο επίσπευσης της διαδικασίας αύξησης του κατώτατου μισθού ώστε η 3η κατά σειρά αναπροσαρμογή του μέσα στο ίδιο 12μηνο να γίνει από την 1/1/2023 επεξεργάζεται η κυβέρνηση. Το σχέδιο προβλέπει ότι αντί η πολύμηνη διαδικασία να ξεκινήσει στις αρχές του 2023, ώστε η επόμενη αύξηση να γίνει κάποια στιγμή μέσα στο επόμενο έτος, να ξεκινήσει από το φθινόπωρο ώστε από την 1/1/2023 οι εργαζόμενοι που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό να δουν νέα αύξηση στις καθαρές αποδοχές τους. Μάλιστα, σύμφωνα με ρεπορτάζ στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Alpha, ο πρωθυπουργός θα ανακοινώσει τις προθέσεις από το βήμα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ) και στη συνέχεια ο υπουργός Εργασίας θα επιταχύνει τη διαδικασία.

Διαδικασία: Fuel Pass 2: Πάνω από από 1 εκατ. αιτήσεις για το επίδομα βενζίνης – Ανοιχτή η πλατφόρμα για όλα τα ΑΦΜ

Επαναφορά σε... προ μνημονιακή εποχή

Ως προς το ποσοστό της αύξησης, τη δεδομένη χρονική στιγμή κανένα κυβερνητικό στέλεχος δεν δεσμεύεται, καθώς η αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού προϋποθέτει μια ολόκληρη διαδικασία που λαμβάνει υπόψη της τη μεταβολή του ΑΕπ, την ανταγωνιστικότητα στην αγορά εργασίας, τον πληθωρισμό αλλά και τις θέσεις των κοινωνικών εταίρων. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει στο πίσω μέρος του μυαλού η υλοποίηση ενός…ονείρου που κρατά από τις αρχές τις μνημονιακής περιόδου: δηλαδή η επαναφορά του κατώτατου στα προ μνημονίων επίπεδα δηλαδή στα επίπεδα των 750 ευρώ και πάνω.

Για να συμβεί αυτό, μας χωρίζει μια αύξηση της τάξεως του 5-6%. Δεν είναι εξωφρενική αν ληφθεί υπόψη ότι ο μέσος πληθωρισμός για το 2022 θα κλείσει πάνω από το 7-8% και ότι αναμένεται περαιτέρω αύξηση των τιμών και το 2023. Επίσης, υπάρχει και ο παράγοντας μεταβολή του ΑΕπ καθώς τουλάχιστον για φέτος, υπάρχουν ενδείξεις για μεγαλύτερη ανάπτυξη συγκριτικά με το +3% που προβλέπεται.

Επηρεάζει περίπου 600.000 εργαζόμενους

Τα μακροοικονομικά δεδομένα ενδεχομένως ελάχιστα αφορούν στους εργαζόμενους που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό. Αυτό που τους ενδιαφέρει είναι το τι θα γίνει με τις καθαρές αποδοχές τους από την 1/1/2023 εφόσον προχωρήσει ένα σενάριο αναπροσαρμογής της τάξεως του 5-6%. Σε μια τέτοια περίπτωση. Το εργαλείο υπολογισμού κάνει όλες τις απαραίτητες πράξεις. Υπολογίζει τον νέο ονομαστικό μισθό, τις κρατήσεις για φόρους και ασφαλιστικές εισφορές και καταλήγει στην καθαρή μηνιαία μεταβολή που ενδιαφέρει τον εργαζόμενο αλλά και στην συνολική μεικτή αύξηση που ενδιαφέρει τον εργοδότη.

Στις προθέσεις του υπουργείου Εργασίας είναι η τελική έκθεση του ΚΕΠΕ και η οριστική απόφαση της πολιτικής ηγεσίας να έρθει στη Βουλή, από τον Σεπτέμβριο κιόλας, για να επιταχύνει τη διαδικασία καθορισμού του νέου κατώτατου μισθού, που θα επηρεάσει τις αποδοχές 600.000 εργαζόμενων στον ιδιωτικό τομέα.

Τι ισχύει σήμερα στον ιδιωτικό τομέα

Ο στόχος είναι η όποια τελική αύξηση να ενεργοποιηθεί το αργότερο έως το τέλος του α’ τριμήνου της επόμενης χρονιάς. Κάτι τέτοιο σημαίνει επιτάχυνση της διαδικασίας κατά τρεις μήνες. Είναι γνωστό ότι σύμφωνα με τα ισχύοντα της σημερινής νομοθεσίας, η έναρξη για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού γίνεται τον Ιανουάριο ή τον Φεβρουάριο κάθε έτους και η τελική ανακοίνωση πραγματοποιείται το αργότερο έως τον Ιούλιο.

Ειδικά για φέτος υπήρξε μια πρώτη επιτάχυνση, καθώς ο ισχύον κατώτατος μισθός (713 ευρώ μικτά) ενεργοποιήθηκε την 1η Μαΐου. Όμως τώρα εκτιμάται ότι οι εξελίξεις στο πεδίο της ακρίβειας, αλλά και ενδεχόμενη προσφυγή στις κάλπες την ερχόμενη άνοιξη θα πιέσουν περαιτέρω τη διαδικασία. Βέβαια το γεγονός ότι η αύξηση στα 751 ευρώ φαντάζει από κυβερνητικές πηγές ως η πιο πιθανή, ουσιαστικά «ακυρώνει» την όλη διαδικασία.

Η έκφραση άποψης από παράγοντες της αγοράς (από την πλευρά των εργοδοτών ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ, ΣΒΕ, αλλά και των εργαζομένων η ΓΣΕΕ) για τον καθορισμό των κατώτατων αποδοχών, πραγματοποιείται ώστε να υπάρχει καλύτερη αντίληψη της συνολικής εικόνας στο εργασιακό πεδίο.

Για τον ίδιο λόγο εξάλλου υποβάλλονται τεκμηριωμένες προτάσεις και από φορείς της αγοράς (Τράπεζα της Ελλάδος, ΕΛΣΤΑΤ, ΔΥΠΑ, ΙΝΕ-ΓΣΕΕ, ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, ΙΟΒΕ, ΙΝΣΕΤΕ, ΚΕΠΕ, ΟΜΕΔ, ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ και ΕΙΕΑΔ). Ακόμα και η ίδια η αύξηση του κατώτατου μισθού, ανεξαρτήτως ποσοστού, αποτελεί ζητούμενο για την αγορά. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις τελευταίες προτάσεις που υποβλήθηκαν υπήρχαν σημαντικές διαφοροποιήσεις ως προς το ποσοστό της αύξησης. Αν η κυβέρνηση έχει ήδη προαποφασίσει να αυξηθούν σημαντικά οι κατώτατες αποδοχές στον ιδιωτικό τομέα και μάλιστα να γίνουν σχετικές εξαγγελίες στη ΔΕΘ από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, τότε η διαδικασία υποβολής προτάσεων υποβαθμίζεται. 

Το χρονικό των αυξήσεων 

Υπενθυμίζεται ότι διανύουμε τη χρονιά κατά την οποία πραγματοποιήθηκαν δύο αυξήσεις στον κατώτατο μισθό. Η πρώτη εξαγγέλθηκε πέρυσι τον Ιούλιο και τέθηκε σε ισχύ τον Ιανουάριο. Ήταν της τάξης του 2% και οι κατώτατες αποδοχές ανήλθαν στα 663 ευρώ. Λίγους μήνες μετά, τον Μάιο, πραγματοποιήθηκε νέα αύξηση κατά 7,5%, με συνέπεια να διαμορφωθεί στα 713 ευρώ ο σημερινός κατώτατος μισθός.

Πρόκειται για μια διπλή αύξηση, που πραγματοποιήθηκε ύστερα από μία τριετία που ο βασικός μισθός είχε «παγώσει» στα 650 ευρώ. Αυτή ήταν η αύξηση που συντελέστηκε τον Φεβρουάριο του 2019 από την προηγούμενη κυβέρνηση και ήταν η πρώτη ουσιαστική παρέμβαση στις κατώτατες αποδοχές μετά από μία επταετία «παγώματος» που είχε επιβληθεί λόγω μνημονίων. Άλλωστε, ο κατώτατος μισθός είχε υποστεί δραματική συρρίκνωση τον Φεβρουάριο του 2012, με την 6η Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου (ΠΥΣ), από τα 751 ευρώ (συμφωνία των κοινωνικών εταίρων) στα 586 ευρώ. Τότε, δημιουργήθηκε για πρώτη φορά ο υπο-κατώτατος μισθός των 511 ευρώ, ειδικά για νέους έως 25 ετών. Με την αύξηση του 2019, ο υπο-κατώτατος καταργήθηκε. Άρα, εάν επανέλθει στα 751 ευρώ ο κατώτατος μισθός το 2023, τότε θα επιστρέψει έπειτα από 11 χρόνια στα επίπεδα που ήταν προ μνημονίων. 

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA