Μενού
  • Α-
  • Α+

Τροπολογία στο νομοσχέδιο του νέου κλιματικού νόμου κατέθεσε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία Αλέξης Τσίπρας και η Κοινοβουλευτική Ομάδα έτσι ώστε να παρέμβει η πολιτεία για την ανάσχεση των συνεπειών της επιβάρυνσης των πολιτών από τις αυξήσεις στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας

Διαβάστε ακόμη: Τσίπρας για κλιματικό νόμο: Προστατεύει επιχειρήσεις - Ο Μητσοτάκης παρακολουθεί NBA και δεν βρίσκει λύσεις

Ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και η ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία σημειώνουν: 

  • Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ήδη, από τον Ιούλιο του 2021, είχε κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για τις συνέπειες της εφαρμογής της ρήτρας αναπροσαρμογής στη χώρα μας από τη ΔΕΗ 
  • Η τρέχουσα εφαρμογή της ρήτρας αναπροσαρμογής χρεώσεων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, με τον τρόπο που πραγματοποιήθηκε, κατέληξε σε μία de facto «ρήτρα πολλαπλασιασμού» της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας. 
  • Μεταφέρει καταχρηστικά το σύνολο των διακυμάνσεων των τιμών στους τελικούς καταναλωτές, με σοβαρές παρατυπίες και αδιαφάνεια.  Είναι ακόμη δεδομένο  ότι η ρήτρα αναπροσαρμογής εφαρμόστηκε σε μία αγορά ενέργειας με σοβαρές στρεβλώσεις.
  • Η κυβέρνηση της ΝΔ εξαιτίας της κοινωνικής κατακραυγής, παραδέχτηκε με μεγάλη καθυστέρηση ότι τα νοικοκυριά είχαν λάβει υπέρογκους λογαριασμούς
  • Η κυβέρνηση κατέθεσε τροπολογία εχθές (υπ’αριθ. 1318/100/24.5.2022), με την οποία εισηγείται τη λήψη μέτρων για την  επιστροφή μέρους της επιβάρυνσης λόγω της ρήτρας αναπροσαρμογής, έως 60%, μείον τις όποιες εκπτώσεις και επιδοτήσεις. 
  • Το μέτρο αφορά λογαριασμούς που έχουν εκδοθεί την περίοδο  Δεκεμβρίου- Μαΐου. Αυτό σημαίνει ότι ενδέχεται οι επιβαρύνσεις χειμερινών μηνών να μείνουν εκτός επιδότησης, λόγω των ημερομηνιών εκκαθάρισης των λογαριασμών.
  • Για αυτό το λόγο, με το πρώτο άρθρο της προτεινόμενης ρύθμισης, προβλέπεται ότι η έκτακτη οικονομική ενίσχυση παρέχεται για την κατανάλωση που έχει πραγματοποιηθεί από την 1η Δεκεμβρίου 2021 έως 31η Μαΐου 2021 ανεξάρτητα από την περίοδο έκδοσης των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας, όπως προβλέπεται στο άρθρο 1 της τροπολογίας που κατέθεσε το ΥΠΕΝ.
  • Με το δεύτερο άρθρο της προτεινόμενης ρύθμισης τροπολογίας του ΣΥΡΙΖΑ, επαναφέρουμε τη ρύθμιση που έχουμε καταθέσει στις 04/05/2022 για την απαγόρευση ρευματοκοπών λόγω μη καταβολής της υπέρογκης ρήτρας αναπροσαρμογής, αφαιρούμενων των κάθε είδους επιδοτήσεων. 
  • Η αποσύνδεση της παροχής του ηλεκτρικού ρεύματος λόγω μη καταβολής της ως άνω ρήτρας έχει πρόσφατα κριθεί δικαστικά ότι είναι παράνομη. 
  • Όσον αφορά στο άρθρο 3, η διάταξη του άρθρου 2 της τροπολογίας του ΥΠΕΝ για την επιβολή έκτακτης εισφοράς στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί μία συντονισμένη προσπάθεια για να πέσει το «καρτέλ ενέργειας» στα μαλακά.
  • Ενώ όλη η κοινωνία πληρώνει υπέρογκους λογαριασμούς ρεύματος, αφού η προτεινόμενη μεθοδολογία υπολογισμού των υπερκερδών οδηγεί σε περαιτέρω απομείωση τους σε σχέση με το ήδη δημοσιευμένο πόρισμα της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ). 
  • Αφαιρούνται οι μήνες Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2021 παρότι υπήρχαν υπερκέρδη, όπως επιβεβαιώνεται και από το πόρισμα της ΡΑΕ που αποδεικνύει ότι εκείνο το τρίμηνο υπήρξε αισθητή αύξηση του μεικτού περιθωρίου κέρδους των παραγωγών. Και αυτό γιατί το κόστος ηλεκτροπαραγωγής παρέμενε χαμηλό αλλά η χονδρική τιμή στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας είχε ήδη εκτοξευθεί.  
  • Υιοθετείται η προβληματική μεθοδολογία του πορίσματος ΡΑΕ που βασίζεται στη διαφορά μεικτού περιθωρίου κέρδους, η οποία συνυπολογίζει/μεταφέρει τα όποια  προβλήματα ή στρεβλώσεις στη λειτουργία των αγορών κατά την περίοδο αναφοράς στον υπολογισμό των υπερκερδών 
  • Η μεθοδολογία εκτίμησης του ποσού στο οποίο θα επιβληθεί η «έκτακτη εισφορά του 90%», αντιβαίνει βασικές αρχές λειτουργίας των αγορών και του ανταγωνισμού, συμψηφίζοντας ζημιές και κέρδη μεταξύ παραγωγής (χονδρικής που έχει κέρδη) και προμήθειας (λιανική που έχει ζημιές), που αποτελούν διακριτές δραστηριότητες.
  • Περαιτέρω, με Κοινή Υπουργική Απόφαση μπορούν να καθοριστούν επιπλέον παραδοχές και ζητήματα εφαρμογής της μεθοδολογίας, με προφανή στόχο να απομειωθούν περαιτέρω τα υπερκέρδη. 

Με την προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 3 της παρούσας τροπολογίας, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προτείνει ο υπολογισμός της έκτακτης εισφοράς στους παραγωγούς να υπολογιστεί για μεγαλύτερο διάστημα εκκινώντας από τον Ιούλιο του 2021, και να υπολογιστούν τα υπερκέρδη με βάση το κόστος παραγωγής, λαμβάνοντας υπόψη ένα εύλογο ποσοστό κέρδους [5%] σε σύγκριση με την τιμή πώλησης στη χονδρεμπορική. 

Σκοπός της τροπολογίας του ΣΥΡΙΖΑ επίσης είναι να μη δοθεί η δυνατότητα μείωσης των υπερκερδών με συμψηφισμό των διακριτών αγορών της παραγωγής και της προμήθειας, κάτι που αντιβαίνει και στην ευρωπαϊκή νομοθεσία. 

Στόχος της προτεινόμενης ρύθμισης είναι να επιστραφεί στους καταναλωτές το πραγματικό ποσό που επωφελήθηκαν οι παραγωγοί, από τα υπερκέρδη, χωρίς παρεμβάσεις με σκοπό την απομείωσή του. 

Ακόμη, η πολιτεία οφείλει να μεριμνήσει και για την πλήρη επιστροφή στους καταναλωτές των  ουρανοκατέβατων κερδών από τις ΑΠΕ τα οποία αναγνωρίζει μέχρι και η Ευρωπαϊκή Ένωση καθώς και για τη φορολόγηση των κερδών από την προμήθεια φυσικού αερίου, θέματα που απουσιάζουν από την τροπολογία 1318/100/24.5.2022 του ΥΠΕΝ και για το λόγο αυτό απαιτείται νέα νομοθετική ρύθμιση σε δεύτερο χρόνο.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA