ΠΟΛΙΤΙΚΗ
31/07/2022 22:10

The Sunday Times: Ανοίγει ο δρόμος για επιστροφή των Γλυπτών μέσω της «Σύμπραξης του Παρθενώνα»

«Αποκωδικοποιήστε αυτή τη διπλωματική γλώσσα καθώς υπάρχει ένα νέο μήνυμα: Ας κάνουμε μια συμφωνία» αναφέρει η εφημερίδα που «βλέπει» κινήσεις από το Βρετανικό Μουσείο για την επιστροφή των Γλυπτών

Newsroom
Κείμενο: Newsroom
The Sunday Times: Ανοίγει ο δρόμος για επιστροφή των Γλυπτών μέσω της «Σύμπραξης του Παρθενώνα»
(Πηγή: ΑΠΕ)
Ανάγνωση:

«Ηρθε η ώρα να «επιστρέψουμε τα γλυπτά του Παρθενώνα»! Με αυτόν τον τίτλο, η κορυφαία βρετανική εφημερίδα «Sunday Times» δημοσιεύει άρθρο με το οποίο τάσσεται υπέρ της Ελλάδας στο μεγάλο αυτό ζήτημα που προσπαθούν να λύσουν οι δύο χώρες. Και ενώ δεν πέρασε καιρός από τη στιγμή τα βρετανικά ΜΜΕ ασχολήθηκαν ξανά με το θέμα της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα, ήρθε σήμερα η σειρά των κυριακάτικων «Times», οι οποίοι φιλοξενούν το θέμα στο πρωτοσέλιδό τους, όπου αναφέρεται πως «Το μουσείο ανοίγει πόρτα για την επιστροφή των Ελγίνειων Μαρμάρων μέσω της ''Σύμπραξης του Παρθενώνα''».

Διαβάστε ακόμη: Εγκώμια Ξαρχάκου για Μενδώνη: «Χειρίστηκε το θέμα των γλυπτών του Παρθενώνα, χωρίς ευχολόγια»

Στο αποκλειστικό ρεπορτάζ της, η εφημερίδα φιλοξενεί τον Τζόναθαν Γουίλιαμς, υψηλόβαθμο στέλεχος του Βρετανικού Μουσείου, ο οποίος για πρώτη καλεί «τους Έλληνες συνεργάτες και φίλους για μια ''σύμπραξη του Παρθενώνα'' καθώς, όπως τονίζει, «πιστεύει έντονα ότι υπάρχει χώρος για μια εκ νέου δυναμική και θετική συζήτηση, η οποία θα βρει νέους τρόπους συνεργασίας».

Η συντάκτρια της εφημερίδας, Σάρα Μπάξτερ, προσθέτει μετά από αυτή τη δήλωση το χαρακτηριστικό, «...αποκωδικοποιήστε αυτή τη διπλωματική γλώσσα καθώς υπάρχει ένα νέο μήνυμα: Ας κάνουμε μια συμφωνία». Παρόλα αυτά, το κείμενο επιστρέφει στη μεγάλη διαφωνία και τριβή των δυο χωρών επί του θέματος, δηλαδή στη λέξη «δανεισμό» που επικαλείται η Βρετανία και τον όρο «ιδιοκτησία» που θέλει η Ελλάδα.

Οι δημοσκοπήσεις θέλουν Ελλάδα

Άλλωστε δεν είναι εύκολο να ξεφύγει από αυτό καθώς ο συνεντευξιαζόμενος Τζόναθαν Γουίλιαμς το τονίζει, επαναλαμβάνοντας την λέξη «δανεισμό». «Τα γλυπτά είναι ένα αδιαμφισβήτητα αναπόσπαστο κομμάτι του Μουσείου». «Υπάρχουν πολλά υπέροχα πράγματα που θα ήμασταν ενθουσιασμένοι είτε να δανείσουμε είτε να δανειστούμε. Είναι αυτό που κάνουμε», λέει.

Παράλληλα μάλιστα δεν άφησε περιθώριο για προτάσεις που περιλαμβάνουν πιστά αντίγραφα καθώς όπως καυστικά αναρωτήθηκε «ο κόσμος επισκέπτεται το Βρετανικό Μουσείο για να δει το αυθεντικό, έτσι δεν είναι;»

Οι δηλώσεις αυτές, ενός κορυφαίου Βρετανού αξιωματούχου όπως του κυρίου Γουίλιαμς, έρχονται να προστεθούν και στην άποψη του Τζόρτζ Όσμπουρν, του πρώην επικεφαλής της διοίκησης του μουσείου που επεσήμανε τελείως αναπάντεχα πριν ένα μήνα ότι «υπάρχει μια συμφωνία που πρέπει να κλείσει».

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η ζωντανή δημοσκόπηση που δημοσιεύεται σήμερα στη σελίδα του ιντερνετικού κειμένου της εφημερίδας. Το 78% των επισκεπτών πιστεύουν ότι πρέπει να επιστρέψουν τα Γλυπτά στην Αθήνα, έναντι του 22% που είναι κατά. Τα ποσοστά δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητα καθώς μέχρι το μεσημέρι είχαν συμμετάσχει σχεδόν 7.000 άνθρωποι.

Η πρόταση του Guardian για επιστροφή των Γλυπτών

Εξάλλου, μόλις πριν από λίγο καιρό, ο Guardian είχε αναφερθεί με αναλυτικό άρθρο στα Γλυπτά του Παρθενώνα τονίζοντας ότι πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα, καθώς... δεν μοιράζεται ένα έργο τέχνης!. Από την άλλη όμως δεν πρέπει να χάσει και το Βρετανικό Μουσείο την περηφάνια του ανέφερε σχετικά με την πρότασή του να είναι η δημιουργία αντιγράφων, μια λύση που θα μπορούσε να σώσει τα προσχήματα.

Στο δημοσίευμα του λοιπόν, παρουσιάζοντας την πρότασή του, αναφέρει: «Ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου Τζορτζ Όσμπορν συζήτησε την πρόσφατη επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Αυτό είναι μια απολύτως καλή είδηση. Δεν είναι ο πρώτος που προτείνει μια «συμφωνία για τα μάρμαρα», αλλά είναι ο πρώτος που προτείνει ότι «το να τα δούμε στην Αθήνα στη μεγαλοπρέπειά τους» είναι μια αρετή που πρέπει να επιδιωχθεί. Το πιο σημαντικό είναι ότι φαίνεται να αποδέχεται ότι αυτό έχει περάσει από την παρελθούσα ιστορία της απόκτησής τους και το στεγνό νομικό ζήτημα της ιδιοκτησίας. Αντίθετα, αφορά το πλαίσιο μέσα στο οποίο προβάλλουμε καλύτερα αυτές τις δόξες του ευρωπαϊκού πολιτισμού».

Ένα πράγμα είναι σαφές, συνεχίζει ο Σάιμον Τζένκινς: «Το να έχουμε τα μισά μάρμαρα κάτω από την σκιά της Ακρόπολης στην Αθήνα και τα άλλα μισά σε μια ψυχρή αίθουσα στο Μπλούμσμπερι είναι λάθος. Δεν μοιράζεται ένα έργο τέχνης – είναι η διάσπαση ενός έργου τέχνης. Αυτή η καβαλαρία των αριστουργημάτων πρέπει να παρουσιαστεί σωστά μαζί και αυτό σημαίνει στον τόπο της δημιουργίας τους, στην Αθήνα. Με δανεισμό, ανταλλαγή, πώληση ή οτιδήποτε άλλο, θα πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα. Είναι κατανοητό πως οι Έλληνες δεν έπαψαν ποτέ να εκλιπαρούν για την επιστροφή τους».

Αντίγραφα 3D από πεντελικό μάρμαρο

«Το μόνο ζήτημα είναι αν μπορεί να γίνει κάτι για να κατευναστεί η υπέρμετρη υπερηφάνεια και το ένστικτο της αποθησαύρισης του προσωπικού του Βρετανικού Μουσείου, το οποίο έχει φτάσει να θεωρεί τα μάρμαρα ως προσωπική του ιδιοκτησία. Υπάρχει πλέον μια σαφής απάντησε σε αυτό: Τρισδιάστατοι εκτυπωτές υπό την αιγίδα του Ινστιτούτου Ψηφιακής Αρχαιολογίας αναπαράγουν επί του παρόντος αρκετά από τα γλυπτά του Βρετανικού Μουσείου, χρησιμοποιώντας σύμφωνα με πληροφορίες, πέτρα από τα αρχικά λατομεία της Πεντέλης στην Ελλάδα. Αυτό συμβαίνει παρά την επίσημη καταγγελία του μουσείου. Φημολογείται ότι θα είναι δυσδιάκριτα από τα πρωτότυπα, με ελαττώματα και όλα τα υπόλοιπα».

Αυτό, σημειώνει ο Guardian, σίγουρα ανταποκρίνεται στην αισθητική απαίτηση του μουσείου να βλέπουμε τα μάρμαρα «ανάμεσα στα μεγαλεία άλλων πολιτισμών» στο Λονδίνο. Τα μουσεία της Ευρώπης είναι γεμάτα με αντίγραφα, καλά και κακά, και το Βρετανικό Μουσείο έχει πολλά. Το ζήτημα παύει έτσι να είναι αισθητικό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Google News
Ακολουθήστε το Reader στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.
# TAGS:
ΓΛΥΠΤΑ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Newsroom
Κείμενο: Newsroom

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ