Συνολικά 17 άτομα εμπλέκονται στο κύκλωμα έκδοσης πλαστών εγγυητικών επιστολών για συμμετοχή εταιρειών στο ΕΣΠΑ που είχαν συγκροτήσει δύο κυκλώματα στο υπουργείο Ανάπτυξης.

Η αποκάλυψη του κυκλώματος έγινε μετά από καταγγελία του υφυπουργού Νότη Μηταράκη και έρευνα της ΕΛ.ΑΣ. που διήρκεσε περίπου έξι μήνες.

Αυτό που αποτελεί πραγματική έκπληξη είναι η εμπλοκή του ονόματος του -παντός καιρού- επικοινωνιολόγου Δημήτρη Τζιώτη ο οποίος τους τελευταίους μήνες είχε βρεθεί στη επικαιρότητα καθώς είχε αναλάβει την επικοινωνιακή οργάνωση και το συντονισμό της προεκλογικής καμπάνιας του ΣΥΡΙΖΑ, ως προσωπική επιλογή του Αλέξη Τσίπρα.

Ο κ. Τζιώτης φέρεται μάλιστα ως εμπνευστής της ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ να «κλέψει» από τη Νέα Δημοκρατία το σλόγκαν Νέα Ελλάδα και μάλιστα να το κάνει βασικό ιστότοπο του κόμματος.

Οι υπηρεσίες του υπουργείου διαπίστωσαν ότι στο πλαίσιο της υποβολής προτάσεων ένταξης επιχειρηματικών σχεδίων στον αναπτυξιακό νόμο εκδίδονταν πλαστές εγγυητικές επιστολές, καταρχήν για λογαριασμό γραφείων του εξωτερικού και εν συνεχεία για λογαριασμό μεγάλων τραπεζών κυρίως από την Αγγλία, στο υπουργείο Ανάπτυξης.

Συγκεκριμένα, είχαν συγκροτηθεί δύο κυκλώματα αποτελούμενα από έξι εταιρείες που δρούσαν είτε οργανωμένα, είτε μεμονωμένα. Πλησίαζαν τους υποψήφιους επενδυτές και αφού τους ζητούσαν μίζα, τους εξασφάλιζαν πλαστές ή μη εγκεκριμένες εγγυητικές επιστολές από τράπεζες του εξωτερικού.

Σύμφωνα με την αστυνομία οι τρεις από τις έξι εταιρείες που εμπλέκονται δραστηριοποιούνται τουλάχιστον τρία χρόνια (από το 2011) και «λειτουργούσαν στην κυριολεξία ως βιομηχανία κατάρτισης και διοχέτευσης στην αγορά πλαστών ή και μη εγκεκριμένων εγγυητικών επιστολών, που φέρεται να έχουν εκδοθεί από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της αλλοδαπής». Οι εταιρείες προμήθευαν με παράνομες εγγυητικές επιστολές έκδοσης ξένων τραπεζικών ιδρυμάτων τους «συνεργάτες» τους, οι οποίοι ήταν είτε άλλες εταιρείες, είτε μεμονωμένοι...

Οι εγγυητικές επιστολές - «μαϊμού» αφορούσαν συνολικές επενδύσεις περίπου 70 εκατ. ευρώ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η δικογραφία που έχει ήδη συγκροτηθεί αποτελείται από περίπου 40.000 σελίδες.

Το απόγευμα της Πέμπτης η ΕΛ.ΑΣ. προχώρησε σε τρεις συλλήψεις μελών του κυκλώματος

Ποιος είναι ο Δημήτρης Τζιώτης

Ο παντός καιρού επικοινωνιολόγος πέρασε στο πρoσκήνιο της επικαιρότητας όταν – το 2006- επιχείρησε να γίνει δήμαρχος Βουλιαγμένης και λίγο αργότερα, όταν θέλησε να θέσει υποψηφιότητα για τη θέση του προέδρου του ΠΑΣΟΚ. Αυτά στο προσκήνιο. Για το ποιο όμως είναι στα αλήθεια το κολεγιόπαιδο με την Porsche, το κείμενο που έγραψε πρόσφατα, ο δημοσιογράφος Γιώργος Λακόπουλος στην εφημερίδα «Τα Νέα», είναι απολύτως κατατοπιστικό:

Ποιος είναι και τι θέλει από εμάς; Ο πιο πολυσυζητημένος «πρίγκιπας» της σύγχρονης επικοινωνιακής ελίτ της Αθήνας βρέθηκε εκ νέου στην επικαιρότητα, επειδή η εταιρεία του υποστηρίζει την προεκλογική καμπάνια του ΣΥΡΙΖΑ. Συχνά η εμπλοκή του με πρόσωπα, επιχειρηματικά σχέδια και κόμματα προκαλεί ερωτήματα, όταν δεν σχολιάζεται αρνητικά

Για τον Δημήτρη Τζιώτη ακούστηκαν πολλά, εκτός από αυτό που πραγματικά είναι: ένας μισθοφόρος που προσφέρει τις υπηρεσίες του σε όποιον τις πληρώνει.

Με την ιδία ευκολία που δούλεψε στο παρελθόν με τους Παπανδρέου, είναι τώρα σύμβουλος της Όλγας Κεφαλογιάννη.

Παναθηναϊκός από οικογενειακή παράδοση, αλλά επαγγελματικά είχε πάρε-δώσε με τον Ολυμπιακό. Παλαιότερα πίστευε ότι ΣΥΡΙΖΑ «είναι αποδεκτός για αυτό που είναι αλλά τίποτα παραπάνω», σήμερα όμως τον εκπαιδεύει επικοινωνιακά για να γίνει πιο αποδεκτός.

Όσοι τον ξέρουν μιλούν για έναν ευρηματικό «μπον βιβέρ με μυαλό και αισθητική». Ανήκει σε ένα γκρουπ προσώπων που προωθούν την καινοτομία και το ντιζάιν, χωρίς πολιτικούς διαχωρισμούς και προκαταλήψεις. Η δουλειά είναι δουλειά και το κέρδος που αποφέρει δεν έχει ιδεολογία. Ορισμένοι μάλιστα τον θεωρούν ιδιαίτερα προχωρημένο για τα ελληνικά δεδομένα - «δεν τον καταλαβαίνουν όλοι».

Μακρινές συγγένειες

Πρόσωπο με αντίστοιχα χαρακτηριστικά ήταν ο Αλεξ Ρόντος. Κατά σύμπτωση, και οι δύο υπήρξαν συνεργάτες του Γιώργου Παπανδρέου, την εποχή που στον νεοπαπανδρεϊσμό έδεναν να σκυλιά με τα λουκάνικα.

Η διαφορά είναι ότι ο Τζιώτης κινείται σε ένα πολύ ευρύτερο φάσμα. Από τη συμμετοχή σε επιχειρήσεις και την υποστήριξη δράσεων που μπορούν να χαρακτηριστούν από εμπνευσμένες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες έως «κόλπα», μέχρι τον πολιτικό ακτιβισμό.

Το 2006 επιχείρησε να γίνει δήμαρχος Βουλιαγμένης - με την υποστήριξη του ΠΑΣΟΚ που έπαιρνε... 9% στον συγκεκριμένο δήμο - απέναντι τον πανίσχυρο τότε Γρήγορη Κασιδόκωστα, και πήρε 36%.

Τότε τον συνέδεσαν με την πολυτελή Porsche που χρησιμοποιούσε στις μετακινήσεις του. Ο ίδιος το έβλεπε διαφορετικά. «Εκφράζω τον μέσο Έλληνα, ο οποίος θέλει ένα καλό αυτοκίνητο. Τώρα, αν οι σύντροφοί μου θέλουν να το αλλάξω με κάτι λιγότερο πολυτελές θα το κάνω ευχάριστα, εφόσον και αυτοί αλλάξουν τα πολυτελή αυτοκίνητα που τους πληρώνει το κράτος». Πληρωμένη απάντηση.

Ο ίδιος εμφανίζεται ως πολιτικοποιημένος, προβάλλοντας ότι υπήρξε πρόεδρος στο μαθητικό συμβούλιο του Κολεγίου Φιλοθέης και παρότι τον έβγαζε η γαλάζια ΜΑΚΙ δήλωσε ότι ανήκει στην «ευρύτερη Αριστερά» - έχει ψηφίσει και Συνασπισμό. Περισσότερο όμως είναι ένας απολιτίκ πολιτικοποιημένος και ένας πανέξυπνος καριερίστας με αυτοπεποίθηση.

Στο ΠΑΣΟΚ δεν πρόσφερε πολλά, πήρε όμως τη δημοσιότητα που τον συνοδεύει έκτοτε. Γράφηκε μέλος το 2004, την ημέρα που πήγε να ψηφίσει τον Γιώργο Παπανδρέου για πρόεδρο από τη βάση. Τρία χρόνια αργότερα παραλίγο να του φάει τη δουλειά. Εκείνη η υποψηφιότητα έκανε πολλούς να τον χαρακτηρίσουν ακόμη και «νούμερο». Διέθετε πάντως όλες τις καταστατικές προϋποθέσεις, μεταξύ των οποίων και τις 30.000 υπογραφές μελών. Το ότι τον έκοψε ο Γ.ώργος Παπανδρέου δημιούργησε υπόνοιες πως «απλώς τον απέσυρε» - άρα αυτός τον είχε προτρέψει. Με την οικογένεια συνδέθηκε μέσω του Νίκου Παπανδρέου. Για μία περίοδο ήταν και ο άτυπος επικεφαλής της οργάνωσης Κάθε Μέρα Πολίτης. Της παρασιτικής - που θα έλεγε και ο Βαγγέλης Βενιζέλος - οργάνωσης που δημιούργησαν οι Παπανδρέου και απομυζούσε πόρους του ΠαΣοΚ για εκδηλώσεις και τη δημιουργία δικτύων, χωρίς να ελέγχεται από το ΠαΣοΚ. Εκτοτε συνεργάστηκε με τα αδέλφια τού πρώην πρωθυπουργού, αλλά και με τους «αντιπάλους» τους. «Δεν έχω επαγγελματικά ταμπού» έχει πει.

Καινοτόμες ιδέες

Κατά καιρούς προσέφερε τις συμβουλές του σε θέματα στρατηγικής στις μεγαλύτερες ελληνικές επιχειρήσεις, στα υπουργεία Αμυνας, Πολιτισμού, Παιδείας, Τουρισμού και Εξωτερικών, δούλεψε με το ΠAΣOΚ στις ευρωεκλογές του 2004, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την Επιτροπή Διεκδίκησης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, με τον Δήμο Αθηναίων και με την ιταλική Ελιά.

Σε ονόματα, αυτά μεταφράζονται σε συνεργασία με τον Γιώργο Παπανδρέου, τον Δημήτρη Αβραμόπουλο, τη Γιάννα Αγγελοπούλου, αλλά και, στον διεθνή χώρο, με τον Ρομάνο Πρόντι.

Ως επαγγελματίας ο Τζιώτης είναι επιτυχημένος, αν κριθεί από τον ευρύ κύκλο εργασιών του προτού κλείσει τα 45 του χρόνια. Αλλά είναι και ένας «φευγάτος γιάπης» που έχει ιδέες συχνά πέρα από τα όρια αντοχής της πελατείας του.

Ίδρυσε με τον Αλέξη Ζορμπά την εταιρεία Cleverbank και στην αλλαγή των δύο αιώνων προσπάθησε να κυριαρχήσει στην περιοχή μεταξύ πολιτικής και επικοινωνίας, με εφόδιο την εκπροσώπηση του διάσημου think tank Demos που διαμόρφωσε «concept» του «τρίτου δρόμου», στο οποίο στήριξαν οι Εργατικοί του Μπλερ την κυριαρχία τους στη Βρετανία.

Στην Ελλάδα οι συνθήκες μάλλον δεν προσφέρονταν, αλλά ο Τζιώτης έβρισκε τρόπο να προτείνει διάφορες παραλλαγές του στους πολιτικούς με τους οποίους συνεργαζόταν.

Στο ακαδημαϊκό βιογραφικό του υπάρχουν: Κολέγιο Φιλοθέης, πολιτικές επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και παράλληλα διοίκηση επιχειρήσεων στο Αμερικανικό Κολέγιο, σπουδές στη διαχείριση πολιτικών εκστρατειών στη Σχολή Φλέτσερ, στο Πανεπιστήμιο Ταφτς στη Βοστόνη, και μεταπτυχιακά στη διαχείριση Ολυμπιακών Αγώνων. Θεωρείται σπεσιαλίστας σε μια δραστηριότητα που δεν έχει αναπτυχθεί ιδιαίτερα στην Ελλάδα: το rebranding, ή αλλιώς ανανέωση της εικόνας προσώπων, επιχειρήσεων, προϊόντων, κομμάτων και... χωρών.

Πρότεινε, π.χ., στην ελληνική κυβέρνηση δύο φορές να αντικαταστήσει το λογότυπο Greece με το Hellas, ενώ με το σλόγκαν «Ζήσε τον μύθο σου στην Ελλάδα» έβαλε τη σφραγίδα του και στη διαφήμιση.

Η συμμετοχή του σε υποστήριξη δημόσιων φορέων όπως ο ΟΠΑΠ και η εμπλοκή του σε θνησιγενείς πρωτοβουλίες όπως η Greentank προκάλεσαν σχόλια για τις διασυνδέσεις τους. Αλλά έχει επεξεργασμένες απόψεις για ό,τι κάνει και προβάλλεται ως φανατικός της καινοτομίας.

Το βιβλίο του «Πράσινη Αλλαγή» αποσκοπούσε να συνδέσει προγράμματα πολιτικής εξουσίας με προγράμματα τεχνολογικής καινοτομίας και ευρηματικής επιχειρηματικότητας. Δουλειές και πολιτική.

Ένα άλλο βιβλίο του με τον τίτλο «Ταξίδι στη Νέα Ελλάδα» χαλάει σήμερα τα σχέδια του Αντώνη Σαμαρά για μετεξέλιξη της ΝΔ: το λογότυπο Νέα Ελλάδα δεν το έβαλε μόνο στο εξώφυλλο, αλλά το κατοχύρωσε και ως brand name.

Ετσι δεν θα το δούμε στη σειρά με τα λογότυπα Λαϊκό Κόμμα-Ελληνικός Συναγερμός-ΕΡΕ-ΝΔ. Το βλέπουμε όμως να αναδύεται στην επικοινωνιακή ρητορική του τελευταίου πελάτη του. Κατά τα λοιπά, το βασικό δόγμα του πανέξυπνου Δημήτρη Τζιώτη είναι πάντα: «Business us usual».