Η λέξη «δέος» είναι πολύ λίγη για να περιγράψει κανείς το πώς είναι να μιλάει κανείς με καλλιτέχνες του βεληνεκούς της Λορίνα Μακ Κένιτ. Με εκατομμύρια πωλήσεων και ένα σωρό περιοδείες στο ενεργητικό της, η μουσικός από τον Καναδά με το χαρακτηριστικό κέλτικο ηχόχρωμα, μετά από μία δημουργική δισκογραφική παύση ετών, επιστρέφει με νέο άλμπουμ ονόματι Lost Souls. Λίγες ημέρες λοιπόν, πριν τις 11 Μαΐου, όταν και θα κυκλοφορήσει επισήμως η καινούργια της δουλειά μιλά στο Reader.gr για λίγο από όλα: Όσα μεσολάβησαν στο χρονικό διάστημα της μουσικής της «αποχής», τις επιρροές της, αλλά και την τωρινή κατάσταση στη μουσική βιομηχανία. 

Έχουμε αρκετά χρόνια να ακούσουμε καινούργια δουλειά σου. Τι έχει αλλάξει για σένα μέσα σε αυτά τα χρόνια που πέρασαν;
Όπως όλοι οι άνθρωποι ζω σε διαφορετικές διαστάσεις, την επαγγελματική, την προσωπική… Μετά την τελευταία μου στούντιο ηχογράφηση το 2006, ξεκινήσαμε περιοδείες, ενώ από το 2009 ως το 2011 χρειάστηκε να είμαι δίπλα στη μητέρα μου για τα δύο τελευταία χρόνια της ζωής της… Ένα χρόνο αργότερα ξαναξεκινήσαμε για λίγο περιοδεία, το 2013-14 έκανα έρευνα για μία ακόμη ηχογράφηση που θα είχε σχέση με την Ινδία στην οποία ταξίδεψα. Εκεί κατάλαβα ότι για να την κάνω θα μου έπαιρνε πολύ περισσότερο χρόνο και στο ενδιάμεσο ο κόσμος με ρωτούσε αν είχα σκοπό να ξανακυκλοφορήσω καινούργιο υλικό… Οπότε μίλησα με τους συναδέλφους μου και αποφασίσαμε ότι υπάρχουν μερικά τραγούδια που παρέμεναν ακυκλοφόρητα ως τότε όχι επειδή δε μας άρεσαν, αλλά επειδή δεν ταίριαζαν στις εκάστοτε δουλειές και έμοιαζαν με χαμένα «εργαλεία». Παράλληλα, περιοδεύσαμε στις Η.Π.Α γιατί είχαμε να βρεθούμε εκεί από το 2007, οπότε με όλα αυτά να συμβαίνουν ταυτόχρονα, ο χρόνος τρέχει πραγματικά γρήγορα. Θα ήθελα κάπου εδώ να σημειώσω ότι δεν έχω μάνατζερ, άρα τα πάντα η καριέρα μου, οι περιοδείες, οι παραγωγές και η διανομή του υλικού περνούν όλα από μένα και άρα επιβραδύνονται οι διαδικασίες.

Πραγματικά αξιοθαύμαστο το γεγονός ότι τα διαχειρίζεσαι όλα μόνη σου! Ποια ήταν η έμπνευσή σου για το άλμπουμ Lost Souls; Ήταν τα ταξίδια σου ή κάτι άλλο;
Σε αντίθεση με παλαιότερες ηχογραφήσεις, 4-5 κομμάτια από αυτό το άλμπουμ είχαν την δική τους «προέλευση», τον δικό τους χαρακτήρα. Κάποια από τη δεκαετία του ’80 και το 1990 από όταν δούλευα το άλμπουμ «The Visit». Οπότε αυτά τα κομμάτια είναι περισσότερο μία συλλογή όλων αυτών που χρησιμοποιήθηκαν σαν λιθαράκια του τότε στο σήμερα και που συναρμολογήθηκαν παρά υλικό που γράφτηκε φρέσκο για έναν συγκεκριμένο σκοπό.

Πώς πιστεύεις ότι έχει εξελιχθεί η μουσική σου με την πάροδο των χρόνων;
Ως έφηβη που μεγάλωσε στον κεντρικό Καναδά, άκουγα περισσότερο pop μουσική, Τζόνι Μίτσελ, Λέοναρντ Κοέν, τέτοια πράγματα. Ύστερα, μπλέχτηκα με την κέλτικη μουσική και αμέσως ήξερα ότι ήθελα να ασχοληθώ με αυτήν είτε κατάφερνα να κάνω καριέρα μέσω αυτής είτε όχι, οπότε προσπάθησα να μάθω όσα περισσότερα πράγματα για αυτήν. Και μετά το 1991 πήγα σε μία έκθεση στη Βενετία που ήταν εμπειρία ζωής, καθώς ενημερώθηκα για τις φυλές που βρίσκει κανείς στην ευρύτερη Ευρώπη και Ασία. H νεότητά μου λειτούργησε σαν βατήρας για να βουτήξω στα βαθιά μουσικών ηχοχρωμάτων από την Ευρώπη, την Ελλάδα, την Τουρκία, τη Μογγολία. Όταν έφτασα λοιπόν στη δική μου μουσική έκφραση, ήθελα να βασιστώ στις ιστορικές και πολιτιστικές επιρροές τους, σε στοιχεία που εμπλουτίστηκαν από αυτά τα μέρη. Επομένως, αν σκεφτείς από πού ξεκίνησα και πού κατέληξα, είναι εντελώς διαφορετικές «τοποθεσίες».

Οι Έλληνες μουσικοί Σωκράτης Σινόπουλος και Πάνος Δημητρακόπουλος παίζουν λύρα και κανονάκι αντίστοιχα στο «Lost Souls», ενώ κατά καιρούς έχεις συνεργαστεί με αξιόλογους Έλληνες μουσικούς και ερμηνευτές. Υπάρχει κοινός κώδικας μεταξύ ελληνικής και κέλτικης μουσικής ή είναι ιδέα μου;
Δεν ξέρω σε ανθρωπολογικό επίπεδο αν όντως υπάρχει τέτοιο είδος σύνδεσης. Σίγουρα στον ήχο της κέλτικης μουσικής υπάρχει περισσότερη Ιρλανδία, Σκωτία, Ουαλία, Βρετανία κοκ. Ύστερα, και ο ήχος των μουσικών οργάνων υπόκειται σε διάφορες αλλαγές κατά τη διάρκεια της παραγωγής ή με την πάροδο των χρόνων. Πάντως, ό,τι ακούς είναι μέρος των ταξιδιών και της έρευνας που κάνω κατά τη διάρκειά τους. Κάπως έτσι μου δημιουργήθηκε η ανάγκη να εμπλακώ σε μουσικά είδη όπως το ελληνικό. Έχει κάτι τόσο όμορφο που ήθελα να βρω τον τρόπο να το ενσωματώσω στη δουλειά μου και ακόμα το δουλεύω.

Πώς ορίζεται για σένα μία «χαμένη ψυχή» (Lost Soul);
Υπάρχουν πολλές ερμηνείες. Ως ξεχωριστά άτομα είτε στην προσωπική είτε στην επαγγελματική ζωή βιώνουμε διάφορες δύσκολες καταστάσεις ή συναντάμε ανθρώπους που μοιάζουν σα να έχουν χάσει τον δρόμο τους, έχουν αποπροσανατολιστεί από τον στόχο τους ή έχουν «χαθεί» με κάποιο τρόπο. Οπότε η μετάφραση της συγκεκριμένης ηχογράφησης αναφέρεται σε όλες αυτές τις εκφάνσεις μιας χαμένης ψυχής.

Έχεις υπάρξει σε αυτήν την κατάσταση;
Να έχω αισθανθεί «χαμένη ψυχή»; Ναι φυσικά. Σε επαγγελματικό επίπεδο, ξέρεις, μεσολαβούν διάφορα πράγματα για να πας παρακάτω με όσα έχεις αποκομίσει και όσα γνωρίζεις -άσχετα αν στην πραγματική ζωή υπάρχουν τόσα που δεν ξέρουμε. Άρα το θέμα είναι ότι μπορεί να αισθάνεσαι πως όντως προχωράς, αλλά δεν είσαι σίγουρος ότι το κάνεις προς τη σωστή κατεύθυνση. Οτιδήποτε μπορεί να σε κάνει να αισθανθείς έτσι. Στο κομμάτι των σχέσεων, από το ότι χάνεται η επαφή με πρόσωπα, είτε επειδή φεύγουν οριστικά (πεθαίνουν) είτε επειδή κάποιους νόμιζες ότι τους ήξερες αλλά δεν αισθάνεσαι έτσι πια και εκείνη η σχέση σήμαινε πολλά για σένα… Σε μένα δεν είναι μόνο η ανθρώπινη επαφή που μου κοστίζει τόσο, αλλά και η γενικότερη με ολόκληρο το σύμπαν, τη φύση και την άγρια ζωή…

Πιστεύεις ότι τα social media μας οδηγούν προς αυτήν την κατεύθυνση; Πέρα από την προσωπική μας ζωή, έχουν αντίκτυπο και στη μουσική βιομηχανία;
Όταν μία τεχνολογία χρησιμοποιείται σωστά και επιλεκτικά, μπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο. Δυστυχώς, σύμφωνα με την άποψή μου τα social media έχουν εισχωρήσει σε τέτοιο βαθμό στη ζωή μας -όχι μόνο την επαγγελματική- ώστε να μην έχουμε συνειδητοποιήσει τις μακροπρόθεσμες συνέπειες τους ή έστω τις ακούσιες συνέπειες. Όσον αφορά στην μουσική βιομηχανία, στο παρελθόν υπήρχε ένα πολύ μεγαλύτερο σύστημα που αποτελούνταν από δισκογραφικές εταιρείες, εταιρείες διανομής, στούντιο, παραγωγούς κλπ που σήμερα έχει συρρικνωθεί και δε λειτουργεί όπως όταν ακόμα υπήρχαν μόνο τα παραδοσιακά μέσα, καθώς υπάρχουν υπηρεσίες streaming κλπ. Προσωπικά δεν αντιμετωπίζω κάποιο πρόβλημα, καθώς μου ανήκουν όλα τα δικαιώματα της δουλειάς μου και έγινα γνωστή πολύ πριν εμφανιστούν τα social media. Υπάρχουν πρωτοεμφανιζόμενοι καλλιτέχνες που ενδεχομένως να είναι πασίγνωστοι εξαιτίας των social media, αλλά πολλοί από αυτούς ζουν στο όριο της φτώχειας ή κάτω από αυτό, ρίχνοντας πάρα πολύ τις τιμές πώλησης στα τραγούδια για να ζήσουν. Επομένως, ναι έχουν επηρεάσει τη μουσική βιομηχανία και όχι μόνο, και δεν λάβαμε τα μέτρα μας για τις επερχόμενες συνέπειες…

Πότε θα έχουμε την ευκαιρία να σε ακούσουμε από κοντά;
Ελπίζω να έρθουμε στην Ευρώπη τον επόμενο χρόνο, κάπου μετά τον Μάρτιο, είναι πιο πιθανό κοντά στον επόμενο Ιούνιο. Σε ευχαριστώ πολύ για την κουβέντα μας!

*Ο καινούριος δίσκος της Loreena McKennitt, «Lost Souls», κυκλοφορεί στις 11 Μαΐου από την δισκογραφική της εταιρεία Quinlan Road.