07-06-2018

Έρχονται αυξήσεις στα εισιτήρια των αεροπλάνων

Μεγάλη πίεση δέχονται τον τελευταίο καιρό τα κέρδη των αεροπορικών εταιρειών κυρίως από τις συνεχώς αυξανόμενες τιμές των καυσίμων. Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν μάλιστα πως αν η τάση συνεχιστεί οι αερομεταφορείς θα αναγκαστούν να προβούν σε αυξήσεις των ναύλων τους για να εξισορροπήσουν τα κέρδη τους.

Παρότι είναι δύσκολο να προβλεφθεί πόσο θα ακριβύνουν οι αεροπορικές θέσεις καθώς και το πότε ακριβώς θα προχωρήσουν οι εταιρείες στις αυξήσεις αυτές, το μήνυμα μοιάζει ομόφωνο τουλάχιστον από τις μεγάλες αμερικανικές εταιρείες του χώρου.

«Οι καταναλωτές θα πληρώνουν περισσότερα για να ταξιδέψουν, λόγω του υψηλότερου κόστους καυσίμων», δήλωσε ταξιδιωτικός αναλυτής και ιδρυτής της Atmosphere Research Group, Χένρι Χάρτεβελντ.

«Οι αυξήσεις ενδέχεται να επηρεάσουν μέχρι και τις προγραμματισμένες πτήσεις αυτού του καλοκαιριού, όσους δηλαδή δεν έχουν ακόμα κλείσει το εισιτήριό τους για τον προορισμό που θέλουν να επισκεφτούν. 

Τα σενάρια βέβαια ως προς το ποιες πτήσεις για ποιους προορισμούς και με ποιο τρόπο θα εφαρμοστούν οι αυξήσεις αυτές ποικίλλουν, σύμφωνα με τον Χάρτεβέλντ. Η μια περίπτωση είναι να αυξήσουν τους βασικούς ναύλους έως και 10 δολάρια, ειδικά για τις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων ή τις business class θέσεις. Διαφορετικά θα μπορούσαν να επιβάλλουν πρόσθετο φόρο καυσίμων ή ακόμα και να διαθέτουν λιγότερες θέσεις στους φθηνούς κωδικούς πτήσεων.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι νωρίτερα μέσα στην εβδομάδα, η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών, μείωσε τις προβλέψεις κερδών για την τρέχουσα χρονιά κατά 12% σε σχέση με την αρχή του έτους, υπογραμμίζοντας ότι γι' αυτό ευθύνεται η αύξηση κόστους των καυσίμων αλλά και της εργασίας.

Η κίνηση φαντάζει λογική αν σκεφτεί κανείς πως το αργό πετρέλαιο Brent, κατέγραψε αύξηση 12%, φτάνοντας τα 75 δολάρια το βαρέλι.

Οι αερομεταφορείς σημειώνουν πως οι επιβάτες πρέπει να προετοιμαστούν για υψηλότερες τιμές . «Εάν οι τιμές παραμείνουν στα τωρινά επίπεδα οι τιμές των ναύλων αναμένεται να αυξηθούν σταδιακά με την πάροδο του χρόνου», δήλωσε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της American Airlines (AAL), Ντουγκ Πάρκερ τον Απρίλιο.

Αντιστοίχως και η Delta (DAL) μείωσε τις προβλέψεις κερδών της μέσα στην εβδομάδα εξηγώντας ότι οι τιμές των καυσίμων αυξήθηκαν περίπου 50% σε σχέση με πέρυσι και 12% σε σχέση με το α' τρίμηνο του έτους. Μάλιστα η εταιρεία υπαινίχθηκε ότι οι υψηλότεροι ναύλοι έχουν ήδη δρομολογηθεί. «Πρέπει να είμαστε μια επιχείρηση που πληρώνεται για το κόστος του προϊόντος της» ανέφερε στους αναλυτές ο CEO της Delta Πολ Γιάκομπσον. «Όταν το κόστος του προϊόντος αυτού αυξάνεται αναλόγως πρέπει να αναπροσαρμοστεί και η τιμή του συμβαδίζοντας με την ζήτηση». 

Ακριβότερες τιμές αναμένει όπως φαίνεται και η United (UAL). «Όταν οι τιμές των καυσίμων ανεβαίνουν, οι ναύλοι τείνουν να ανεβαίνουν εξίσου, κάτι που θεωρείται φυσικό στις επιχειρήσεις» δήλωσε ο πρόεδρος της United, Σκοτ ​​Κίρμπι, σε συνέδριο την περασμένη εβδομάδα. «Αυτό συμβαίνει τώρα, επιτέλους, στον κλάδο των αερομεταφορών».

Οι αεροπορικές εταιρείες καταγράφουν υψηλή ζήτηση τη θερινή περίοδο αφενός χάρη στην ισχυρή οικονομία των ΗΠΑ κι αφετέρου χάρη στη διεθνή ανάπτυξη. Την ίδια στιγμή βέβαια δεν έχουν μέχρι στιγμής αυξήσει την χωρητικότητά τους. Οι περισσότερες εξ αυτές αθξάνουν κατά ένα μικρό ποσοστό τις έδρρες τους γεγονός που με τη σειρά του οδηγεί σε υψηλότερες τιμές. Βέβαια οι αυξήσεις δεν θα ομοιάζουν με εκείνες παλαιότερων εποχών αφού ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των αερομεταφορέων θα περιορίσει τις ακραίες διακυμάνσεις: «Γνωρίζουν ότι εάν αυξήσουν τους ναύλους πολύ, η ζήτηση θα πέσει», τονίζουν παράγοντες της αγοράς.