Αποδράσεις στην Ελλάδα
27-09-2021

Ήπειρος: Περπατώντας στα ωραιότερα πέτρινα γεφύρια

Τα πέτρινα γεφύρια της Ηπείρου αποτελούν μνημεία άρρηκτα συνδεδεμένα με τις παραδόσεις της περιοχής, αριστουργήματα της λαϊκής αρχιτεκτονικής και αναπόσπαστο κομμάτι του φυσικού τοπίου

Μία από τις πιο χαρακτηριστικές εικόνες στην Ήπειρο είναι χωρίς αμφιβολία τα πέτρινα τοξωτά γεφύρια μέσα στην ομορφιά της φύσης. Φυσικά, δεν μιλάμε για απλά γεφύρια, αλλά για μνημεία άρρηκτα συνδεδεμένα με τις παραδόσεις και τους θρύλους της περιοχής. Έργα ξακουστών μαστόρων της πέτρας, τα ιστορικά αυτά γεφύρια δίνουν την αίσθηση ότι αποτελούν φυσική προέκταση των βράχων έτσι όπως εναρμονίζονται άψογα με το περιβάλλον.

Από την Άρτα μέχρι τα Ζαγοροχώρια και την Κόνιτσα, υπάρχουν διάσπαρτα πέτρινα γεφύρια, πολλά ξεχασμένα από τον χρόνο, χτισμένα σε ιδίατερες και σε πολλές περιπτώσεις δυσπρόσιτες θέσεις, που ακόμα και σήμερα προκαλούν τον θαυμασμό. Αυτά είναι μερικά από τα ωραιότερα και πιο γνωστά πέτρινα γεφύρια που θα συναντήσουμε στα ταξίδια μας στην Ήπειρο.

Διαβάστε ακόμη:

Τα ομορφότερα πέτρινα γεφύρια της Ηπείρου

Γεφύρι της Άρτας

Image
Πηγή: Shutterstock

Είναι το πρώτο που μας έρχεται στο μυαλό όταν ακούμε τη λέξη «γεφύρι». Στολίδι και κορυφαίο αξιοθέατο της πόλης, το γεφύρι της Άρτας είναι το πιο ξακουστό στην Ελλάδα και αυτό βέβαια το οφείλει στο θρύλο για τη θυσία της γυναίκας του πρωτομάστορα επειδή «ολημερίς το χτίζανε, το βράδυ γκρεμιζόταν». Η αρχική κατασκευή του γεφυριού τοποθετείται στα χρόνια της κλασικής Αμβρακίας, επί βασιλέως Πύρρου Α, ενώ τη σημερινή του μορφή την απέκτησε τα έτη 1602-1606. Το σημερινό μήκος του φτάνει στα 142 μέτρα και το πλάτος του είναι 3,75 μέτρα.

Γεφύρι της Πλάκας, Τζουμέρκα

Image
Πηγή: Shutterstock

Το ιστορικό Γεφύρι της Πλάκας χτίστηκε το 1866 από τον πρωτομάστορα Κωνσταντίνο Μπέκα και θεωρείται το μεγαλύτερο μονότοξο γεφύρι των Βαλκανίων. Βρίσκεται σε απόσταση 50 χλμ. από τα Ιωάννινα και συνδέει τα Τζουμέρκα με τα Κατσανοχώρια στον Άραχθο ποταμό. Το γεφύρι της Πλάκας υπήρξε σύνορο Ελλάδας-Τουρκίας από το 1880 έως το 1912, ενώ κοντά του υπογράφηκε στις 29 Φεβρουαρίου 1944 η συμφωνία Πλάκας-Μυρόφυλλου. Τον Φεβρουαρίο του 2015, το τόξο της γέφυρας κατέρρευσε από ισχυρές βροχοπτώσεις. Έξι χρόνια μετά την κατάρρευσή του, το εντυπωσιακό γεφύρι στέκεται και πάλι όρθιο, μετά την αποκατάστασή του που ολοκληρώθηκε φέτος. Αξίζει να σημειωθεί ότι ξαναχτίστηκε με την ίδια, παλιά τεχνική των μαστόρων της πέτρας, ενώ βραβεύτηκε με τη διάκριση Europa Nostra 2021 της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Γεφύρι του Πλακίδα ή Καλογερικό, Ζαγοροχώρια

Image
Πηγή: Shutterstock

Από τα πιο γνωστά και ξεχωριστά γεφύρια του Ζαγορίου, το Γεφύρι του Πλακίδα ή Καλογερικό βρίσκεται δυτικά των Κήπων. Το συγκεκριμένο γεφύρι αρχικά ήταν ξύλινο, αλλά μετατράπηκε σε πέτρινο το 1814 με χρηματοδότηση ενός καλόγερου από το μοναστήρι της Βίτσας- εξού και το δεύτερο όνομά του. Αυτό που εντυπωσιάζει όσους το αντικρίζουν από κοντά είναι το γεγονός ότι οι τρεις ημικυκλικές του καμάρες όπως στέκουν σε αρμονική παράταξη δημιουργούν την αίσθηση της ανάλαφρης κίνησης, δίνοντας την εντύπωση κινούμενης κάμπιας.


Γεφύρι του Κόκκορη (Νούτσου), Ζαγοροχώρια

Image
Πηγή: Shutterstock

Ένα από τα πιο φημισμένα κι εντυπωσιακά γεφύρια της Ηπείρου είναι αυτό του Κόκκορη ή Νούτσου, που βρίσκεται μεταξύ των χωριών Κουκούλι, Δίλοφο και Κήποι κι έχει μήκος 24 περίπου μέτρα και ύψος 13 μέτρα. Χτίστηκε το 1750 και πήρε το δεύτερο όνομα του Νούτσου από τον ευεργέτη του, καθώς ο Νούτσος Κοντοδήμος από το χωριό Βραδέτο ήταν εκείνος ο οποίος χρηματοδότησε την κατασκευή του. Ωστόσο λέγεται και γεφύρι του Κόκκορη (ή του Κόκκορου), καθώς ο Κόκκορος από το χωριό Κουκούλι, που είχε μύλο εκεί, διέθεσε το 1910 χρήματα για την επισκευή του. Δίπλα στο γεφύρι ορθώνεται ένας επιβλητικός κατακόρυφος βράχος ενώ από κάτω του ρέει ο Βοϊδομάτης με τα κρυστάλλινα, πεντακάθαρα νερά του.

Γεφύρι Κόνιτσας

Image
Πηγή: Shutterstock

Στη νοτιοδυτική άκρη της πόλης, ακριβώς στην είσοδο της χαράδρας του Αώου, βρίσκεται το μεγάλο μονότοξο γεφύρι της Κόνιτσας, το οποίο χτίστηκε το 1870-71 από συνεργείο 50 μαστόρων με επικεφαλής τον πρωτομάστορα Ζιώγα Φρόντζο από την Πυρσόγιαννη. Στην ίδια θέση είχε κατασκευαστεί παλιότερα, το 1823, ένα ξύλινο γεφύρι, το οποίο όμως δεν άντεξε την ορμή του ποταμού και καταστράφηκε πολύ σύντομα. Το σημερινό πέτρινο γεφύρι έχει διαστάσεις 36 μέτρα άνοιγμα και 20 μέτρα ύψος, ενώ κάτω από την καμάρα του διακρίνεται η μικρή καμπάνα που σήμαινε για να προειδοποιήσει τους περαστικούς να μην διαβούν το γεφύρι όταν φυσούσε δυνατός άνεμος από το εσωτερικό της χαράδρας.

Διαβάστε ακόμη: