Υγεία
LIVE: ΑΝΑΝΕΩΘΗΚΕ ΠΡΙΝ ΑΠΟ

8 μυστικά για τη μακροζωία από εκείνους που την κατάφεραν

Μαθήματα υγιεινής ζωής και μακροβιότητας που παίρνουμε από υπερήλικες-και που μπορούν να μας θωρακίσουν ακόμη και από τον Covid.

Μπορεί οι γονείς και οι παππούδες σας να είναι περισσότερο ευάλωτοι στον κορονοϊό, αλλά τουλάχιστον αυτή η ηλικιακή ομάδα έχει να καυχιέται ότι τουλάχιστον ...πρόλαβε να γεράσει! Με την πανδημία να διασπείρεται εκτεταμένα πλέον και στις νεότερες ηλικίες, τα μυστικά μακροζωίας των ατόμων που έχουν ξεπεράσει τα 80, είναι ένα μεγάλο μάθημα ζωής.

Οι Γαλάζιες Ζώνες είναι ένας όρος που επινοήθηκε από τον συγγραφέα και ερευνητή Νταν Μπουέτνερ (με το ομώνυμο βιβλίο να συνεχίζει να κάνει τεράστιες πωλήσεις σε όλο τον κόσμο), ο οποίος αναφέρεται σε συγκεκριμένες περιοχές του πλανήτη, που ζουν οι περισσότεροι αιωνόβιοι. Μετά από χρόνια έρευνας ο Μπουέτνερ εντόπισε πέντε τέτοιες «γαλάζιες ζώνες», με την πρώτη να βρίσκεται στην Ικαρία (Ελλάδα) και τις υπόλοιπες,στη Λόμα Λίντα (Καλιφόρνια), στη Σαρδηνία (Ιταλία), στην Οκινάουα (Ιαπωνία) και την Νικόγια (Κόστα Ρίκα). Κατά τη βαθιά μελέτη του τρόπου ζωής αυτών των υπερηλίκων, ο Μπουέτνερ ανακάλυψε τους κοινούς παράγοντες που κρατούν το μυστικό της μακροζωίας.

Καθημερινή κίνηση, η πιο φυσική άσκηση

Οι άνθρωποι με τη μεγαλύτερη διάρκεια ζωής στον κόσμο δεν ενσωματώνουν ενεργά την άσκηση στη ζωή τους. Είναι απλά μέρος της καθημερινής τους ρουτίνας. Περπατούν μέχρι τα καταστήματα της πόλης για να ψωνίσουν, εργάζονται στους κήπους τους, ταΐζουν τα ζωντανά τους, μαγειρεύουν μόνοι τα γεύματά τους και κάνουν όποια δουλειά νοικοκυριού περνά από το χέρι τους, συγκεντρώνοντας μια σημαντική ποσότητα λειτουργικών κινήσεων κάθε μέρα χωρίς να χρειάζεται να το σκεφτούν.

Πρωινό ξύπνημα για κάποιο σκοπό

Σε όλους τους τομείς μελέτης του Μπουέτνερ, οι ηλικιωμένοι κάτοικοι των«γαλάζιων ζωνών» έχουν έντονη την ανάγκη να ξυπνούν νωρίς το πρωί με σκοπό να προλάβουν όλες τις υποχρεώσεις τους. Αυτή η αίσθηση τούς δίνει κίνητρο, θετική προοπτική και κατεύθυνση, ενώ παράλληλα αυξάνει την ανθεκτικότητα του σώματός τους, ισχυροποιεί το ανοσοποιητικό τους σύστημα και προάγει την καλή λειτουργία του εγκεφάλου τους. «Μελέτες έχουν δείξει ότι η αίσθηση του σκοπού μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο θνησιμότητας, έχοντας την ικανότητα να προσθέσει μέχρι και επτά χρόνια παραπάνω στη ζωής», γράφει ο Μπουέτνερ.

Η έλλειψη στρες

Δεν είναι μυστικό ότι το άγχος μπορεί να είναι επιζήμιο για την υγεία. Ωστόσο, μπορεί να αποφευχθεί με τους απλούς τρόπους που συνηθίζουν οι γέροντες των «γαλάζιων ζωνών»: «Οι Σαρδηνοί απολαμβάνουν καθημερινά μια happy hour με συνομήλικους πίνοντας καφέ ή αλκοόλ, οι Νικογιανοί επισκέπτονται τακτικά την εκκλησία για να ανάψουν ένα κερί και να προσευχηθούν, ενώ οι Ικαριώτες παίρνουν οπωσδήποτε έναν μεσημεριανό ύπνο», γράφει ο Μπουέτνερ, αναφέροντας ότι αυτές οι τυπικές συνήθειες που έχουν ενσωματώσει στην καθημερινή ρουτίνα,τους βοηθούν στην μείωση του στρες.

Το πιάτο που γεμίζει κατά 80%

«Σύμφωνα με τους επιστήμονες στο Κέντρο Ελέγχου Νόσων, το 71,6% των Αμερικανών ενηλίκων είναι υπέρβαροι ενώ το 39,8% είναι παχύσαρκοι, κυρίως ως αποτέλεσμα της υπερκατανάλωσης τροφής», τονίζει ο Μπουέτνερ, αντιδιαστέλλοντας το φαινόμενο με την συνήθεια των ηλικιωμένων που ζουν στις «γαλάζιες ζώνες», οι οποίοι «ποτέ δεν συνέχιζαν να τρώνε όταν αντιλαμβάνονταν ότι το στομάχι τους είχε κορεστεί». Εκτός από τον κανόνα του 80% τροφής στο πιάτο, οι περισσότεροι κάτοικοι σ’ αυτές τις περιοχές καταναλώνουν τα βαρύτερα γεύματα νωρίτερα την ημέρα και μειώνουν τις μερίδες όσο πλησιάζει το απόγευμα και το βράδυ. «Αυτή η πρακτική οδηγεί σε καλύτερο ύπνο και χαμηλότερο Δείκτη Μάζας Σώματος εφ’ όρου ζωής», λέει ο Μπουέτνερ.

Μενού με βάση τα φυτά

Το κρέας δεν λείπει από τις δίαιτες των κατοίκων των «γαλάζιων ζωνών», αλλά συνήθως καταναλώνεται μόνο μια φορά την εβδομάδα, όπως και σε κάθε γιορτή. Η βασική καθημερινή διατροφήτων αιωνόβιων περιλαμβάνει λαχανικά, χόρτα, φρούτα και όσπρια.

Η μέτρια πρόσληψη αλκοόλ

Οι κάτοικοι όλων των «γαλάζιων ζωνών» καταναλώνουν τακτικά αλκοόλ, και δεν είναι παράξενο που όλες οι μελέτες έχουν δείξει ότι οι μέτριοι πότες τείνουν να ζουν περισσότερο όχι μόνο από τους σκληρούς πότες αλλά ακόμη και από τους μη πότες. «Οι γέροντες που έχουν συνηθίσει να απολαμβάνουν καθημερινά δυο ποτήρια κόκκινο κρασί μαζί με το φαγητό τους, χωρίς πιθανώς να το γνωρίζουν οι ίδιοι, προσλαμβάνουνδιπλάσια ποσότητα φλαβονοειδών, των φωτοχημικών συστατικών που διατηρούν καθαρές τις αρτηρίες και οδηγούν την καρδιά να δουλεύει ρολόι μέχρι τα βαθιά γεράματα», επισημαίνειο Μπουέτνερ.

Η αίσθηση του να ανήκεις κάπου

«Οι έρευνες έχουν αποδείξει ότι τα άτομα που μας περιβάλλουν μπορούν να επηρεάσουν θετικά ή αρνητικά την υγεία μας, είτε λόγω των πρακτικών συνηθειών τους, είτε λόγω του συναισθηματικού κόσμου τους. Τα μέλη των περιοχών που μελέτησα γεννιούνται και μεγαλώνουν ανάμεσα σε ισχυρούς οικογενειακούς, φιλικούς και κοινωνικούς κύκλους, οι οποίοι τους ενθαρρύνουν και τους υποστηρίζουν σε κάθε θετικό βήμα της ζωής τους. Η αίσθηση της μοναξιάς, της εγκατάλειψης, της απομόνωσης και της απόστασης από τέτοιους δεσμούς, μειώνει κατά πολύ το προσδόκιμο ζωής, κυρίως εξαιτίας της κατάθλιψης, των αυξημένων καρδιακών επεισοδίων και των αναπνευστικών προβλημάτων, όπως και της μειωμένης άμυνας του ανοσοποιητικού», τονίζει ο Μπουέτνερ.

Η προτεραιότητα στην οικογένεια

Ένα εξίσου σημαντικό εύρημα του Μπουέτνερ, αφορά στη σημασία της οικογένειας. «Οι περισσότεροι υπερήλικες των “γαλάζιων ζωνών” είχαν δεσμευτεί μόνο με έναν σύντροφο εφ’ όρου ζωής, αποκτώντας μαζί του παιδιά, εγγόνια και δισέγγονα, μέσα σε μια ατάραχη οικογενειακή ζωή όπου κυριαρχούσε η αγάπη και η αφοσίωση», λέει ο Μπουέτνερ, προσθέτοντας: «Αυτή η φιλοσοφία και ο τρόπος ζωής όχι μόνο προάγει τη μακροζωία, αλλά επιπλέον, επενδύοντας χρόνο και αγάπη στα παιδιά τους, οι ηλικιωμένοι γονείς και παππούδες γνωρίζουν ότι παίρνουν την καλύτερη φροντίδα στα γεράματα, από αγαπημένα τους πρόσωπα μέσα στο“ζεστό” οικογενειακό περιβάλλον που οι ίδιοι δημιούργησαν».

Google NewsΑκολουθήστε το reader.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.