Μενού
Αεροσκάφος της Air France
Αεροσκάφος της Air France | Shutterstock
  • Α-
  • Α+

Την 1η Ιουνίου του 2009 ο κόσμος έγινε μάρτυρας σε ένα από τα πιο τραγικά αεροπορικά δυστυχήματα της ιστορίας, με την πτώση της πτήσης 447 της Air France, και τις σκανδαλώδεις συνθήκες που οδήγησαν στον θάνατο 228 επιβατών.

Με τα χρόνια, η τραγωδία πήρε ακόμα πιο δραματικές διαστάσεις, με την αποκάλυψη της διαχείρισης των πιλότων, αλλά και τη μετέπειτα αθώωση των εταιρειών Air France και Air Bus, που βρέθηκαν υπόδικες για ανθρωποκτονία από αμέλεια, όπως γράφει η Daily Mail.

Δείτε εδώ: Η ελληνική γέφυρα με την παγκόσμια πρωτιά - Δίνει «μαθήματα» μηχανικής

Η πτήση 447 της Air France (AF447 / AFR447), γνωστή ως «Τιτανικός των αιθέρων», ήταν μια προγραμματισμένη διεθνής επιβατική πτήση από το Ρίο ντε Τζανέιρο της Βραζιλίας προς το Παρίσι της Γαλλίας, που μία σειρά λαθών μετέτρεψαν σε τραγωδία, κατά τη διάρκεια μίας τροπικής καταιγίδας.

Ο ιπτάμενος «Τιτανικός»

Την 1η Ιουνίου 2009, ασυνεπείς ενδείξεις ταχύτητας αέρα οδήγησαν τους πιλότους να χάσουν τον έλεγχο του Airbus A330 που εξυπηρετούσε την πτήση. Δεν κατάφεραν να σταθεροποιήσουν το αεροπλάνο, το οποίο συνετρίβη στα ανοιχτά του Ατλαντικού Ωκεανού στις 02:14 (Παγκόσμια Ώρα), σκοτώνοντας και τους 228 επιβάτες και το πλήρωμα.

Το Ναυτικό της Βραζιλίας ανέσυρε τα πρώτα συντρίμμια και δύο πτώματα από τη θάλασσα εντός πέντε ημερών από το ατύχημα, αλλά οι επιχειρήσεις του Γραφείου Έρευνας και Ανάλυσης της Γαλλίας για την Ασφάλεια της Πολιτικής Αεροπορίας καθυστέρησαν, επειδή το «μαύρο κουτί» του αεροσκάφους δεν ανακτήθηκε από στον πυθμένα μέχρι τον Μάιο του 2011.

Η τελική έκθεσή του, που δόθηκε στη δημοσιότητα στις 5 Ιουλίου 2012, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι μετρητές ταχύτητας αέρα του αεροσκάφους εμφάνισαν βλάβες, πιθανότατα οφειλόμενες σε κρυστάλλους πάγου που «βραχυκύκλωσαν» τα καταγραφικά όργανα, κάτι που επίσης προκάλεσε την απενεργοποίηση του αυτόματου πιλότου.

Οι πιλότοι πιάστηκαν στον ύπνο

Σύμφωνα με δημοσίευμα της Mail τον Οκτώβριο του 2014, η ανάλυση του μαύρου κουτιού της πτήσης αποκάλυψε πως ο πιλότος και ένας από τους δύο συγκυβερνήτες του είχαν πέσει για ύπνο όταν προέκυψε το επείγον.

Ο Γάλλος ερευνητής Alain Bouillard φέρεται να είχε δηλώσει τότε: «Εάν ο καπετάνιος είχε παραμείνει στη θέση του εν μέσω της Τροπικής Ζώνης, θα είχε καθυστερήσει τον ύπνο του όχι περισσότερο από 15 λεπτά, και λόγω της εμπειρίας του, ίσως η ιστορία να είχε τελειώσει διαφορετικά».

Ισχυρίστηκε ακόμα πως η συμπεριφορά του κυβερνήτη, Marc Dubois, ο οποίος φέρεται επίσης να είχε διασκεδάσει το βράδυ πριν την πτήση, δεν αποτελούσε εξαίρεση, αλλά ήταν αντιπροσωπευτική της επικίνδυνης κουλτούρας που επικρατεί γενικά στον χώρο.

Ανάσυρση του διαλυμένου φτερού του αεροσκάφους
Ανάσυρση του διαλυμένου φτερού του αεροσκάφους | AP

Ο ίδιος ο Dubois παραδεχόταν στην ηχογράφηση πως δεν είχε κοιμηθεί αρκετά, λίγο πριν κλείσει τα μάτια του και αφήσει επικεφαλής τον λιγότερο έμπειρο συγκυβερνήτη.

Τελικά, ξύπνησε εν μέσω του πανικού που επικρατούσε στο πλήρωμα, μόνο για να ακούσει τον συνάδελφό του, David Robert, να φωνάζει «Σκ@τ@, θα συντριβούμε. Δεν είναι αλήθεια, τι συμβαίνει; Σκ@τ@, είμαστε νεκροί», στιγμές πριν τη σύγκρουση με τα νερά του ωκεανού.

Η σκανδαλώδης δίκη

Τόσο η Air France όσο και η Airbus αντιμετώπισαν κατηγορίες για ανθρωποκτονία από αμέλεια, ενώ αρνήθηκαν και την υπαιτιότητα των πιλότων τους. Η έδρα του Γαλλικού δικαστηρίου αθώωσε αμφότερες εταιρείες.

Δείτε εδώ: Το «Μικρό Παρίσι» της Ελλάδας με τα ρομαντικά σοκάκια και τα μέγαρα

Το κωμικοτραγικό των 228 θανάτων χωρίς κανέναν υπεύθυνο αποτυπώθηκε στις κραυγές απελπισίας των συγγενών των θυμάτων. «Ντροπή σας», «Πολύ λίγο, πολύ αργά», «Δεκατρία χρόνια περιφρόνησης», ακουγόταν στην αίθουσα μετά την ετυμηγορία που απαγγέλθηκε στις 17 Απρίλη του 2023.

Σύμφωνα με τα πρακτικά, η ενοχή των δύο υπόδικων ήταν αδύνατο να αποδειχθεί, επειδή οι ερευνητές δεν διαπίστωσαν εκούσια παραβίαση από την Airbus ή την Air France που θα μπορούσε να προκαλέσει τα σφάλματα του πληρώματος.

Όλη την ευθύνη επωμίστηκαν οι πιλότοι και ιδιαίτερα ο Dubois, οι οποίοι πλήρωσαν το λάθος τους με τη ζωή τους, χωρίς όμως περαιτέρω ανάλυση του πώς το προσωπικό μίας διεθνούς αεροπορικής έχει συνηθίσει να συμπεριφέρεται με τέτοιον τρόπο.

Οικογένειες και φίλοι των αδικοχαμένων θυμάτων συνέχισαν έναν αγώνα απόδοσης δικαιοσύνης για 14 χρόνια, και πολλοί δήλωσαν αηδιασμένοι με την απαγγελία της ετυμηγορίας, ενώ το πρόστιμο των 225.000 ευρώ που τους αποδόθηκε ήχησε σαν κακόγουστο αστείο.

Κατά τη δίκη ωστόσο οι εισαγγελείς τοποθετήθηκαν επί της ελλιπούς εκπαίδευσης των πιλότων της αεροπορικής, και της ανάγκης για προγράμματα επιμόρφωσης και θέσπισης αυστηρών πρωτοκόλλων, για τα οποία η Air France δεσμεύτηκε.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ: 

Πώς η Αλβανία έγινε «τουριστικό διαμάντι» - Το TikTok, τα πανέμορφα τοπία και οι παγίδες

Ελεονώρα Μελέτη: «Δέχομαι χυδαία, ανεξέλεγκτη και απροκάλυπτη βία»

Ο «Τιτανικός των αιθέρων» που σκότωσε 228 ανθρώπους - «Σκ@τ@, είμαστε νεκροί» έλεγε ο πιλότος

Ποια είναι η ακριβότερη περιοχή της Ελλάδας ανά τετραγωνικό μέτρο

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA