Μενού
  • Α-
  • Α+

Μετά από 58 χρόνια, μέσα στο 2020, ο σκηνοθέτης Γιώργος Βάλαρης ανεβάζει ξανά την Όμορφη Πόλη, με κείμενα δικά του και του Στέλιου Παπαδόπουλου. Μάλιστα, αυτή τη φορά, εκτός από τη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, η Όμορφη Πόλη περιλαμβάνει και μια λιγότερο γνωστή πλευρά του συνθέτη, την ποίησή του.

Όμως η πανδημία του κορωνοϊού δεν θα επιτρέψει το ανέβασμα όλων των προγραμματισμένων παραστάσεων. Η τελευταία που πραγματοποιήθηκε ήταν τον περασμένο Σεπτέμβριο, στο Ηρώδειο.

Λίγες μέρες μετά την έλευση του 2021, Το Σάββατο 9 και την Κυριακή 10 Ιανουαρίου, η Όμορφη Πόλη του Ηρωδείου έρχεται ξανά κοντά στον θεατή, μέσω online streaming.

Με αφορμή την online παράσταση, το Reader μίλησε με τον σκηνοθέτη Γιώργο Βάλαρη για την αγάπη του προς το θέατρο, για την «απόρριψη» της τηλεόρασης, για τη ματαιοδοξία της νιότης και για την τέχνη της υποκριτικής ως εσωτερική πράξη υπέρβασης για τον ίδιο.

-Γιατί ασχοληθήκατε με την υποκριτική;

Λένε ότι στην τέχνη δεν υπάρχει «γιατί». Για έναν ανεξήγητο λόγο ήθελα να γίνω ηθοποιός. Ίσως για να βιώσω περισσότερο την αγάπη, όχι ότι μου έλειπε από το σπίτι μου. Επίσης, ήθελα να ξεφύγω από μια συστολή που με διακατείχε από παιδί. Το έβλεπα σαν μια πράξη υπέρβασης. Τελικά, πράγματι, οι εξετάσεις του Εθνικού ήταν μια τεράστια υπέρβαση για μένα. Παράλληλα, το να βιώνω άλλους χαρακτήρες μέσα από τη δουλειά, ήταν ένα κίνητρο να ξεφεύγω από μένα.

-Είχατε εσωτερική σύγκρουση;

Ναι, θα έλεγα ότι δεν ήμουν καλά με τον εαυτό μου. Αισθανόμουν ότι ήθελα να ήμουν κάτι άλλο, ιδιαίτερα στην εφηβεία μου. Δεν ένοιωθα καλά με το περιβάλλον μου εκείνη την περίοδο.

-Συνέβησαν γεγονότα που δεν σας επέτρεπαν να νοιώθετε καλά; Βιώσατε μπούλινγκ;

Όχι, δεν είχα μπούλινγκ. Αντιθέτως, στο λύκειο ήμουν πολύ δημοφιλής. Ήμουν πρόεδρος του δεκαπενταμελούς συμβουλίου, οργάνωνα εκδηλώσεις κλπ. Η συστολή είχε να κάνει περισσότερο με τα χρόνια του γυμνασίου. Αργότερα έβγαλα έναν πιο δυναμικό χαρακτήρα που με οδήγησε στην απόφασή μου να μπω στο Εθνικό Θέατρο. Ήταν λίγο τολμηρό, τόσο για τα δεδομένα της επαρχίας όπου μεγάλωσα, όσο και για τους γονείς μου που περίμεναν ότι θα γινόμουν ένας καλός καθηγητής αγγλικών, με εξασφαλισμένη δουλειά, κάτι που ανέτρεψα. Έτσι, κι εκείνοι αντέδρασαν κόβοντας το «επίδομα» για έναν χρόνο. Ήταν η μόνη χρονιά που αναγκάστηκα να κάνω δύο επιπλέον δουλειές για να βγάλω τα έξοδα της σχολής.

-Πού εργαστήκατε;

Στο μπαρ Καλλιδρόμιο και σε μια πιτσαρία για ξενύχτηδες, στην Αχαρνών. Ήταν κάπου στο 1992 και θεωρώ ότι πρόκειται για ένα κομμάτι του βιογραφικού που με ενδυνάμωσε.

Τελειώνοντας τη σχολή του Εθνικού, μπήκα κατευθείαν στο Εθνικό Θέατρο για δουλειά. Ήμουν από τους τυχερούς που ξεκίνησαν να δουλεύουν από το τρίτο έτος της σχολής, με την είσοδο του αείμνηστου Νίκου Κούρκουλου, καθοριστικός άνθρωπος για την πορεία μου. Μόλις τελείωσα, μπήκα στο Παιδικό Στέκι του Εθνικού με την Κάρμεν Ρουγγέρη, όπου παρέμεινα δύο χρόνια. Μετά άρχισα την πορεία μου στο ελεύθερο θέατρο.

-Ποιο είναι το μεγαλύτερο όφελος που αποκομίσατε από την πορεία σας, μέχρι σήμερα;

Νομίζω ότι κατέκτησα δύο πράγματα, να μην είμαι ματαιόδοξος και να μην ζηλεύω όταν φωτογραφίζονται δίπλα μου οι συνάδελφοί μου. Είναι πολλοί εκείνοι που ξεκινούν για να ζήσουν τη ματαιοδοξία της διασημότητας.

-Εσείς περάσατε το στάδιο της ματαιοδοξίας;

Φυσικά, αλλά για μικρό διάστημα, γιατί, για έναν περίεργο λόγο, δεν με ήθελε η τηλεόραση. Ακόμα και στα χρόνια του απογείου της ιδιωτικής τηλεόρασης, με ήθελε το θέατρο. Με διάλεξε, το διάλεξα, ερωτευτήκαμε και συμπορευόμαστε.

-Είναι πιο ποιοτική και πιο μακροχρόνια η σχέση με το θέατρο;

Ναι, βέβαια. Όχι μόνο δεν μετάνιωσα, αλλά χαίρομαι πολύ που στα χρόνια της ματαιοδοξίας της νιότης, επέλεξα το θέατρο.

Ας μην ξεχνάμε ότι στα χρόνια της οικονομικής κρίσης, απογοητεύτηκαν οικτρά όσοι επένδυσαν στην τηλεόραση, με αποτέλεσμα να επιστρέψουν στο θέατρο και οι σκηνές να γεμίσουν.

Αντιθέτως, προσωπικά, στα χρόνια της κρίσης, βίωσα το απόγειο της επιτυχίας και της εδραίωσής μου.

Στις μέρες μας, έχουμε εκ νέου αντιστροφή. Λόγω της πανδημίας, ο κόσμος επέστρεψε στην τηλεόραση. Παρ’ όλα αυτά, το θέατρο κινείται ικανοποιητικά μέσω των παραστάσεων σε Online streaming. Υπάρχει μια μεγάλη κινητοποίηση παραγωγών, θιασαρχών και συντελεστών των παραστάσεων. Ο κόσμος ανταποκρίνεται πολύ ικανοποιητικά, δείχνοντας ότι θέλει να κρατήσει την επαφή με το θέατρο.

-Θεωρείτε ότι στη μετά κορωνοϊού εποχή, θα έχει αλλάξει κάτι στη σχέση του θεατή με το θέατρο;

Νομίζω ότι θα έχει δυναμώσει ακόμα περισσότερο. Το συνειδητοποιώ και ο ίδιος νοιώθοντας ότι μου λείπει πάρα πολύ. Το ίδιο εισπράττω και από τον κόσμο που συζητάω. Θεωρώ ότι με το άνοιγμα των σκηνών, η ανάγκη τους θα είναι ακόμα μεγαλύτερη. Η τέχνη του θεάτρου , αλλά και γενικότερα, η επικοινωνία με τον πολιτισμό θα είναι πιο θελκτική προς τον θεατή.

- Νοιώσατε ότι αυτό ερχόταν σε σύγκρουση με την υπόλοιπη κοινωνία; Νοιώσατε ενοχές ζώντας κάτι συναρπαστικό τη στιγμή που ο διπλανός σας βίωνε άσχημες καταστάσεις;

Όλα αυτά τα χρόνια, προσπαθούσα να μετουσιώνω το φαινόμενο της κρίσης σε χαρά μέσω της κωμωδίας που επέλεξα να κάνω. Προσπαθούσα να μην βιώνει ο κόσμος, αλλά κι εγώ ο ίδιος, όλη αυτή τη μαυρίλα, με έργα κωμικά. Είναι πάγιος στόχος μου να μεταδίδω αισιοδοξία και να ψυχαγωγώ τον κόσμο. Ίσως επειδή ανήκω στους καλλιτέχνες που αγαπούν το κοινό τους. Αυτό είναι κάτι που μεταδίδω στους ηθοποιούς των παραστάσεών μου.

-Εν έτει 2020 και 2021, ανεβάζετε την Όμορφη Πόλη. Γιατί;

Τα τελευταία χρόνια, είμαι νοσταλγός μιας εποχής που πέρασε ανεπιστρεπτί. Μας γεμίζει αισιοδοξία, μελωδίες και αναμνήσεις από κάτι που δεν υπάρχει πλέον.

-Τι είναι αυτό που δεν υπάρχει πλέον;

Η ελπίδα. Δεν υπάρχει ελπίδα στην εποχή μας. Χάθηκε μέσα στην οικονομική κρίση και στην κρίση της πανδημίας. Παρόλα αυτά, δεν είμαι απαισιόδοξος, Αισθάνομαι ότι θα επανέλθει η ελπίδα, μέσω της τέχνης.

-Πώς είναι η σύγχρονη Όμορφη Πόλη;

Η σύγχρονη Όμορφη Πόλη δεν έχει μεγάλη σχέση με εκείνη του ‘62. Δεν χρησιμοποιεί τα επιθεωρησιακά κείμενα του Μποστ και του Μίκη, από εκείνη την εποχή. Αν ανεβάζαμε την παράσταση με τα ίδια κείμενα, θα ήταν ένα μουσειακό θέαμα. Τόσο ο Μίκης, όσο κι εγώ, δεν θέλαμε κάτι τέτοιο. Η παρότρυνσή του ήταν, εκτός από τα κομμάτια της παράστασης, να χρησιμοποιηθούν και κάποιες διαχρονικές του επιτυχίες. Επέλεξα είκοσι τραγούδια του. Επίσης, μια δική μου ιδέα ήταν να χρησιμοποιήσω, ως κύριο άξονα του λόγου, την ποίησή του, η οποία δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ θεατρικά, ούτε είναι πολύ γνωστή στον απλό κόσμο. Είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο και μια άλλη πλευρά του Μίκη που ο ίδιος αγαπά πολύ και τον αντιπροσωπεύει σημαντικά. Το γεγονός ότι φωτίζω κι αυτή την πλευρά του, τον έχει συγκινήσει και ενθουσιάσει, συνάμα.

-Θα είναι μελοποιημένα αυτά τα ποιήματα;

Όχι, θα ερμηνεύονται από ηθοποιούς. Ήταν υπέροχη η συγκυρία το ότι ο Μίκης χαρακτήρισε το έργο όπως ακριβώς το είχα στο μυαλό μου, δηλαδή μια σύγχρονη λαϊκή τραγωδία, όπου οι ηθοποιοί είναι παθόντα πρόσωπα, αλλά παράλληλα είναι και ο χορός. Τα τραγούδια που επέλεξα έχουν σαν θέμα τον έρωτα, τον θάνατο, την ξενιτιά, την επανάσταση και το Άξιον Εστί , θα λέγαμε ότι είναι ο κύριος θεματικός άξονας της τραγωδίας.

-Για εσάς, η έννοια της Όμορφης Πόλης, τι αντικατοπτρίζει;

Είναι η ζωή μας. Είναι μια παγκόσμια πανανθρώπινη κοινωνία

-Το Σάββατο 9 και την Κυριακή 10 Ιανουαρίου θα απολαύσουμε την Όμορφη Πόλη μέσω online streaming από το Ηρώδειο. Σκοπεύετε να συνεχιστεί η παράσταση μετά την πανδημία;

Η Όμορφη Πόλη έχει πολύ δρόμο ακόμη, δεδομένου ότι ματαιώθηκαν αρκετές παραστάσεις μέσα στο 2020. Νομίζω ότι είναι αρκετός κόσμος που θέλει να τη δει. Στόχος μου είναι, αμέσως μετά την πανδημία, να κλείσω παραστάσεις τόσο εντός Αττικής όσο και σε επιλεγμένα θέατρα της υπόλοιπης χώρας.

ΗΜΕΡΕΣ ΠΡΟΒΟΛΗΣ ONLINE STREAMING – WORLDWIDE

ΣΑΒΒΑΤΟ 9 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2021

ΚΥΡΙΑΚΗ 10 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2020

ΤΙΜΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

ΩΡΕΣ ΠΡΟΒΟΛΩΝ:

20:00 – 24:00

Πρωταγωνιστούν: Γιώργος Κιμούλης, Πέγκυ Σταθακοπούλου, Κωνσταντίνος Καζάκος, Ελισάβετ Μουτάφη, Γιώργος Βάλαρης, Αιμίλιος Ράφτης, Ακης Σιδέρης και η Λήδα Πρωτοψάλτη.

Video συμμετοχή: Κώστας Καζάκος

Τα τραγούδια ερμηνεύουν: Δημήτρης Μπάσης, Μίλτος Πασχαλίδης, Φωτεινή Βελεσιώτου, Σαλίνα Γαβαλά.

Χορεύουν (αλφαβητικά): Ιωάννα Θεοδώρου, Αλέξανδρος Κεϊβανάι, Ηλίας Μπαγεώργος, Φαίδρα Νταϊόγλου, Αλέξανδρος Σταυρόπουλος, Στεφανία Σωτηροπούλου.

Προπώληση εισιτηρίων online: https://www.viva.gr/tickets/theatre/streaming/omorfi-poli/

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA