Μενού
  • Α-
  • Α+

Την ώρα που έχουν καεί 1,2 εκατομμύρια στρέμματα γης έως τώρα το φετινό καλοκαίρι και η συζήτηση για την πρόληψη των δασικών πυρκαγιών είναι πιο επίκαιρη από ποτέ αποδεικνύεται ότι στη χώρα μας αυτή απαγορεύεται όχι μόνο να κλαδέψεις έναν θάμνο ή ένα δέντρο για να προστατεύσεις την περιουσία σου και το περιβάλλον - πόσο μάλλον να κόψεις - αλλά δεν επιτρέπεται για τους ίδιους λόγους να μαζέψεις ούτε χόρτα! Είναι πραγματικά απίστευτο πώς το νομοθετικό πλαίσιο, που υποτίθεται ότι θεσμοθετήθηκε για να προστατεύσει το δάσος πριν από 50 χρόνια, έχει εξελιχθεί σε ένα γραφειοκρατικό βρόχο απαγορεύσεων και παραλόγου, που τελικά καταπνίγει στην πράξη κάθε προσπάθεια διάσωσης του εθνικού φυσικού πλούτου και των ιδιωτικών ιδιοκτησιών από τις φλόγες. 

Το Reader.gr παρουσιάζει μία χαρακτηριστική υπόθεση-πραγματικό μνημείο γραφειοκρατικής τρέλας με επίκεντρο ένα κλαδί δέντρου. Πολίτης, ο οποίος διαπίστωσε ότι πεύκο εντός του οικοπέδου του σε νησί του Αργοσαρωνικού ακουμπούσε σε κολώνα της ΔΕΗ με κίνδυνο να προκληθεί φωτιά, έκανε αίτηση στο τοπικό δασονομείο ώστε να του δοθεί η άδεια να το κλαδέψει. Μια διαδικασία, που εκ πρώτης όψης, φαίνεται αυτονόητη. Δεν είναι όμως. 

Από τον Ιούνιο του 2018 βρίσκεται σε ισχύ δασική αστυνομική διάταξη του δασαρχείου Πειραιά, βάσει της οποίας απαγορεύεται σε ολόκληρη την περιοχή αρμοδιότητάς του για 10 χρόνια η υλοτομία, κλάδευση ή εκρίζωση «κάθε δασικού δένδρου, θάμνου, φρύγανου και χόρτου για λόγους προστατευτικούς, δασοπονικούς, αισθητικούς, τουριστικούς και γενικά για λόγους κοινής ωφελείας». Η απαγόρευση αφορά σε δέντρα, θάμνους, φρύγανα και χόρτα, «που φύονται μέσα σε γεωργικές ή δενδροκομικά καλλιεργούμενες εκτάσεις, σε δάση, δασικές εκτάσεις, φρυγανώδεις ή χορτολιβαδικές εκτάσεις, βραχώδεις εξάρσεις και γενικά ακάλυπτους χώρους, δημόσιους ή μη, πάρκα, άλση και κοινόχρηστους χώρους χωρίς άλλο ιδιαίτερο χαρακτηρισμό, οι οποίοι έχουν αποκτήσει εν τοις πράγμασι χαρακτήρα πάρκου ή άλσους εντός εγκεκριμένου σχεδίου πόλης, καθώς και τους κοινόχρηστους χώρους πρασίνου που περιβάλλονται από τον οικιστικό ιστό χωρίς να έχουν ενταχθεί σε σχέδιο πόλης». 

Οποιαδήποτε παρέμβαση, λοιπόν, μπορεί να γίνει μόνον κατόπιν αδείας της δασικής Αρχής. Σε αντίθετη περίπτωση, οι παραβάτες της διάταξης διώκονται και τιμωρούνται σύμφωνα με τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, Προεδρικών Διαταγμάτων και υπουργικών αποφάσεων. Παρά το αυστηρά απαγορευτικό παραπάνω πλαίσιο, εξαιτίας της επικινδυνότητας της επαφής του δέντρου με το δίκτυο της ΔΕΗ, το δασαρχείο Πειραιά εγκρίνει κατ' εξαίρεση την κλάδευση «ενός πεύκου και συγκεκριμένα του κλαδιού, που εξέχει της περίφραξης και ακουμπά σε κολώνα της ΔΕΗ». 

Στο σημείο αυτό όμως ξεκινούν νέες δυσκολίες. Οπως αναφέρει το δασαρχείο, «επειδή η έκταση, που φύεται το πεύκο αναφέρεται ως εκτός ανάρτησης στους αναρτημένους δασικούς χάρτες, πρέπει να προβείτε σε αίτημα για έκδοση σχετικής βεβαίωσης χαρακτηρισμού από το δασαρχείο Πειραιά και μέχρι την έκδοσή της παρακαλείστε να απέχετε από οποιαδήποτε διακατοχική πράξη επί της έκτασης». Βέβαια, οι δασικοί χάρτες είναι μία ανοιχτή υπόθεση, καθώς μετά την υποβολή 175.000 ενστάσεων δόθηκε από την κυβέρνηση τον περασμένο Μάιο εξάμηνη παράταση της προθεσμίας υποβολής αντιρρήσεων κατά του περιεχομένου τους. 

Σε κάθε περίπτωση, για να υποβάλλει ο πολίτης αίτηση για έκδοση βεβαίωσης χαρακτηρισμού από το δασαρχείο πρέπει να καταθέσει τα ακόλουθα δικαιολογητικά

  1. Φωτοαντίγραφο αστυνομικής ταυτότητας
  2. Υπεύθυνη δήλωση με περιεχόμενο ότι «έχω έννομο συμφέρον επί της υπό χαρακτηρισμό έκτασης», στην οποία και να δικαιολογείται το έννομο συμφέρον αυτό. 
  3. Εξουσιοδότηση ορισμού εκπροσώπου για την υποβολή της παρούσας αίτησης και τις  απαιτούμενες ενδεχομένως ενέργειες αντί αυτού (με επικύρωση του γνησίου της υπογραφής). 
  4. Τίτλοι ή αποδεικτικά κυριότητας ή άδειες νομίμου αλλαγής χρήσης της έκτασης σύμφωνα με τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας ή διάθεσή τους σύμφωνα με τις διατάξεις της αγροτικής νομοθεσίας στην περίπτωση των εποικιστικών δασικών εκτάσεων (φωτοαντίγραφα). 
  5. Τοπογραφικά διαγράμματα (σε ψηφιακή και αναλογική μορφή) αρμοδίως υπογεγραμμένα, τα οποία έχουν συνταχθεί  σύμφωνα με τα υποδείγματα και τα περιεχόμενα των τοπογραφικών διαγραμμάτων εκτός σχεδίου, που έχουν αναρτηθεί στον ιστότοπο του ΥΠΕΚΑ στις 17.01.2013. κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του ν.4030/2011. 

Και κάπου εδώ έχοντας ο πολίτης την αυταπάτη ότι ολοκλήρωσε τη διαδικασία, που του υποδείχτηκε αρμοδίως για να δρομολογηθεί η υπόθεσή του και να κλαδέψει επιτέλους κάποια στιγμή το δέντρο, που είναι έτοιμο να προκαλέσει πυρκαγιά, έρχεται και μία εγκύκλιος της Γενικής Διεύθυνσης Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος του υπουργείου Περιβάλλοντος με οδηγίες σχετικά με την αποδοχή ή μη της βεβαίωσης δηλωθείσας περιουσιακής κατάστασης (Ε9) ως δικαιολογητικού απόδειξης του έννομου συμφέροντος κατά την διαδικασία έκδοσης πράξης χαρακτηρισμού:

«Κατόπιν ζητημάτων, που προέκυψαν σχετικά με τα απαραίτητα δικαιολογητικά, που απαιτούνται ως απόδειξη του έννομου συμφέροντος κατά την διαδικασία έκδοσης πράξης χαρακτηρισμού και συγκεκριμένα στην αποδοχή ή μη της βεβαίωσης δηλωθείσας περιουσιακής κατάστασης (Ε9) ως δικαιολογητικού απόδειξης του έννομου συμφέροντος, και προκειμένου να υπάρξει ενιαία αντιμετώπιση του ζητήματος, σας κάνουμε γνωστά τα εξής: Η απαίτηση για κατάθεση του Ε9 ως δικαιολογητικό του έννομου συμφέροντος δεν αποτελεί στοιχείο που καλύπτει τις περιπτώσεις που γίνεται επίκλησή του. Εν προκειμένω, τα δικαιολογητικά καθορίζονται σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην αριθ. 118790/7487/22-10-2014 (ΦΕΚ 3632/Β ́/2014) Υπουργική Απόφαση “Καθορισμός του τύπου και των απαιτουμένων στοιχείων της αίτησης για την έκδοση Πράξης Χαρακτηρισμού καθώς και του τύπου του περιεχομένου και των στοιχείων της ανωτέρω πράξης χαρακτηρισμού ως και της απόφασης της Επιτροπής επί των αντιρρήσεων κατ’ αυτής”».

 

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA