Μενού
stathmarxis
Τραγωδία στα Τέμπη - σταθμάρχης | @Alpha, Eurokinissi
  • Α-
  • Α+

Μαραθώνια ήταν η απολογία του 59χρονου σταθμάρχη το μεσημέρι της Κυριακής, ένα από τα βασικά πρόσωπα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος που σημειώθηκε στα Τέμπη, όπου 57 συνάνθρωποί μας έχασαν τη ζωή τους. Ο 59χρονος κρίθηκε προφυλακιστέος με σύμφωνη γνώμη ανακρίτριας και εισαγγγελέως, ενώ κατά τη διάρκεια της απολογίας του αναφέρθηκε στην αρχή της πορείας του Οργανισμού Σιδηροδρομικού Δικτύου (ΟΣΕ) και τη μετάταξή του στη θέση του σταθμάρχη, όπου και μίλησε για την εκπαίδευσή του, αλλά και τα όσα έγιναν το μοιραίο βράδυ, που σημειώθηκε και το σιδηροδρομικό δυστύχημα.

Οσον αφορά στο βράδυ της τραγωδίας, απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις της ανακρίτριας ακόμη και το πόσοι σταθμάρχες βρίσκονταν εκείνο το βράδυ στον σταθμό της Λάρισας, πόσοι βρίσκονταν στις θέσεις τους και πόσοι όχι, τα τρένα που είχε να διαχειριστεί όσο βρισκόταν μόνος του, ενώ βρισκόταν μόλις λίγες μέρες στο συγκεκριμένο σταθμό. Υποστήριξε ότι κατά τη διάρκεια της βραδινής βάρδιας, δηλαδή από τις 23:00 μέχρι τις 07:00, διέρχονται από τον σταθμό 13 δρομολόγια τρένων, εκ των οποίων τα 9 διέρχονται μεταξύ των ωρών: 22:09 και 00:30.

Είπε, παράλληλα, ότι μέχρι στις 25 Ιανουαρίου, σε κάθε βάρδια στον σταθμό της Λάρισας, υπηρετούσε ένας σταθμάρχης. «Από τις 25 Ιανουαρίου που προστέθηκαν στην υπηρεσία και άλλοι 14 σταθμάρχες, ορίστηκε να υπηρετούν 2 σταθμάρχες στην πρωινή βάρδια, δύο στην απογευματινή και ένας στη βραδινή». Συμπλήρωσε, μάλιστα, ότι από τις 22:00 μέχρι τις 23:00, ώρες που συμπίπτουν η απογευματινή με τη βραδινή βάρδια, κανονικά θα έπρεπε να υπηρετούν τρεις σταθμάρχες, δύο οι απογευματινοί και ένας ο βραδινός. Συμπλήρωσε ότι την κυκλοφορία την ορίζει ο εμπειρότερος σταθμάρχης, ο οποίος και αποχώρησε κατά τις 22:20, επειδή σύμφωνα με πληροφορίες πήγε για σουβλάκια.

«Οταν πήγα στις 21:20 στο σταθμό, στη γραμμή ανόδου ήταν η αμαξοστοιχία 56 σαν κενό υλικού, δηλαδή ήταν με μηχανή ντίζελ, είχε πάρει αριθμό 93506. Η συγκεκριμένη αμαξοστοιχία έφυγε στις 21:50 κανονικά για Θεσσαλονίκη από τη γραμμή ανόδου με εντολή του σταθμάρχη Κ.Π. Μετά από λίγη ώρα περί της 22:10 ήρθε κανονικά στη γραμμή καθόδου η αμαξοστοιχία 63 με κατεύθυνση από Θεσσαλονίκη στην Αθήνα. Εγώ ήμουν στο ραδιοτηλέφωνο και στα τηλεγραφήματα και ο κύριος Κ.Π. στην κυκλοφορία. 

Στις 22:12 φτάνει η τοπική αμαξοστοιχία 2575 από τον Βόλο και στο σταθμαρχείο της Λάρισας υπάρχουν τρεις σταθμάρχες, δύο από την απογευματινή και ο 59χρονος κατηγορούμενος της βραδινής. Σύμφωνα με τον ίδιο, αφού έφυγε η αμαξοστοιχία 63, ο νέος σταθμάρχης έφυγε στις 22:10 το βράδυ και ο παλιός και ο πιο έμπειρος δέκα λεπτά αργότερα. Στη συνέχεια της απολογίας του περιέγραψε τα τρένα, που υπήρχαν στον σταθμό την ώρα που έφυγαν και οι δύο σταθμάρχες. «Υπήρχαν ο προαστιακός 2594, ο οποίος θα έφευγε μετά το πέρας της αναχωρήσεως των επιβατικών τρένων. Εκτός της 2594 και περί ώρα 22:20 και 22:25 βρίσκεται στον σταθμό της Λάρισας και η αμαξοστοιχία 2575 από τον Βόλο στη 6η γραμμή. Από τις 22:25 περίπου μένω μοναδικός σταθμάρχης της Λάρισας, περιμένοντας την άφιξη της αμαξοστοιχίας 2597 προαστιακός από Θεσσαλονίκη για Λάρισα, η οποία θα ερχόταν στις 22:35 περίπου στον σταθμό, όπως και ήρθε. Η 2597 κινήθηκε κανονικά προς Λάρισα στη γραμμή της καθόδου και για να εισέλθει και να μπει στη γραμμή προαστιακού, όπως έπρεπε, γύρισα τα κλειδιά».

«Αφού μπήκε η 2597 στη θέση της, γύρισα στην ευθεία τα κλειδιά 117 και 118 για να είναι έτοιμα για τις αμαξοστοιχίες 62, την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 και τη 1564, που θα έρχονταν στον σταθμό», συμπλήρωσε σχετικά.

Σε ερώτηση που του έγινε για το εάν έπρεπε να αναφέρει στον μηχανοδηγό του Intercity 62 για τη γραμμή που θα κινούνταν η εμπορική αμαξοστοιχία, απάντησε πως «ναι, θα έπρεπε να του το αναφέρω. Ο ένας τρόπος ήταν με το ραδιοτηλέφωνο, δηλαδή όταν του έδωσα το τηλεγράφημα 47 για να αναφέρω ταυτόχρονα ότι κινούνταν σε διπλή γραμμή ανόδου. Ο άλλος τρόπος ήταν να του δώσω υπόδειγμα 1001, που θα έγραφα: "Κυκλοφορείτε σε διπλή γραμμή ανόδου έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων». Υποστήριξε ότι δεν έκανε τίποτα από αυτά τα δύο, γιατί είχε φόρτο εργασίας.

Η πορεία του στον ΟΣΕ

Συγκεκριμένα για την αρχή της πορείας του στον ΟΣΕ, αναφέρει ότι προσελήφθη στον Οργανισμό στις 7 Φεβρουαρίου του 1989 και εργάστηκε αρχικά σαν εργάτης στο τρενάκι του Πηλίου και μετά το έτος 1990 ήρθε στον ΟΣΕ Λάρισας στο τμήμα αποσκευών και εμπορευμάτων μέχρι τις 30 Απριλίου του 2011 που καταργήθηκε το συγκεκριμένο τμήμα. «Ξεκίνησα ως φορτωτής, εν συνεχεία ζυγιστής και επί 6 με 7 χρόνια ήμουν επιστάτης. Το έτος 2011 την 1η Μαΐου μετακινήθηκε με μετάταξη στην Πρωτοβάθμια Λάρισας. Στις 6 Ιουλίου του 2022 με κινητικότητα του 1ου κύκλου του έτους 2022, επέστρεψα στον ΟΣΕ προκειμένου να εργαστώ ως σταθμάρχης με βάση τις θέσεις της», είπε στην απολογία του στην ανακρίτρια.

Σε ερώτηση της ανακρίτριας για το ποια είναι τα κριτήρια που πρέπει να πληροί κάποιος για να υποβάλλει αίτηση στα πλαίσια της κινητικότητας και να τοποθετηθεί ως σταθμάρχης, είπε: «Να έχει απολυτήριο λυκείου και δε θυμάμαι αν υφίσταται κάποιο ηλικιακό κριτήριο. Δεν απαιτείται άλλη εμπειρία σε πόστο του ΟΣΕ. Οι θέσεις κινητικότητας αφορούσαν μόνο μόνιμους υπαλλήλους. Με βάση τις θέσεις κινητικότητας στη Λάρισα υπήρχαν τέσσερις θέσεις σταθμάρχη και τέσσερις ή πέντε θέσεις κλειδούχου. Συνολικά, οι θέσεις κινητικότητας στην Ελλάδα ήταν 112 από τις οποίες καλύφθηκαν οι 56, δηλαδή δύο σταθμάρχες, εγώ στη Λάρισα και άλλος ένας στο Λιανοκλάδι και τέσσερις διοικητικοί. Στις 6 Ιουλίου του 2022 έκανα αναφορά ανάληψης υπηρεσίας στη Γ' Επιθεώρηση του ΟΣΕ Λάρισας της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας, στην οποία προϊστάμενος είναι ο (...). Εργάζομαι ήδη 35 χρόνια και μένουν άλλα πέντε χρόνια για τη συνταξιοδότησή μου», είπε παράλληλα.

«Μέχρι να ξεκινήσει η θεωρητική μου εκπαίδευση πήγαινα υποχρεωτικά σε διάφορους σταθμούς για να βλέπω. Στους σταθμούς αυτούς με έστελνε ο προϊστάμενός μου. Την 1η Αυγούστου του 2022 ξεκίνησε η θεωρητική μου εκπαίδευση η οποία και είχε διάρκεια ως τις 21 Οκτωβρίου του 2022. Στη θεωρητική εκπαίδευση ήμασταν 38 άτομα στη Θεσσαλονίκη και άλλα 40 στην Αθήνα. Τέλος Ιουλίου, ο ΟΣΕ προσέλαβε για να καλύψει υπηρεσιακές ανάγκες στη Λάρισα άλλους 13 σταθμάρχες οι οποίοι θα αμείβονταν με μπλοκάκι. Από 22/10/2022 μέχρι και 21/1/2023 κάναμε πρακτική εκπαίδευση σε διάφορους σταθμούς, με βάση το πρόγραμμα που εξέδιδε η επιθεώρηση», είπε για την εκπαίδευση που έλαβε.

«Στα πλαίσια της πρακτικής μου εκπαίδευσης, έκανα προϋπηρεσία στη Λάρισα, στο Παλαιοφάρσαλο, στην Καλαμπάκα και στο Λιτόχωρο. Μετά το τέλος της τρίμηνης πρακτικής, στις 23/1/2023 εξετάστηκα γραπτά και στις 24/1/2023 στη Θεσσαλονίκη, ενώπιον της Επιτροπής που είχε ορίσει η διοίκηση του ΟΣΕ». «Η εξέταση αφορούσε στην κυκλοφορία των συρμών την ηλεκτροκίνηση, το σύστημα του GMSR και ETCS, τα οποία είναι ηλεκτρονικά συστήματα. Το 1ο βρίσκεται εντός του γραφείου του σταθμάρχη και μέσα στις αμαξοστοιχίες, ενώ το δεύτερο είναι στις αμαξοστοιχίες και στην υποδομή μέσα στις σιδηροδρομικές γραμμές».

Πώς έμαθε για το δυστύχημα

Η μοιραία αμαξοστοιχία έχει αναχωρήσει από τον σταθμό και πλέον ο χρόνος μετρά αντίστροφα για τη θανατηφόρα σύγκρουση με το εμπορικό τρένο, που ερχόταν από τη Θεσσαλονίκη. «Είμαι μέσα στο σταθμαρχείο και μιλάω στο τηλέφωνο με τον σταθμάρχη από τον Βόλο ότι έφυγε η αμαξοστοιχία 2576 και κόβω το υπόδειγμα 1001 για την 2598, ενώ ταυτόχρονα με το GSMR η σταθμάρχης Νέων Πόρων μού έδωσε τηλεγράφημα ότι η εμπορική αμαξοστοιχία 63503 αναχώρησε στις 23:05 από τον σταθμό Νέων Πόρων για Λάρισα κινούμενη στη γραμμή καθόδου. Γύρω στις 23:15 με 23:20, ο μηχανοδηγός της 1564 με κατεύθυνση από Παλαιοφάρσαλο προς Λάρισα με κάλεσε στο ραδιοτηλέφωνο και μού είπε ότι φτάνει και τού απάντησα ότι μπαίνεις από τη γραμμή καθόδου τη 1η γραμμή μέσω διαγωνίου στη γραμμή ανόδου τη 2η και σταματάς».

«Ενημέρωσα και τον κλειδούχο για να γυρίσει τα κλειδιά στην αιχμή 101 σε ευθεία γραμμή και να έρθει στο κλειδί 102 ή 105, δε θυμάμαι ακριβώς, και να το γυρίσει από κύρια σε παρακαμπτήρια γραμμή, ώστε η αμαξοστοιχία 1564 να κατευθυνθεί στο μηχανοστάσιο. Ο λόγος που απευθύνθηκα στον κλειδούχο είναι γιατί δεν μπορούσα να γυρίσω το κλειδί από τον πίνακα λόγω κόκκινου κωλύματος. Η χαλασμένη αμαξοστοιχία 2594 πατούσε σε μία επαφή και αυτό στον πίνακα ελέγχου φαίνεται κόκκινο κύκλωμα. Μόλις τελείωσα αυτήν την εργασία με πήρε τηλέφωνο ο ρυθμιστής έλξης από Θεσσαλονίκη και με ενημέρωσε ότι στον πίνακά του στη Θεσσαλονίκη βλέπει κόκκινο κύκλωμα στη Ραψάνη πράγμα που σημαίνει ότι είχε γίνει διακοπή ρεύματος», είπε σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετώπισε με το κλειδί.

«Αμέσως μετά κοίταξα τον ηλεκτρικό πίνακα για να δω μήπως είχε βλάβη και δεν διαπίστωσα βλάβη πουθενά. Ταυτόχρονα ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 2598 μου ανέφερε ότι δεν έχει ρεύμα το τρένο. Την ίδια στιγμή με πήρε τηλέφωνο η αστυνομία και με ρώτησε αν έχουμε κάποιο ατύχημα ή εκτροχιασμό. Οταν έκλεισα το τηλέφωνο με την αστυνομία, με πήρε τηλέφωνο η πυροσβεστική και με ενημέρωσε ότι έγινε σύγκρουση τρένων στον Ευαγγελισμό. Δεν μπορώ να συνειδητοποιήσω πως έχει γίνει το συμβάν. Δε θυμάμαι τι έγινε, εγώ είχα δει στον πίνακα ότι, όταν γύρισα τα κλειδιά, αφού μπήκε το 2597, ήταν λευκές σταθερά. Αυτό που μπορώ να εικάσω είναι ότι το κλειδί κούμπωσε στιγμιαία και στη συνέχει ξεκούμπωσε και γύρισα στο παρακαμπτήριο δίχως όμως να αλλάξουν οι λυχνίες στον πίνακα».

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA