«Καταγγέλλουμε το μέλος του Σωματείου μας, σκηνοθέτη και ηθοποιό Πέτρο Φιλιππίδη, για σοβαρές πράξεις αντισυναδελφικής και αντιεπαγγελματικής συμπεριφοράς, οι οποίες προσέβαλαν μεταξύ άλλων τη γενετήσια αξιοπρέπειά μας». Χρησιμοποιώντας αυτά τα λόγια, την άνοιξη του 2021, οι ηθοποιοί, Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους, Λένα Δροσάκη και Πηνελόπη Αναστασοπούλου στρέφονται ευθέως κατά του Πέτρου Φιλιππίδη, τον οποίο κατηγορούν για ασελγείς πράξεις, λεκτική βία και προσβολή της γενετήσιας αξιοπρέπειας.
Τα όσα δρομολογούνται στη συνέχεια, μάλλον κανείς δεν τα είχε φανταστεί. Όχι γιατί υπάρχει κάποιος που είναι υπεράνω πάσης υποψίας στη ζωή, ούτε γιατί κανείς πιστεύει πως δεν είναι ο άνθρωπος που είναι ικανός για όλα, αλλά γιατί το κατηγορητήριο που συντάχθηκε, ήταν το αποτέλεσμα σειράς καταγγελιών, χωρίς προηγούμενο, που ξεσκέπαζε η μία την άλλη.
Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, ο Εισαγγελέας Πρωτοδικών, Κώστας Σπυρόπουλος, διενεργεί προκαταρκτική εξέταση, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι προκύπτουν επαρκείς ενδείξεις για την τέλεση των τριών καταγγελλομένων αξιοποίνων πράξεων. Βάσει της ποινικής δίωξης, ο ηθοποιός και σκηνοθέτης κατηγορείται για βιασμό συναδέλφου του σε καμαρίνι το 2008 και για δύο απόπειρες βιασμού το 2010 και το 2014 και καλείται σε απολογία.
Διαβάστε ακόμη: Δίκη Φιλιππίδη: Οι καταθέσεις που τον «καίνε» και η «έκρηξη» με Μπιμπίλα - Τον Μάιο η απόφαση
Τέσσερα περίπου χρόνια μετά, ένα ανοιξιάτικο αλλά βροχερό πρωινό, ο κόσμος είναι και πάλι συγκεντρωμένος έξω από το Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο για μια από τις πολλές δικάσιμους του Πέτρου Φιλιππίδη. Όσοι έχουν συνωστιστεί γενικά στον παράδρομο της Λεωφόρου Αλεξάνδρας αυτό το πρωί της Παρασκευής, σαν κατηγορούμενοι, σαν μηνυτές ή σαν μάρτυρες, κουβαλούν δεκάδες ιστορίες, τις οποίες πιθανότατα διηγούνται με τον ίδιο τρόπο κάθε μέρα.

Αν για κάποιο λόγο έχεις βρεθεί αρκετές φορές εκεί, είσαι μάλλον συνηθισμένος σε όλα τα πεπραγμένα που λαμβάνουν χώρα γύρω σου. Αν πάλι όχι, μαθαίνεις να γίνεσαι μέρος αυτού του θορυβώδους μελισσιού, κομμάτι της δικάσιμης ανθρωπογεωγραφίας, έστω και για λίγες ώρες. Έρχεσαι, από μια γωνιά, αντιμέτωπος με έντονα συναισθήματα, κοφτερά βλέμματα, ένταση και έκδηλη αγωνία που περιπλέκεται με χειροπέδες, αστυνομικούς και απίστευτες ιστορίες που πέφτουν καταιγιστικά πάνω σε έδρανα. Και χωρίς να το καταλαβαίνεις, προσπαθείς να καταλήξεις σε πόρισμα για την τύχη του καθενός. Λες και είναι μόνο τα πρόσωπα ή η γλώσσα του σώματος η μόνη αλήθεια.
Ανάλογες είναι και οι σκέψεις όσων παρακολουθούν τη δίκη του Πέτρου Φιλιππίδη. Οι δημοσιογράφοι που εκπροσωπούν τα κανάλια είναι από νωρίς συγκεντρωμένοι έξω από το δικαστήριο. Οι κάμερες στήνονται, τα μικρόφωνα είναι σε ετοιμότητα για να πάρουν έστω μια γρήγορη δήλωση από τα πρωταγωνιστικά πρόσωπα. Οι άνθρωποι που βρίσκονται εντός του χώρου αναζητούν με αγωνία την αίθουσα που εκδικάζεται η δική τους υπόθεση.
Το χάος είναι η πιο χαρακτηριστική λέξη για να περιγράψει όσα καταγράφονται γύρω. «Μα ποια είναι του Φιλιππίδη, επιτέλους;». Ακούω ευτυχώς τη φράση και ακολουθώ αυτόματα μια νεαρή γυναίκα, πιθανότατα δικηγόρο, που κατευθύνεται προς τη σωστή κατεύθυνση. Για όσους άλλωστε επισκέπτονται πρώτη φορά τον χώρο, το να φτάσουν εκεί που θέλουν, δεν φαντάζει και το πιο εύκολο πράγμα του κόσμου.
Έκτος όροφος, μέσα σε μια φωτεινή για τα δεδομένα του Εφετείου αίθουσα, όσα συμβαίνουν, γράφονται γρήγορα αλλά με προσοχή στα πρακτικά μιας από τις πιο ιστορικές υποθέσεις για τα ελληνικά δικαστικά χρονικά. Ο χώρος είναι οριακά γεμάτος, αλλά υπάρχουν ακόμα κάποιες καρέκλες άδειες για όσους θελήσουν να ζήσουν έστω και για λίγο από κοντά την πολύβουη δίκη. Αρκετοί μάρτυρες, συγγενείς του κατηγορουμένου, δημοσιογράφοι, φοιτητές της νομικής σχολής και απλοί πολίτες είναι μάλλον όσοι απαρτίζουν το κοινό. Κόσμος μπαίνει και βγαίνει με νευρικές, μηχανικές κινήσεις, γραβάτες και κάζουαλ ντυσίματα γίνονται ένα.
Η 4η Απριλίου ήταν ημέρα κατάθεσης για τους μάρτυρες υπεράσπισης του Πέτρου Φιλιππίδη. Μια ηθοποιός, μια υπάλληλος του Εθνικού Θεάτρου και ένας συγγενής εξ αγχιστείας του κατηγορουμένου είναι όσοι ανεβαίνουν στο βήμα και παίρνουν τον λόγο. «Ορκίζομαι να πω την αλήθεια -και μόνο την αλήθεια», «θέλουμε το δίκιο του», «εμπιστεύομαι την ελληνική Δικαιοσύνη», είναι όλες φράσεις σαν πανομοιότυπες πρόζες που ακούγονται με στόμφο. Οι στιγμές έντασης είναι άπειρες και δεν περιορίζονται μόνο ανάμεσα στους αντιδίκους.
Διαβάστε ακόμη: Μπιμπίλας: «Ο Πέτρος Φιλιππίδης χρησιμοποιεί τον Γιώργο Καρκά για να χτυπήσει εμένα»
Οι φωνές υψώνονται και οι πιέσεις κορυφώνονται όσο οι ερωτήσεις των δικαστικών λειτουργών γίνονται όλο και πιο έντονες. Οι μάρτυρες υπεράσπισης του Πέτρου Φιλιππίδη αποδίδουν τις κατηγορίες των καταγγελιών στη ζήλια. «Ζήλια, γιατί ο Θεός έριξε απλόχερα όλο το ταλέντο πάνω στον Πέτρο Φιλιππίδη», είναι τα λόγια του ενός μάρτυρα και την ίδια ώρα στο ακροατήριο ακούγονται παντού ψίθυροι και σχολιασμοί που προφανώς είναι αντιδράσεις.
Τα ερωτήματα του εισαγγελέα πέφτουν το ένα μετά το άλλο και ζητούν απαντήσεις. Ρωτά και επιμένει για το κίνητρο το οποίο μπορεί να έχουν δύο γυναίκες που καταγγέλλουν απόπειρα βιασμού. «Θα μπορούσαν να πουν και παραπάνω. Ποιος είναι ο λόγος για να πουν ψέματα;». «Πιστεύω ότι όλο αυτό είναι λίγο οργανωμένο, οι κοπέλες δεν πίστευαν πως τα πράγματα θα φτάσουν ως εδώ», καταθέτει ο ένας μάρτυρας, λίγο πριν ανέβουν οι τόνοι, όταν τον λόγο παίρνουν οι συνήγοροι των καταγγελλουσών.
Στην αίθουσα, κάθομαι κοντά στους συγγενείς του κατηγορουμένου και το καταλαβαίνω σχεδόν από την αρχή. Δεν είναι μόνο τα πρόσωπά τους που είναι γνωστά, είναι και οι αντιδράσεις τους που μαρτυρούν το γεγονός κάθε φορά που οι συνήγοροι από τις δύο πλευρές διατυπώνουν κάτι κατά ή υπέρ του. Η σύζυγός του Πέτρου Φιλιππίδη, Ελπίδα Νίνου, ανταλλάσσει βλέμματα με τους οικείους της, αλλά και με τον γιο της που βρίσκεται στην αίθουσα. Ξεσπά σε κλάματα, κρύβοντας το πρόσωπό της, όταν μια μάρτυρας υπεράσπισης μιλά για την εποχή που ο Πέτρος Φιλιππίδης γέμιζε το θέατρο. Το ίδιο κάνει και ο κατηγορούμενος, ο οποίος παίρνει πολύ λίγες φορές τον λόγο και αυτό κυρίως για να καταθέσει κάτι συμπληρωματικά.
Η συνεδρίαση διακόπτεται για μισή ώρα και οι δύο πλευρές των συνηγόρων φτιάχνουν τις δικές τους ομάδες, δεξιά κι αριστερά της αίθουσας, προκειμένου να σχολιάσουν, κατά πάσα πιθανότητα, την εξέλιξη της δίκης. Η επανέναρξη συνοδεύεται με νέα ένταση, αφού μία εκ των συνηγόρων του Πέτρου Φιλιππίδη λογομαχεί με παρευρισκόμενη στον χώρο, κατηγορώντας την πως έκανε μορφασμούς κατά την αγόρευσή της.
Για τις δικαστικές λεπτομέρειες της 4ης Απριλίου, δύσκολα μπορεί να ειπωθεί κάτι παραπάνω. Οι δημοσιογράφοι που υπηρετούν το δικαστικό ρεπορτάζ κατέγραψαν διεξοδικά τις καταθέσεις, τις έφεραν στο φως της δημοσιότητας κι αυτοί ξέρουν σε βάθος. Είναι άλλωστε λίγο περίεργο να βρίσκεσαι στη δίκη του Πέτρου Φιλιππίδη την ημέρα που απουσιάζουν οι μάρτυρες κατηγορίας. Κι αυτό γιατί αν βάλεις απέναντι τις δύο πλευρές, έρχεσαι αντιμέτωπος με την ειδοποιό διαφορά που τις χωρίζει, την βασική δηλαδή ιδεολογία που χτίζει και γκρεμίζει τα κατηγορητήρια.
Από τη μία πλευρά έχουμε ανθρώπους που πιστεύουν -ή τουλάχιστον υποστηρίζουν- πως επιθετικές κινήσεις, όπως τα χαστούκια και το μπούλινγκ είναι αναγκαίο κακό στον χώρο του θεάτρου και για ανθρώπους που θέλουν να καταξιωθούν επαγγελματικά. Από την άλλη, υπάρχουν εκείνοι που θεωρούν πως όλο αυτό είναι καταδικαστέο. Από τη μία επίσης, έχουμε άτομα που εκφέρουν την άποψη πως η ένδειξη σεξουαλικής διάθεσης από έναν άνδρα χωρίς τη συναίνεση της γυναίκας είναι κάτι περίπου φυσιολογικό, γιατί «έτσι είναι η φύση» και από την άλλη εκείνους που χαρακτηρίζουν οποιαδήποτε τέτοια πράξη ως έγκλημα και επιβολή εξουσίας πάνω στο αδύναμο σώμα. Οι γυναίκες που προσάπτουν κατηγορίες στον Πέτρο Φιλιππίδη μίλησαν ακριβώς για αυτή την «άνιση μάχη».

Από τις πρώτες συνεδριάσεις της συγκεκριμένης δίκης έχουν ακουστεί πολλά και όλα παίζουν τον δικό τους ρόλο για την απόδειξη του πόσο μεγάλη σημασία έχει η αντίληψη των ανθρώπων που προσέρχονται σε αυτή. Αυτός είναι και ο λόγος που η υπόθεση του Πέτρου Φιλιππίδη έχει σπουδαίους συμβολισμούς και θα μείνει στην ιστορία. Το αποδεικνύουν οι καταθέσεις και οι εκατέρωθεν κατηγορίες. Από τη γέννηση κυρίως του #MeToo, έχουν δοθεί μάχες και μάχες για να καθιερωθεί πως ο βιασμός ή η απόπειρα βιασμού είναι κάτι που γίνεται ακόμα και πίσω από χαμόγελα, πως η παρενόχληση ανάμεσα σε γνωστά πρόσωπα είναι κάτι υπαρκτό και πως καμιά γυναίκα δεν έχει σεξουαλική υποχρέωση αν δεν το θέλει, ακόμα κι αν πρόκειται για τον ίδιο της τον σύντροφο.
Όλα αυτά όμως πολλές φορές μοιάζουν δυσνόητα όταν τοποθετούνται στη δημόσια σφαίρα. Και είναι εκεί που στήνονται οι πιο σκληρές αντιδικίες. Η ουσία όλου αυτού αντανακλάται και στο ερώτημα που έθεσε η έδρα με επιμονή, απευθυνόμενη σε μάρτυρα υπεράσπισης του Πέτρου Φιλιππίδη. «Σας ρωτώ επειδή είστε γυναίκα. Μπορεί μια κοπέλα να υποστεί κακοποίηση και να μην το καταγγείλει αμέσως στις Αρχές; Σας ρωτώ. Δεν υπάρχει περίπτωση να έχει λόγους να φοβάται;». Ο προβληματισμός -που για τους περισσότερους έχει ήδη απάντηση- τίθεται και η συνεδρίαση λύεται. Μέχρι την επόμενη εκδίκαση. Τα πρακτικά θα γραφτούν πάλι στις 10 του Απρίλη.
Το χρονικό της υπόθεσης Φιλιππίδη
Υπενθυμίζεται ότι η δικαστική υπόθεση του Πέτρου Φιλιππίδη ξεκίνησε τον Μάιο του 2021, όταν ο Εισαγγελέας Πρωτοδικών, Κώστας Σπυρόπουλος άσκησε ποινική δίωξη για τρία κακουργήματα σε βάρος του μετά από τα κατηγορώ γυναικών συναδέλφων του. Μάλιστα είχε προηγηθεί έρευνα με αφορμή τις καταγγελίες, από τον πρόεδρο του Πειθαρχικού Οργάνου του ΣΕΗ, Πασχάλη Τσαρούχα. Βάσει της ποινικής δίωξης, ο ηθοποιός και σκηνοθέτης κατηγορήθηκε για βιασμό συναδέλφου του σε καμαρίνι το 2008, όταν η κοπέλα τον προσέγγισε να συζητήσουν για κάποιο ρόλο. Ταυτόχρονα, οι δύο απόπειρες βιασμού, για τις οποίες εν τέλει κρίθηκε ένοχος, έλαβαν χώρα το 2010 και το 2014.
Ο κατηγορούμενος μετά την πρωτόδικη απολογία του, όπου είχε υποστηρίξει μεταξύ άλλων «Με λένε Πέτρο Φιλιππίδη, ό,τι έχει μείνει από αυτό» οδηγήθηκε στις φυλακές της Τρίπολης όπου και παρέμεινε για ένα χρόνο, όταν αποφυλακίστηκε με τρεις περιοριστικούς όρους: Την απαγόρευση εξόδου από τη χώρα, την εμφάνιση στο Αστυνομικό Τμήμα δύο φορές τον μήνα και την καταβολή εγγύησης 20.000 ευρώ. Αρχικά, η εγγύηση ήταν στις 50.000 ευρώ, αλλά οι δικηγόροι του, προσκομίζοντας στοιχεία και έγγραφα ότι δεν έχει χρήματα και το σπίτι του έβγαινε σε πλειστηριασμό, μείωσαν το ποσό της εγγύησης.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.