Μενού

Μισείς κάποιον; Πρότεινέ του να περπατήσει στα πεζοδρόμια του Ζωγράφου

Πεζοδρόμια στην περιοχή του Ζωγράφου
Πεζοδρόμια στην περιοχή του Ζωγράφου
| Tik Tok/Zografoupulse
  • Α-
  • Α+

Πολλές φορές όταν ερχόμαστε αντιμέτωποι με κάτι που πάει λάθος, όπως για παράδειγμα κτηνοτρόφοι να παίρνουν παράνομες επιδοτήσεις ή δημόσιοι υπάλληλοι να ζητούν παραπάνω χρήματα για να κάνουν απλά την δουλειά τους λέμε «Α, ρε Ελλαδάρα...».

Έχει μπει στο μυαλό μας πως οτιδήποτε στραβό γίνεται, όποιο δημόσιο έργο έχει γίνει κάπως πρόχειρα - παρά τα εκατομμύρια που κόστισε- είναι κάτι ελληνικό. Άραγε πώς μας έχει δημιουργηθεί αυτή η εντύπωση;

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ελληνικού φαινομένου θίγουμε και στο συγκεκριμένο ρεπορτάζ, καθώς τα πεζοδρόμια στην περιοχή του Ζωγράφου φαίνεται να είναι τουλάχιστον σε κακή κατάσταση.

Την εικόνα που επικρατεί αποτυπώνει με αρκετή ακρίβεια ο λογαριασμός «zografoupulse», ο οποίος με γρήγορα βίντεο «περπατάει» σε πολλά σημεία της περιοχής δείχνοντας την κατάσταση.

Πρόβλημα 1: Τα στενά πεζοδρόμια και τα «εμπόδια»

Το νούμερο ένα πρόβλημα που υπάρχει, είναι τα πάρα πολύ στενά πεζοδρόμια. Γίνεται χειρότερο καθώς σε κάποια από αυτά υπάρχουν δεντράκια ακριβώς στη μέση και εύλογα μπορεί να αναρωτηθεί κάποιος πώς θα καταφέρει να περάσει κάποιος που κινείται με καροτσάκι, μια μητέρα με το παιδί της ή κάποιος πολίτης που βγάζει βόλτα το σκυλί του.

 

Το παραπάνω βίντεο αποτυπώνει ακριβώς αυτό. Πρόκειται για έναν δρόμο ο οποίος είναι κάθετος στην πιο κεντρική λεωφόρο της περιοχής, την Λεωφόρο Παπάγου.

Η κατάσταση στη συγκεκριμένη οδό (Παπάγου) είναι σαφώς καλύτερη. Υπάρχει χώρος για περπάτημα. Το πρόβλημα εκεί είναι κάποια παρκαρισμένα μηχανάκια, τα σημεία όπου υπάρχουν λακκούβες και η κλίση που έχουν παραπέμπει σε ράμπα αναπήρων χωρίς πάντοτε να είναι σύμφωνα με τα πρότυπα.

 

@zografoupulse Πάμε να σου δείξω πως περνάει ένας ΑμεΑ. Πάνε στο κέντρο κοινότητας από τη λεωφόρο παπαγου για μια υποτιθέμενη γραφειοκρατική υπόθεση του εκεί..😅 #zografoupulse #δημοςζωγραφου #πουζουμε #walktogether #realathens ♬ Echoes - Hotaru

Πρόβλημα 2: Το πάρκινγκ

Σε πολλά σημεία η έλλειψη χώρου για να σταθμεύσει κάποιος το αυτοκίνητό του, συνδυάζεται με τα στενά πεζοδρόμια, που αναφέραμε πιο πάνω δημιουργώντας, ένα κοκτέιλ με σοβαρά εμπόδια για τους πεζούς και μια άσχημη εικόνα σε όσους πάνε μια βόλτα σε ένα πάρκο. Γιατί ακόμα και εκεί βρίσκουν παρκαρισμένα αυτοκίνητα, όπως φαίνεται και στο βίντεο.

 

Οι απαντήσεις του Δήμου Ζωγράφου στο Reader

Το Reader απευθύνθηκε στη Δήμαρχο Ζωγράφου, Τίνα Καφατσάκη, ώστε να εξηγήσει ποιο είναι το σχέδιο του Δήμου για την επίλυση του προβλήματος.

Παρακάτω οι ερωτήσεις προς την Δήμαρχο και οι απαντήσεις που πήραμε:

Ποια είναι τα πεζοδρόμια που πρέπει να υπάρξει παρέμβαση και ποιο το σχέδιο του Δήμου;

«Τα πεζοδρόμια του Δήμου Ζωγράφου – επειδή πρόκειται για μια πυκνοκατοικημένη πόλη που έχει οικοδομηθεί τη δεκαετία του 1960 – όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες σας είναι στενά και δεν πληρούν τις προϋποθέσεις της πρόσφατης νομοθεσίας. Σήμερα, το σχέδιο του Δήμου για τα πεζοδρόμια, το οποίο υλοποιείται περιλαμβάνει τα εξής:

  • Πλήρη ανακατασκευή των πεζοδρομίων στις κύριες οδικές αρτηρίες και συγκεκριμένα στις οδούς: Ηρώων Πολυτεχνείου, Αγ. Θεράποντος, Παπάγου, Ούλωφ Πάλμε, Περιάνδρου και Γρηγορίου Αυξεντίου. Το συγκεκριμένο έργο βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη
  • Το έργο που αφορά στην ανάπλαση της πλατείας Άνοιξης περιλαμβάνει και την ανάπλαση των πεζοδρομίων σε όλο το μήκος των οδών Μπισκίνη, Ξηρογιάννη και Αμφιτρίτης.

Σύμφωνα με τις υπάρχουσες συμβάσεις, τα έργα αυτά πρέπει να υλοποιηθούν έως το τέλος του 2026.

Ταυτόχρονα, στον Προϋπολογισμό και το Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου Ζωγράφου για το 2026 θα υπάρξει ένα πρόγραμμα επισκευής πεζοδρομίων σε εσωτερικούς δρόμους του Δήμου που παρουσιάζουν τα περισσότερα προβλήματα. Η σχετική μελέτη εκπονείται αυτή την περίοδο από Τεχνική Υπηρεσία.

Θα ήθελα όμως να επισημάνω το εξής: Η ευθύνη και το κόστος για την επισκευή των πεζοδρομίων των οδών πλην των κοινοχρήστων χώρων, αποτελεί υποχρέωση των περίοικων. Οι Δήμοι βάσει νομοθεσίας μπορούν να επισκευάζουν τα πεζοδρόμια αλλά να χρεώνουν τη σχετική δαπάνη στους περίοικους.

Στην ουσία η συνθήκη αυτή ισχύει για όλους τους δρόμους του Δήμου εκτός από αυτούς που θεωρούνται κοινόχρηστοι (πχ λεωφόροι)».

Υπάρχει πρόβλεψη να δημιουργηθούν ράμπες αναπήρων στα πεζοδρόμια που δεν υπάρχουν;

«Όλα τα πεζοδρόμια που ανακατασκευάζονται στο πρόγραμμα του Δήμου που προαναφέρθηκε, θα πληρούν της απαραίτητες προϋποθέσεις της νομοθεσίας που αφορά στην προσβασιμότητα για τα ανάπηρα και εμποδιζόμενα άτομα».

Έχει υπάρξει πρόβλεψη στα σημεία που εκτελούνται έργα για το μετρό να είναι ασφαλή; (πχ να μην χρειάζεται ο πολίτης να περπατάει στον δρόμο, επειδή έχει «κλείσει'» το πεζοδρόμιο από ένα εργοτάξιο;)

«Όπως ενδεχομένως γνωρίζετε η νομοθεσία που αφορά στις εργασίες του μετρό όπως πχ Κυκλοφοριακές Μελέτες, απαγόρευση στάθμευσης, κλείσιμο δρόμων κ.λπ. εκπονείται από το ΥΠ.ΕΝ χωρίς καμία μα καμία συμμετοχή των Δήμων.

Ο Δήμος Ζωγράφου, παρότι Πανεπιστημιούπολη, επιτέλους μέσα στην επόμενη δεκαετία θα αποκτήσει μετρό, με μια καθυστέρηση 20 χρόνων.

Οι ανάδοχες εταιρείες, είτε αυτή που έχει αναλάβει τις πρόδρομες ενέργειες είτε αυτές που έχουν αναλάβει το κυρίως έργο δηλαδή την κατασκευή των σταθμών και τους εξαερισμούς του μετρό και έχουν την ευθύνη των εργοταξίων για όλα αυτά, έχουν την απόλυτη ευθύνη για την ασφαλή κυκλοφορία των οχημάτων, την εξασφάλιση της προσβασιμότητας και την ασφαλή διέλευση των πεζών.

Από την έναρξη των εργασιών τους στο Δήμο μας, έχουν δημιουργηθεί πολλαπλά προβλήματα για τα οποία εγγράφως και επανειλημμένα έχουμε διαμαρτυρηθεί ως Δήμος στους αρμόδιους και αναμένουμε την επίλυση τους».

Για την Πλατεία Άνοιξης υπάρχουν παράπονα ότι υπάρχει πάρα πολύ τσιμέντο και ότι με 2 και πλέον εκατομμύρια που κόστισε το έργο θα μπορούσε να έχει γίνει κάτι καλύτερο. Ποια είναι η τοποθέτηση του Δήμου στο θέμα αυτό;

«Η μελέτη για την υλοποίηση των παρεμβάσεων στην πλατεία Άνοιξης εντάχθηκε και χρηματοδοτήθηκε από το Ταμείο Ανάκαμψης ήδη από το 2022. Το έργο – όπως προαναφέρθηκε – δεν περιλαμβάνει μόνο την πλατεία, αλλά και την πλήρη ανακατασκευή των πεζοδρομίων, καθ’ όλο το μήκος των οδών Μπισκίνη, Ξηρογιάννη και Αμφιτρίτης.

Οι βασικές σχεδιαστικές αρχές του έργου από το στάδιο της μελέτης ήταν:

  • η προσβασιμότητα όλων των δημιουργούμενων χώρων από τα κινητικά δυσκολευόμενα άτομα, από κάθε πλευρά της Πλατείας (ράμπες ΑμεΑ, όδευση τυφλών)
  • η χρήση "ψυχρών" υλικών και φυσικού χώματος, για τη μείωση του φαινομένου των αστικών "θερμικών νησίδων" ("heat islands")
  • η ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος, με οργανικές γραμμές που παραπέμπουν στη φύση και διακόπτουν τη γραμμικότητα του αστικού ιστού
  • η φυτοτεχνική αναβάθμιση της Πλατείας, με νέες αρδευόμενες φυτεύσεις δένδρων και θάμνων».
Google News

Ακολουθήστε το Reader στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις και τα νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.