Οι κάτοικοι της Ελλάδας αγαπούν τα έθιμα και τα υπηρετούν πιστά, με τις μεγαλύτερες γενιές να φροντίζουν κάθε χρόνο να μεταλαμπαδεύουν τα φώτα τους σε εκείνες που έρχονται με σκοπό να μη σβήσουν ποτέ από την ελληνικό χάρτη.
Διαβάστε επίσης: Τα πιο ιδιαίτερα έθιμα του Πάσχα σε όλη την Ελλάδα - Από τις Αυγομαχίες στην Ανάσταση με στίβο
Από τον Βορρά μέχρι το Νότο, σε πόλεις και χωριά υπάρχουν ξεχωριστά έθιμα που διατηρούνται εδώ και πολλά χρόνια και αναβιώνουν στους εορτασμούς του Πάσχα. Οι μικροί μετρούν αντίστροφα τον χρόνο και οι μεγάλοι γίνονται και πάλι παιδιά.
Κάποια έθιμα όμως, είναι κάπως ακραία. Μέσα στον ενθουσιασμό και την ένταση της στιγμής, οι κανόνες ασφαλείας περνούν στα ψιλά και οι οργανωτές των εκδηλώσεων ρισκάρουν τις ζωές των συγχωριανών τους, με αποκορύφωμα τον θάνατο ενός 53χρονου εικονολήπτη που κατέγραφε το έθιμο του σαϊτοπόλεμου στην Καλαμάτα.
Το έθιμο του Σαϊτοπόλεμου στην Καλαμάτα που βάφτηκε με αίμα
Οι σαΐτες κατασκευάζονται από χαρτόνι δημιουργώντας έναν κύλινδρο και στην συνέχεια γεμίζονται από μείγμα μπαρουτιού και πετρελαίου, με αποτέλεσμα να βγαίνει μια έντονη φλόγα με δυνατό θόρυβο.
Η φήμη ότι οι σαΐτες χρησιμοποιήθηκαν από τους Μεσσήνιους κατά την Ελληνική Επανάσταση δεν επιβεβαιώνεται από κάποια πηγή και ίσως αποτελεί επινόηση που προσδίδει μια «επαναστατική» αύρα στο έθιμο.
Για πολλές δεκαετίες ο σαϊτοπόλεμος λάμβανε χώρα σε χωμάτινα γήπεδα με περίφραξη που παρείχε ασφάλεια στους θεατές. Η ραγδαία τουριστική προβολή της Καλαμάτας είχε ως αποτέλεσμα το έθιμο να αλλάξει έδρα και να μεταφερθεί στο κέντρο της πόλης. Στο κεντρικό δημοτικό πάρκινγκ του Νέδοντα όμως, οι θεατές ήταν αφύλαχτοι.

Το Πάσχα του 2019 και συγκεκριμένα στις 28 Απριλίου, ένας 53χρονος εικονολήπτης που κατέγραφε το έθιμο, έχασε την ζωή του από μια σαΐτα που ξέφυγε από τα χέρια ενός σαϊτομάχου και βύθισε στο πένθος όλη την πόλη της Καλαμάτας.
Το τραγικό στην περίπτωση του Κώστα Θεοδωρακάκη, πατέρα δυο παιδιών, οπερατέρ και ιδιοκτήτη τοπικών μέσων της περιοχής είναι ότι ουσιαστικά μετέδωσε σε απευθείας σύνδεση τον άδικο χαμό του, καθώς πρόβαλε στην συχνότητα του καναλιού του ζωντανά το έθιμο του σαϊτοπόλεμου.

Τις επόμενες μέρες, ο δήμαρχος ανέφερε ότι «ο σαϊτοπόλεμος είναι καταγεγραμμένος στο dna των Μεσσήνιων οπότε δύσκολα μπορεί να απαγορευτεί γιατί θα υπάρξουν αντιδράσεις. Ωστόσο ο δήμος προσπαθεί όλα αυτά τα χρόνια να λάβει μέτρα για να αποφευχθούν τέτοιου είδους περιστατικά».
Ρουκετοπόλεμος στη Χίο
Ο ρουκετοπόλεμος είναι μια τοπική παραδοσιακή εκδήλωση, η οποία διεξάγεται κάθε Πάσχα στην κωμόπολη Βροντάδος στη Χίο. Η προετοιμασία ξεκινάει αρκετούς μήνες πριν. Οι ομάδες των δύο ενοριών φτιάχνουν το εκρηκτικό μείγμα από κάρβουνο, νίτρο και θειάφι και το τοποθετούν στις ρουκέτες.

Το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου οι ρουκέτες στήνονται σε ξύλινες βάσεις, τους ρουκετοσύρτες, προκειμένου να πάρουν την κατάλληλη τροχιά και να πετύχουν το στόχο τους. Οι πολύχρωμες λάμψεις σκιαγράφονται στον ουρανό οι χιλιάδες φλεγόμενες ρουκέτες δημιουργούν ένα σκηνικό που μοιάζει με ταινία.
Το έθιμο έχει ρίζες από εποχές Τουρκοκρατίας, όπου οι Βρονταδούσοι χρησιμοποιούσαν μικρά κανόνια με δυνατούς κρότους για τον εορτασμό του Πάσχα, αλλά οι Τούρκοι υπό τον φόβο ότι θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν εναντίον τους, τα απαγόρεψαν και τα αντικατέστησαν με αυτοσχέδιες ρουκέτες.
Την Κυριακή του Πάσχα γίνεται η καταμέτρηση των ρουκετών που βρήκαν το στόχο τους και αναδεικνύεται ο νικητής, μέχρι το επόμενο ραντεβού. Το έθιμο δεν πραγματοποιήθηκε το 2016 μετά από καταγγελίες ντόπιων για υλικές ζημιές, αλλά επανήλθε κανονικά ένα χρόνο αργότερα, το 2017, με σχετικούς περιορισμούς όσον αφορά την χρονική διάρκεια και τον αριθμό των ρουκετών που θα εκτοξευτούν.
Η «εκτέλεση» του Ιούδα στην Αργολίδα
Ένα από τα πιο σουρεάλ έθιμα της χώρας. Εκατοντάδες κάτοικοι, κατά βάση νεαροί, συμμετέχουν κάθε χρόνο στην «εκτέλεση του Ιούδα» στο χωριό Ασίνη του Δήμου Ναυπλιέων στην Αργολίδα.



Αγόρια και κορίτσια, άντρες και γυναίκες, μαζεύονται και πυροβολούν με κυνηγετικά όπλα, καραμπίνες και δίκαννα, το ομοίωμα του Ιούδα. Το πολεμικό αυτό έθιμο κρατά από πάρα πολύ παλιά και οι νέοι το αναβιώνουν πιστά κάθε χρόνο, για να τιμωρήσουν τον προδότη. Το απόγευμα της Κυριακής του Πάσχα οι νέοι περιφέρουν το ομοίωμα του Ιούδα στην Ασίνη αλλά και στα γειτονικά χωριά και μετά την ακολουθία της Αγάπης που τελεί ο ιερέας του χωριού, κρεμάνε τον Ιούδα σε ένα ικρίωμα και τον πυροβολούν μέχρι να διαλυθεί.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.