Γαλαξίας
Γαλαξίας | Pixabay

Αστρονόμοι έχουν ανακαλύψει έναν γαλαξία τόσο μεγάλο και τόσο παλιό που δεν θα έπρεπε να υπάρχει, τουλάχιστον σύμφωνα με την τρέχουσα κατανόησή μας για την προέλευση αυτών των πρώιμων κοσμικών σχηματισμών. Ο συγκεκριμένος ονομάστηκε ZF-UDS-7329 και περιέχει περισσότερα αστέρια από τον δικό μας, ενώ η ηλικία του εκτιμάται περίπου στα 13 δισεκατομμύρια χρόνια.

Η ανακάλυψη έγινε μέσω του διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb της NASA,  ένα εργαλείο που κατασκευάστηκε για να παρατηρεί αυτούς τους τύπους αρχαίων γαλαξιών, συμβάλλοντας στην εκτίμηση της ηλικίας του σύμπαντος. Το αξιοσημείωτο της πρόσφατης ανακάλυψης είναι πως, αν δεχθούμε τα παρόντα κοσμολογικά δεδομένα, ο 7329 δεν θα έπρεπε να υπάρχει.

Αυτό, διότι η ίδια η ηλικία του σύμπαντος εκτιμάται περίπου στα 13,8 δισεκατομμύρια χρόνια, που σημαίνει ότι ο γαλαξίας αυτός θα έπρεπε να έχει δημιουργηθεί μόλις 800 εκατομμύρια χρόνια μετά το big bang.

O γρίφος της σκοτεινής ύλης

Ο Δρ. Themiya Nanayakkara, ο οποίος ηγήθηκε της φασματικής ανάλυσης των δεδομένων, δήλωσε: «Αυτή η ανακάλυψη καταλύει τα όρια της τρέχουσας κατανόησής μας για το πώς σχηματίζονται και εξελίσσονται οι γαλαξίες. Το βασικό ερώτημα είναι πώς σχηματίζονται τόσο γρήγορα πολύ νωρίς στην ηλικία του σύμπαντος, και ποιοι μηχανισμοί οδηγούν στο να σταματήσουν να σχηματίζουν αστέρια απότομα».

Σε αυτόν τον γρίφο κλειδί είναι η ύπαρξη της «σκοτεινής ύλης». Η σκοτεινή ύλη είναι μία υποθετική μορφή ύλης, της οποίας η ύπαρξη προτάθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα. Αφορμή ήταν αστρονομικές παρατηρήσεις, που κατέδειξαν ότι ορισμένα κοσμικά φαινόμενα, όπως ο τρόπος που σχηματίζονται και διατηρούν τη συνοχή τους οι γαλαξίες, δεν γίνεται να εξηγηθούν μέσω των ιδιοτήτων των συμπαντικών υλικών που γνωρίζουμε,

Πιστεύεται πως η σκοτεινή ύλη έχει την ιδιότητα να μην αλληλεπιδρά με το φως ή τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα, αλλά με κάποιον τρόπο συμβάλλει στα βαρυτικά φαινόμενα, και αποτελεί περίπου το 25% της συνολικής ύλης του σύμπαντος.

Είναι ευρέως αποδεκτό πως η σκοτεινή ύλη είναι κομβικής σημασίας για τον σχηματισμό των γαλαξιών. Αν δεχτούμε όμως πως το σύμπαν είναι ηλικίας 13,8 εκατομμυρίων ετών, και υπολογισμούς που θέλουν τη σκοτεινή ύλη να εμφανίζεται περίπου 400 εκατομμύρια χρόνια μετά την αρχή του, αυτό σημαίνει πως για τον σχηματισμό του πανάρχαιου αυτού γαλαξία δεν υπήρχαν ακόμα ικανές ποσότητες σκοτεινής ύλης.

Αυτό το τέλμα οδηγεί σε δύο παραδοχές. Είτε έχουμε πέσει έξω στις εκτιμήσεις μας για την απαρχή του σύμπαντος, ή υπάρχει ένα μεγάλο κενό στην κατανόησή των συστατικών του. Η εργασία που αναφέρει την κομβική ανακάλυψη δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature.