Κοινωνία
LIVE: ΑΝΑΝΕΩΘΗΚΕ ΠΡΙΝ ΑΠΟ

Ο κορυφαίος Βρετανός ανθρωπολόγος Μάικλ Χέρτσφελντ γίνεται Ελληνας με Προεδρικό Διάταγμα

Η Ελληνική Πολιτεία τιμά τον καθηγητή του Χάρβαρντ για τη μακρόχρονη έρευνά του στη χώρα μας, πολιτογραφώντας τον Ελληνα πολίτη

Ο Μάικλ Χέρτσφελντ (Πηγή: Youtube)
Ο Μάικλ Χέρτσφελντ (Πηγή: Youtube)

Ελληνας πολίτης, ύστερα από τιμητική πολιτογράφηση, είναι πλέον ο διακεκριμένος Βρετανός ανθρωπολόγος Μάικλ Χέρτσφελντ, ο οποίος έχει συνδέσει άρρηκτα την λαμπρή επιστημονική διαδρομή του με την Ελλάδα δηλώνοντας σε κάθε ευκαιρία ένθερμος φιλέλληνας. Με προεδρικό διάταγμα, μετά από πρόταση του υπουργού Εσωτερικών Μάκη Βορίδη, ο ομότιμος καθηγητής ανθρωπολογίας στο πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ θα δώσει τον όρκο του Ελληνα πολίτη.

Διαβάστε ακόμη: Το μήνυμα του Τομ Χανκς και της συζύγου του για τα 200 έτη από την Επανάσταση

Σύμφωνα με το σκεπτικό της πολιτογράφησης, ο Μάικλ Χέρτσφελντ συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων διεθνώς κοινωνικών επιστημόνων, που συνέβαλαν, αλλά και επηρέασαν καταλυτικά στο δεύτερο ήμισυ του 20ού αιώνα, στην επίτευξη δύο υψηλών στόχων: α) της ενσωμάτωσης της Ελλάδας ως αντικειμένου συστηματικής έρευνας στο χώρο της ανθρωπολογίας, αλλά και γενικότερα στους ευρύτερους θεωρητικούς διαλόγους των επιστημονικών κοινοτήτων των Κοινωνικών Επιστημών, και β) της ανάπτυξης και εδραίωσης του διεπιστημονικού πεδίου των νεοελληνικών σπουδών κυρίως στις Η.Π.Α., αλλά και στη Βρετανία, τον Καναδά και την Αυστραλία κατά τα τελευταία 40 χρόνια.

Η τιμητική απόδοση της ελληνικής ιθαγένειας σε διαπρεπείς προσωπικότητες, όπως ο Βρετανός ανθρωπολόγος, στηρίζεται σε ειδική πρόβλεψη του Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας, βάσει της οποίας, αλλοδαπός, που προσέφερε στην Ελλάδα εξαιρετικές υπηρεσίες ή του οποίου η πολιτογράφηση μπορεί να εξυπηρετήσει εξαιρετικά το συμφέρον της χώρας, μπορεί να πολιτογραφηθεί Ελληνας με προεδρικό διάταγμα, χωρίς να συντρέχουν οι τυπικές προϋποθέσεις της σχετικής νομοθεσίας.

Ο Μάικλ Χέρτσφελντ κατείχε μέχρι πρότινος την έδρα Έρνεστ Ε. Μόνραντ Κοινωνικών Επιστημών στο Τμήμα Ανθρωπολογίας στο πανεπιστήμιο Χάρβαρντ, όπου ξεκίνησε να διδάσκει από το 1991. Εκανε σπουδές αρχαιολογίας στο Κέμπριτζ, μεταπτυχιακά στο Μπέρμιγχαμ και διδακτορικό στην κοινωνική ανθρωπολογία στην Οξφόρδη. Δίδαξε στο Vassar College και στο πανεπιστήμιο της Ιντιάνα και συνεργάστηκε με τα πανεπιστήμια του Παρισιού (Ναντέρ), του Μάντσεστερ, της Πάδουα και την École des Hautes Études en Sciences Sociales (Παρίσι).

Συγγραφέας πολυάριθμων βιβλίων, που έχουν μεταφρασθεί στα κινέζικα, ιταλικά, γαλλικά, βουλγαρικά, πολωνικά, σερβικά και πορτογαλικά. Μεταξύ αυτών και τρία βιβλία για τις επιτόπιες έρευνες, που πραγματοποίησε στην Κρήτη κατά τη διάρκεια των περασμένων δεκαετιών.

Η έρευνά του επικεντρώθηκε σε θέματα όπως ο ανδρισµός και η ζωοκλοπή στην ορεινή Κρήτη, οι κοινωνικές επιπτώσεις της ιστορικής αναστύλωσης, η µαθητεία στις παραδοσιακές τέχνες στο Ρέθυµνο, οι σχέσεις µεταξύ της λαογραφίας και της παραγωγής της εθνικής ταυτότητας και της ενίσχυσης της εθνικής συνείδησης, και η εθνογραφική βιογραφία του κρητικού µυθιστοριογράφου Ανδρέα Νενεδάκη. Ο Μάικλ Χέρτσφελντ, ο οποίος έχει διατελέσει στο παρελθόν πρόεδρος της Εταιρείας Νεοελληνικών Σπουδών στις ΗΠΑ, έχει αρθρογραφήσει στα σπουδαιότερα διεθνή περιοδικά της ανθρωπολογίας ενώ στο πεδίο των ενδιαφερόντων του είναι και η κινηματογράφηση δημιουργώντας μία ταινία για τη Ρώμη.

Ο Μάικλ Χέρτσφελντ μελέτησε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των Ζωνιανών

Οι μακρόχρονες έρευνες του στα Ζωνιανά της Κρήτης αποτέλεσαν το υλικό για το βιβλίο του, «Η ποιητική του ανδρισμού». Πρόκειται για μία μελέτη για τα ήθη, τις πρακτικές και την καθημερινή ζωή της παραδοσιακής ορεινής κοινότητας της Κρήτης. «Καιρός είναι να μπορέσουν οι "Γλεντιώτες" να διαβάσουν τα όσα έγραψα για το χωριό τους, τη ζωή τους και τις αξίες που διέπουν την καθημερινότητά τους στη δική τους γλώσσα (άν όχι -για προφανείς λόγους- στην πλούσια διάλεκτο που εξακολουθεί να είναι σημαντικός φορέας των αντιλήψεών τους). Εξίσου σημαντικό είναι ότι οι Έλληνες που δεν γνωρίζουν τους ορεσίβιους Κρητικούς, παρά μόνο μέσα από τις διαστρεβλώσεις και τις προκαταλήψεις που έχουν δυστυχώς χρωματίσει τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται στα μαζικά μέσα, θα μπορέσουν τώρα να αντλήσουν μια εντελώς διαφορετική εντύπωση...», έγραψε ο φιλέλληνας ανθρωπολόγος στον πρόλογο του βιβλίου του, συνεχίζοντας ως εξής:

«Το χωριό, που περιγράφω σ' αυτές τις σελίδες βρίσκεται εδώ και μερικά χρόνια στο επίκεντρο μιας θύελλας κατηγοριών και παρεξηγήσεων, σε σημείο μάλιστα να έχει γίνει πλέον έμβλημα και μεταφορά της εγκληματικότητας και της βίας ... Όποιος γνωρίζει, έστω και επιφανειακά, τη συγκεκριμένη περίπτωση θα μπορούσε εύκολα να καταλήξει σε μάλλον σωστό συμπέρασμα για την ταυτότητα του χωριού. Αλλά ο σκοπός ενός επιστημονικού βιβλίου περί εθνογραφίας δεν είναι να ξεσκεπάσει σκάνδαλα και εγκλήματα για λόγους δυσφήμισης ή απλής διασκέδασης. Αντίθετα, θέλει να επισημάνει τις αρχές και τις συνθήκες που ρυθμίζουν την καθημερινότητα ανθρώπων των οποίων η αντίληψη για το δίκαιο και το σωστό είναι μια ιστορικά ριζωμένη προσαρμογή στο χώρο τους και στις πολιτικές και πολιτισμικές του ιδιαιτερότητες».

Η «κρυπτο-αποικιοκρατία» της Ελλάδας και οι συκοφαντίες για τον ατίθασο Ελληνα

Στο βιβλίο του, «Πολιτισμική Οικειότητα», ο Βρετανός επιστήμονας αναφέρει ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος για τον οποίο οι Έλληνες θα έπρεπε να θεωρούν ότι το κριτήριο της «ευρωπαϊκότητας» αποτελεί αναγκαία και αποκλειστική βάση για την αξιολόγηση του δικού τους πολιτισμού. «Αν δεν πιστεύουμε ότι είναι το αναπόφευκτο πεπρωμένο των μικρότερων λαών να δέχονται χωρίς διαμαρτυρία την υποβάθμισή τους και την περιφρόνησή τους απ’ τις μεγαλύτερες και πιο ισχυρές χώρες, αν δηλαδή δεν αντικρίζουμε μοιρολατρικά την ιεράρχηση των πολιτισμικών αρχών και αξιών την οποία εκμεταλλεύονται οι ηγέτες ορισμένων παντοδύναμων χωρών, πώς και με ποιον τρόπο θα ξεθάψουμε τις δομές και τις διαδικασίες που τους επιτρέπουν να διαιωνίζουν την υπεροχή τους;», διερωτάται.

Ο Μάικλ Χέρτσφελντ χρησιμοποιεί για την χώρα μας τον όρο, «κρυπτο-αποικιοκρατία», το φαινόμενο διαδικασίας μέσω του οποίου ορισμένες χώρες, όπως η Ελλάδα και η Ταϊλάνδη, απέκτησαν την δήθεν ανεξαρτησία τους υπό τον όρο ότι θα οικοδομούσαν τον εθνικό πολιτισμό τους και θα ρύθμιζαν τα σύνορά τους σύμφωνα με τις επιθυμίες των Μεγάλων Δυνάμεων.

Το 2011 το τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, ως ελάχιστη αναγνώριση του έργου του για την ανθρωπολογική μελέτη κλασσικών ελληνικών στερεότυπων, αναγόρευσε τον Μάικλ Χέρτσφλεντ σε επίτιμο διδάκτορα του με τον ίδιο να αναφέρει, για την τότε συγκυρία των μνημονίων: «Το στερεότυπο του Έλληνα, ότι είναι ατίθασος, ότι δεν οργανώνεται αποτελεσματικά, ότι δεν είναι εμπιστοσύνης, όλες αυτές οι συκοφαντίες έπαιξαν ρόλο και είχαν σημαντικές συνέπειες. Χωρίς να αμφισβητήσουμε τη δυσμενή επίδραση της πατρωνίας στο δημόσιο βίο της Ελλάδας και τη μεροληπτική αντίληψη της λειτουργικότητας και της διαφάνειας στην οικονομική ζωή της χώρας, η καγκελάριος της Γερμανίας, κυρία Μέρκελ, επικαλέστηκε τα στερεότυπα αυτά για δικούς της προεκλογικούς λόγους και για να καλύψει το γεγονός ότι άργησε πάρα πολύ να προσφέρει την απαιτούμενη βοήθεια στην Ελλάδα». Δύο χρόνια αργότερα και το τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης προχώρησε στην αναγόρευση του φιλέλληνα καθηγητή σε επίτιμο διδάκτορα του τμήματος.

Google NewsΑκολουθήστε το reader.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

TAGS
# Μάικλ Χέρτσφελντ #Βρετανία #πολιτογράφηση