Κοινωνία
LIVE: ΑΝΑΝΕΩΘΗΚΕ ΠΡΙΝ ΑΠΟ

Πώς το αεροσκάφος της Helios Airways συνετρίβη 14 Αυγούστου και παρέσυρε στο θάνατο 121 ανθρώπους – Λεπτό προς λεπτό η μοιραία πτήση

Η συντριβή του αεροσκάφους της Helios Airways, έχει στοιχειώσει την παραμονή του Δεκαπενταύγουστου: Μεσημέρι 14 Αυγούστου του 2005 και ένα Boeing 737-300 καρφώνεται στο ύψωμα πάνω από το Γραμματικό παρασύροντας στο θάνατο 121 ανθρώπους. 

Συντρίμμια του μοιραίου αεροσκάφους στο Γραμματικό (Πηγή: IN TIME)
Συντρίμμια του μοιραίου αεροσκάφους στο Γραμματικό (Πηγή: IN TIME)

Ακόμα και τώρα σαν μιλάμε για εκείνη τη συμφορά λέμε το «Ήλιος», που έπεσε στο Γραμματικό. Ήταν παραμονή του Δεκαπενταύγουστου του 2005, όταν ένα Boeing 737-300 της εταιρείας Helios Airways συνετρίβη στα υψώματα πάνω από το χωριό της Αττικής Γραμματικό.

Η πτήση 522 (HCY 522) των κυπριακών αερογραμμών Helios Airways είχε αναχωρήσει το πρωί της 14ης Αυγούστου στις 9:07 ώρα Ελλάδας από τη Λάρνακα με προορισμό την Πράγα της Τσεχίας, με ενδιάμεση στάση στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», στην Αθήνα.

Λεπτό προς λεπτό όλη η μοιραία πτήση του αεροσκάφους, που οδήγησε στο θάνατο 115 επιβάτες και έξι μέλη του πληρώματος:

  • 09:07: Η πτήση HCY 522 των Κυπριακών αερογραμμών Helios Airways αναχωρεί από τη Λάρνακα με προορισμό την Πράγα.
  • 09:14: Ο κυβερνήτης επικοινωνεί με τον Επιμελητή Πτήσεων της εταιρείας στο έδαφος, ο οποίος μετέπειτα περιέγραψε ότι ο κυβερνήτης στην επικοινωνία τους αναφέρθηκε στη Σειρήνα Διαμόρφωσης Απογείωσης και στις λυχνίες ψύξης ηλεκτρονικού εξοπλισμού.
  • 09:15: Ανάβουν η λυχνία του Κύριου Προειδοποιητικού Σηματοδότη (Master Caution) και οι λυχνίες ψύξης του ηλεκτρονικού εξοπλισμού, λόγω της ελαττωμένης πυκνότητας αέρα, και έπεσαν οι μάσκες οξυγόνου στο θάλαμο επιβατών.
  • 09:20: Τελευταία απόπειρα επικοινωνίας από το πλήρωμα του αεροσκάφους με την Επιμελητεία έγινε σε ύψος 28.900 ποδών. Η ανεπαρκής ποσότητα οξυγόνου στο θάλαμο διακυβέρνησης στο σημείο αυτό, λόγω ανεπαρκούς συμπίεσης, θα είχε ως αποτέλεσμα το πλήρωμα να χάσει τις αισθήσεις του.
  • 09:29: Ο Επιμελητής Πτήσεων ξανακαλεί το πλήρωμα χωρίς να λάβει απάντηση και ζήτεί από τον ΕΕΚ Λευκωσίας να επικοινωνήσει με την Πτήση 522.
  • 09:36: Ένα λεπτό πριν η Πτήση 522 εισέλθει στην FIR Αθηνών, το ΚΕΠ Λευκωσίας επικοινωνεί με το ΚΕΠ Αθηνών και το πληροφορεί ότι η Πτήση 522 δεν απαντάει στις κλήσεις του.
  • 09:37: Εισέρχεται στο FIR Αθηνών, όπου έγινε αυτομάτως η ταυτοποίηση του αεροσκάφους στο ραντάρ της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας της Ελλάδας.
  • 10:12: Το ΚΕΠ Αθηνών καλεί την Πτήση 522 τέσσερις φορές χωρίς να λάβει απάντηση.
  • 10:13 - 10:49: Το ΚΕΠ Αθηνών κάλεσε την Πτήση 522 έντεκα φορές στην εν χρήσει συχνότητα και τρεις φορές στην συχνότητα κινδύνου, μεταξύ άλλων προσπαθειών, ενώ την Πτήση κάλεσε και άλλο αεροσκάφος, χωρίς απάντηση.
  • 10:16: Ο προϊστάμενος του ΚΕΠ Αθηνών ειδοποιεί την Προσέγγιση Αθηνών, τον Πύργο Ελέγχου του αεροδρομίου και την Πολεμική Αεροπορία για την απώλεια επικοινωνίας με το αεροσκάφος.
  • 10:53: Φάση συναγερμού.
  • 11:23: Δύο μαχητικά αεροσκάφη F-16 της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας που απογειώθηκαν από την Νέα Αγχίαλο προσπαθούν να αναχαιτίσουν το αεροσκάφος. Οι χειριστές των F-16 προσπάθησαν να επικοινωνήσουν οπτικά με το πλήρωμα θαλάμου διακυβέρνησης, εκτέλεσαν ελιγμούς γύρω από το αεροσκάφος και δεν παρατήρησαν καπνό, φωτιά ή ζημιά επί της ατράκτου. Οι χειριστές των μαχητικών δήλωσαν επίσης ότι η θέση του κυβερνήτη ήταν κενή, πιθανώς επειδή είχε νωρίτερα σηκωθεί για να κοιτάξει τις ασφάλειες του ηλεκτρικού κυκλώματος, και ο συγκυβερνήτης είχε πέσει πάνω στα χειριστήρια, χωρίς να φορά μάσκα οξυγόνου. Ο ένας χειριστής δήλωσε ακόμα ότι δεν παρατήρησε καμία κίνηση στο θάλαμο επιβατών και ότι είδε μόνο τρεις καθισμένους και ακίνητους επιβάτες που φορούσαν μάσκες οξυγόνου, καθώς και αρκετές κρεμασμένες μάσκες οξυγόνου.
  • 11:34: Το ΚΕΠ Αθηνών κηρύσσει φάση κινδύνου.
  • 11:49: Ο χειριστής του F-16 παρατηρεί ένα άτομο, που φοράει στολή πληρώματος θαλάμου επιβατών και χωρίς να είναι ξεκάθαρο αν φορούσε μάσκα, να εισέρχεται στο θάλαμο διακυβέρνησης.
  • 11:54: Το άτομο στο πιλοτήριο εκπέμπει τρεις φορές εκπομπή κινδύνου (MAYDAY) και στη συνέχεια άλλες δύο με πολύ εξασθενημένη φωνή.
  • 11:59: Η πορεία της Πτήσης 522 αλλάζει σε νοτιοδυτική συνεχίζοντας τη κάθοδο, ενώ το ίδιο λεπτό σβήνει και ο δεξιός κινητήρας.
  • 12:03:32: Το αεροσκάφος προσκρούει σε λοφώδη περιοχή κοντά στο Γραμματικό Αττικής, περίπου 30 χιλιόμετρα βορειοδυτικά του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος»…
Image
Ήλιος-αεροπλάνο
(Πηγή: IN TIME)

Από το σημείο συντριβής ανασύρθηκαν 118 σοροί στο μεγαλύτερο μέρος τους απανθρακωμένες από την πυρκαγιά που ξέσπασε μετά την συντριβή, ενώ 3 σοροί κάηκαν ολοκληρωτικά. Από τις νεκροψίες προέκυψε ότι οι επιβαίνοντες είχαν καρδιακή λειτουργία κατά την ώρα της συντριβής, με την ιατροδικαστική έκθεση ωστόσο να εκτιμά ότι βρίσκονταν σε βαθύ και μη αναστρέψιμο κώμα λόγω της υποξίας. Αιτία θανάτου ήταν τα πολλαπλά τραύματα λόγω της συντριβής, καθώς και τα εκτεταμένα εγκαύματα για κάποιες σορούς. Η αναγνώριση των πτωμάτων έγινε κυρίως από οδοντιατρικά αρχεία και μέσω σύγκρισης του DNA τους με δείγματα από συγγενείς πρώτου βαθμού. Όσα αναγνωρίστηκαν μεταφέρθηκαν και ενταφιάστηκαν στην Κύπρο.

Image
Ήλιος-αεροπλάνο
(Πηγή: IN TIME)

Τον Οκτώβριο του 2006, δεκατέσσερις μήνες μετά τη συντριβή του αεροπλάνου, δόθηκε στη δημοσιότητα το πόρισμα της Ελληνικής Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων υπό του Ακριβού Τσολάκη για τα αίτια της πτώσης. Περιληπτικά: Το πρόβλημα στο αεροσκάφος προκλήθηκε από απότομη αποσυμπίεση του εσωτερικού του αεροπλάνου. Παράλληλα, στα ενεργά αίτια συγκαταλέγεται και η παραμονή του διακόπτη συμπίεσης του αεροσκάφους στη χειροκίνητη ρύθμιση κατά τον έλεγχο πριν από την πτήση. Αυτό είχε ως επακόλουθο να μειώνονται όσο περνούσε η ώρα τα επίπεδα της ατμοσφαιρικής πίεσης και κατ’ επέκταση τα επίπεδα του οξυγόνου στο εσωτερικό του αεροπλάνου.

Καταδικάστηκαν στελέχη της εταιρείας

Η δίκη πέντε στελεχών της εταιρείας με κατηγορίες ανθρωποκτονίας και πρόκλησης θανάτου λόγω αλόγιστης, απερίσκεπτης ή επικίνδυνης πράξης, άρχισε στις 17 Σεπτεμβρίου 2009. Κρίθηκαν ένοχοι οι Δημήτρης Πανταζής, Γιώργος Κικκίδης, Ιάνκο Στοιμένοβ και Άλαν Ίργουιν, όλοι στελέχη της εταιρίας «Ήλιος», χωρίς ελαφρυντικά για τη συντριβή του αεροσκάφους. Το Πλημμελειοδικείο επέβαλε καταδίκη ενός χρόνου για κάθε απώλεια ζωής, συν τρία χρόνια ποινή βάσης, που αφορά την ενοχή τους με την ανθρωποκτονία εξ αμελείας. Η συνολική ποινή των στελεχών της εταιρίας είναι 124 χρόνια.
Το Φεβρουάριο του 2013 το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων επέβαλε δεκαετείς ποινές φυλάκισης, εξαγοράσιμες έναντι 80.000 ευρώ εκάστη, σε τρεις από τους τέσσερις κατηγορουμένους.

Google NewsΑκολουθήστε το reader.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

TAGS
#αεροπλάνο #Κύπρος #Ελλάδα #Αεροπορικό δυστύχημα