Μενού
  • Α-
  • Α+

Στις 3 Μαΐου του 1937, το LZ-129 Χίντενμπουργκ απογειώθηκε από τη Φρανκφούρτη για ένα ακόμη υπερατλαντικό ταξίδι. Προορισμός του ήταν το Νιου Τζέρσεϊ, όπου υπολογιζόταν να φτάσει τα ξημερώματα της 6ης Μαΐου. Την προηγμένη χρονιά, ο «Τιτανικός των ουρανών», για τον οποίο καυχιόταν η ναζιστική προπαγάνδα, είχε ήδη πραγματοποιήσει μέσα σε ένα έτος δέκα υπερατλαντικά ταξίδια μεταφέροντας σχεδόν 1.000 επιβάτες. Όμως αυτό έμελλε να είναι και το τελευταίο του ταξίδι.

100 χρόνια πριν

Στα τέλη της δεκαετίας του 1920 ο Γερμανός μηχανικός Ούγκο Έκενερ έκανε το όραμά του πραγματικότητα: τη δημιουργία ενός στόλου αερόπλοιων ειδικά σχεδιασμένων για διηπειρωτική μεταφορά επιβατών. Με χρηματοδότηση από την εταιρεία Zeppelin Company, το αερόπλοιο που αρχικά σχεδίασε ο Έκενερ για αυτόν τον σκοπό ήταν το LZ-128, το οποίο είχε μήκος 231 μέτρα πόδια, ενώ μέσα στην τεράστια «φούσκα» του μπορούσε να χωρέσει 1.617 κυβικούς τόνους υδρογόνου

Ωστόσο, την ίδια περίοδο, οι Βρετανοί ήδη πετούσαν πάνω από την Ευρώπη με ένα ζευγάρι αερόπλοιων παρόμοιων προδιαγραφών, που είχε σχεδιάσει ο Στάλνεϊ Σπένσερ (ο οποίος μαζί με τον συνάδελφο του Ρέτζιναλντ Μίτσελ υπήρξαν οι πατέρες των ευέλικτων Spitfire της RAF στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο). Αλλά το καταστροφικό δυστύχημα ενός Βρετανικού αερόπλοιου εξαιτίας μιας ανεξέλεγκτης πυρκαγιάς τον Οκτώβριο του 1930, οδήγησε τον Γερμανό μηχανικό να αλλάξει το περιεχόμενο πλεύσης του δικού του αερόπλοιου, αντικαθιστώντας το υδρογόνο με το πιο ασφαλές ήλιο. Επειδή όμως το ήλιο είναι βαρύτερο από το υδρογόνο, και συνεπώς παρέχει λιγότερη ανύψωση, ο Έκενερ αποφασίζει να μεγαλώσει τον όγκο της «φούσκας», ξεπερνώντας τους 2,6 κυβικούς τόνους ηλίου. Αυτό το νέο μοντέλο ονομάστηκε Zeppelin LZ-129. Και προς τιμή του Γερμανού στρατάρχη Πάουλ Βον Χίντενμπουργκ και προέδρου του Γερμανικού Ράιχ κατά τη διάρκεια της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης, βαφτίστηκε σε «Χίντενμπουργκ». 

Το «αβύθιστο» Zeppelin-Χίντενμπουργκ της ναζιστικής προπαγάνδας

Τον Μάρτιο του 1935, το Υπουργείο Αεροπορίας της χιτλερικής -πλέον- Γερμανίας, αποκαθηλώνει τον αντιφρονούντα Ούγκο Έκενερ από την κορυφή της εταιρείας Zeppelin Company, βάζοντας στη διοίκηση τον πιστό εθνικοσοσιαλιστή πιλότο του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, Έρνστ Λίμαν.

Οι Ναζί αξιωματούχοι υπολόγιζαν πολύ στην συμβολική αξία του τεράστιου και εντυπωσιακού αεροσκάφους, αναδεικνύοντας το υπερσύγχρονο αερόπλοιο ως ένα από τα κορυφαία επιτεύγματα της γερμανικής κυριαρχίας στους αιθέρες, έστω και για «τουριστικές» υπερατλαντικές πτήσεις. Φυσικά, η ταχύτητα, η ασφάλεια και η πολυτέλεια που προσέφερε το LZ-129 Zeppelin- Χίντενμπουργκ, είχε και ανάλογο τίμημα για κάθε ταξιδιώτη: Μια πτήση από Ευρώπη προς Αμερική κόστιζε έως και 450 δολάρια το 1936, με το αντίστοιχο ταξίδι με πλοίο να μην ξεπερνά τα 157 δολάρια -με καμπίνα πρώτης θέσης. 

Το τελευταίο ταξίδι 

3 Μαΐου του 1937. Το LZ-129 Χίντενμπουργκ απογειώνεται από τη Φρανκφούρτη με προορισμό το Νιου Τζέρσεϊ, όπου υπολογιζόταν να φτάσει τα ξημερώματα της 6ης Μαΐου. Πλησιάζοντας στο Λέικχερστ των ΗΠΑ, ο κυβερνήτης του αερόπλοιου -Μαξ Πρους- πληροφορήθηκε για επικείμενη κακοκαιρία, αποφασίζοντας να αναβάλλει την προσγείωση μέχρι ο καιρός να καλυτερέψει. Κοντά στις 6 το απόγευμα, το Κέντρο Ελέγχου ενημέρωσε τον Πρους πως οι καιρικές συνθήκες ήταν πια κατάλληλες για προσγείωση, ωστόσο το σκάφος είχε απομακρυνθεί αρκετά από το σημείο προσεδάφισης.

Στις 7:10 μ.μ., το αερόπλοιο έφτασε ξανά πάνω από το αεροδρόμιο, όμως 10 λεπτά μετά, και ενώ βρισκόταν σε πορεία καθόδου, παρατηρήθηκε μια μικρή φλόγα στο πίσω μέρος του αεροσκάφους (πιθανώς από κεραυνό), η οποία εξαπλώθηκε σε όλη την επιφάνεια του αερόπλοιου μέσα σε 34 δευτερόλεπτα. Κάποιοι επιβαίνοντες, μην έχοντας χρόνο να αντιδράσουν διαφορετικά πήδηξαν στο κενό. Άλλοι εγκλωβίστηκαν εντός του σκάφους από τον καπνό, ενώ μια μικρή μερίδα επιβατών που περίμενε μέχρι το αερόπλοιο να φτάσει πολύ κοντά στο έδαφος για να πηδήξει, σώθηκε.

Επιζώντες βρέθηκαν ακόμη και στα συντρίμμια του Χίντενμπουργκ, τρεις ώρες μετά τη φλεγόμενη προσεδάφιση, ωστόσο ο τελικός απολογισμός των νεκρών (35 εκ των 97 επιβαινόντων), αποτέλεσε την οριστική ταφόπλακα της λεγόμενης «εποχής των Ζέπελιν», που κυοφορούσε η ναζιστική προπαγάνδα.

Δείτε την τραγική στιγμή της μοιραίας προσγείωσης στο παρακάτω video

https://www.youtube.com/watch?v=fURATK5Yt30

32 χρόνια μετά 

Λονδίνο, 1969: το συγκρότημα που έμελλε να αλλάξει ριζικά την ιστορία της ροκ «γεννιέται» στο Λονδίνο. Tο όνομα αυτού, Led Zeppelin  (εμπνευσμένο από το όνομα του αερόπλοιου LZ-129 Χίντενμπουργκ)-, αλλά και με το φλεγόμενο αερόπλοιο της ναζιστικής προπαγάνδας να εμφανίζεται στο εξώφυλλο του πρώτου άλμπουμ τους. Η εικόνα τραβήχτηκε από τον φωτορεπόρτερ Σαμ Σίαρ, ο οποίος δεν έζησε για να απολαύσει έστω και ένα μικρό μερίδιο από τα κέρδη του άλμπουμ των Led Zeppelin στα χρόνια που θα έρχονταν. «Αυτό το ποσό είναι διαχρονικά τεράστιο», διαβάζουμε στο Forbes: «Προσαρμόζοντας τα δεδομένα με τον πληθωρισμό ανά δεκαετία, τα ελάχιστα κέρδη του συγκροτήματος μπορεί να ξεπερνούν τα 1,63 εκατομμύρια δολάρια ανά έτος».

Ποιος ήταν ο «νονός» του συγκροτήματος; Ο ντράμερ των The Who, Κιθ Μουν. Παρακολουθώντας το προβάρισμα των τραγουδιών της μπάντας που είχε φτιάξει ο κιθαρίστας Τζίμι Πέιτζ και ο τραγουδιστής Ρόμπερτ Πλαντ, ο Μουν τους είπε: «Η μουσική σας είναι τόσο βαριά και καθηλωτική, που μόνο η καταστροφή του Χίντενμπουργκ μπορεί να συγκριθεί μαζί της. Εάν δεν έχετε όνομα, σας προτείνω να βγείτε εκεί έξω ως “LZ”. Ακόμη καλύτερα, Led Zeppelin». Τα υπόλοιπα ανήκουν στην (ροκ) ιστορία... 

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA