Κλωνοποίηση πιθήκων στην Κίνα
Κλωνοποίηση πιθήκων στην Κίνα | AP Photos / Qiang Sun

Ο Ρετρό, είναι ένας κλωνοποιημένος πίθηκος ρέζους ο οποίος «γεννήθηκε» σε εργαστήριο στην Κίνα στις 16 Ιουλίου του 2020 και κατάφερε, σύμφωνα με το CNN, να επιβιώσει μέχρι την ενηλικίωση.

Είναι τώρα πάνω από 3 ετών και «τα πάει καλά και μεγαλώνει», σύμφωνα με τον Falong Lu, έναν από τους συγγραφείς μιας μελέτης που δημοσιεύθηκε την Τρίτη (17/01) στο περιοδικό Nature Communications και περιγράφει πώς δημιουργήθηκε ο Ρέτρο, ο κλωνοποιημένος πίθηκος στην Κίνα.

Ο Ρέτρο είναι μόλις το δεύτερο είδος πρωτεύοντος θηλαστικού που οι επιστήμονες κατάφεραν να κλωνοποιήσουν με επιτυχία. Η ίδια ομάδα ερευνητών ανακοίνωσε το 2018 ότι δημιούργησε δύο πανομοιότυπους κλωνοποιημένους πιθήκους cynomolgus (είδος μακάκου), οι οποίοι εξακολουθούν να ζουν μέχρι και σήμερα.

Κίνα: Τι αναφέρουν οι επιστήμονες για την κλωνοποίηση

«Πετύχαμε την κλωνοποίηση του πρώτου ζωντανού και υγιή πιθήκου ρέζους, το οποίο είναι ένα μεγάλο βήμα προς τα εμπρός, παρόλο που η αποτελεσματικότητα είναι πολύ χαμηλή σε σύγκριση με τα κανονικά γονιμοποιημένα έμβρυα» δήλωσε ο Λου, ερευνητής στο Ινστιτούτο Γενετικής και Αναπτυξιακής Βιολογίας της Κινεζικής Ακαδημίας Επιστημών.

«Επί του παρόντος, δεν είχαμε ακόμη τη δεύτερη ζωντανή γέννηση» σημείωσε επίσης. Υπενθυμίζεται πως το πρώτο θηλαστικό που κλωνοποιήθηκε, ήταν το πρόβατο Ντόλι το 1996, διαδικασία που έγινε με τη χρήση μιας τεχνικής που ονομάζεται σωματική κυτταρική πυρηνική μεταφορά ή SCNT, όπου οι επιστήμονες ουσιαστικά ανακατασκευάζουν ένα μη γονιμοποιημένο ωάριο με τη συνένωση ενός πυρήνα σωματικού κυττάρου (όχι από σπέρμα ή ωάριο) με ένα ωάριο από το οποίο έχει αφαιρεθεί ο πυρήνας.

Έκτοτε, οι επιστήμονες έχουν κλωνοποιήσει πολλά είδη θηλαστικών, συμπεριλαμβανομένων χοίρων, αγελάδων, αλόγων και σκύλων, με τη διαδικασία να είναι άλλοτε επιτυχής ή αποτυχημένη, καθώς συνήθως μόνο ένα μικρό ποσοστό των εμβρύων, που μεταφέρονται σε παρένθετες μητέρες, καταλήγει σε βιώσιμους απογόνους.

«Κατά κάποιον τρόπο έχουμε σημειώσει μεγάλη πρόοδο, καθώς, μετά την Ντόλι, πολλά είδη θηλαστικών κλωνοποιήθηκαν, αλλά η αλήθεια είναι ότι η αναποτελεσματικότητα παραμένει ένα σημαντικό εμπόδιο» συμπλήρωσε ο Μιγκέλ Εστεμπάν, κύριος ερευνητής του Ινστιτούτου Βιοϊατρικής και Υγείας της Guangzhou στην Κινεζική Ακαδημία Επιστημών. Δεν συμμετείχε στην τελευταία έρευνα, αλλά έχει συνεργαστεί με ορισμένα μέλη της ερευνητικής ομάδας σε άλλες μελέτες θηλαστικών.

Κίνα: Πώς έγινε η κλωνοποίηση του Ρετρό

Η ομάδα από την Κίνα, με έδρα τη Σαγκάη και το Πεκίνο, χρησιμοποίησε μια τροποποιημένη εκδοχή της σωματικής κυτταρικής πυρηνικής μεταφοράς στην έρευνά της σε πιθήκους cynomolgus (Macaca fascicularis) και βελτίωσε περαιτέρω την τεχνική για να κλωνοποιήσει τον πίθηκο ρέζους.

Κατά τη διάρκεια εκατοντάδων αποτυχημένων προσπαθειών κλωνοποίησης, συνειδητοποίησαν ότι, στα πρώτα κλωνοποιημένα έμβρυα, η εξωτερική μεμβράνη που σχηματίζει τον πλακούντα δεν αναπτυσσόταν σωστά.

Για να αντιμετωπίσουν αυτό το πρόβλημα, πραγματοποίησαν μια διαδικασία που ονομάζεται μεταμόσχευση μάζας εσωτερικών κυττάρων, η οποία περιελάμβανε την τοποθέτηση κλωνοποιημένων εσωτερικών κυττάρων σε ένα μη κλωνοποιημένο έμβρυο, και αυτό επέτρεψε στον κλώνο να αναπτυχθεί κανονικά.

Στη συνέχεια, η ομάδα δοκίμασε τη νέα τεχνική χρησιμοποιώντας 113 ανακατασκευασμένα έμβρυα, 11 από τα οποία μεταφέρθηκαν σε επτά παρένθετες μητέρες, με αποτέλεσμα μόνο μία γέννηση να είναι επιτυχημένη, σύμφωνα με τη μελέτη.

«Πιστεύουμε ότι μπορεί να υπάρχουν πρόσθετες.... ανωμαλίες που πρέπει να διορθωθούν. Οι στρατηγικές για την περαιτέρω ενίσχυση του ποσοστού επιτυχίας της SCNT σε πρωτεύοντα θηλαστικά παραμένει ... η κύρια εστίασή μας στο μέλλον» σημείωσε ο Λου.