Μενού
Ο «Ρινοκερος»
Ο «Ρινοκερος» | facebook
  • Α-
  • Α+

Στην αστρονομική τιμή των 18 εκατομμυρίων ευρώ πωλήθηκε ο «Ρινόκερος» του Φρανσουά Λαλάν σε πρόσφατη δημοπρασία του οίκου Christie's. Το περίτεχνο κινούμενο γλυπτό θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα έργα του καλλιτέχνη.

Στον ιστότοπο του οίκου Christie's μπορεί να δει κανείς πως η κούρσα για τη δημοπράτηση του ανάρπαστου έργου έκλεισε στα 18.335.000 ευρώ στις 20 Οκτωβρίου, όταν και βγήκε στο σφυρί.

Το διάσημο κομμάτι του Γάλλου γλύπτη αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά το 1964, μέσα από τη τζαμαρία της γκαλερί Jeanine de Goldschmidt’s στο Παρίσι υπό τον τίτλο «Rhinocrétaire I», και έκτοτε συναρπάζει θεατές και κοινό όπου και αν βρίσκεται.

Το πιο σημαντικό του έργο

Το «Rhinocrétaire I», το πρώτο μεγάλο έργο γλυπτικής του Φρανσουά Λαλάν, θεωρείται ευρέως και το σημαντικότερό του. Απέχει πολύ όμως από τα ακίνητα και παγερά αγάλματα της κλασικής αρχαιότητας ή της Αναγέννησης. 

Ο ρινόκερος του Λαλάν, το πρώτο σε μία σειρά «ζωντανών» μεταλλικών ζώων, είναι ένα διαδραστικό έργο από μπρούντζο, ασήμι και ψευδάργυρο που αποτελείται από πορτάκια, κλειδώσεις και κρυμμένους χώρους με περισσότερα κινούμενα μέρη.

Μικρογραφίες ενός μπαρ, ενός γραφείου εργασίας, καθώς και ένα θησαυροφυλάκιο και διακοσμητικά λαμπάκια συμπληρώνουν τη μορφή του Ρινόκερου. Το απροσδόκητα πρακτικό ζωάκι σηματοδότησε και τη γενικότερη φιλοσοφία που θα ακολουθούσε ο Λαλάν, ο οποίος σε μία πρωτότυπη αναστροφή, δημιουργεί κοσμητικά αντικείμενα με προδιαγραφές επίπλων, αντί για έπιπλα με αισθητική υπόσταση.

Η καλλιτεχνική στροφή του Λαλάν

Ο Φρανσουά Ξαβιέ Λαλάν γεννήθηκε στην Αγκέν της Γαλλίας το 1927. Όταν ενηλικιώθηκε, μετακόμισε στο Παρίσι όπου σπούδασε ζωγραφική, γλυπτική και σχέδιο στη ακαδημία Julian. 

Έχοντας εργαστεί στο μουσείο του Λούβρου, ο Λαλάν κατάφερε να νοικιάσει ένα στούντιο μετά το πέρας της στρατιωτικής του θητείας, δίπλα στο διαμέρισμα του φίλου του και καλλιτέχνη Κονσταντίν Μπρανκουσί. Ο Μπρανκουσί έφερε τον νεαρό λαλάν σε επαφή με πολλές «άκρες» του στη σκηνή των Καλών Τεχνών, όπως τον Μαξ Ερνστ, τον Μασέλ Ντουσάμ και τον Ζαν Τινγκελί.

Ο Φρανσουά γνώρισε την σύντροφο και παράλληλα αναντικατάστατη συνεργάτη του, Κλοντ Λαλάν στην πρώτη του προσωπική έκθεση το 1952. Η έκθεση αυτή σηματοδότησε το διαζύγιό του με τη ζωγραφική και την παντρειά του με την Κλοντ, αλλά και τη γλυπτική. Έκτοτε το ζευγάρι δρα ως μονήρης καλλιτεχνική οντότητα υπό το όνομα «Οι Λαλάν».

H ιδιαίτερη προσέγγιση το ζεύγους Λαλάν, που συνδυάζει την Art Nouveau με το ρεαλισμό, εμπίπτει στο ευρύτερο κίνημα του νεορεαλισμού και του σουρεαλισμού, ουσιαστικά την απάντηση των εικαστικών κύκλων της Ευρώπης στην Αμερικανική Pop Art.

Η συνένωση αισθητικής και χρηστικότητας ήταν τόσο ζήτημα ιδιοσυγκρασίας όσο και καλλιτεχνικής δήλωσης για τους Λαλάν. Όπως έχει δηλώσει ο Φρανσουά, «Η υπέρτατη τέχνη είναι η τέχνη του ζην», εννοώντας πως ο διαχωρισμός τερπνού και ωφελίμου είναι απλά μια ψευδαίσθηση.

Συνάμα, το ρεύμα του νεορεαλισμού συνιστούσε αντίλογο στις επιταγές της αφηρημένης τέχνης, όπου το νόημα του έργου εδράζεται στο υποκείμενο και όχι στο αντικείμενο, προκρίνοντας μία τέχνη που συνυφαίνεται με την καθημερινότητα και την εξυψώνει.

 

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA