Μέρος της συλλογής της Βιλένα
Μέρος της συλλογής της Βιλένα | Shutterstock

Πρόκειται για μέρος της συλλογής του «Θησαυρού της Βιλένα», ένα από τα πιο σημαντικά και εύρωστα αρχαιολογικά ευρήματα χρυσών αντικειμένων της Εποχής του Χαλκού (2.200 με 750 π.Χ.), τα οποία ανακτήθηκαν στην Ιβηρική χερσόνησο.

Όπως αναφέρει η El Pais, πρόσφατη έρευνα αποκάλυψε πως μέρος των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή του κράματος αυτών των αντικειμένων ενδέχεται να είναι εξωγήινης προέλευσης.

Ο μοναδικός θησαυρός

Η συλλογή της Βιλένα αποτελείται από 59 χρυσά αντικείμενα (μαζί με 27 βραχιόλια και 11 μπολ) και μερικά κομμάτια από ασήμι ή σίδηρο. Αναγνωρίστηκε το 1963 από τον αρχαιολόγο José María Soler García αφού εντοπίστηκε από εργάτες σε έναν λάκκο χαλικιού στη Villena (ανατολική Ισπανία).

Η ανακάλυψη πυροδότησε μια τεράστια επιστημονική συζήτηση επειδή τα ευρήματα δεν έχουν καμία σχέση, χωροχρονικά, με τους γύρω αρχαιολογικούς χώρους. Μοναδική εξαίρεση αποτελεί ο θησαυρός γνωστός ως Cabezo Redondo (35 αντικείμενα), που βρέθηκε το 1963 επίσης στη Villena, και ο οποίος περιλαμβάνει μερικά παρόμοια χρυσά κομμάτια.

Ο Θησαυρός της Βιλένα φυλάσσεται σε θωρακισμένη προθήκη, δεδομένης της τεράστιας αξίας του, στο αρχαιολογικό μουσείο της πόλης. Οι ειδικοί πάντα αμφέβαλλαν αν ανήκε στη μετα-Αργαρική περίοδο (1.500 - 1.300 π.Χ.) ή στα τελευταία στάδια της Ύστερης Εποχής του Χαλκού (8ος αιώνας π.Χ.).

Εξωγήινος σίδηρος

Πρόσφατα όμως, μία μελέτη με τίτλο «Meteoritic iron in the Villena Treasure?», από τους ερευνητές Salvador Rovira-Llorens, Martina Renzi και Ignacio Montero-Ruiz, αποκάλυψε μία επιπλέον ιδιότητα του θησαυρού, χάρη στην ανάλυση μετάλλων που πραγματοποιήθηκε σε ορισμένα από τα κομμάτια: κατασκευάστηκαν στην Ύστερη Εποχή του Χαλκού (1.400-1.200 π.Χ.) χρησιμοποιώντας σίδηρο από μετεωρίτη.

«Είναι τα πρώτα αντικείμενα που βρέθηκαν στην Ιβηρική Χερσόνησο που κατασκευάστηκαν με υλικό πέρα ​​από τον πλανήτη Γη», λένε οι ειδικοί. Η ανάλυσή τους μπόρεσε να προσδιορίσει ότι αυτά δεν είναι κομμάτια φτιαγμένα με επίγειο σίδηρο, αλλά αντίθετα, είναι «εξωγήινα και κατασκευάστηκαν κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού». Για να ληφθούν αυτά τα δεδομένα, έγιναν δύο μικροσκοπικές εξαγωγές, υπό την επίβλεψη του τεχνικού προσωπικού του μουσείου του Αλικάντε.

«Ο σίδηρος από μετεωρίτη βρίσκεται σε ορισμένους τύπους αερολιτών που, δεδομένου ότι προέρχονται από το διάστημα, αποτελούνται από ένα κράμα σιδήρου-νικελίου -με περιεκτικότητα νικελίου μεγαλύτερη από 5% κατά βάρος. Περιέχουν επίσης άλλα δευτερεύοντα στοιχεία, κυρίως το κοβάλτιο. Ωστόσο, τα επίπεδα νικελίου στον επίγειο σίδηρο είναι γενικά χαμηλά ή πολύ χαμηλά και συχνά δεν ανιχνεύονται στην ανάλυση», εξήγησαν οι μελετητές.