Μενού
17 klostes
«17 κλωστές» | YouTube/COSMOTE TV
  • Α-
  • Α+

Κατά την παρουσίαση της νέας ελληνικής σειράς 17 Κλωστές, ο σκηνοθέτης της, Σωτήρης Τσαφούλιας, ο οποίος στο παρελθόν βαριόταν τις σειρές εποχής, αλλά σήμερα δηλώνει φαν, ξεκαθάρισε από την αρχή τους στόχους των δημιουργών της: «Δουλέψαμε όπως ονειρευόμασταν. Δεν πήγαμε να κάνουμε μια σειρά καλή για τα ελληνικά δεδομένα…».

Κι αν κρίνουμε από τα δύο πρώτα επεισόδια, ο στόχος επετεύχθη. Γιατί οι 17 Κλωστές δεν είναι μια καλή σειρά για τα ελληνικά δεδομένα. Είναι μια καλή σειρά, τελεία. Σε όποιο πλαίσιο κι αν την τοποθετήσουμε, με βάση τις πλέον σύγχρονες απαιτήσεις ενός κοινού εξοικειωμένου πια στην ευρεία γκάμα των τηλεοπτικών παραγωγών που ανεβαίνουν στις μεγάλες πλατφόρμες, είναι μια σειρά που ξεπερνά κατά πολύ το μέσο όρο και καταργεί τα -περίφημα- ελληνικά δεδομένα.

17 Κλωστές: Σειρά εποχής με επίκαιρο μήνυμα

Οι 17 Κλωστές της Cosmote TV είναι μια σειρά που σε βάζει στο νόημα από τις πρώτες κιόλας σκηνές και που σου μένει ακόμα κι αφού πέσουν οι τίτλοι τέλους. Σε ακολουθούν τα ουρλιαχτά που ακούγονται στο βάθος, ο ήχος της καμπάνας που βάζει σε λειτουργία τον εφιάλτη, το βλέμμα του κεντρικού ήρωα, το γέλιο της μάνας του, τα ραντεβού στα κρυφά, η περηφάνια και οι προκαταλήψεις, το άδικο που πονάει ψυχές, καταστρέφει ζωές και μετατρέπει τα θύματα σε θύτες.

Σε έναν κύκλο στρωμένο με καλές προθέσεις, που -αν πιστέψουμε τον Σαρτρ- δεν μπορεί παρά να οδηγεί στην Κόλαση. Κι αυτό ακριβώς είναι το κομβικό σημείο της ιστορίας, που ενώ βασίζεται σε μια αληθινή μαζική δολοφονία που διαδραματίστηκε στα Κύθηρα το 1909, από έναν νεαρό τσαγκάρη, οποίος σκότωσε 15 χωριανούς, παραμένει σήμερα επίκαιρη όσο ποτέ σε κοινωνικό επίπεδο.

Όπως εξήγησε ο σκηνοθέτης της «η σειρά αφορά το πώς εμείς οι άνθρωποι μετατρέπουμε τους συνανθρώπους μας σε τέρατα κι όταν αυτά απασφαλίσουν και μας χτυπήσουν, αναρωτιόμαστε γιατί. Όταν εμείς οι ίδιοι με τη συμπεριφορά μας έχουμε συνεισφέρει στις συνθήκες της εκτροπής τους.

Και κάτι ακόμα που με ιντρίγκαρε, είναι ότι όλοι έχουν καλές προθέσεις, όλοι. Όμως, συγκλίνουν οι ενέργειες στο να γίνει το κακό. Και το πρόβλημα είναι στο πώς στέκονται οι άνθρωποι αφού γίνει το κακό. Είναι μια ιστορία αληθινή, που τη βλέπουμε ακόμα και σήμερα με άλλα ρούχα και άλλα γκάτζετ».

Κι αν τότε όλα έγιναν στη μικρή κοινωνία των Κυθήρων την περίοδο 1906-1909, σήμερα τη σκυτάλη παίρνει ο μικρός μεγάλος κόσμος των social media.

Απόγονοι των θυμάτων στα γυρίσματα

Ο τίτλος της σειράς 17 Κλωστές αναφέρεται στις 17 ψυχές, στα 17 νήματα ζωών που κόπηκαν. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται τα 16 θύματα του Αντώνη Λαγωνάρη, ο οποίος σκότωσε με μαχαίρι σε ενέδρα 15 κατοίκους του χωριού Καλοκαιρινά, που πήγαιναν σε βάφτιση, κι ακόμα έναν κρατούμενο στη φυλακή.

Και 17η είναι η ζωή του ίδιου του δράστη, που από φιλήσυχος τσαγκάρης και λυράρης μετατράπηκε σε τέρας που έσφαξε παιδιά, κι από το απόλυτο φως του έρωτα και μιας νέας ζωής, μεταφέρθηκε στο απόλυτο σκοτάδι, αλυσοδεμένος μπροστά στο δίλημμα «δήμιος ή θάνατος».

Ο στόχος της σειράς δεν είναι σε καμία περίπτωση να δικαιώσει τον δράστη. Στα γυρίσματα, μάλιστα, συμμετείχαν και απόγονοι των πραγματικών θυμάτων.

«Δεν προσπαθήσαμε να δικαιώσουμε εκείνο τον άνθρωπο που πιέστηκε τόσο πολύ από την κακή μεταχείριση του κόσμου, ώστε να φτάσει σε αυτό το σημείο» τόνισε η σεναριογράφος Μιρέλλα Παπαοικονόμου.

«Ήταν ένας εσωστρεφής χαρακτήρας που μάζευε, μάζευε, μέχρι που έσκασε. Μπορεί να τον καταλάβεις αλλά δεν τον δικαιώνεις για φόνους ανθρώπων που δεν έφταιγαν, ήταν αθώοι».

Η αλεγρία του Πάνου Βλάχου και τα πρώτα επεισόδια

Η σειρά, που βασίζεται στην αληθινή ιστορία που έκανε βιβλίο ο Πάνος Δημάκης, σε σενάριο των Μιρέλλας Παπαοικονόμου και Κάτιας Κισσονέργη, δίνει πολλή τροφή για σκέψη.

Αλλά παράλληλα προσφέρει την απόλαυση της καλής τηλεοπτικής μυθοπλασίας. Μια παραγωγή προσεγμένη στη λεπτομέρεια, που σε μεταφέρει στην εποχή, που δεν σε αγγίζει μόνο επιφανειακά (παράλληλα με σκρολάρισμα στο κινητό και συνομιλίες στα social), αλλά προκαλεί εναλλαγές αληθινών συναισθημάτων, άλλοτε χαράς, άλλοτε λύπης, φόβου και αγωνίας για την απειλή και το άδικο, που ξέρεις ότι έρχονται.

Δεν παίζει ρόλο, που ξέρουμε το τέλος. Ίσα ίσα. Οι συντελεστές της παραγωγής κέρδισαν το στοίχημα του να μη βγάλουν μια σειρά θαμπή και σκοτεινή από το ξεκίνημα, έχοντας ήδη τη γνώση ότι ο πρωταγωνιστής στο τέλος θα σκοτώσει 15.

Το σύνθημα στα γυρίσματα των πρώτων σκηνών ήταν μια λέξη του Πάνου Βλάχου: «Αλεγρία».

Στα πρώτα δυο επεισόδια κυριαρχεί και σε παρασύρει η χαρά της εξέλιξης ενός νέου, φιλήσυχου ανθρώπου, ο οποίος ξεκινάει τη ζωή του, από ένα σπίτι μιας κάμαρας, βασανισμένο, αλλά γεμάτο αγάπη.

Ερωτεύεται με αθωότητα και σάρκα κι όπως λέει στην αγαπημένη του στην ερωτική σκηνή -στην οποία ο Τσαφούλιας θέλησε να βγάλει ρεαλισμό και ποίηση ταυτόχρονα- «θέλω να σε καταπιώ σαν αντίδωρο».

Όμως η απειλή έρχεται, την ακούς στα ουρλιαχτά των τίτλων, τη βλέπεις στο βλέμμα του κρατούμενου, που βγαίνει σέρνοντας από το μπουντρούμι.

Η ιστορία εξελίσσεται αντίστροφα, από τα σκοτάδια της φυλακής, στο φως των ονείρων του Αντώνη για μια νέα ζωή, στις ματιές που ανταλλάσει με την αγαπημένη του, στο γεμάτο όνειρα γέλιο της μάνας του.

Όλοι οι ηθοποιοί, από τον πιο παλιό μέχρι τον πιο νέο -ανάμεσά τους και η Παπαοικονόμου σε ένα συμπηρωματικό ρόλο- έχουν τη δική τους σημαντική προσφορά στο τελικό παζλ χαρακτήρων της μικρής κοινωνίας της εποχής.

Κυριαρχεί η φιγούρα του πρωταγωνιστή Πάνου Βλάχου, ο οποίος έχασε κοντά στα δέκα κιλά μυϊκής μάζας για τις σκηνές των φυλακών, έκανε μαθήματα ιππασίας, έμαθε να παίζει λύρα, ενώ πήγαινε και σε ένα τσαγκαράδικο για να μυηθεί στο κλίμα και στην ορολογία.

Highlight της ερμηνείας του το βλέμμα του, στο οποίο δείχνει να κουβαλά όλη την αθωότητα, τα όνειρα και το άδικο του κόσμου.

Η ξεχωριστή παρουσία της μάνας

Ξεχωριστή παρουσία στα δύο πρώτα επεισόδια έχουν οι μάνες, η Μαρίνα Ψάλτη και η Αθηνά Τσιλύρα, η οποία ως μητέρα του κεντρικού ήρωα, δίνει μια ερμηνεία που σε αγγίζει βαθιά και σε πονάει με την αλήθεια της, με το γεμάτο όνειρα γέλιο της.

Στη διάρκεια των γυρισμάτων, στο τέλος κάθε σκηνής, όπως αποκάλυψαν οι ηθοποιοί που βρέθηκαν στην παρουσίαση, ο Σωτήρης Τσαφούλιας, τους φώναζε «έπος!».

Γεγονός είναι πως όταν μια ήδη γνωστή ιστορία, μεταφέρεται τηλεοπτικά με τέτοιο τρόπο που καταφέρνει να αγγίξει τόσο έντονα τον θεατή, μπορούμε να μιλάμε για πολύ καλή τηλεόραση.

Period -που λένε και στο χωριό μου.

Οι συντελεστές της σειράς

Παραγωγή: COSMOTE TV.

Εκτέλεση Παραγωγής: Tanweer Productions. 

Σενάριο: Μιρέλλα Παπαοικονόμου, Κάτια Κισσονέργη.

Σκηνοθεσία: Σωτήρης Τσαφούλιας.

Παραγωγοί: Διονύσης Σαμιώτης, Ναταλύ Δούκα.

Executive Producers: Δημήτρης Μιχαλάκης, Φαίη Τσιτσιπή. Production Designer: Μιχάλης Σαμιώτης.

Διευθυντής Φωτογραφίας: Claudio Bolivar.

Μουσική: Μίνως Μάτσας.

Ηχοληψία: Πάνος Παπαδημητρίου. Μοντάζ: Γιώργος Γεωργόπουλος.

Ενδυματολόγος: Βασιλική Σύρμα.

Hair Stylist: Έλενα Παρασκευά.

Make-up Artist: Κατερίνα Βαρθαλίτου.

Casting: Σταύρος Ράπτης– Fin Casting.

Το τρέιλερ

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA