Μενού
  • Α-
  • Α+

Σε ύψη - ρεκόρ κινείται πλέον η αγορά στα καύσιμα με την μέση τιμή της αμόλυβδης να διαμορφώνονται ενδεικτικά στα 2 ευρώ και 17 λεπτά το λίτρο στην Αττική και στα 2 ευρώ και 16 λεπτά το λίτρο στη Θεσσαλονίκη. Αν και οι πρατηριούχοι αναμένουν τις επόμενες ημέρες μικρή αποκλιμάκωση, οι οδηγοί αναγκάζονται να... περικόψουν τις μετακινήσεις με τα αυτοκίνητά τους λόγω του ασύμφορου κόστους.

Διαβάστε ακόμη: Ουκρανία: Κλείνει τη στρόφιγγα για το φυσικό αέριο στην Ευρώπη - Επικαλείται «ανωτέρα βία»

«Παρατηρούμε μείωση στην κατανάλωση 30% στα πρατήρια», τόνισε χαρακτηριστικά ο αντιπρόεδρος πρατηριούχων Αττικής Γιώργος Ασμάτογλου, μιλώντας στo Open! Παράλληλα, έκανε λόγο για κερδοσκοπικά παιχνίδια των διυλιστηρίων στις τιμές του πετρελαίου κίνησης μετά τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης για επιδότηση της τάξεως των 0,15 ευρώ το λίτρο απευθείας στις αντλίες εξανεμίζοντας έτσι την «έκπτωση» στην τιμή του καυσίμου! 

«Τσουρουφλίζει» το γέμισμα του ρεζερβουάρ

Όπως προκύπτει από τα τελευταία στοιχεία η μέση τιμή της αμόλυβδης διαμορφωνόταν στα 2,168 ευρώ το λίτρο, όταν πέρυσι ήταν στα 1.607 ευρώ το λίτρο και πρόπερσι στα 1.316 ευρώ. Αυτό το συνεχές ράλι ανόδου των τιμών των καυσίμων έχει βάλει «φωτιά» στον οικογενειακό προϋπολογισμό, καθώς μέσα σε μία διετία η αύξηση είναι 64,8%-69,5%. Ο κ. Ασμάτογλου, πρόσθεσε πως η κυβέρνηση και το υπουργείο Ανάπτυξης έχει επιβάλει πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των πρατηρίων με βάση τα δεδομένα του 2021.

«Έχουν πολλαπλασιαστεί τα έξοδά μας, τα λειτουργικά μας κόστη, όμως η κερδοφορία μας παραμένει ίδια σε σχέση με το 2021. Ωστόσο, εκτός από τις διεθνείς τιμές του brent, είναι και η τιμή του διυλισμένου προϊόντος σε μετρικούς τόνους για τις χώρες της νοτίου Ευρώπης. Άρα, σε καθημερινή βάση εναρμονίζονται τα διυλιστήρια πάνω σε αυτή την τιμή και σε καθημερινή βάση η πορεία του καυσίμου είναι ανοδική. Όμως, δεν έχει αυξηθεί η τιμή αναλογικά στα πρατήρια σε σχέση με τα διυλιστήρια», επισήμανε ο κ. Ασμάτογλου. Τόνισε δε ότι η μέση τιμή της βενζίνης στα μεγάλα αστικά κέντρα διαμορφώνεται στα 2,17 ευρώ, όταν στα νησιά φτάνει τα 2,55 ευρώ.

«Από αυτό και μόνο φαίνεται ότι τα πρατήρια έχουν απορροφήσει μέρος της αύξησης της διυλιστηριακής τιμής. Και τα πρατήρια δεν παίρνουν από τα διυλιστήρια. Παίρνουν από τις εταιρείες εμπορίας», πρόσθεσε. Αναφερόμενος στο πετρέλαιο κίνησης, ο κ. Ασμάτογλου υπογράμμισε ότι η τιμή του βαίνει σε μια ευθεία πορεία και δεν είναι πτωτικό. «Το πετρέλαιο είναι θέμα προσφοράς και ζήτησης και γι’ αυτό μένει σταθερό. Γιατί η βενζίνη ανεβαίνει διυλιστηριακά; Γιατί υπάρχουν κερδοσκοπικά παιχνίδια πάνω στην πλάτη αυτού του χρηματιστηριακού προϊόντος που λέγεται καύσιμο. Στο πετρέλαιο κίνησης από τότε που δόθηκε η επιδότηση των 0,15 ευρώ, οι δυιληστηριακές τιμές αυξήθηκαν εξανεμίζοντας την έκπτωση», κατέληξε.  

Σε απόγνωση οι οδηγοί στα νησιά 

Και επίσημα, με τα πιο πρόσφατα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην Αττική, είναι στα 2,150 και στη Θεσσαλονίκη 2,138.Οι πρατηριούχοι λένε πως αγοράζουν ακριβότερα και η τιμή ανεβαίνει μοιραία και για τον καταναλωτή. Ειδικά στην περιφέρεια και τα νησιά η κατάσταση είναι ακόμα πιο ζοφερή. Στις Κυκλάδες η μέση τιμή η τιμή «εκτοξεύτηκε» στα 2,349 ευρώ, στα Δωδεκάνησα στα 2,291 ευρώ, σε Κέρκυρα - Κεφαλλονιά τα 2,214 ευρώ, στη Λευκάδα τα 2,217 ευρώ και στην Κρήτη τα 2,21- 2,22 ευρώ. Η πορεία των τιμών λιανικής ακολουθεί σταθερά ανοδική πορεία, παρά τις αυξομειώσεις που παρατηρούνται στις διεθνείς τιμές πετρελαίου. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία των πρατηριούχων (ΠΟΠΕΚ), μάλιστα, αναμένει και νέες αυξήσεις από την Τρίτη στη βενζίνη.

«Με κάθε επιφύλαξη, την Τρίτη 10 Μαΐου, αναμένονται σημαντικές αυξήσεις στη χονδρική τιμή διυλιστηρίου για τις νέες παραγγελίες στις βενζίνες, μειώσεις στο πετρέλαιο κίνησης ΒΙΟ και αύξηση στο υγραέριο κίνησης» αναφέρει στον δικτυακό της τόπο η ΠΟΠΕΚ.

Μίνιμουμ 20% η πτώση της κατανάλωσης

«Βιώνουμε έναν πόλεμο στην κυριολεξία, αλλά και κι έναν ενεργειακό πόλεμο και κατ' επέκταση οικονομικό» λένε οι πρατηριούχοι που μέσω της Ενωσής τους σχολιάζουν πως «έχουμε την τέταρτη ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη την ίδια στιγμή που στις σκανδιναβικές χώρες, οι οποίες βρίσκονται σε υψηλότερες θέσεις, τα εισοδήματα των καταναλωτών είναι υψηλότερα». Ήδη ο περιορισμός της κατανάλωσης αποτυπώνεται στις πωλήσεις των πρατηρίων υγρών καυσίμων με τα στοιχεία το πρώτο 10ήμερο του Μαΐου να δείχνουν πτώση της τάξεως του 20%.

«Τα χρήματα που δόθηκαν μέσω του fuel pass εξανεμίστηκαν γιατί οι τιμές παραμένουν πολύ υψηλές. Οι οδηγοί συνεχίζουν να βάζουν 20 ευρώ βενζίνη στο πρατήριο, αγοράζουν όμως πλέον 60% λιγότερη ποσότητα σε σχέση με πριν», σημείωσε η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος. Οι μετακινήσεις περιορίζονται στις πλέον απαραίτητες, με τους περισσότερους οδηγούς να χρησιμοποιούν τα οχήματα τους τις εργάσιμες μέρες και ώρες και να τα αφήνουν παρκαρισμένα τα Σαββατοκύριακα και τις νυχτερινές ώρες. Ο προβληματισμός μάλιστα εντείνεται ενόψει καλοκαιριού και της τουριστικής σεζόν με δεδομένο ότι μέσα σε λίγες μέρες, η τιμή της βενζίνης στα νησιά έχει αυξηθεί κατά 10 λεπτά.

Τα καύσιμα βάζουν φωτιά και στα... ράφια

Και ενώ ο πληθωρισμός στην Ελλάδα κατέγραψε ρεκόρ των τελευταίων 27 ετών, σκαρφαλώνοντας στο 10,2% τον Απρίλιο και τα καύσιμα τείνουν να γίνουν... είδος πολυτελείας, το μπαράζ ανατιμήσεων του Απριλίου, βάζει «φωτιά» στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, αποτυπώνεται στο ύψους του πληθωρισμού που «σκαρφάλωσε» κατά 2,1 ποσοστιαίες μονάδες μέσα σε έναν μόλις μήνα ώστε να καταλήξει τελικά στο διψήφιο 10,2%. Την ώρα λοιπόν που η ακρίβεια στα ράφια των σούπερ μάρκετ, στο ρεύμα και σε καύσιμα «ροκανίζουν» τα εισοδήματα των καταναλωτών, οι ειδικοί προβλέπουν ότι είναι αρκετά πιθανό να συνεχιστεί το ράλι ανόδου και τους επόμενους μήνες. Για να σκαρφαλώσει ο πληθωρισμός στο ιστορικό υψηλό των τελευταίων 28 ετών, ανατιμήθηκαν μέσα σε έναν μήνα το φυσικό αέριο κατά 26,2%, το αρνί και το κατσίκι ελέω Πάσχα κατά 20,7%, τα πουλερικά κατά 8% λόγω ζωοτροφών -όπως το χοιρινό και το μοσχάρι που αυξήθηκαν κατά 6,5%- και το ψωμί λόγω των ανατιμήσεων στα σιτηρά και την ενέργεια, σύμφωνα με ρεπορτάζ του OPEN.

Ο Απρίλιος του 2021 ήταν ο τελευταίος μήνας πριν αρχίσει ο πληθωρισμός να σκαρφαλώνει πάνω από το μηδέν. Το τελευταίο 12μηνο το φυσικό αέριο έχει αυξηθεί κατά 122%, ο ηλεκτρισμός κατά 88,8%, το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 65,1%, τα καύσιμα κατά 29%, τα έλαια κατά 22%, τα κρέατα 14,1% και τα λαχανικά 13,8%. Το πιθανότερο είναι να συνεχιστεί το ράλι ανόδου στον πληθωρισμό, σύμφωνα με τον Αντώνη Ζαΐρη, αναπληρωτή αντιπρόεδρο του ΣΕΛΠΕ. «Το ράλι ανόδου είναι το πιθανότερο να συνεχιστεί. Το υψηλό ενεργειακό κόστος επηρεάζει την εφοδιαστική αλυσίδα, το κόστος πρώτων υλών, ειδών συσκευασίας, λιπασμάτων ζωοτροφών...» δήλωσε συγκεκριμένα ο κ. Ζαΐρης.

Αδειάζει το «καλάθι» της νοικοκυράς

Με τη μέση τιμή του ψωμιού να ξεπερνά το ένα ευρώ, άλλοι φουρνίζουν στο σπίτι και άλλοι κόβουν την φρατζόλα στη μέση. Εντονότερη είναι η τάση εξοικονόμησης χρημάτων στα μη βασικά αγαθά, όπως είναι οι αγορές για προσωπική φροντίδα και οικιακή είδη. Το καλάθι αδειάζει και οι καταναλωτές προσπαθούν να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες τιμές σε βασικά είδη πρώτης ανάγκης, όπως το ελαιόλαδο, τα κρέατα, τα λαχανικά και τα γαλακτοκομικά.

  • Ελαιόλαδο, +22%
  • Κρέατα, +14,1%
  • Λαχανικά, 13,8%
  • Γαλακτοκομικά, +11,7%
  • Ψωμί, +10%

Εκτακτα μέτρα στην ΕΕ για την ενέργεια

Η συνέχιση του πολέμου και η αγωνία για το ενεργειακό μέλλον της ΕΕ, έχουν οδηγήσει τις Βρυξέλλες στην εξέταση ενός πανευρωπαϊκού θεσμικού πλαισίου, καθώς από 15 έως και τις 20 Μαΐου θα έχουμε τις επόμενες πληρωμές για τα συμβόλαια με τη Gazprom για το φυσικό αέριο. Την ίδια ώρα, ανοιχτή παραμένει η απειλή του Πούτιν για διακοπή του φυσικού αερίου στα κράτη που θα αρνηθούν να πληρώσουν σε ρούβλια. Τα κράτη μέλη δεν έχουν λάβει ακόμη απάντηση από την Κομισιόν, αναφορικά με τον τρόπο πληρωμής τους, ωστόσο έχει ξεκαθαριστεί πως οι πληρωμές θα γίνουν είτε σε δολάρια, είτε σε ευρώ. Ό,τι δηλαδή αναγράφεται στα υφιστάμενα συμβόλαια.

Στην περίπτωση που δεν βρεθεί μία μέση λύση, το «πρόβλημα» θα φανεί τον επερχόμενο χειμώνα, ιδίως στην κεντρική Ευρώπη. Προς αυτήν την κατεύθυνση, οι 27 εξετάζουν ένα έκτακτο σχέδιο προκειμένου να μπορέσει η ΕΕ να ανταπεξέλθει σε περίπτωση που ο Πούτιν κλείσει την στρόφιγγα. Σε αυτό, περιλαμβάνεται η τηλεργασία έως τρεις ημέρες την εβδομάδα, η μείωση του ορίου ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους κατά 10 χλμ./ώρα, η απαγόρευση χρήσης αυτοκινήτων τις Κυριακές στις πόλεις, η χρήση τρένου αντί αεροπλάνου.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA