Μενού
  • Α-
  • Α+

Τη δυσαρέσκεια του Κυριάκου Μητσοτάκη προκάλεσαν οι εικόνες με τους εγκλωβισμένους οδηγούς στην Αττική Οδό και τα προβλήματα που προκάλεσε η κακοκαιρία Ελπίς με δρόμους να γεμίζουν χιόνια, οδηγούς να εγκαταλείπουν τα ΙΧ τους και νοικοκυριά να μένουν χωρίς ρεύμα. Ο χιονιάς των... προβλημάτων φαίνεται πως φέρνει και αλλαγές στον συντονισμό για μελλοντικές κρίσεις που θα αφορούν είτε τα έντονα καιρικά φαινόμενα, είτε τις φωτιές. Ουσιαστικά, ότι αφορά την Πολιτική Προστασία, από εδώ και στο εξής, ο πρωθυπουργός ζήτησε σε συνθήκες ανάλογων κρίσεων με την «Ελπίδα» οι προϊστάμενοι των δομών να βρίσκονται μαζί, στον ίδιο χώρο, για να δρουν από κοινού.

Διαβάστε ακόμη: Μητσοτάκης για Ελπίδα: Θα αποδοθούν ευθύνες για την Αττική Οδό - Καρφιά σε Πατούλη, στήριξη σε Στυλιανίδη

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θεωρεί ότι υπήρξε μια επιτυχημένη διαχείριση κυρίως όσον αφορά τον συντονισμό στην κακοκαιρία Ελπίς όμως ο κρατικός μηχανισμός δεν θεωρείται πως είναι σε σημείο ετοιμότητας για τον βέλτιστο συντονισμό σε ανάλογες περιπτώσεις. Προς αυτή την κατεύθυνση θα ακολουθήσουν άμεσα αλλαγές, για να έχουμε επιτροπές διαχείρισης κρίσεων που θα συμμετέχουν όλοι εμπλεκόμενοι. Το ζήτημα για τον πρωθυπουργό είναι ο βέλτιστος συντονισμός σε ανάλογες περιπτώσεις και για παράδειγμα να υπάρχει συνεννόηση για το ποιος θα ανοίγει έναν δρόμο. Στην κακοκαιρία Ελπίς δεν υπήρξε συνεννόηση για το αν θα άνοιγε ένας δρόμος από την Περιφέρεια Αττικής, τον Δήμο ή την Πυροσβεστική.

Ο πρωθυπουργός, ξεκίνησε την εισαγωγική του τοποθέτηση στο Υπουργικό Συμβούλιο αναφέροντας πως «αισθάνομαι την ανάγκη να ζητήσω μια συγγνώμη» για την πρωτοφανή ταλαιπωρία που υπέστησαν χιλιάδες συμπολίτες μας και ξεκαθάρισε ότι «και υπάρχουν ευθύνες και θα τις διερευνήσουμε» αναφερόμενος στην Αττική Οδό. Ταυτόχρονα ξεκαθάρισε πως τόσο οι εγκλωβισμένοι του κεντρικού οδικού άξονα που θα λάβουν 2.000 ευρώ όσο και οι εγκλωβισμένοι σε τρένα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που θα λάβουν 1.000 ευρώ έκαστος, μπορούν να προσφύγουν νομικά για να κάνουν διεκδικήσεις αφού οι αποζημιώσεις δεν θα επηρεαστούν από τις δικαστικές ενέργειες που ενδεχομένως θα κάνουν. 

Για το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, ο κ. Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια του Υπουργικού Συμβουλίου στήριξε την ανάγκη ενίσχυσής του ενώ απέφυγε να κάνει αναφορές σε πρόσωπα και τον υπουργό Χρήστο Στυλιανίδη. Αναφέρθηκε στις διαδικασίες και τη σημασία του καλύτερου συντονισμού έτσι ώστε να αποφεύγονται ανάλογα προβλήματα όπως αυτά που δημιούργησε η «Ελπίς» στο μέλλον. Έχουμε βάλει τον πήχη των προσδοκιών ψηλά, σύγκριση γίνεται με τις ανάγκες του σήμερα, όχι με το χθες, τόνισε ο κ. Μητσοτάκης. Όποιος και να είναι, αν δεν γίνει ο συντονισμός να υπάρξει ο μηχανισμός και ο Θεός να μπει, δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί το οτιδήποτε, υποστήριξε ο πρωθυπουργός. Ταυτόχρονα, δεν τίθεται θέμα Στυλιανίδη, ωστόσο δεν υπάρχει και... ενθουσιασμός προς το πρόσωπό του μετά την κακοκαιρία Ελπίς.

Ολόκληρη η εισαγωγική τοποθέτηση του Κυριάκου Μητσοτάκη:

«Καλημέρα σας. Θέλω να ξεκινήσω ζητώντας μία προσωπική και ειλικρινή συγγνώμη από τους συμπολίτες μας οι οποίοι ταλαιπωρήθηκαν επί πολλές ώρες, μένοντας εγκλωβισμένοι στην Αττική Οδό. Υπάρχουν σαφέστατες ευθύνες στον παραχωρησιούχο για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετώπισε αυτή, την τελευταία χιονοθύελλα. Αυτές θα διερευνηθούν πλήρως με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία, αλλά και τους όρους που περιλαμβάνονται στις σχετικές συμβάσεις με το Δημόσιο.

Ιδιωτικοί φορείς οι οποίοι διαχειρίζονται, όχι με ευκαταφρόνητο κέρδος, κρίσιμες υποδομές, έχουν υποχρεώσεις. Με πρώτη, να μπορούν να κρατούν το δρόμο ευθύνης τους ανοιχτό. Αυτό έγινε στην Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας. Δυστυχώς, όμως, δεν έγινε στην Αττική Οδό. Για αυτό και η απόφαση να δοθούν άμεσα 2.000 ευρώ στους οδηγούς οι οποίοι δοκιμάστηκαν εκεί. Και, όπως ανακοίνωσε και ο υπουργός Υποδομών, αποζημίωση θα υπάρξει και για όσους ταξίδεψαν με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ταλαιπωρήθηκαν άδικα.

Σημειώνω ότι είναι η πρώτη φορά που η πολιτεία ενεργοποιείται για να ανακουφιστούν με αυτή τη διαδικασία συμπολίτες μας οι οποίοι υπέστησαν βλάβη. Και θυμίζω, επίσης, ότι με νόμο αυτής της κυβέρνησης έχει προστεθεί πλέον στις συμβάσεις παραχώρησης και η πρόβλεψη αποζημίωσης -το τονίζω αυτό- ανεξάρτητα από τις όποιες ιδιωτικές απαιτήσεις μπορεί να εγερθούν ή από τις ενέργειες που θα ακολουθήσει το Δημόσιο στο θέμα αυτό.

Προβλήματα όμως, ας είμαστε ειλικρινείς, δεν υπήρξαν μόνο στην Αττική Οδό. Υπήρξαν και σε κεντρικούς δρόμους του λεκανοπεδίου. Είναι σαφές ότι και εκεί τα πράγματα δεν πήγαν καλά και πρέπει να εξετάσουμε τις αιτίες που οδήγησαν σε αυτή την κατάσταση και να αναπροσαρμόσουμε τους σχεδιασμούς μας.

Ένα μεγάλο ευχαριστώ ανήκει σε όλα τα στελέχη της πολιτείας αλλά και στις Ένοπλες Δυνάμεις που έκαναν υπεράνθρωπες προσπάθειες να απεγκλωβίσουν οδηγούς, να μην κινδυνεύσουν ζωές. Ήταν μία τιτάνια προσπάθεια σε εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες.

Θέλω να ευχαριστήσω και τους υγειονομικούς μας, τους διασώστες του ΕΚΑΒ, καθώς παρά την πρωτοφανή χιονόπτωση δεν σημειώθηκαν δυσλειτουργίες στο σύστημα υγείας.

Να ευχαριστήσω επίσης και τους εργαζόμενους στον ΔΕΔΔΗΕ για τη δική τους προσπάθεια. Κάθε δέντρο που κόβει μία γραμμή μέσης τάσης ρεύματος είναι μία ξεχωριστή πρόκληση, ειδικά όταν αυτοί οι άνθρωποι πρέπει να παλέψουν με μισό μέτρο χιόνι. Και για τις ελάχιστες περιοχές που ακόμα δεν έχουν ηλεκτρικό, ζητώ την υπομονή και την κατανόηση των πολιτών. Νομίζω ότι στον τομέα αυτό πήραμε τα μαθήματα της «Μήδειας» και καταφέραμε και αποκαταστήσαμε την ηλεκτροδότηση σε πολύ πιο σύντομο χρονικό διάστημα.

Είναι αλήθεια πως οι υποδομές μιας μεσογειακής χώρας δεν είναι πάντα προσαρμοσμένες σε συνθήκες έντονων χιονοπτώσεων. Αν και παντού στον κόσμο το πολύ χιόνι φέρνει μεγάλα προβλήματα.

Είναι εξίσου, όμως, αλήθεια πως ο κρατικός μηχανισμός δεν είναι ακόμα στο σημείο ετοιμότητας που απαιτούν φαινόμενα τόσο μεγάλης έντασης. Και αυτό αφορά πρωτίστως τον συντονισμό μεταξύ των εμπλεκόμενων: κράτος, Αυτοδιοίκησης, Περιφέρειας, Δήμων και ιδιωτών.

Είναι ξεκάθαρο και αν πρέπει να αντλήσουμε ένα μάθημα από τη μη επιτυχημένη διαχείριση αυτής της χιονοθύελλας είναι το γεγονός ότι σε συνθήκες κρίσεων τα κέντρα, οι προϊστάμενοι όλων αυτών των δομών, πρέπει να βρίσκονται μαζί, να αποφασίζουν και να δρουν αμέσως από κοινού.

Και θα ακολουθήσουν άμεσα αλλαγές σε αυτή την κατεύθυνση ώστε να έχουμε επιτροπές διαχείρισης κρίσεων που θα φέρουν όλους τους εμπλεκόμενους με πολύ σαφή και ξεκάθαρα πρωτόκολλα στον ίδιο χώρο, ώστε να μην παρατηρούνται φαινόμενα ασυνεννοησίας, καθυστέρησης στη λήψη αποφάσεων, αλλά και ενίοτε αποποίησης ευθυνών.

Πράγματι, μέσα σε 30 μήνες δύσκολα λύνονται προβλήματα δεκαετιών και πολύ περισσότερο όταν συνδυάζονται με αλλεπάλληλες και ταυτόχρονες προκλήσεις σε πολλά και διαφορετικά μέτωπα.

Όμως, θα το ξαναπώ, έχουμε βάλει τον πήχη των προσδοκιών ψηλά και η σύγκριση δεν μπορεί να γίνεται με τις αδυναμίες του χθες, γίνεται με τις ανάγκες του σήμερα. Αντιλαμβάνομαι πάντα τις αιτιολογίες. Ναι, είχαμε μια πρωτοφανή χιονόπτωση, ναι το χιόνι μπορεί να ήρθε λίγο πιο γρήγορα από ότι είχαν προβλέψει οι μετεωρολόγοι, όμως δεν πρόκειται, δεν πρόκειται αυτό να το επικαλεστώ ως δικαιολογία.

Υπήρξαν αστοχίες και ανεπάρκειες οι οποίες πρέπει να διορθωθούν. Και για όλους αυτούς τους λόγους δημιουργήσαμε το νέο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης. Εγώ θα εξακολουθώ να στηρίζω αυτή την επιλογή, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο τις δομές και τις δυνατότητές του. Και φροντίζοντας η λειτουργία του Υπουργείου να γίνει αποτελεσματικότερη με την καλύτερη συνεργασία όλων των άλλων Υπουργείων.

Έχουμε αποδείξει ότι έχουμε το θάρρος να αναγνωρίζουμε τα λάθη μας και τη διάθεση να μαθαίνουμε από αυτά και να γινόμαστε καλύτεροι.

Διδασκόμαστε λοιπόν και προχωράμε».

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA