Μενού

«Κάτι με σπρώχνει να σου ρίξω μια μπουνιά»: Μεγάλα ελληνικά χιτ που σήμερα θα έτρωγαν cancel

cancelled
Liquid Creative Media Team
  • Α-
  • Α+

Η κίνηση που έκανε η  Άλκηστις Πρωτοψάλτη να... αυτολογοκριθεί πάνω στη σκηνή παραλείποντας συγκεκριμένες λέξεις από το τραγούδι «Άδωνις», αλλά και η αντίδραση του δημιουργού του κομματιού, Σταμάτη Κραουνάκη, άνοιξε μια μεγάλη κουβέντα αναφορικά με το κατά πόσο είναι πλέον «πολιτικώς ορθά» πολλά τραγούδια που τα γνωρίζουμε και τα ακούμε εδώ και δεκαετίες, πολλές φορές «αδιαφορώντας» για την ερμηνεία και το νόημα λέξεων που χρησιμοποιούνται. 

Το cancel, η κουλτούρα της «ακύρωσης» προσώπων και καταστάσεων από συλλογικότητες που σοκάρονται ή απλά ενοχλούνται από αυτές, είναι κάτι που ευδοκιμεί στις μέρες μας. Πρόσφατα, το κόμμα ΝΙΚΗ εξέφρασε παράπονα στο ΕΣΡ για την τραπ μουσική, αποδεικνύοντας πως η ακύρωση δεν είναι κάτι που αφορά μόνο ανθρώπους που αυτοπροσδιορίζονται ως «προοδευτικοί».

Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του cancel culture είναι τα δημιουργήματα της τέχνης (πχ. μουσική), που κυκλοφόρησαν σε εποχές με διαφορετικούς ηθικούς κώδικες, και παρότι σήμερα θα έπρεπε να προκαλούν τρόμο, συνεχίζουμε να τα απολαμβάνουμε.

Επιχειρήσαμε να συλλέξουμε παρακάτω, όλα εκείνα τα τραγούδια που αν κυκλοφορούσαν σήμερα, θα δέχονταν ατέλειωτο πόλεμο, και φυσικά, cancel, όπως και αυτές οι ελληνικές σειρές. Για την οικονομία της συζήτησης, τα ομαδοποιήσαμε.

Πολύ ακραία, (πάρα) πολύ ερωτικά

Νίκος Καρβέλας  - Ό,τι μου ζητήσεις (1985)

Το σημείο: «Αν μου φύγεις ποτέ θα σε σκοτώσω, και θα σκοτωθώ».

Τι συνέβη μετά: «Έϊ, σε 'σενανε μιλάω, έϊ, σε 'σένα π' αγαπάω!». Ο χωρισμός(;) της Άννας Βίσση και του Νίκου Καρβέλα μεταφράστηκε σε πωλήσεις εκατοντάδων χιλιάδων δίσκων, και σε αμέτρητες συνεργασίες. Δεν παίρνουμε κι όρκο πως όντως έχουν χωρίσει. 

Μιχάλης Ρακιντζής - Προκαλείς (1990)

Το σημείο: «Και από φίλο αν στριμωχτείς, σε καμιά γωνιά μην εκπλαγείς».

Τι συνέβη μετά: Η καριέρα του εντός Ελλάδας απογειώθηκε, κυκλοφόρησε πλατινένιους δίσκους, γέμιζε στάδια όπου κι αν εμφανιζόταν. 

Νίκος Ζιώγαλας - Σαν Σταρ του Σινεμά (1985)

Το σημείο: «Κάτι με σπρώχνει, να σου ρίξω μια μπουνιά».

Τι συνέβη μετά: Συμμετείχε στο άλμπουμ «Μια γρανίτα για τον Χιώτη», με «ηλεκτρικές» διασκευές σε τραγούδια του Μανώλη Χιώτη. Έκανε μια στροφή στον εντεχνολαϊκό ήχο, ένα τραγούδι που εξελίχθηκε σε οπαδικό ύμνο («Μόνη ξανά δε θα σ' αφήσω»), γενικά, δεν βαρεθήκαμε ποτέ με τον κύριο Ζιώγαλα. 

Πέγκυ Ζήνα - Αν Πας Με Άλλη (1995)

Το σημείο: «...θα σου σπάσω το κεφάλι».

Τι συνέβη μετά: Η ίδια η Πέγκυ Ζήνα αποκάλυψε χρόνια αργότερα στον Νίκο Χατζηνικολάου πως αφού κυκλοφόρησε το συγκεκριμένου τραγούδι, οι αντιδράσεις ήταν τόσο έντονα αρνητικές, που δεν μπορούσε να βρει νέα τραγούδια για τον επόμενο της δίσκο. Στα '00s έκανε το καλλιτεχνικό της rebranding, ως ξανθιά, με πιο «στρογγυλεμένο» ήχο και στίχο. 

Άννα Βίσση - Τάσεις Αυτοκτονίας (2002)

Το σημείο: Όλο το κομμάτι ένα μεγάλο φιάσκο, ένα κακό αστειάκι για τις αυτοκτονίες. 

Τι έγινε μετά: Στη δεκαετία των 00s στέρεψαν από έμπνευση, η Άννα, και ο Νίκος, τουλάχιστον στο σκέλος του εμπορικού ήχου, του λαϊκοπόπ. Αξίζει να τονίσουμε πάντως, πως στα 00s o Καρβέλας και έγραψε ποιήματα και folk rock μουσικές, και πολλά άλλα όμορφα και πειραματικά πράγματα. 

Αυτό με την μπετονιέρα

Μάρκος Σεφερλής - Μικρή Γλυκιά μου Μπετονιέρα (1998)

Το σημείο: Αυτό που τρώει σαν π@@στης όλη μέρα.

Τι συνέβη μετά: ΑΑΑΑΧΑ ΚΑΛΟ Ε! (με φωνή Σεφερλή). Ευτυχώς δεν κυκλοφόρησε ξανά μουσικό album, μόνο σειρές και θεατρικές παραστάσεις που γίνονται πάντα viral και sold out,, αλλά κατά έναν παράξενο λόγο, κανένας γνωστός μας δεν έχει δει.

Τα εθνικά

Ημισκούμπρια -  Βουκολικό (1996)

Το σημείο: 

Με την Μπουμπουλίνα χορεύαμε στην ντίσκο Ακούγαμε Φατμέ τη βρίσκω με το ρίσκο Και η Φατμέ η Τουρκάλα με γούσταρε πολύ Μα ο Κολοκοτρών' ς της ρεύτηκε στ' αυτί Την πήρε μυρωδιά τη σκορδαλιά Κι έπεσε ξερή στην δική μου αγκαλιά

(Όλο το κομμάτι είναι βούτυρο στο ψωμί όσων δεν αντέχουν τη σάτιρα σε εθνικά θέματα).

Τι συνέβη μετά: Χάλαγαν κόσμο με ό,τι κι αν καταπιάστηκαν τα Ημισκούμπρια. ΟΚ, υπήρξε και μια αμφιλεγόμενη κόντρα με τους Active Member.

Τρύπες - Πατρίδα μου είναι εκεί που μίσησα (1995)

Το σημείο: «Ό,τι έχω αφήσει εκεί πίσω είναι μια βρώμικη σκιά». Όλο το τραγούδι στήνει τους «θολοπατριώτες» στα έντεκα βήματα και τους εκτελεί, όλο το album «Κεφάλι γεμάτο Χρυσάφι» είναι γεμάτο από φοβερές στιγμές έμπνευσης του Αγγελάκα.

Tι συνέβη μετά: «Τι γυρεύουμε εμείς μέσα στη νύχτα των άλλων;». Και όταν ξημέρωσε, ο Γιάννης Αγγελάκας ανακάλυψε το μπαγλαμαδάκι. 

Ο ποιητικός γρίφος

Κόρε Ύδρο - Άλλη Μια Νύχτα Σύγχυσης και Γέλιου (2007)

Το σημείο: «Σε μια ανδρόγυνη κατάσταση αιωρούμαι, δεν ξέρω αν θα μπορέσω να σταθώ σωστός πατέρας». Απίστευτο κομμάτι, θρυλικός δίσκος. 

Τι έγινε μετά: Ο Παντελής Δημητριάδης γράφει με αυτό τον τρόπο, περίεργα, σουρεαλιστικά, διφορούμενα. Το «Σκύψε με Αγάπη» και ο «Σατανάς της Γειτονιάς» είναι δύο κλασικά παραδείγματα της παράξενης στιχουργικής του. Ό,τι και να κάνει, είναι σπουδαίος. 

Τα ρετρό

Άλκηστις Πρωτοψάλτη - Άδωνις (1985)

Το σημείο: Είναι γνωστό τοις πάσι, αυτό με την χοντρή που έχει στρες.

Τι έγινε μετά: Η Άλκηστις και ο Σταμάτης Κραουνάκης συνεργάστηκαν με συγκλονιστικά αποτελέσματα για τουλάχιστον δέκα χρόνια. Το «Ανθρώπων Έργα» είναι απλά κλασικό. Σήμερα πάντως, η τραγουδίστρια και ο συνθέτης διάγουν «πολική» περίοδο στη σχέση τους. Ίσως και να φταίει ότι η Πρωτοψάλτη μόλις πριν από λίγες μέρες, λογόκρινε στίχο του τραγουδιού, κατά τη διάρκεια συναυλίας.

Τάκης Αντωνιάδης - Αμερικάνος (1990)

Το σημείο: Όλο το κομμάτι είναι μια αξιοθρήνητη φαντασίωση ενός φτωχού άντρα που ονειρεύεται πως ζει σε ένα «καρικατουρίστικο», «αμερικάνικο» κόσμο σαν αυτόν του Marlboro Man. 

Τι έγινε μετά: Χάθηκε από τη δισκογραφία ο κατά τα άλλα, πολύ συμπαθής και ταλαντούχος ποπ ερμηνευτής, Τάκης Αντωνιάδης. 

Κώστας Τουρνάς - Ψηλά Τακούνια και Μίνι (1991)

Το σημείο: «Είναι 16, είναι μόλις 16...». Εκστασιασμένος ο Κώστας Τουρνάς εδώ, για την ανήλικη Ισμήνη, που φοράει και μίνι. 

Τι έγινε μετά: «Εμείς, κυρίες και κύριοι εμείς, τιτλούχοι κακής εποχής». Δισκογραφικό γεγονός ήταν για το 1993 τα «Ντουέτα» του Κώστα Τουρνά, και σχεδόν ό,τι άλλο έκανε έκτοτε.

Σάκης Μπουλάς - Μπανάκι Μανάκι (1987)

Το σημείο: Όλο το κομμάτι που έγραψε ο Μιχάλης Ρακιντζής είναι γεμάτο σεξουαλικά υπονοούμενα. 

Τι έγινε μετά: Ένα σωρό πράγματα, κυρίως στην τηλεόραση και σε ζωντανά μουσικά προγράμματα. Αγαπάμε Σάκη Μπουλά, δεν σταματήσαμε λεπτό. 

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.