Μενού
NAMA
ΝΑΜΑ: Αριστείδης Παυλής, Ιφιγένεια Παπουτσά.
  • Α-
  • Α+

Οι Νάμα, δηλαδή η Ιφιγένεια (ερμηνεύτρια, στιχουργός) και ο Αριστείδης Παυλής (συνθέτης, ενορχηστρωτής, πρωτοεμφανίστηκαν στην ελληνική μουσική σκηνή τον Απρίλη του 1992 με την πρώτη τους δισκογραφική δουλειά που φέρει το όνομά τους «ΝΑΜΑ».

Με λίγες λέξεις, μπορούμε να πούμε πως ήταν κάτι διαφορετικό σε σχέση με την ποπ μουσική εκείνης της εποχής και τους σταρ που μεσουρανούσαν στα λαϊκά κέντρα όπως ο Διογένης και το Ποσειδώνιο.

Συγκεκριμένα, στο βίντεο κλιπ του τραγουδιού «Οδυσσέας», που είναι σχεδόν θρυλικό ως και σήμερα, έβλεπες μια ντροπαλή κοπέλα και ένα αγόρι, πάνω από πνευστά και πληκτροφόρα όργανα να αφηγούνται μια ιστορία, μια μεταμοντέρνα ανάγνωση του ταξιδιού του Οδυσσέα, ένα πραγματικά διασκεδαστικό τζαζ-ποπ τραγούδι, που σου μέλωνε τ' αυτιά.

Ήταν ένα τρίλεπτο σαν κουβερτάκι στον απόηχο των εκκωφαντικών χιτ της Άννας Βίσση, της Άντζελας Δημητρίου, της Αλέξιας, του Πασχάλη, του Χρήστου Δάντη, του Λευτέρη Πανταζή, και οποιουδήποτε άλλου ήταν κουλ εκείνη την εποχή. (Ειρωνεία; Οι περισσότεροι εξ' αυτών παραμένουν κουλ και σήμερα και προκαλούν ενδιαφέρον και συζητήσεις στα social media, συχνά χωρίς να βγάλουν κάποιο τραγούδι.).

Τους ακούσαμε και σε  κομμάτια όπως τα «Πρίγκηπας Αλήτης», «Μαζί σου πάρε με», «Σφαίρα από γη και θάλασσα», «Τα καλύτερά μας χρόνια» (μικρό φλερτ με το indie rock), με το δεύτερο άλμπουμ τους, με τίτλο «ΝΑΜΑ ΙΙ», ενώ και η συλλογή διασκευών που κυκλοφοόρησαν ένα χρόνο μετά με τίτλο «Αναμνήσεις», περιείχε διαμάντια.

Συλλέγουμε τα: «Μια αγάπη για το καλοκαίρι» (Γ.Σπανού-Γ.Παπαστεφάνου), «Πολλές φορές» (Μ.Χιώτη-Χ.Κολοκοτρώνη), «Πες μου μια λέξη» (Μ.Χατζιδάκη.Α.Σακελλάριου), «Να διώξω τα σύννεφα» (Η.Παπακώστα-Α.Δασκαλόπουλου) που ήταν πράγματι συγκλονιστικές διασκευές. 

Στο «ΝΑΜΑ ΙΙΙ - Ζωή Παράσταση» έβαλαν στον ηχητικό καμβά τους σχεδόν τα πάντα. Από ροκ πινελιές («Να πονάς» ,«Μου κρατάς το τέλος»), λαϊκοπαραδοσιακούς ρυθμούς («Αγάπη μου αλλού»,«Δέκα Σεπτέμβρη») ως τα αγαπημένα τους τζαζ/ατμοσφαιρικά  («Ποια Φωτιά», «Ζωή Παράσταση»).

Στο ξεκίνημα του 2000, δεν είχαν σταματημό. Μας χάρισαν τα κομμάτια «Σε άνυδρη γη», «Why» και «Σβήνουν ένα ένα» σε ένα cd single με τίτλο «Μια Κυριακή». Κέρδισαν μάλιστα και το βραβείο ΑΡΙΩΝ στην κατηγορία Καλύτερο Ποπ Συγκρότημα. Μέχρι και το 2008 συνέχισαν να δισκογραφούν, χαρίζοντας μας κι ένα highlight, το χορευτικό «Το Ψαράκι».

Το 2008, οι Αριστείδης Παυλής -Ιφιγένεια Παπουτσά ακολούθησαν χωριστές διαδρομές.

Πού βρίσκονται σήμερα οι Νάμα;

Τα συγκροτήματα, ακόμα και τα ντουέτα, στις μέρες μας είναι μετρημένα σε λιγοστά δάκτυλα χεριών, τουλάχιστον τα επιτυχημένα. Η δισκογραφία έχει γίνει πιο ατομοκεντρική, περισσότεροι του ενός σταρ δύσκολα χωράνε σε μια μαρκίζα, ακόμα και σε ένα δωμάτιο και τα κόστη τρέχουν και οι κάθε λογής μάνατζερ και παραγωγοί γκρινιάζουν.

Οι Νάμα δεν θα μπορούσαν να ξεφύγουν από αυτήν την τάση. Στα χρόνια που ακολούθησαν είδαμε την Ιφιγένεια Παπουτσά να τραγουδάει σε μουσικές σκηνές με καλλιτέχνες όπως ο Βαγγέλης Γερμανός, να βοηθάει νέους τραγουδιστές όπως ο Νικόλας Αδέσποτος, να εμφανίζεται σε ιντερνετικά ραδιόφωνα, να τραγουδάει επιλεκτικά, under the radar, μακριά από επιθετικά promo και πανελίστες που κρίνουν βίντεοκλιπ σαν να είναι διακυμάνσεις μετοχών του Χρηματιστηρίου.

Όσο για τον Παυλή, όπως βλέπουμε από το προσωπικό του σάιτ, έχει από το 2010 στα σκαριά ένα μουσικό project συνεργασιών με γνωστούς Έλληνες μουσικούς όπως ο Δημήτρης Μπέλλος και ο Αντώνης Απέργης. Στους συντελεστές αναφέρεται και ο Τάκης Μαρινάκης (πρώην Πελόμα Μποκιού), που δεν ζει πια.

Εικάζουμε πως ένα προφίλ στο Facebook με όνομα Nama Ifigeneia Aristeides ανήκει στους Νάμα όντως, και χρησιμεύει περισσότερο ως ένα σημείο για να παρακολουθούν νεότερους ακροατές της μουσικής τους και να τους απευθύνουν ένα «ευχαριστώ» για την αγάπη τους. Κάποια στιγμή ανέβασαν και μια ωραία αναμνηστική φωτό.

Πρόσφατα ο «Οδυσσέας» ακούστηκε στην τηλεοπτική σειρά «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη. Τίποτα τυχαίο. Ένα καλό τραγούδι συχνά βρίσκει διόδους προς τη διαχρονικότητα.

Αναγκαία υποσημείωση:

Ο Αριστείδης Παυλής, πριν από τους Νάμα, μας είχε συστηθεί με ένα ακόμα γκρουπ, τους αγγλόφωνους ρόκερ Cinema, που έδρασαν δισκογραφικά στα μέσα της δεκαετίας του '80.

Eπίσης έγραψε και για τη Eurovision(!), μια φορά το 1983, με ερμηνεύτρια την Άριελ Κωνσταντινίδη, και άλλη μια το 2001, το «Θα γυρνώ / I’ll return / Je reviens», το οποίο σύμφωνα με το INFE Greece, αποσύρθηκε από τη διαδικασία των προκριματικών, λόγω διαφωνίας των Νάμα με την ΕΡΤ. 

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA