Μενού
jennifer-aniston
AP Photos
  • Α-
  • Α+

Είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένο με λάμψη, πρεμιέρες, κορυφαίες βραβεύσεις, σταρ του Χόλιγουντ, φυσικά και τα Όσκαρ. Συγκεντρώνει το ενδιαφέρον του κοινού σε όλο τον κόσμο, που όσο αγωνιά για τους νικητές της μεγάλης βραδιάς, άλλο τόσο -ή και περισσότερο- αδημονεί για τις εμφανίσεις στο «κόκκινο χαλί», ακόμα κι αν δεν είναι κόκκινο.

Είτε σαμπανιζέ, ροζ, γκρι, της ώχρας, της άμμου ή παραδοσιακά βαθύ κόκκινο, το “red carpet” παραμένει διεθνώς αναγνωρισμένο σύμβολο λάμψης, δόξας και καταξίωσης, άρρηκτα συνδεδεμένο με τα Όσκαρ και την ιστορία τους. 

Η ιστορία και οι ελληνικές ρίζες

Οι ρίζες της γέννησης του κόκκινου χαλιού ως συμβόλου θριάμβου εντοπίζονται βεβαίως στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και η «ηλικία» του φτάνει περίπου τα 2.500 χρόνια

Η πρώτη αναφορά σε «κόκκινο χαλί» εντοπίζεται στην τραγωδία του Αισχύλου, Αγαμέμνων (458 π.Χ.), όταν η Κλυταιμνήστρα διατάζει τις δούλες να στρώσουν κόκκινα χαλιά για να υποδεχτούν τον βασιλιά Αγαμέμνονα, που επέστρεφε θριαμβευτής από τον Τρωικό πόλεμο. Βέβαια, η Κλυταιμνήστρα είχε άλλα σχέδια για τον άπιστο σύζυγο που θυσίασε την κόρη της, και το πρώτο «κόκκινο χαλί» της ιστορίας οδήγησε τον Αγαμέμνονα στον θάνατο, όμως ακόμα κι αυτή η δραματική εξέλιξη, ουσιαστικά επιβεβαίωσε ότι ουδείς μπορεί να αντισταθεί στον πειρασμό του.

Με ανάλογο συμβολισμό, το κόκκινο χαλί εμφανίζεται σε έργα της αναγεννησιακής τέχνης, ως σύμβολο πλούτου και αριστοκρατίας, συνήθως σε πίνακες που απεικονίζουν βασιλιάδες και ευγενείς, ωστόσο δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι συνδέεται και με επίσημες τελετές υποδοχής. 

red-carpet-2
AP Photos

Μια τέτοια σύνδεση εμφανίζεται το 1821, όταν οι κάτοικοι της Νότιας Καρολίνας έστρωσαν ένα μεγάλο κόκκινο χαλί για να υποδεχτούν τον 5ο πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών, Τζέιμς Μονρό, κατά την άφιξή του με ποταμόπλοιο.

Στις αρχές του επόμενου αιώνα, το κόκκινο χαλί εμφανίζεται στους σιδηρόδρομους. Το 1902, στα τρένα της Νέας Υόρκης χρησιμοποιείται για να καθοδηγεί τους επιβάτες της Α’ θέσης. Δεν έχει ιδιαίτερη λάμψη, όμως γίνεται σύμβολο μιας ανώτερης κοινωνικής θέσης, που οδηγεί στην καθιέρωση της φράσης “red carpet treatment” (που ουσιαστικά παραπέμπει σε «βασιλική μεταχείριση»), που κάνει τους ανθρώπους να νιώθουν ξεχωριστοί.

Η σύνδεση με το Χόλιγουντ

Αυτό ακριβώς είναι και το ζητούμενο στον μαγικό κόσμο του Χόλιγουντ, που από τις αρχές της δεκαετίας του 1920 ανακαλύπτει και υιοθετεί ως σύμβολο λάμψης και καταξίωσης το κόκκινο χαλί. Για πρώτη φορά, απλώνεται -και εντυπωσιάζει- το 1922, έξω από το Egyptian Theatre στην πρεμιέρα της ταινίας – υπερπαραγωγής της εποχής “Robin Hood”. Ο σταρ Ντάγκλας Φέρμπανκς ήταν από τους πρώτους που το πάτησαν, καθιστώντας το αυτόματα σύμβολο Χολιγουντιανής μαγείας.

Κάπως έτσι, το κόκκινο χαλί καθιερώνεται στις μεγάλες πρεμιέρες, καθώς χρησιμεύει κι ως ένα μέσο που φέρνει πιο κοντά τους απρόσιτους σταρ της εποχής με το κοινό, που έχει την ευκαιρία να τους ρίξει μια φευγαλέα ματιά στο απόγειο της επιτυχίας τους.

Χρειάστηκε να περάσουν αρκετά χρόνια ακόμα, όμως, μέχρι το κόκκινο χαλί να πάρει τη δική του θέση στην ιστορία των Όσκαρ. Η παρθενική του εμφάνιση γίνεται στην τελετή του 1961, όταν ο Μπαρτ Λάνκαστερ και η Ελίζαμπεθ Τέιλορ κέρδισαν τα Οσκαρ πρώτων ρόλων. Στρώθηκε κυρίως για τις ανάγκες της τηλεοπτικής μετάδοσης, για πρώτη φορά στην ιστορία των βραβείων. Βεβαίως τότε η εικόνα ήταν ακόμα ασπρόμαυρη, όμως η ύπαρξη και μόνο του κόκκινου χαλιού, έδωσε άλλο γόητρο στα μάτια των τηλεθεατών. 

Το τηλεοπτικό κοινό μπόρεσε να θαυμάσει το κόκκινο χαλί σε όλη τη λάμψη του το 1966, στην πρώτη έγχρωμη μετάδοση της τελετής. Πλέον υπήρχαν κάμερες, οι οποίες κατέγραφαν κάθε στιγμή της άφιξης των λαμπερών υποψηφίων μέχρι την είσοδό τους στο θέατρο. Ήδη το κομμάτι “red carpet” είχε γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της βραδιάς και βασικός λόγος για πολλούς για να συντονιστούν να την παρακολουθήσουν.  

Εννοείται πως το marketing της εποχής ενθουσιάστηκε με τις προοπτικές που ξεκινούν από ένα κόκκινο χαλί και σύντομα κάθε πρεμιέρα ή επίσημη εκδήλωση απέκτησε το δικό της. Πλέον δεν αφορά μόνο το σινεμά και τους αστέρες του. Μουσικοί,  τραγουδιστές και τραγουδίστριες, γνωστά ή άγνωστα μοντέλα, μπορούν πολύ πιο εύκολα να φωτογραφηθούν πάνω στο κόκκινο χαλί σε πολλές περιπτώσεις. 

Σήμερα όλες οι απονομές βραβείων, οι μεγάλες πρεμιέρες και οι επίσημες τελετές έχουν στρωμένο ένα μακρύ κόκκινο χαλί, πάνω στο οποίο ποζάρουν με τα καλά τους οι επίτιμοι καλεσμένοι. Η έννοια του red carpet παραμένει συνώνυμη της φήμης και της λάμψης, ακόμα κι αν το χαλί δεν είναι απαραιτήτως πια κόκκινο

«Κόκκινο χαλί» σε διάφορα χρώματα

Ακριβώς πριν από ένα χρόνο, η Ακαδημία των Όσκαρ έσπασε μια παράδοση 62 χρόνων, τηρώντας μεν πιστά την παράδοση, τις τουαλέτες, τις ΄πόζες, τους φωτογράφους, τα πάρτι και όλα τα λεγόμενα “red carpet events”, μόνο που το χαλί δεν ήταν κόκκινο, αλλά σαμπανιζέ. 

Σε ένα -αρκετά μαύρο- αστείο, ο Τζίμι Κίμελ είχε εξηγήσει ότι η αλλαγή χρώματος του χαλιού, ήταν δείγμα της σιγουριάς των διοργανωτών ότι αυτή τη φορά, ένα χρόνο μετά τη γροθιά του Γουίλ Σμιθ στον Κρις Ροκ, δεν θα χυθεί αίμα. 

red carpet
AP Photos

Οι διοργανωτές της τελετής θέλησαν να δώσουν στο χαλί ένα χρώμα πιο “απαλό”, που να θυμίζει την άμμο λίγο πριν το ηλιοβασίλεμα. Το κόκκινο δεν θεωρείται τόσο κολακευτικό, ώστε να αναδειχτούν οι -τελευταίας μόδας- δημιουργίες υψηλής ραπτικής. Ακόμα και το «κάστρο» του red carpet πια κλήθηκε να συμφιλιωθεί με τα trends, που επιτάσσουν οι κορυφαίες πασαρέλες.

Κι έτσι, στην περσινή εκδήλωση το «κόκκινο χαλί» των Όσκαρ πήρε το χρώμα της σαμπάνιας, όπως νωρίτερα το «κόκκινο χαλί» των Emmys είχε γίνει χρυσό και του Met Gala ροζ. 

Όπως έχει δηλώσει ο Στιβ Όλιβ πρόεδρος της εταιρίας, Event Carpet Pros, που φτιάχνει το «κόκκινο χαλί» των Όσκαρ τις τελευταίες δύο δεκαετίες (όπως και τα χαλιά για τις Χρυσές Σφαίρες, τα Emmy, τα Grammy και αμέτρητα άλλα events), χρώματα όπως το λευκό, το μαύρο, το γκρι, ή της λεβάντας έχουν πια μεγάλη ζήτηση, όμως το κόκκινο παραμένει το δημοφιλέστερο. 

Το άδοξο και θλιβερό φινάλε

Το “κόκκινο χαλί” των Όσκαρ, καλύπτει συνολικά μια έκταση περίπου 4.600 τετραγωνικών μέτρων. Μόνο το χαλί, κοστίζει περίπου 25.000 δολάρια, ενώ απαιτούνται περί τις 600 ώρες εργασίας από 18μελές συνεργείο για την εγκατάστασή του. 

Τα ποσά βεβαίως, ακούγονται… μηδαμινά, αν σκεφτούμε ότι πάνω σε αυτό το χαλί θα παρελάσουν outfits, που για τους πλέον δημοφιλείς αστέρες της χρονιάς (αυτούς της A-list), υπολογίζεται ότι κατά μέσο όρο στοιχίζουν περί τα 10 εκατομμύρια δολάρια έκαστο. Για την ιστορία, να θυμίσουμε ότι μόνο το κολιέ που φόρεσε η Lady Gaga το 2019, στοίχιζε 30 εκατομμύρια δολάρια…

Κι εδώ φτάνουμε στο άδοξο μεγάλο φινάλε. Το επόμενο πρωινό μετά την τελετή, το χαλί μαζεύεται, έχοντας πια ολοκληρώσει την αποστολή του. Το μέλλον του δεν είναι καθόλου λαμπερό. Για χρόνια, καταστρεφόταν αμέσως μετά την τελετή, σήμερα είναι φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά, οπότε στέλνεται άμεσα για ανακύκλωση και ξεκινά μια νέα, ωφέλιμη, αλλά άχαρη πορεία, ως μόνωση τοίχου ή επένδυση, απλών, κοινών χαλιών, που ο καθένας μπορεί να πατήσει...

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA