Το βιβλίο, δεν είναι σίγουρα μια υπόθεση λίστας που συνδυάζεται με μια εποχιακή συνθήκη, ούτε υπάρχουν βιβλία που τα διαβάζεις μόνο τον χειμώνα ή το καλοκαίρι. Ωστόσο, στην έντονη καθημερινότητα που βιώνουμε όλοι, το να βρεις κενό χρόνο για να αφιερωθείς στην ανάγνωση βιβλίων, είναι δύσκολο όταν η ζωή τρέχει.
Η περίοδος των Χριστουγέννων έχει το θετικό πως για μερικές ημέρες μπαίνει ένα pause στη ροή των πραγμάτων, δίνοντάς μας χώρο και χρόνο για δραστηριότητες που μας ευχαριστούν.
Στις προτάσεις του Reader θα βρεις το έντονο αποτύπωμα της σύγχρονης ελληνικής πεζογραφίας με νέες κυκλοφορίες αλλά και επανεκδόσεις, μεταφρασμένη λογοτεχνία και μερικά από τα πιο πολυδιαβασμένα βιβλία της τρέχουσας περιόδου.
1. «Μπαουμγκάρτνερ», Paul Auster, εκδόσεις Μεταίχμιο.

Γεμάτο συμπόνια και οξυδέρκεια, με τη διεισδυτική ματιά του Paul Auster, που ξέρει να εντοπίζει την ομορφιά στις πιο εφήμερες και μικρές στιγμές της καθημερινής ζωής, το μυθιστόρημα θέτει το εξής ερώτημα: Γιατί θυμόμαστε για πάντα κάποια πράγματα ενώ άλλα τα ξεχνάμε;
Σε ένα από τα πιο λαμπρά έργα του ο Paul Auster απαθανατίζει ολόκληρες ζωές.
Η ζωή του Σάι Μπαουμγκάρτνερ έχει καθοριστεί από τη βαθιά, διαρκή αγάπη του για τη γυναίκα του, την Άννα, που σκοτώθηκε σε ένα ατύχημα στη θάλασσα πριν από εννιά χρόνια. Τώρα, στα εβδομήντα ένα του, ο Μπαουμγκάρτνερ συνεχίζει να παλεύει για να ζήσει χωρίς εκείνη.
Το μυθιστόρημα ξετυλίγεται μέσα από τις μνήμες και τις ιστορίες που αναδύονται, πηγαίνοντάς μας πίσω στο 1968, όταν γνωρίστηκαν ο Σάι και η Άννα, άφραγκοι φοιτητές στη Νέα Υόρκη, και στην παθιασμένη τους σχέση, διάρκειας σαράντα ετών, ενώ στη συνέχεια επιστρέφουμε στα νεανικά χρόνια του Μπαουμγκάρτνερ στο Νιούαρκ και στον πολωνικής καταγωγής πατέρα του, ιδιοκτήτη ενός καταστήματος ρούχων και αποτυχημένο επαναστάτη.
2. «ΖΥΓΟΣ», Don Delillo, εκδόσεις Gutenberg.

Ο ΝτεΛίλο συνδυάζει αληθινά και φανταστικά συμβάντα και φτιάχνει «ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα όπου μπαίνει με τόλμη στο μυαλό του εκτελεστή του Κένεντι Λι Χάρβεϊ Όστβαλντ» (Newsweek).
Ξεκινά την ιστορία του από τα εφηβικά χρόνια του Όσβαλντ στο Μπρούκλιν, παρέα με την προβληματική μητέρα του και παρακολουθεί τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώθηκε η αντίληψή του για τον κόσμο και τον δικό του ρόλο σε αυτόν. Από εκεί μας μεταφέρει σε μια αμερικανική ναυτική βάση στην Ιαπωνία, όπου υπηρετεί τη θητεία του απομονωμένος από τους υπόλοιπους στρατιώτες λόγω της ιδεολογίας του. Τον ακολουθεί στην θαυμαστή, για εκείνον, ΕΣΣΔ και από εκεί στο Τέξας, όπου τον προσεγγίζουν τρεις πράκτορες της CIA.
Παρακολουθώντας τα γεγονότα που οδήγησαν στη δολοφονία του Τζον Κένεντι και περιγράφοντας τη ζωή και τους χαρακτήρες των ανθρώπων που συνδέθηκαν με αυτή μάς προσφέρει παράλληλα μια εντυπωσιακή ακτινογραφία της πολιτικής ζωής και της αμερικανικής κοινωνίας την εποχή του Ψυχρού Πολέμου.
3. «Δεν θ' αργήσω», Βασιλική Πέτσα, εκδόσεις ΠΟΛΙΣ.

Ένα μυθιστόρημα για το τι σημαίνει, μερικές φορές, να είσαι επιζών: να αγωνίζεσαι να προχωρήσεις μπροστά, να ξαπλώνεις κατάκοπος το βράδυ, και το επόμενο πρωί κάθε πρωί, ανοίγοντας τα μάτια, να συνειδητοποιείς πως δεν βρίσκεσαι ούτε βήμα μακριά. Πως είσαι ακόμα εκεί.
Λίβερπουλ, 1989-2009. Είκοσι χρόνια μετά την ποδοσφαιρική τραγωδία που συντάραξε τη Βρετανία. Ένας άλλος κόσμος, μια άλλη ζωή. Η πόλη αναπτύσσεται δυναμικά, οι αλλοτινοί έφηβοι, η Κέισι, ο Άντι, η Τζέσικα, ο Τζον, μεγάλωσαν, άλλαξαν συνήθειες, προσαρμόστηκαν σε μια ήσυχη καθημερινότητα, απέκτησαν οικογένεια, σταθερές δουλειές. Όλοι; Όχι όλοι.
Ο κεντρικός ήρωας, ιδιοκτήτης φωτογραφείου που φυτοζωεί, αναγκάζεται να επιστρέψει νοερά στην εποχή που τα τείχη έπεφταν ή έμεναν ακλόνητα, κατά περίπτωση, για να αντιμετωπίσει τα φαντάσματα του παρελθόντος.
4. «Κορνιζωμένοι», Ιωάννα Καρυστιάνη, εκδόσεις Καστανιώτη.

Τυχερή, αντί Κρανιά, έτσι λέγανε την πόλη μερικοί πιο παλιοί και πολύ δίκαιος ο τίτλος, ούτε μία ανθρωποκτονία εδώ και δεκαετίες, οι κτηματικές διαφορές και τα συζυγικά κερατώματα δεν είχαν οδηγήσει ντόπιους σε ακραίες συμπεριφορές, η τοπική Αστυνομία ασχολιόταν με παραβίαση ωρών κοινής ησυχίας, παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, διαρρήξεις, εξυβρίσεις και φασαρίες για τα ποδόσφαιρα και τα κομματικά.
Με τον καιρό, ο Στέλιος Σπούγιας είχε προσχωρήσει στο πνεύμα της πλειοψηφίας των ντόπιων, που θεωρούσαν πως τα δύο πιο χρήσιμα ρήματα στη ζωή είναι τα βολεύομαι, ξεβολεύομαι. Κάνα δυο φορές, μετά που η Χιονία του τα φόρεσε με τον επιστήμονα και του ζήτησε διαζύγιο, είχε σκεφτεί να σηκωθεί να φύγει σαν κύριος, γιατί όχι στην Αυστραλία, τόσο μακρινή σαν μία περίπτωση Άλλου Κόσμου.
Υπήρχε ο μικρός όμως, ο μοναχογιός του, ο Χρόνης του. Δεν το έσκασε λοιπόν, έμεινε στις κορνίζες, παραφουσκώνοντας το νόημα του μαγαζιού και το ειδικό βάρος των σχέσεων με την ποικιλία των πελατών.
5. «Το Παιδί», Γιάννης Παλαβός, εκδόσεις Ίκαρος.

Παιδιά, γονείς, αλεπούδες, σπουργίτια, χωράφια, άγιοι. Δώδεκα διηγήματα, καρποί μιας κερασιάς που ανθίζει κάτω απ' το νερό
Μετά το εμβληματικό Αστείο, ο Παλαβός στρέφει το συγγραφικό του ιδίωμα προς την κατεύθυνση ενός άλλοτε τρυφερού και άλλοτε σκληρού ρεαλισμού, σε μια συλλογή με κοινό παρονομαστή την εντοπιότητα, το παιδικό βλέμμα, τη φύση και τη βία.
Το Παιδί κυκλοφόρησε το 2023 στα σουηδικά σε μετάφραση του Γιαν Χένρικ Σβαν, του Σουηδού μεταφραστή της Όλγκα Τοκάρτσουκ, ενώ σε λίγους μήνες κυκλοφορεί στα γαλλικά (μετάφραση: Αν Λορ Μπριζάκ).
6. «ΑΛΑΝΙΑ», Pier Paolo Pasolini, εκδόσεις Gutenberg

Η άγνωστη, «σκοτεινή» πλευρά της Ρώμης με τη ματιά ενός από τους κορυφαίους Ιταλούς συγγραφείς και σκηνοθέτες. Κεντρικό πρόσωπο του μυθιστορήματος ο Σγουρομάλλης, ένα παιδί που ζει σε μια φτωχογειτονιά της «Αιώνιας πόλης» και πριν ακόμα κλείσει τα 10 του χρόνια διαπράττει την πρώτη του κλοπή.
Μέσα από την ιστορία του ο Πιερ Πάολο Παζολίνι ζωντανεύει έναν κόσμο που ο ίδιος γνώριζε καλά και οι γύρω του αρνούνταν να κοιτάξουν: αυτόν των φτωχών πιτσιρικάδων που λίγες δεκαετίες μετά τον Β’ Παγκόσμιο γύρναγαν μέρα και, κυρίως, νύχτα στους δρόμους της ιταλικής πρωτεύουσας διαπράττοντας κάθε είδους παρανομία, μικροκλοπές, σοβαρότερες ληστείες, απάτες, εκπόρνευση.
Το μυθιστόρημα εκδόθηκε το 1955 και προκάλεσε την αντίδραση ολόκληρου του πολιτικού κόσμου της Ιταλίας για το θέμα του, τον ρεαλισμό των εικόνων του, την τολμηρή του γλώσσα. Αρχικά κατασχέθηκε με εντολή του τότε πρωθυπουργού, στη συνέχεια όμως αποτέλεσε την πρώτη συγγραφική επιτυχία του Παζολίνι.
7. «Η Μετάφραση του Κόσμου», Juan Gabriel Vasquez, εκδόσεις Ίκαρος.

Τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο του 2022, ο Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες προσκλήθηκε να δώσει διαλέξεις στην έγκριτη Έδρα Συγκριτικής Ευρωπαϊκής Λογοτεχνίας Weidenfeld του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, η οποία, κατά το παρελθόν, είχε φιλοξενήσει τους Μάριο Βάργας Γιόσα, Τζορτζ Στάινερ, Ουμπέρτο Έκο, Χαβιέρ Θέρκας και Άλι Σμιθ.
Στις τέσσερις παρουσιάσεις, που συγκεντρώθηκαν σ’ αυτό το βιβλίο, ο Βάσκες διερευνά το αν η λογοτεχνική μυθοπλασία αποτελεί έναν τρόπο κατανόησης της ζωής που δεν συναντάται σε κανένα άλλο γνωστικό ή δημιουργικό πεδίο· το αν η λογοτεχνία μπορεί να μεταφράσει, να ερμηνεύσει και, συνεπώς, να φωτίσει τον κόσμο· το αν έχει τη μοναδική ικανότητα να διασαφηνίζει την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης εμπειρίας –το μυστήριο κάθε ζωής, τη σύνδεσή μας με το παρελθόν, την τεταμένη σχέση μας με την πολιτική– και να μετατρέπει αυτή την ερμηνεία σε γνώση.
Δοκίμια που μας ζητούν να επαναπροσδιορίσουμε τον ρόλο της μυθοπλασίας, την κατανόηση των μηχανισμών της και τους λόγους για τους οποίους είναι πιο απαραίτητη από ποτέ, και, παράλληλα, αποδεικνύουν το μεγάλο πνευματικό ανάστημα και τη μαεστρία του πολυβραβευμένου συγγραφέα.
8. «Γεννιέται ο Κόσμος», Βάσια Τζανακάρη, εκδόσεις Καστανιώτη.

Μια νύχτα του Δεκέμβρη ένας άντρας μπαίνει σε ένα ουζερί στην Ευελπίδων, μια γυναίκα γυρίζει να τον αντικρίσει και γεννιέται ο κόσμος. Ίσως βέβαια να είναι ο κόσμος που υπήρχε πάντα, μόνο που τώρα μοιάζει ξανά καινούργιος και αστραφτερός. Μια αναζήτηση φτάνει στο τέλος της, νέοι δρόμοι ανοίγονται, το κοντέρ μηδενίζει.
Ο πρώτος χρόνος ενός έρωτα, του καλύτερου έρωτα, αυτού που δεν ήξερες ότι έψαχνες: η χαρά, η αγωνία και η λαχτάρα για έναν άνθρωπο άγνωστο μέχρι τότε, που γίνεται αναπάντεχα το κέντρο του κόσμου σου.
Μια αφήγηση, μέσα από στιγμιότυπα, για το πώς αλλάζει η ματιά μας όταν ερωτευόμαστε και πώς δημιουργείται ένα σύμπαν για δύο εκεί που πριν δεν υπήρχε τίποτα.
9. «Από το χάος στο χαρτί», Χρήστος Βακαλόπουλος, εκδόσεις ΕΣΤΙΑ.

Το Από το Χάος στο Χαρτί είναι μια συλλογή άρθρων και δοκιμίων του καλλιτέχνη, τα περισσότερα εκ των οποίων έχουν δημοσιευθεί στο περιοδικό Αντί. Θεματικά αγγίζουν κάθε πιθανό θέμα που απασχολούσε την ταραχώδη δεκαετία του ’80: εκλογές, Κοσκωτάς, τηλεόραση, ελληνικός κινηματογράφος, η διαφήμιση ως το σαράκι της σύγχρονης σκέψης και ζωής, ο Σαββόπουλος, ο Παπάζογλου και ο Ιωάννου.
Απόσπασμα από κείμενο του Χ. Βακαλόπουλου: "Δέν ὑπῆρξα ποτέ ἐφευρέτης καί οὔτε σκοπεύω νά γίνω. Ὅταν ὑπάρχει μιά σύμβαση εἴτε την σπᾶς, εἴτε ξαναγυρίζεις στήν πρωταρχική μορφή, τότε πού δέν ἦταν σύμβαση. Καί κάτω ἀπ’ αὐτή τήν ἀντίληψη μ’ ενδιαφέρει περισσότερο ὁ Παπαδιαμάντης ἀπ’ τον Γκριγιέ ἤ τόν Γιατρομανωλάκη. Δέν μπορῶ νά δῶ σάν φόρμα αὐτό πού γράφω, γιατί δέν εἶναι φόρμα. Δέν πιστεύω ὅτι ὑπάρχουν στήν λογοτεχνία πειράματα ἀλλά ὁράματα. Ἡ λογοτεχνία γιά μένα εἶναι διατύπωση ὁραμάτων, δέν εἶναι ζήτημα μορφῆς κατά κανένα τρόπο. Κι ἄν εἶχα προβλήματα φόρμας θά ἤμουνα φιλότεχνος κι ἐραστής τῆς λογοτεχνίας, δηλαδή καλός ἀναγνώστης".
10. Πάθος, της Annie Ernaux, εκδόσεις Μεταίχμιο.

Το Πάθος είναι ένα αριστουργηματικό βιβλίο για το ερωτικό πάθος αλλά και για τον τόσο ιδιαίτερο χρόνο της γραφής.
Η Annie Ernaux αφηγείται την παθιασμένη σχέση που έζησε για κάποιους μήνες με έναν παντρεμένο. Όλη της η ζωή περιστρέφεται γύρω από αυτόν τον ξένο άντρα. Λίγο μετά το τέλος της ιστορίας, θαρρείς και μπορούσε έτσι να την κρατήσει ακόμα λίγο, η συγγραφέας αποφασίζει να εξιστορήσει την προσμονή, τα τηλεφωνήματα, τις κοινές στιγμές, την εγκατάλειψη.
«Από πέρυσι τον Σεπτέμβρη, δεν έκανα τίποτε άλλο απ’ το να περιμένω έναν άντρα: να μου τηλεφωνήσει και να έρθει σπίτι μου».
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.