Πυροδοτεί συζητήσεις, γεννάει αντιδράσεις και προκαλεί προβληματισμό. Το να αποκρυπτογραφείς τη σύγχρονη κοινωνία μέσα από την τέχνη του ακτιβιστή και καλλιτέχνη του δρόμου Banksy, είναι μια νίκη κόντρα στις βασικές συνιστώσες της σύγχρονης εποχής: Το σκρολ, την εδραίωση της ταχύτητας και την απουσία κριτικής σκέψης.
Ο Banksy μάς φέρνει αντιμέτωπους με ό,τι ταλανίζει τον σύγχρονο άνθρωπο, αποτυπώνει με σπρέι και στένσιλ την κριτική του στα επίκαιρα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα στον δρόμο, γι' αυτούς που θα περάσουν και θα αναγκαστούν να δουν κατάματα τον κόσμο σήμερα. Η τέχνη του δεν φέρει χαρακτήρα αποδόμησης, αλλά μέσω των έργων του ειρωνεύεται, προκαλώντας σκέψη και τραβάει την προσοχή, έστω και για 10 δευτερόλεπτα. Κι αυτό ζητούμενο είναι πια.
Εδώ και σχεδόν 30 χρόνια, ο Banksy καταγράφει πολιτικό σχόλιο μέσω της τέχνης του σε τοίχους, δρόμους, γέφυρες, σε όλον τον κόσμο, διατηρώντας την πραγματική του ταυτότητα άγνωστη μέχρι και σήμερα. Το όνομά του έγινε γνωστό μέσα την underground σκηνή του Μπρίστολ. Ο ίδιος είπε κάποτε, ότι εμπνεύστηκε από τον 3D (Robert Del Naja), έναν καλλιτέχνη γκράφιτι και ιδρυτικό μέλος του συγκροτήματος Massive Attack.
Διαβάστε ακόμη: Ο Banksy επανήλθε με νέο έργο στη Μασσαλία: Το μυστήριο μήνυμα πίσω από τον φάρο
«Θέλω να είμαι αυτό που είδες σε μένα», 2025
Στις 29 Μαΐου, ο Banksy ανέβασε μια φωτογραφία στο Instagram από το τελευταίο του έργο, σηματοδοτώντας την επιστροφή του, μετά από περισσότερους από πέντε μήνες απουσίας. Βρισκόταν στη Μασσαλία, την πόλη-λιμάνι της Γαλλίας.
Πρόκειται για έναν φάρο σε έναν μπεζ τοίχο, μαζί με τις λέξεις: «Θέλω να είμαι αυτό που είδες σε μένα». Μια ψεύτικη σκιά φαίνεται να έχει σχεδιαστεί στο πεζοδρόμιο, δίνοντας την ψευδαίσθηση ότι ο φάρος είναι ο ίδιος μια σιλουέτα των καθημερινών επίπλων του δρόμου.
«Love is in the Air» ή «Flower Thrower», 2003

Ο μόνος που κατάφερε να παγώσει τον χρόνο για πάντα. Ο οπλισμένος με λουλούδια μασκοφόρος του Banksy φαίνεται να απηχεί τις αρχές της Satyagraha του Μαχάτμα Γκάντι, μιας φιλοσοφίας της μη βίας που ο Ινδός ηθικολόγος επινόησε το 1919.
Ή μήπως ο Banksy έχει υπονομεύει τη φιλοσοφική ιδέα της ειρηνιστικής δύναμης απεικονίζοντας τον ήρωά του ως έναν εξοργισμένο ταραξία; Ο θυμός της φιγούρας δεν έχει μετριαστεί από μια επίκληση στα υψηλότερα ιδανικά της ομορφιάς και της αλήθειας. Αντίθετα, αυτά τα ιδανικά έχουν μετατραπεί σε όπλα από τον Banksy.
«Κορίτσι με μπαλόνι», 2002
Από τα πιο διάσημα έργα του είναι το «Κορίτσι με μπαλόνι», που απεικονίζει ένα παιδί να απλώνει το χέρι του προς ένα μπαλόνι σε σχήμα καρδιάς, που απομακρύνεται από αυτό. Η τοιχογραφία εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 2002 στο Λονδίνο.
Πολλά έχουν ειπωθεί για το έργο, όπως το ότι συμβολίζει τη σημασία της προσπάθειας να αγγίξουμε τα ιδανικά μας, ακόμη κι αν δείχνουν ανέφικτα. Αρκετοί είναι βέβαια αυτοί που έχουν υποστηρίξει πως το έργο ίσως να ακουμπά στην πεποίθηση του Σοπενάουερ για τη ματαιότητα της επιθυμίας, σαν ένα σχόλιο πάνω στο ανικανοποίητο των ανθρώπων.
Ο Banksy για το μεταναστευτικό και προσφυγικό ζήτημα, 2018

Με εννέα έργα στην πόλη του Παρισιού ο Banksy επιχείρησε να δώσει το δικό του μήνυμα για τη μεταναστευτική και προσφυγική κρίση που βιώνει η Ευρώπη. Η επιλογή της γαλλικής πρωτεύουσας δεν ήταν τυχαία, καθώς το Παρίσι ήταν από τις πόλεις που κατηγορήθηκε την εποχή εκείνη για κακή διαχείριση του ζητήματος.
Μάλιστα το έργο που απεικονίζει τον Ναπολέοντα να φορά μαντίλα, ήταν και μια διαμαρτυρία κατά της αντίθεσης που είχε τότε εκφράσει η γαλλική κυβέρνηση στα μαντίλες σε δημόσιους χώρους.
O Banksy για την αιχμαλωσία των ζώων, 2024
Χαραγμένη σε ένα παντζούρι στην είσοδο του Ζωολογικού Κήπου του Λονδίνου, η εμβληματική τοιχογραφία του Banksy, απεικόνιζε έναν ισχυρό γορίλα να σηκώνει το μεταλλικό φράγμα, δημιουργώντας ένα αρκετά μεγάλο κενό ώστε να αποδράσουν τα ζώα.
Ο γορίλας του Banksy ήταν το 9ο μέρος της λεγόμενης σειράς έργων του με τίτλο «Ζωολογικός Κήπος του Λονδίνου», με μήνυμα κατά της αιχμαλωσίας των ζώων.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.