Μενού
ford
Ο Χένρι Φόρντ | Associated Press
  • Α-
  • Α+

Για τη συγκεκριμένη ιστορία που έχει σαν πρωταγωνιστή τον δαιμόνιο Χένρι Φορντ, ιδρυτή της ομώνυμης αυτοκινητοβιομηχανίας, θα μπορούσε να αναφερθεί μόνο ένα στατιστικό και πάλι να υπάρχει μια συνολική εικόνα του τι δημιούργησε αυτός ο άνθρωπος: Ρίχνει τον χρόνο κατασκευής ενός οχήματος από τις 12 ώρες στα 93 λεπτά. Αποτέλεσμα; Το 1914 η Ford, με 13.000 υπαλλήλους, παρήγαγε περίπου 300.000 αυτοκίνητα. Όλες οι υπόλοιπες αυτοκινητοβιομηχανίες, με συνολικά πάνω από 66.000 υπαλλήλους, παρήγαγαν 280.000 αυτοκίνητα!

Ο δαιμόνιος Χένρι Φορντ

Στις 30 Ιουλίου 1863, σε μια φάρμα στην περιοχή Γκρίνφιλντ της πολιτείας του Μίσιγκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες, γεννήθηκε το πρώτο από τα έξι παιδιά του Γουίλιαμ και της Μαίρης Φορντ, μεταναστών από την Ιρλανδία που είχαν φτάσει στις ΗΠΑ το 1847 και ασχολήθηκαν με τη γεωργία. Ο Χένρι προοριζόταν, ως πρωτότοκος, να αναλάβει την οικογενειακή φάρμα, ωστόσο, σύντομα ανακάλυψε πως ο μεγάλος του έρωτας είναι οι μηχανές. Κάθε είδους.

Όταν ήταν νεαρός σε ηλικίας το χόμπι του ήταν να φτιάχνει τα... χαλασμένα ρολόγια των γειτόνων! Έπιασε την πρώτη του δουλειά στην Ηλεκτρική Εταιρεία που είχε ιδρύσει ο Τόμας Έντισον. Ο Χένρι Φορντ είχε μεγάλα όνειρα. Όσο μεγάλη ήταν και η αγάπη του για τις μηχανές. Το πρώτο του όχημα ήταν το «Quadricycle», με το οποίο έκανε βόλτες στο Ντιτρόιτ το 1896. Το πάθος του τον «έσπρωξε» να πάρει ένα δάνειο και να ιδρύσει την Detroit Automobile Company. Δυστυχώς, για τον ίδιο, η εταιρεία δεν πήγε καθόλου καλά και οδηγήθηκε στην πτώχευση.

Δεν το έβαλε κάτω, όμως. Δεν σταμάτησε ποτέ να ονειρεύεται. Σύντομα, μαζί με άλλα άτομα, ίδρυσε την Henry Ford Company. Αυτή η δουλειά πήγε καλύτερα σε σχέση με την προηγούμενη, ωστόσο, διάφορες διαφωνίες ανάμεσα στους συνεταίρους οδήγησαν τον Φορντ στην έξοδο. Η Henry Ford Company μετονομάστηκε σε Cadillac. Ο Φόρντ πείσμωσε ακόμα περισσότερο και έτσι στις 16 Ιουνίου 1903, ιδρύει τη Ford Motor Company, με την οποία έμελλε να κατακτήσει τον κόσμο.

Ο Χένρι Φορντ έπεσε με... τα μούτρα στη δουλειά και λίγο καιρό αργότερα το πρώτο Ford Model Α κυκλοφόρησε στους δρόμους του Ντιτρόιτ. Γρήγορα αντιλήφθηκε πως το παν ειναι η γραμμή παραγωγής και κυρίως οι εργαζόμενοι. Εχθρός του συνδικαλισμού είχε μια εντελώς διαφορετική άποψη από αυτή που έχουν οι περισσότεροι καπιταλιστές σήμερα. Ο Φόρντ το 1914, έδωσε στους εργαζόμενους του κίνητρα για να δουλεύουν όχι περισσότερο αλλά ποιοτικότερα. Διπλασίασε τους μισθούς τους, καθιέρωσε την πενθήμερη εργασία και επέβαλε τα ρεπό! Η επιχειρηματική του φιλοσοφία, αυτό που ονομάστηκε «Φορντισμός», συνοψιζόταν στη μείωση του μοναδιαίου κόστους κάθε κατασκευαζόμενου αυτοκινήτου και μέσω αυτής στην αύξηση του όγκου των πωλήσεων.

Ο Φόρντ είχε κατακτήσει, πλέον, την κορυφή και σκέφτηκε να κατακτήσει και τον... Λευκό Οίκο, ωστόσο, τελικά δεν το τόλμησε. Ίσως η «τραυματική» εμπειρία της διεκδίκησης της έδρας του Μίσιγκαν στη Γερουσία το 1918 ως υποψήφιος του Δημοκρατικού κόμματος (έχασε με διαφορά από τον, επίσης βιομήχανο, Τρούμαν Νιούμπερι, υποψήφιο του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος) να λειτούργησε ανασταλτικά.

Ο ιδρυτής της Ford Motor Company έφυγε από τη ζωή στις 7 Απριλίου 1947 σε ηλικία 83 ετών. Είναι από τους λίγους βιομηχάνους παγκοσμίως που η σορός του τέθηκε σε λαϊκό προσκύνημα, με περισσότερους από 100.000 πολίτες να αποτίουν τον ύστατο φόρο τιμής.

Ο θρύλος του «Μοντέλου Τ»

Μια ημέρα σαν σήμερα, στις 14 Ιανουαρίου 1914, ο Χένρι Φορντ έφερε μια πραγματική επανάσταση στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο ιδρυτής της Ford Motor Company ήθελε να δώσει στον κόσμο ένα αυτοκίνητο φθηνό που να μην απευθείνεται μόνο στους προνομιούχους. «Θα κατασκευάσω ένα αυτοκίνητο για τη μεγάλη μάζα. Θα είναι αρκετά μεγάλο για την οικογένεια, αλλά αρκετά μικρό για να το λειτουργεί και να το φροντίζει ο καθένας. Θα είναι κατασκευασμένο με τα καλύτερα υλικά, από τους καλύτερους ανθρώπους που θα προσλάβουμε, με τα πιο απλά σχέδια που μπορεί να καταστρώσει η σύγχρονη μηχανική. Όμως θα είναι τόσο χαμηλή η τιμή του, που κανένας άνθρωπος που βγάζει έναν καλό μισθό να μην μπορεί να αποκτήσει ένα, και να απολαμβάνει με την οικογένειά του την ευλογία των ωρών διασκέδασης στους μεγάλους ανοιχτούς χώρους του Θεού», έλεγε χαρακτηριστικά.

Οι συνεργάτες του προσπαθούσαν να τον... επαναφέρουν στα λογικά του, αφού φοβόντουσαν πως με αυτές τις ιδέες θα σπρώξει την εταιρεία στην καταστροφή. Εκείνος, όμως, έβλεπε αυτό που δεν μπορούσαν να δουν όλοι οι υπόλοιποι. Ο Φόρντ έστησε μια μοναδική για την εποχή της γραμμή παραγωγής και πέτυχε δυο πράγματα. Να δημιουργήσει ένα φθηνό και καλό αυτοκίνητο και να το δημιουργήσει γρήγορα. Το ονόμασε «Μοντέλο Τ», ένα αυτοκίνητο που σήμερα, πλέον, θεωρείται θρύλος.

Ο Φόρντ μείωσε τον χρόνο κατασκευής του κάθε αυτοκινήτου από τις 12,5 ώρες μόλις στα 93 λεπτά, και παράλληλα κατάφερε να μειώσει την τιμή του σταδιακά από τα 825 δολάρια, στα 590 δολάρια το 1912 και στα 440 δολάρια το 1913. Αργότερα έπεσε ακόμα και στα 300 δολάρια! Μέσα σε ένα μήνα από την κυκλοφορία του «Μοντέλου Τ» η Ford Motor Company είχε δεχθεί περισσότερες από 15.000 παραγγελίες! Εκείνη την χρονιά, η Ford, με 13.000 υπαλλήλους, παρήγαγε περίπου 300.000 αυτοκίνητα, όταν όλες οι υπόλοιπες αυτοκινητοβιομηχανίες, με συνολικά 66.000 και πλέον υπαλλήλους, παρήγαγαν 280.000 αυτοκίνητα! Το «Μοντέλο Τ» κατάφερε να γίνει το πρώτο αυτοκίνητο που πουλήθηκε σε όλες τις ηπείρους! Μέχρι το 1927, όταν και σταμάτησε η παραγωγή του «Μοντέλου Τ», είχαν πωληθεί περίπου 17 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Ένα πραγματικά αδιανόητο επίτευγμα για τα δεδομένα της εποχής. Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, τηρουμένων των αναλογιών, ακόμα και σήμερα το «Μοντέλο Τ» θεωρείται ένα από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα στην ιστορία.