Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ της αγωνιστικής περιόδου 1957 -1958 ήταν μια ομάδα εντυπωσιακή. Ο θρυλικός προπονητής Ματ Μπάσμπι είχε φτιάξει ένα σύνολο που δύσκολα μπορούσε να χάσει.
Οι «Μπέμπηδες», όπως ήταν το χαϊδευτικό εκείνης της ομάδας, θεωρούνταν ως το απόλυτο φαβορί για την κατάκτηση του κυπέλλου πρωταθλητριών.
Το ρολόι της ιστορίας, ωστόσο, «πάγωσε» στις 15:04 της 6ης Φεβρουαρίου 1958. Είναι η στιγμή που το αεροπλάνο που θα μετέφερε την αποστολή της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ πίσω στην Αγγλία συνετρίβη σε αεροδρόμιο του Μονάχου ξεκληρίζοντας μια από τις πιο ταλαντούχες ομάδες όλων των εποχών στο ποδόσφαιρο.
Από την απόλυτη αποθέωση στον απόλυτο θρήνο
Η ομάδα του Ματ Μπάσμπι επέστρεφε στην Αγγλία από το Βελιγράδι με το εισιτήριο της πρόκρισης στα προημιτελικά του Κυπέλλου Πρωταθλητριών στις αποσκευές της, μετά το 3-3 απέναντι στον Ερυθρό Αστέρα (το πρώτο ματς στο Μάντσεστερ είχε τελειώσει 2-1).
Το ματς αυτό είχε γίνει μεσοβδόμαδα και το Σάββατο η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ αντιμετώπιζε τη Γουλβς σε ένα ντέρμπι που, σε μεγάλο βαθμό, θα έκρινε την έκβαση του πρωταθλήματος.
Όλοι ήθελαν να βρίσκονται πίσω στην πατρίδα το συντομότερο και έτσι ο άσχημος καιρός αγνοήθηκε.
Στο αεροδρόμιο του Βελιγραδίου, ωστόσο, έγινε ένα περιστατικό που από πολλούς, αργότερα, εκλήφθηκε σαν κακός οιωνός. Ο ποδοσφαιριστής Τζον Μπέρι κάποια στιγμή πανικόβλητος πήγε στους υπεύθυνους της αποστολής και τους είπε πως δε βρίσκει το διαβατήριό του! Αρχικά επικράτησε ένας πανικός και οι άνθρωποι της Γιουνάιτεντ επέστρεψαν στο ξενοδοχείο που έμενε η ομάδα προκειμένου να ψάξουν το διαβατήριο του Μπέρι.
Παράλληλα, ειδοποίησαν την πρεσβεία προκειμένου, αν δε βρεθεί το διαβατήριο, να κάνουν τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου ο ποδοσφαιριστής να «πετάξει» μαζί με την υπόλοιπη αποστολή.
Τελικά, το διαβατήριο δε βρέθηκε στο ξενοδοχείο αλλά δε χρειάστηκε να παρέμβει και η πρεσβεία καθώς, λίγη ώρα αργότερα, ο Μπέρι συνειδητοποίησε πως το διαβατήριο είχε μπερδευτεί ανάμεσα στα ρούχα του και βρισκόταν μέσα στη βαλίτσα του!
Μετά από αυτή την (σημαδιακή;) καθυστέρηση, η πτήση τσάρτερ της British Airways με το ελικοφόρο Airspeed Ambassador έφυγε από το Βελιγράδι και αργότερα προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο Ριμ του Μονάχου για ανεφοδιασμό.
«Μόλις άνοιξε η πόρτα του αεροπλάνου για να κατέβουμε, μέσα στην καμπίνα όρμησε ένας αέρας, τόσο παγωμένος, λες και προερχόταν από τις στέπες της Σιβηρίας», έχει πει ο δημοσιογράφος Φρανκ Τέιλορ, της εφημερίδας του Μάντσεστερ Chronicle.
Ο ανεφοδιασμός κράτησε 40 λεπτά και όταν η αποστολή επέστρεψε στο αεροπλάνο, οι τροχοί και τα φτερά του είχαν ήδη καλυφθεί από το χιόνι.
Η προσπάθεια απογείωσης του αεροπλάνου ξεκίνησε στις 14:19. Σταμάτησε γρήγορα, όμως, επειδή οι πιλότοι διαπίστωσαν υπερτροφοδοσία καυσίμων.
«Θυμάμαι ότι κοιτούσα από το παράθυρο για να δω τη στιγμή που οι τροχοί θα ξεκολλούσαν από το έδαφος και θα απογειωνόμασταν. Μόλις η ισχύς των μηχανών μεγάλωσε και αρχίσαμε να αναπτύσσουμε ταχύτητα, ξαφνικά φρενάραμε και το αεροπλάνο σταμάτησε στη μέση του διαδρόμου, χωρίς κανείς να ξέρει το γιατί...» περιέγραψε αργότερα ο Μπόμπι Τσάρλτον.
Στις 14:34 έγινε η δεύτερη προσπάθεια, όμως, και πάλι, το αεροπλάνο σταμάτησε. Στο εσωτερικό του αεροπλάνου, υπήρχε, πλέον, διάχυτη η ανησυχία. Τότε ο πρώην τερματοφύλακας της εθνικής Αγγλίας, Φρανκ Σουίφτ, που συνόδευε την αποστολή ως δημοσιογράφος της εφημερίδας News of the World, σηκώθηκε από τη θέση του και φώναξε «τι στο διάβολο συμβαίνει και δεν μπορούμε να σηκωθούμε»;
Οι επιβάτες του αεροπλάνου ειδοποιήθηκαν να αποβιβαστούν από αυτό για λίγο προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητοι έλεγχοι. Τους φώναξαν να επιστρέψουν περίπου δέκα λεπτά μετά και αυτό ήταν κάτι που ανησύχησε τους επιβάτες ακόμα περισσότερο.
«Η ειδοποίηση δε μου άρεσε, ήρθε πολύ γρήγορα, δηλαδή μέσα σε 10 λεπτά πρόλαβαν να αποκαταστήσουν τη βλάβη;» περιέγραψε ο ποδοσφαιριστής Μπιλ Φουλκς αργότερα. Η παραδοχή του κυβερνήτη επιβεβαίωσε τους φόβους του Φουλκς.
«Με τον Κεν, τον συγκυβερνήτη, δε βγήκαμε καθόλου από το κοκπιτ, απλά κουβεντιάσαμε για τη χιονόπτωση που είχε αραιώσει, κοιτάξαμε τα φτερά από την καμπίνα, που έμοιαζαν εντάξει και αποφασίσαμε να πετάξουμε χωρίς να βάλουμε να καθαρίσουν τα φτερά» είχε ομολογήσει!
Στην τρίτη προσπάθεια, που ξεκίνησε στις 15:02, ο πάγος, η χιονοθύελλα και το πρόβλημα στο αεροσκάφος δημιούργησαν ένα φονικό «κοκτέιλ».
Το Airspeed Ambassador δεν κατάφερε να πάρει το απαιτούμενο ύψος. «Θεέ μου, δε θα τα καταφέρουμε», ήταν τα τελευταία λόγια του συγκυβερνήτη, ενώ ο αρχηγός της Γιουνάιτεντ, Ρότζερ Μπερν, πρόλαβε να πει «θα σκοτωθούμε...».
Το ένα του φτερό του αεροπλάνου «βρήκε» σε έναν φράχτη και διαλύθηκε, το αεροπλάνο έπεσε σε ένα σπίτι έξω από το αεροδρόμιο. Η γυναίκα και τα δυο της παιδιά που ήταν στο εσωτερικό του σώθηκαν σαν από θαύμα. Μέσα στα επόμενα δευτερόλεπτα, ωστόσο, σημειώθηκε μια τεράστια έκρηξη και το Ambassador τυλίχθηκε στις φλόγες.
Η αναγέννηση μέσα από τις στάχτες
Μέσα στην κόλαση της φωτιάς ακολούθησαν σκηνές αλλοφροσύνης. Οι ζωντανοί προσπαθούσαν να σώσουν τους εαυτούς τους και να δώσουν όποια βοήθεια μπορούσαν σε εκείνους που δεν είχαν τις αισθήσεις τους.
Ο τερματοφύλακας Χάρρυ Γκρεγκ, κυριολεκτικά άρπαξε δύο συμπαίκτες του, τον Μπόμπι Τσάρλτον και τον Ντένις Βάιολετ και τους έβγαλε έξω από το κατεστραμμένο αεροπλάνο.
Άμεσα στο σημείο της συντριβής έσπευσαν σωστικά συνεργεία και ιατρικό προσωπικό προσπαθώντας να σώσουν όσες περισσότερες ζωές ήταν δυνατόν. Για κάποιους, ωστόσο, ήταν ήδη αργά.
Επτά παίκτες της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ βρήκαν ακαριαίο θάνατο. Οι Τζεφ Μπεντ, Ρότζερ Μπερν, Έντι Κόλμαν, Μαρκ Τζόουνς, Ντέιβιντ Πεγκ, Τόμι Τέιλορ και Λάιαμ Γουίλαν άφησαν την τελευταία τους πνοή στο παγωμένο Μόναχο.
Το μεγαλύτερο αστέρι εκείνης της εποχής ο Ντάνκαν Έντουαρντς ξεψύχησε 15 μέρες αργότερο στο νοσοκομείο «Ρεχτς Ντερ Ιζάρ» σε ηλικία 22 ετών. Πέθαναν επίσης επτά δημοσιογράφοι, τέσσερα στελέχη της ομάδας, δύο μέλη του πληρώματος, δύο φίλαθλοι αλλά και ο συγκυβερνήτης του αεροπλάνου.
Οι Γερμανικές αρχές κατηγόρησαν τον πιλότο Τζέιμς Θέιν για το δυστύχημα. Είπαν πως δεν έκανε όπως θα έπρεπε τη διαδικασία αποπαγοποίησης των φτερών. Η British Airways τον απέλυσε αμέσως και χρειάστηκαν 10 χρόνια δικαστικών αγώνων για να απαλλαγεί από κάθε κατηγορία.
Η Γιουνάιτεντ μετά το αεροπορικό δυστύχημα είχε να ανέβει τον δικό της «Γολγοθά». Χωρίς 10 πρωτοκλασάτους ποδοσφαιριστές της (εκτός από τους οκτώ νεκρούς, δύο ακόμη αποσύρθηκαν από την ενεργό δράση λόγω των σοβαρών τραυμάτων τους) και με τον Ματ Μπάσμπι στο νοσοκομείο βαριά τραυματισμένο, έπρεπε να ξεκινήσει από την αρχή. Και αυτό έκανε.
Οι εναπομείναντες παίκτες, μαζί με αρκετούς εφήβους που προωθήθηκαν στην πρώτη ομάδα από τα εφηβικά τμήματα, έδειξαν χαρακτήρα και κατόρθωσαν να φθάσουν έως τον τελικό του Κυπέλλου Αγγλίας, όπου έχασαν με 2-0 από την Μπόλτον.
Ο προπονητής της ομάδας, Ματ Μπάσμπι, που εν τω μεταξύ είχε αναρρώσει από τα σοβαρά τραύματά του, ξεκίνησε την επόμενη αγωνιστική περίοδο (1958-1959) τη δημιουργία μιας νέας γενιάς «Μπέμπηδων». Το 1967 η ομάδα αυτή, με επικεφαλής τους διασωθέντες από το δυστύχημα Μπόμπι Τσάρλτον και Μπιλ Φόουκς, αλλά και τον νεαρό Τζορτζ Μπεστ, κατέκτησε το πρώτο Κύπελλο Πρωταθλητριών για την Αγγλία, συντρίβοντας την Μπενφίκα με 4-1.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.