Μενού

Εκεί που δεν πάει το μετρό - Οδοιπορικό στη Θεσσαλονίκη που έμεινε στην απέξω

Μετρό
Φωτογραφίες: Άκης Κατσούδας
  • Α-
  • Α+

Η Μοναστηρίου είναι ένας από τους πιο ιστορικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης. Μέχρι τη δεκαετία του 1980 ήταν η μεγάλη είσοδος της πόλης. Από εκεί περνούσαν όλοι. Λεωφορεία, φορτηγά, αυτοκίνητα, τρένα. Μέσα στα επόμενα τριάντα χρόνια, όμως,τα πάντα άλλαξαν. Τα περισσότερα από τα καταστήματα και τα μεγάλα εργοστάσια έκλεισαν και πίσω έμειναν μόνο τα κουφάρια, οι διαλυμένες επιγραφές και οι κατεβασμένες βιτρίνες

Μπροστά από την είσοδο ενός εξ αυτών είναι συγκεντρωμένος κόσμος. Όλοι τους στοιβάζονται κάτω από τη στάση του λεωφορείου για να μη βραχούν και περιμένουν υπομονετικά να εμφανιστεί. 

Μπορεί να έχουν περάσει ήδη τέσσερις μέρες από τα εγκαίνια του πολύπαθου και πολυαναμενόμενου μετρό της πόλης, ωστόσο η δική τους ζωή δεν έχει αλλάξει καθόλου. Την ίδια ώρα θα είναι εκεί, κάτω από την ίδια στάση, για να πάρουν το ίδιο λεωφορείο και να πάνε στο σπίτι τους. Κι όταν αυτό θα είναι πάλι γεμάτο. 

«Δεν έχει αλλάξει κάτι. Μας έχουν παραμελημένους στα δυτικά»

Μετρό

Η περιοχή της δυτικής Θεσσαλονίκης συνεχίζει να είναι μέχρι σήμερα μία από τις πιο πολυπληθείς ζώνες της πόλης. Σύμφωνα μάλιστα με την τελευταία απογραφή του 2021, μόνο στον Δήμο Αμπελοκήπων - Μενεμένης, Κορδελιού - Ευόσμου και Νεάπολης - Συκεών και Ωραιοκάστρου υπολογίζονται ότι ζουν περισσότεροι από 275 χιλιάδες άνθρωποι, με τους δείκτες μάλιστα αυξητικοί συγκριτικά με τα νούμερα της προηγούμενης απογραφής. 

Οι μέχρι τώρα γραμμές του μετρό δεν τους διευκολύνουν. Αυτό θα γίνει μόνο με την επέκτασή του προς τα βορειοδυτικά της πόλης, η οποία όμως πρόκειται να αργήσει πολύ ακόμη, μιας και μέχρι πρόσφατα υπήρχε συζήτηση ακόμη και για το ποια υπόγεια πορεία θα ακολουθούσε ο μετροπόντικας για να σκάψει τα τούνελ προς τα εκεί. 

Μετρό

Το σημείο συνάντησης όλων λοιπόν σήμερα είναι ο Σιδηροδρομικός Σταθμός. Εκεί απ’ όπου ξεκινά και τερματίζει σήμερα το μετρό Θεσσαλονίκης. Σε ένα μεγάλο άπλωμα υπάρχουν δεκάδες αστικά που αφήνουν και βάζουν κόσμο προς τα δυτικά. Το λεωφορείο προς το Κορδελιό είναι έτοιμο να ξεκινήσει. 

Ένας κύριος μπήκε νωρίς και πρόλαβε να καθίσει με τη μητέρα του γιατί στις επόμενες στάσεις, όπως εξηγεί, «θα γίνει χαμός». Το μετρό δεν του έχει μεταβάλει σε τίποτα την καθημερινότητά του. «Δεν έχει αλλάξει κάτι. Τα λεωφορεία συνεχίζουν να αργούν και να γεμίζουν σε τέτοιο βαθμό που δεν μπορείς να πάρεις ανάσα. Μας έχουν παραμελημένους. Είναι τόσος πολύς ο κόσμος που ζει προς τα δυτικά» λέει. 

Τα δρομολόγια των λεωφορείων που άλλαξαν και η κίνηση γύρω από τον σιδηροδρομικό σταθμό

Μετρό

Έξω από το λεωφορείο οι οδηγοί αλλάζουν βάρδια. Θεωρούν ότι χρειάζεται ακόμη χρόνος προκειμένου οι πολίτες να συνηθίσουν το μετρό αλλά και στις αλλαγές που έγινε στα δρομολόγιά τους προκειμένου να εξυπηρετούν τη χρήση του. «Η γραμμή από και προς τα Μετέωρα άλλαξε. Παλιά περνούσε από το κέντρο. Τώρα φτάνει ως τον σταθμό και πάλι πίσω» σημειώνει ένας από αυτούς. 

Η έλλειψη μετρό, όμως, προς τα δυτικά παραμένει, κατά τους ίδιους, μεγάλο θέμα. «Θα αργήσει να πάει προς τα εκεί. Και είναι περιοχές που το έχουν ανάγκη. Όταν έχει κίνηση μπορεί να μας πάρει ακόμη και μια ώρα για να ολοκληρωθεί το δρομολόγιο. Και με τόσο κόσμο μέσα είναι δύσκολα τα πράγματα. Άσε που, έτσι όπως το βλέπω, έχει αρχίσει να μεταφέρεται η κίνηση γύρω από τον Σταθμό. Πρέπει να δημιουργηθούν και θέσεις πάρκινγκ» συμπληρώνει και κλείνει τις πόρτες για να ξεκινήσει. 

Μεγάλο πρόβλημα αντιμετωπίζουν προς ώρας και τα ανατολικά. Ωστόσο, ένα μεγάλο μέρος αυτού πρόκειται να λυθεί από το 2025 όταν και η μπλε γραμμή του μετρό της Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά θα δοθεί στην κυκλοφορία. Η ανάλογη επέκταση, όμως, προς τα δυτικά αναμένεται να αργήσει πολλά χρόνια ακόμη. Έτσι οι κάτοικοι εκείνων των περιοχών θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τον ΟΑΣΘ για να πηγαίνουν στα σπίτια τους. Όπως έκαναν πάντα.

Η άλλη πλευρά της Θεσσαλονίκης που παραμένει χωρίς μετρό

Μετρό
Μετρό
Μετρό
Μετρό
Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.