Μεγάλα χείλη, λεπτή μέση, τονισμένοι γλουτοί, αυξητικές στήθους, λιποαναρροφήσεις, μπότοξ, υαλουρονικά. Οι εικόνες που διαδέχονται η μία την άλλη μέσα σε ένα αέναο scroll-άρισμα στα social media, αναδεικνύουν νέα πρότυπα ομορφιάς, αψεγάδιαστα, εξιδανικευμένα.
Πάσης φύσεως influencers παίρνουν μαζί τους followers στις επισκέψεις τους στον πλαστικό χειρουργό και τον δερματολόγο, δίνοντας ακόμα και προσφορές για μικροεπεμβάσεις. Κορίτσια πηγαίνουν σε κέντρα αισθητικής και ζητούν τα χείλη της Ratajkowski ή τους γλουτούς της Kim.
Το κυνήγι της τέλειας εικόνας, των τέλειων χαρακτηριστικών, μπορεί να είναι διαρκές και αέναο. Όμως, εκτός από την απελευθέρωση και την αυτοπεποίθηση που μπορεί να προσφέρει σε μια γυναίκα που θα τολμήσει να κάνει κάτι επεμβατικό, όλη αυτή η υπερέκθεση που υπάρχει στα social, μπορεί να λειτουργήσει και αντίστροφα, δημιουργώντας πολύ αρνητικές ψυχολογικές επιπτώσεις ή χαμηλή αυτοεκτίμηση.
«Η βελτίωση της εμφάνισης μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της αυτοπεποίθησης, αλλά από μόνη της δεν αρκεί αφού τα αίτια είναι και βαθύτερα. Πόσο μάλλον όταν το επιτάσσει η κοινωνία μας».
«Ειδικά για τις γυναίκες που ιστορικά καταπιεζόμαστε στο να είμαστε όμορφες, αδύνατες και καλοφτιαγμένες, η εικόνα μας μπορεί να επιφέρει μεγάλο ψυχολογικό βάρος», λέει μιλώντας στο reader η 34χρονη Αρχοντούλα Παπαδημητρίου, Δερματολόγος-Αφροδισιολόγος, η οποία συνεργάζεται με μία Κλινική Δερματολογίας και Πλαστικής χειρουργικής, ενώ έχει και δικό της ιατρείο δερματολογίας.
Μπότοξ, fillers, αυξητική στήθους και η μόδα της εποχής
«Πιο δημοφιλείς ενέσιμες θεραπείες, είναι η εφαρμογή βοτουλινικής τοξίνης (μποτοξ) για εξάλειψη των ρυτίδων έκφρασης και η τοποθέτηση υαλουρονικού οξέος (fillers) κυρίως για την αυξητική χειλιών και την αναπλήρωση όγκου που έχει χαθεί με τα χρόνια από το πρόσωπο. Από τις πλαστικές θεραπείες, κυριαρχεί η λιποαναρρόφηση και η αυξητική στήθους», εξηγεί η ίδια.
«Yπάρχουν μόδες και στην αισθητική ιατρική. Στα 90ς και 00ς το μοντέλο-πρότυπο ήταν το πολύ αδύνατο σώμα με ή χωρίς πλαστική στήθους. Σήμερα κυριαρχεί ένα λίγο πιο υγιές πρότυπο σώματος. Οι γυναίκες επιλέγουν μία όχι τόσο αδύνατη σιλουέτα, αλλά προτιμούν τη λεπτή μέση με τονισμένους γλουτούς».
«Γι’ αυτό βλέπεις να ανεβαίνει τα τελευταία χρόνια η λιποαναρρόφηση στην κοιλιά και το BBL (Brazilian Buttlift). Όσον αφορά το πρόσωπο, ενώ σε προηγούμενες εποχές κυριαρχούσε το πιο οβάλ-feminine σχήμα με πιο μινιμαλ χαρακτηριστικά, τώρα ανεβαίνει το πιο masculine πρότυπο με έντονα ζυγωματικά και γωνίες, έντονα φρύδια, έντονα χείλη».
«Τα κόστη για τις επεμβάσεις, εξαρτώνται από τα υλικά που χρησιμοποιούνται, τις ποσότητες, καθώς και από την εμπειρία που έχει ένας ιατρός. Μια εφαρμογή μπότοξ, μπορεί να κυμαίνεται από 200 - 300 ευρώ ενδεικτικά, ενώ μια σύριγγα υαλουρονικού οξέος, από 200 και πάνω, ανάλογα το κέντρο».
Η επίσκεψη για κάτι επεμβατικό, πλέον δεν αφορά τα ανώτερα κοινωνικά στρώματα, όπως συνέβαινε παλιότερα. «Πλέον κάνουν όλες οι γυναίκες επεμβάσεις. Και καλά κάνουν φυσικά! Το να επενδύεις σε σένα, στο δέρμα σου, το πρόσωπό σου, το σώμα σου είναι για μένα κάτι καλό και απελευθερωτικό.Δεν είναι όπως παλαιότερα που ως επί το πλείστον έρχονταν γυναίκες με υψηλότερο εισόδημα».
«Δεν ήταν βέβαια και τόσο διαδεδομένα τα ενέσιμα. Έπρεπε να έχεις καλό μπάτζετ για τις πιο ακριβές πλαστικές χειρουργικές επεμβάσεις. Ανάλογα, λοιπόν, τις οικονομικές δυνατότητες και τις ανάγκες μπορεί η καθεμία να κάνει ό,τι επιθυμεί», επισημαίνει η Αρχοντούλα.
Υπάρχουν φυσικά και πιο εντυπωσιακές επεμβάσεις, σύμφωνα με την ίδια. «Τα fillers υαλουρονικού οξέος για αλλαγή σχήματος του προσώπου είναι πολύ εντυπωσιακά, όπως επίσης και οι επεμβάσεις λιπογλυπτικής σώματος. Μέσα σε λίγα λεπτά μπορείς να αλλάξεις την προβολή της μύτης σου, να έχεις ένα καλοσχηματισμένο πηγούνι, ενώ μέσα σε λίγες ώρες να αποκτήσεις τους κοιλιακούς που ποτέ δεν είχες».
Ο ρόλος των social media και των influencers
Όπως σημειώνει η Αρχοντούλα, το ηλικιακό όριο των θεραπειών έχει κατέβει. Πλέον, για πρόληψη και αντιγήρανση, κάνουν θεραπείες και πιο νεαρές γυναίκες - από τα 25 έτη και μετά. Συνήθως στα 25-30 επιλέγονται το μπότοξ και οι πιο απλές ενέσιμες μεσοθεραπείες ενυδάτωσης του δέρματος, ενώ σε μεγαλύτερες προστίθενται και τα fillers.
«Σε ηλικίες μετά τα 45-50, μπαίνουν στο παιχνίδι και οι πλαστικές επεμβάσεις, όπως βλεφαροπλαστικές, λιποαναρροφήσεις, neck lift κλπ. Αυξητικές ή μειωτικές στήθους κυριαρχούν σε πιο μικρές ηλικίες, όπως και εφαρμογές αλλαγής σχήματος του προσώπου -γωνίες γνάθου, έντονα ζυγωματικά- και εννοείται τα lip fillers και τα foxy eyes».
«Στις μικρότερες ηλικίες αυτό αποτελεί ένα μεγάλο ποσοστό, αφού στην ουσία οι παρεμβάσεις που γίνονται στις νέες και νέους, δεν είναι θέμα γήρατος, αλλά καθαρά αισθητικής. Πόσες νέες γυναίκες έρχονται και ζητάνε τα foxy eyes της Bella Hadid ή τα χείλη της Emily Ratajkowski και τους γλουτούς της Kim».
«Φυσικά και οι άντρες δεν πάνε πίσω, ιδίως με την ‘έκρηξη’ που έχει γίνει τώρα όσον αφορά το contouring του προσώπου - δυνατό πηγούνι και έντονες γωνίες όπως τους ηθοποιούς του Χόλυγουντ ή τα μοντέλα».
Σε αυτό φυσικά, ο ρόλος των social, είναι σχεδόν καθοριστικός. «Τα social media έχουν μπει δυναμικά στη ζωή μας και πλέον καθορίζουν ένα μεγάλο κομμάτι της αισθητικής μας και της έννοιας της ομορφιάς που έχουμε στο μυαλό μας. Είναι παντού γύρω μας. Παλαιότερα θα έβλεπες τα περιοδικά, την τηλεόραση και τα billboards».
«Σήμερα, όποιο κινητό κι αν ανοίξεις σε instagram, tik tok κ.λπ., θα δεις συμβουλές ομορφιάς -όχι μόνο από διάσημους, αλλά και από influencers. Και όχι μόνο συμβουλές, αλλά ολόκληρη τη διαδικασία επέμβασης. “Ελάτε μαζί μου να σας δείξω πώς έβαλα νήματα προσώπου”. Από γυναίκες και άντρες απλούς θνητούς που λες αυτή/αυτός είναι σαν κι εμένα, κι εγώ μπορώ να το κάνω αυτό. Θα πάω».
Τη ρωτάω εάν τελικά τα social media λειτουργούν θετικά ή αρνητικά στη βιομηχανία της ομορφιάς. «Αυτό είναι ένα μεγάλο θέμα συζήτησης», μου απαντά. «Το ότι έχεις φέρ’ειπείν εύκολη πρόσβαση σε μία διαφήμιση ενός καλού ιατρού που εξειδικεύεται σε κάτι αισθητικό, δεν είναι ασφαλώς κακό».
«Επίσης όλη η πληροφορία που υπάρχει πλέον για την ασφάλεια όλων αυτών των επεμβάσεων (πώς γίνονται, ποια είναι τα υλικά, ποια η διαδικασία κλπ) που παλαιότερα δεν την έβρισκες εύκολα, θεωρώ ότι λειτουργεί ευεργετικά για το κοινό, για να ξέρει ο κόσμος τι είναι αυτό που πάει να κάνει».
«Τα τελευταία χρόνια, βλέπουμε και τους ίδιους τους δερματολόγους και πλαστικούς να μπαίνουν στο παιχνίδι της προβολής μέσω social και να δίνουν συμβουλές, διαφημίζοντας τις υπηρεσίες τους. Ούτε αυτό είναι αρνητικό».
Όμως, υπάρχει και η άλλη όψη του νομίσματος. «Δυστυχώς όμως υπάρχουν και τα scams. Το ότι ένας γιατρός έχει 100K ακόλουθους στο Instagram, δεν τον κάνει απαραίτητα καλό γιατρό. - Έχεις ακούσει για το Kardashian index?!. Επίσης, το ότι μια influencer που μπορεί να της προσέφεραν δωρεάν μια θεραπεία για διαφήμιση, προτείνει κάποιον άκριτα, αυτό μπορεί να καταστεί έως κι επικίνδυνο».
«Δυστυχώς υπάρχουν άνθρωποι που όχι μόνο δεν είναι δερματολόγοι ή πλαστικοί, αλλά δεν είναι καν γιατροί. Επικίνδυνο, και παράνομο ταυτόχρονα. Ευτυχώς τελευταία, πέρασε ο νόμος με τον οποίο μόνο ειδικευμένοι δερματολόγοι, πλαστικοί και γναθοχειρουργοί επιτρέπεται να κάνουν εφαρμογές μπότοξ και υαλουρονικού οξέος».
Όσον αφορά τώρα το κομμάτι της εμφάνισης, όπως υπογραμμίζει, πάει χέρι-χέρι με τη γενικότερη έννοια των προτύπων που έχει σε μια δεδομένη στιγμή η κοινωνία μας. Στην εποχή μας ‘οφείλεις’ να είσαι τέλειος. Τέλειο πρόσωπο, ωραίο σώμα. ‘Νέος, ωραίος, ευειδής’. Αυτό εκφράζεται μέσα από τα social και δυστυχώς τις περισσότερες φορές χωρίς φίλτρο (ή μάλλον με πολλά πολλά ‘φίλτρα’).
«Η μίμηση είναι μεγάλη κινητήριος δύναμη, ειδικά στις μικρότερες ηλικίες -όχι από την οπτική που θεωρεί τη νέα γενιά ηλίθια-, αλλά επειδή έχουν μεγαλύτερη έκθεση στα social και η εμπειρία ή η γνώση που μπορεί να κατέχουν γι' αυτά τα ιατρικά, είναι σίγουρα μικρότερη από κάποιον μεγαλύτερο».
«Ένα δεκαπεντάχρονο που βλέπει κάποια με αυξητική χειλιών και ‘ζηλεύει', είναι πιο ευάλωτο στη διαφήμιση. Στις μικρές ηλικίες όπου το σώμα μας δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί και είναι ευαίσθητο λόγω των ορμονών της ανάπτυξης, κάποιο νέο παιδί μπορεί να αισθανθεί πολύ πιεσμένο από τον ‘όμορφο’ κόσμο που παρουσιάζεται μέσα από τα social», τονίζει η Αρχοντούλα.
Οι «αχρείαστες» επεμβάσεις
Μέσα στο κυνήγι της τέλειας εικόνας, υπάρχουν γυναίκες που κάνουν επεμβάσεις χωρίς να έχουν κάποιο θέμα που χρήζει διόρθωσης.
«Καταρχάς πρέπει να πούμε ότι όλες αυτές οι ιατρικές αισθητικές επεμβάσεις -εάν δεν υπάρχει σαφές ανατομικό ή λειτουργικό πρόβλημα- δε χρειάζεται να γίνουν. Μπορείς να γεράσεις ελεύθερα και χωρίς να έχεις κάνει ποτέ στη ζωή σου μπότοξ! Από εκεί και πέρα, επειδή η σύγχρονη ιατρική αναπτύσσεται, είμαστε ελεύθεροι να κάνουμε τις επιδιορθώσεις που μας ικανοποιούν», λέει.
«Σαφώς πολλές γυναίκες επιλέγουν να κάνουν πράγματα χωρίς να το χρειάζονται. Και συνήθως στις μικρότερες ηλικίες, οι αισθητικές παρεμβάσεις, δεν είναι λόγω γήρατος, αλλά καθαρά θέλησης των ιδίων. Ας πούμε, μία 25χρονη γυναίκα δε ‘χρειάζεται’ να κάνει μπότοξ για να απαλύνει τις ρυτίδες του μετώπου. Έρχονται όμως και κάνουν, γιατί επιθυμούν παραδείγματος χάριν cat eyes ή να στρώνει καλύτερα το μακιγιάζ. Αυτό είναι μια επιλογή και είναι απολύτως σεβαστή».
«Από την άλλη, το τι ορίζει κάποιος ως ‘αφύσικο αποτέλεσμα’ εξαρτάται από την προσωπική του αισθητική. Υπάρχουν φορές που παρατηρώ υπερβολικές ποσότητες υαλουρονικού, οι οποίες αλλοιώνουν τα χαρακτηριστικά του προσώπου κάποιας γυναίκας. Πολλές από αυτές μάλιστα έρχονται και στο ιατρείο για να διορθώσουν ένα προηγούμενο ατυχές αποτέλεσμα για το οποίο μετάνιωσαν».
Ο ηθικός ρόλος των γιατρών
«Στην κλινική ή το ιατρείο, σχεδόν κάθε μέρα θα συμβουλεύσουμε κάποια γυναίκα να μην κάνει κάτι επεμβατικό. Πολλές φορές αποτρέπουμε γυναίκες από το να κάνουν κάτι που δεν τους ταιριάζει ή θα δημιουργήσει ένα άσχημο αποτέλεσμα. Έχει τύχει να διώξω κοπέλες γιατί δεν έχουν άλλο χώρο στα χείλη τους από τα υαλουρονικά, αλλά παρόλα αυτά απαιτούν κι άλλο», επισημαίνει η Αρχοντούλα.
«Δε νοείται να είσαι ιατρός και να βάζεις σε κίνδυνο τον/την ασθενή σου. Γιατί και το πιο απλό ενέσιμο μπορεί να έχει παρενέργειες - νεκρώσεις, ισχαιμίες, κοκκιώματα, λοιμώξεις. Δεν είναι όλα παιδική χαρά. Αλλιώς θα πουλούσαν τις σύριγγες στο σούπερ μάρκετ».
«Μπορεί για κάποιον να φαίνεται γραφικό, αλλά δώσαμε όρκο να προστατεύουμε καταρχήν τον ασθενή. Είμαστε υπεύθυνοι για εμάς και τους ασθενείς μας. Λυπάμαι που βλέπω κέντρα και ιατρούς που πρεσβεύουν το “Μα άμα δεν της το κάνω εγώ θα πάει παραδίπλα να το κάνει και θα χάσω τα λεφτά”. Στον βωμό του χρήματος, θυσιάζεται η καλαισθησία!», προσθέτει η ίδια.
Η ψυχολογική επίπτωση της τέλειας αυτοεικόνας
Ο τρόπος που βλέπουμε τον εαυτό μας βασίζεται στη ψυχολογία μας. Για το κάθε άτομο, ο τρόπος που βλέπει τον εαυτό του στον καθρέφτη, πηγάζει κατεξοχήν από ψυχολογικούς παράγοντες. Παρόλα αυτά, η σχέση είναι αμφίδρομη. Ο τρόπος που μας βλέπουμε επηρεάζεται από ψυχολογικούς παράγοντες αλλά και το αντίστροφο, δηλαδή η εικόνα μας στον καθρέφτη επηρεάζει την ψυχολογία μας. Ο καθένας θέλει να βλέπει τον εαυτό του ωραίο και να αισθάνεται καλά μέσα στο σώμα του.
«Το γήρας είναι ο εχθρός του σύγχρονου δυτικού ανθρώπου. Όσο μεγαλώνεις, αποκαρδιώνεσαι από τις αλλαγές που βλέπεις στο πρόσωπο και το σώμα σου. Είναι φυσιολογικές, αλλά ποιος δε θέλει να δείχνει νεότερος; Μια ‘ένεση αυτοπεποίθησης’ (pun intended) δεν έβλαψε ποτέ κανέναν. Η βελτίωση της εμφάνισης μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της αυτοπεποίθησης».
«Σε κάποιες ειδικές περιπτώσεις, μπορεί ο τρόπος που βλέπει ένα άτομο τον εαυτό του να’ ναι τόσο διαστρεβλωμένος ώστε να μιλάμε για δυσμορφοφοβία (body dysmorphia). Εκεί βέβαια πάμε σε άλλα χωράφια, όπου το άτομο χρήζει ψυχολογικής υποστήριξης και ο ρόλος του δερματολόγου δεν είναι και τόσο χρήσιμος».
Τελικά ,το κυνήγι της τέλειας εικόνας είναι αέναο; «Καλά κρατεί και θα συνεχίσει για πολλές δεκαετίες ακόμη. Αν το βάλουμε σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, ο άνθρωπος θέλει πάντα να εξελίσσεται. Θα φτάσουμε σε μια εποχή που ο άνθρωπος θα ζει παραπάνω χρόνια και θα δημιουργηθεί ένα άλλο είδος λιγότερο επιρρεπές στις ασθένειες και τη γήρανση».
Έτσι λοιπόν και το έξω μας θα είναι μία αντανάκλαση όλου αυτού και η αισθητική ιατρική θα εξελίσσεται, ψάχνοντας τρόπο να βελτιώνει την εικόνα. Προς το παρόν, εγώ θα πω ότι γερνάμε και καλό είναι που γερνάμε, γιατί αυτό είναι το φυσιολογικό. Η τέλεια εικόνα, το τέλειο δέρμα, το τέλειο σώμα δεν υπάρχει!»
«Υπάρχει η βελτίωση αυτού που μας έχει δοθεί, εφόσον νιώθουμε την ανάγκη να προχωρήσουμε σε αυτή. Το ζήτημα είναι οι παρεμβάσεις που κάνουμε πάνω μας να διέπονται πάντα από τα σωστά κριτήρια, με πρώτο και κύριο την αγάπη για μας και το σώμα μας. Αν μπορούμε να γυρνάμε και κάποια χρονάκια τον χρόνο πίσω, ευχαρίστως!».
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.