Αν μας λέγανε πριν από κάποια χρόνια, ότι θα υπήρχε στο μέλλον μια εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης, όπου θα μας έδινε ό,τι απαντήσεις αναζητούσαμε, που θα έφτανε να αντικαθιστά έννοιες όπως αυτή της έρευνας, ή μέχρι και ολόκληρα αντικείμενα σπουδών και επαγγελμάτων, θα μας φαινόταν το λιγότερο, μια τρομακτική κατάληξη του ανθρώπινου πολιτισμού.
Ο χρόνος πέρασε και σήμερα έχουμε το ChatGPT, ένα εργαλείο, όπως το αποκαλούμε, που προσπαθούμε να το χειριζόμαστε εμείς αντί να μας χειρίζεται αυτό. Τι συμβαίνει όμως όταν πια καταλαμβάνει τέτοια θέση στην καθημερινότητά μας;
Μπορούμε να το εμπιστευτούμε με κλειστά μάτια όμως για κάθε είδους εργασία που καλείται να δώσει απαντήσεις; Το ζήτημα της χρήσης του ChatGPT θεωρείται μείζον, ειδικότερα σε ό,τι έχει να κάνει με τη χρήση του από μαθητές. Σε συζητήσεις με εκπαιδευτικούς, ακούμε πως η τεχνητή νοημοσύνη είναι συχνά αυτή που θα λύσει στο σπίτι τις ασκήσεις, θα γράψει εκθέσεις ή θα απαντήσει σε προβλήματα.

Με φόντο την περίοδο των Πανελλαδικών Εξετάσεων λοιπόν που διανύουμε και εν μέσω της συζήτησης για το πώς μπορούμε να χρησιμοποιούμε λελογισμένα την τεχνητή νοημοσύνη, ζητήσαμε από τον Εκπαιδευτικό Όμιλο Πουκαμισάς να μας στείλουν μια προσομoίωση εξέτασης στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας για να εξεταστεί και να απαντήσει το ChatGPT.
Στη συνέχεια δώσαμε τις απαντήσεις στην φιλόλογο Ευαγγελία Καμπουρλάζου, η οποία έδωσε την τελική βαθμολογία και έκανε σχόλια για τις απαντήσεις που έλαβε σε κάθε ερώτημα. Πέρα από κάποιες σωστές απαντήσεις που έδωσε, το ChatGPT δεν φαίνεται ήταν καλά προετοιμασμένο για αυτό που του δώσαμε.
Διαβάστε ακόμα: Πανελλήνιες, Έκθεση: Τα θέματα στη Νεοελληνική Γλώσσα
Στην προσομoίωση, υπήρχαν τρία κείμενα: «Το σκοτεινό σύμβολο της κοινωνικής αταξίας» της Τασούλας Καραϊσκάκη (δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Καθημερινή, στις 19.11.2023), το άρθρο «Η βία, τα λάθος πρότυπα και η ευθύνη των trappers» από τον Φώτη Καρύδα (δημοσιεύτηκε στο manifesto.gr στις 6.9.2022) και το ποίημα του Τίτου Πατρίκιου με τίτλο «Η Βία». Τα θέματα τα εξής:


Πανελλήνιες, Έκθεση: Απαντήσεις ChatGPT:
ΘΕΜΑ Α
Απάντηση: Οι παράγοντες που οδηγούν τους νέους στη βία και την παραβατικότητα είναι η έλλειψη αυτοελέγχου, η αδυναμία διαχείρισης συναισθημάτων και προβλημάτων, η αποδυνάμωση των οικογενειακών και κοινωνικών δεσμών και η αποξένωση από θεσμούς. Επιπλέον, παρατηρείται απουσία συλλογικών στόχων και ταυτοτήτων, καθώς και απογοήτευση από την ενήλικη κοινωνία, η οποία προκαλεί θυμό, μηδενισμό και κυνισμό στους εφήβους. (69 λέξεις)
ΘΕΜΑ Β
Ερώτημα 1ο: Λάθος, Σωστό, Σωστό, Σωστό, Σωστό
Ερώτημα 2ο
Γλωσσικές επιλογές και λειτουργία: Χρήση παρατακτικής σύνδεσης – παράθεση ενδείξεων: Φράσεις όπως «τις εκρήξεις επιθετικότητας, την απώλεια επαφής, την αλλαγή στάσης...» παρουσιάζονται χωρίς συνδετικά, τονίζοντας την πληθώρα και την αλληλουχία προειδοποιητικών συμπτωμάτων. Έτσι, ενισχύεται η ευθύνη των ενηλίκων για την αδιαφορία ή την αδράνειά τους.
Εισαγωγή προσωπικής αντωνυμίας («κι εμείς οι μεγάλοι»): Η χρήση της αντωνυμίας δηλώνει προσωπική εμπλοκή της συγγραφέως και απευθύνεται άμεσα στον αναγνώστη, ενισχύοντας τη συναισθηματική φόρτιση και δημιουργώντας αίσθημα συνενοχής και αφύπνισης.
Ερώτημα 3ο α) Ειρωνικός λόγος: «τι έκπληξη!» Η φράση αναφέρεται ειρωνικά στην επαναλαμβανόμενη παρουσία βίας στις συμπεριφορές trappers, καταγγέλλοντας έμμεσα την κοινωνική ανοχή ή αδιαφορία.
Καταγγελτικός λόγος: «Οτιδήποτε και οποιοσδήποτε προσπαθεί να εμπεδώσει κουλτούρα βίας σε μια κοινωνία δεν αξίζει να είναι κομμάτι της.» Η φράση καταγγέλλει ρητά και με έντονο ύφος τη βία και όσους τη διαδίδουν, διαχωρίζοντας τη θέση του συντάκτη από αυτήν την υποκουλτούρα.
β) Λειτουργία της επανάληψης του «επειδή» και του ασύνδετου σχήματος: Η επανάληψη του «επειδή» οργανώνει αιτιολογικά τον λόγο, αποδίδοντας πλήθος παραγόντων για την εκτροπή των νέων, ενισχύοντας τη λογική και επιχειρηματολογική πυκνότητα. Το ασύνδετο σχήμα δημιουργεί αίσθηση έντασης και ρυθμού, αποτυπώνοντας την κλιμακούμενη οργή και απόγνωση των νέων. Το αποτέλεσμα είναι να ενισχύεται το επικοινωνιακό φορτίο και να προκαλείται προβληματισμός και συναισθηματική εμπλοκή του αναγνώστη.
ΘΕΜΑ Γ
Απάντηση: Το θέμα του ποιήματος του Τίτου Πατρίκιου είναι η καθολική απόρριψη της βίας, ανεξαρτήτως προέλευσης ή ιδεολογικής δικαιολογίας. Ο ποιητής ξεκινά με την ανάγκη να αποκαλέσει τη βία με το όνομά της, χωρίς ωραιοποιήσεις («ειρηνευτική επέμβαση», «αναπόφευκτες ακρότητες»), και καταλήγει στην απόλυτη αποστροφή του προς κάθε μορφή της. Με γλωσσικούς δείκτες όπως το οξύμωρο («ειρηνευτική επέμβαση»), η επαναφορά του όρου «βία» με έμφαση, και η αυτοκριτική διάθεση («οι δικές μου ερμηνείες κι ενοχές»), ο ποιητής καταδεικνύει πως η βία διαστρεβλώνεται και δικαιολογείται, αλλά τελικά παραμένει καταστροφική.
Προσωπική τοποθέτηση:
Συμφωνώ με την απόλυτη καταδίκη κάθε μορφής βίας. Η κοινωνία συχνά συγκαλύπτει τη βία πίσω από ιδεολογίες ή σκοπιμότητες, όμως τα αποτελέσματά της είναι πάντα τραγικά. Πιστεύω πως μόνο η αλήθεια, ο διάλογος και η συνείδηση μπορούν να οδηγήσουν σε δίκαιη και ανθρώπινη κοινωνία.
ΘΕΜΑ Δ
Ομιλία – Εκπρόσωπος Μαθητικής Κοινότητας
Αγαπητοί συμμαθητές και συμμαθήτριες,
σεβαστά μέλη της Βουλής των Εφήβων,
Σήμερα στεκόμαστε μπροστά σε μια σκληρή πραγματικότητα: η νεανική βία και παραβατικότητα αυξάνονται με ανησυχητικούς ρυθμούς. Μαχαιρώματα, επιθέσεις, βιασμοί, ψυχολογικός εκφοβισμός – όλα αυτά δεν είναι πια ειδήσεις, αλλά σκηνές από την καθημερινότητά μας.
Γιατί, όμως, φτάσαμε έως εδώ; Οι αιτίες είναι βαθύτερες απ’ ό,τι φαίνονται. Η οικογένεια, ένας βασικός θεσμός διαπαιδαγώγησης, έχει χάσει σε πολλές περιπτώσεις τη συνοχή της. Οι νέοι στερούνται ουσιαστικής επικοινωνίας και καθοδήγησης. Παράλληλα, τα σχολεία, αντί να είναι φάροι αξιών, λειτουργούν συχνά γραφειοκρατικά, χωρίς να εμπνέουν. Επιπλέον, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι μουσικές τάσεις, όπως αυτή της trap, προβάλλουν βία, επίδειξη και μηδενισμό ως πρότυπα. Πολλοί νέοι αισθάνονται ότι δεν ανήκουν πουθενά, πως δεν έχουν σκοπό, κι έτσι, στρέφονται στη βία ως διέξοδο.
Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς, οι νέοι, απέναντι σ’ αυτό το φαινόμενο;
Καταρχάς, να αναζητούμε και να προβάλλουμε τα σωστά πρότυπα: ανθρώπους που μας εμπνέουν με τη δράση τους, την ακεραιότητα και την προσφορά τους στην κοινωνία. Να πούμε «όχι» στη βία, στον ρατσισμό, στο μίσος. Να γίνουμε ενεργοί πολίτες, να συμμετέχουμε σε ομάδες, δράσεις, εθελοντικά προγράμματα. Να δώσουμε χώρο στη συζήτηση και στον διάλογο, όχι στην επίθεση και τον εξευτελισμό.
Η γενιά μας έχει δύναμη. Αρκεί να την αξιοποιήσουμε θετικά. Ας χτίσουμε ένα σχολείο και μια κοινωνία βασισμένη στη συνεργασία, τη δικαιοσύνη και την αλληλεγγύη.
Σας ευχαριστώ.
(394 λέξεις)
(Αν θέλεις, μπορώ να σου ετοιμάσω τις απαντήσεις σε μορφή PDF ή Word για εκτύπωση. Θες να προχωρήσω;)
Διόρθωση και βαθμός Καθηγήτριας:
Στο Θέμα Α ερώτημα Α η καθηγήτρια σημείωσε πως λείπει η σαφής αναφορά στο κείμενο, αλλά η απάντηση είναι σωστή και συνοπτική όπως ζητήθηκε. Γι' αυτό και το βαθμολόγησε με 18/20.
Στο Θέμα Β ερώτημα Α και Β έλαβε βαθμολογία 10/10 και στα δύο. Στο Ερώτημα 3 στο α) βαθμολογήθηκε με 5 μονάδες β) 8/10 επειδή δεν αναφέρθηκε η πληθώρα αιτιών του φαινομένου και η παρατακτική παράθεση όλων τους.
Στο Θέμα Γ που θέμα πάνω στο ποίημα του Τίτου Πατρίκιου, η καθηγήτρια το βαθμολόγησε με 9/15, γράφοντας το εξής:«Η εξήγηση του θέματος είναι λίγο περιορισμένη και ακόμη και στο ποίημα και οι εξηγήσεις τους είναι σωστές, λείπει μια πιο συναισθηματική και “βαθιά” εξήγηση. Ακόμη, στην προσωπική τοποθέτηση δίνει μια πολύ ξεκάθαρη αλλά και γενικευμένη απάντηση, χωρίς ιδιαίτερες εξηγήσεις».
Στο Θέμα Δ βαθμολογήθηκε με 25/30 λαμβάνοντας τα εξής σχόλια: «Το ύφος είναι πολύ σωστό για την ομιλία στην Βουλή των Εφήβων και οι ρητωρικές ερωτήσεις επίσης. Η μόνη διόρθωση που επιδέχεται είναι στο δεύτερο ερώτημα όπου θα μπορούσε να παραθέσει παραδείγματα στο τι πρέπει να κάνουμε ως νέοι».
Τελικός βαθμός: 85/100 ή 17/20.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.