Μενού

Release Athens: Το backstage του κορυφαίου φεστιβάλ μέσα από τα λόγια των ανθρώπων του

RELEASE ATHENS 2025
  • Α-
  • Α+

Υπάρχει μια μαγική νύχτα στη συναυλιακή ιστορία της Αθήνας, που όσοι βρέθηκαν στο σωστό μέρος και την έζησαν, θα τους ενώνει για πάντα.

Το καλοκαίρι του 2016 και εκείνο το βράδυ της 7ης Ιουνίου, οι ουρανοί της καλοκαιρινής Αθήνας “άνοιξαν” ξαφνικά, δημιουργώντας το απόλυτο σκηνικό για την πιο ηλεκτρισμένη και συναρπαστική εμπειρία στα μουσικά έως τότε δρώμενα της πόλης. Ήταν πριν ανέβει η PJ Harvey στη σκηνή της Πλατείας Νερού, η οποία χάρισε στη συνέχεια στους Αθηναίους μια τελετουργική συναυλιακή performance, φέρνοντας μαζί της ένα πρωτόγνωρο κλίμα κατάνυξης, μετά την απρόσμενη εκείνη καλοκαιρινή βροχή. 

Ήταν η 3η ημέρα του πρωτοεμφανιζόμενου στον μουσικό χάρτη της αθηναϊκής πρωτεύουσας Release Athens, το φεστιβάλ που έμελλε να αλλάξει όσα ξέραμε έως τότε, για το τι στ’ αλήθεια σημαίνει να βιώνεις την εμπειρία μιας συναυλίας.

Το μεγάλο αυτό φεστιβαλικό εγχείρημα που μετρά 9 χρόνια παρουσίας και είναι σήμερα θεσμός, το τόλμησε στους δύσκολους τότε καιρούς και το πέτυχε, η ομάδα της Fuzz Productions.

Με ηχηρά ονόματα της παγκόσμιας μουσικής βιομηχανίας (όπως Arctic Monkeys, Iggy Pop, Liam Gallagher, Pulp, Nick Cave & The Bad Seeds, Judas Priest, The Offspring κ.ά.) να έχουν ανέβει στη σκηνή του, το Release Athens έχει καταγράψει μέχρι και σήμερα, σπουδαία και δυναμική διαδρομή, στον χώρο των μουσικών φεστιβάλ. 

Το Release Athens 2025 έρχεται το Σάββατο 7 Ιουνίου για να γράψει ιστορία για άλλη μια χρονιά, αφού φέρνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα για τους πιστούς, τους θρύλους σύγχρονου metal Avenged Sevenfold, ενώ για τη συνέχεια, μάς επιφυλάσσει για ακόμη μια χρονιά, ένα πλούσιο, πολυσυλλεκτικό και καταιγιστικό line up. (Δείτε το πλήρες πρόγραμμα εδώ)

Αλλά επειδή πάντα πίσω από τις ωραίες ιδέες υπάρχουν εκείνες οι ωραίες ομάδες και οι άνθρωποι - που συνήθως σπάνια θα ακούσουμε για τα ονόματά τους - και αφανείς ήρωες του φεστιβάλ, μιλήσαμε με τον πυρήνα της διοργάνωσης του καλοκαιρινού μουσικού θεσμού Release Athens, για όσα συμβαίνουν πίσω από τη σκηνή της Πλατείας Νερού: 

Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής Θωμάς Μαχαίρας & Ο Γενικός Διευθυντής Γιάννης Μιράμπιτας.
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής Θωμάς Μαχαίρας & Ο Γενικός Διευθυντής Γιάννης Μιράμπιτας.

Θωμάς Μαχαίρας, Καλλιτεχνικός Διευθυντής

Θυμάστε εκείνο το πρώτο lineup και την αίσθηση που έφερε το φεστιβάλ στη συνέχεια στην πόλη;

Φυσικά. Θυμάμαι τις στιγμές που πήραμε την απόφαση να ξεκινήσουμε ένα νέο φεστιβάλ στην Αθήνα, σε μια πάρα πολύ δύσκολη περίοδο για τη χώρα, θυμάμαι τις προσπάθειές μας να κλείσουμε τους καλλιτέχνες που επιλέξαμε, τις δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε και ξεπεράσαμε μέχρι να σχηματιστεί το τελικό lineup το οποίο χωρίστηκε, τελικά, σε τέσσερις πολύ ιδιαίτερες ημέρες.

Το Release Athens 2016 είχε ένα πολυσυλλεκτικό χαρακτήρα - με headliners όπως η PJ Harvey, οι Sigur Ros, οι Beirut, ο Parov Stelar, και ονόματα όπως οι Black Angels, οι Brian Jonestown Massacre, οι Daughter, οι Postmodern Jukebox, οι Slowdive, οι DIIV, o Cass McCombs – αλλά θεωρώ πως το κοινό επικεντρώθηκε περισσότερο στο alternative στοιχείο του φεστιβάλ, πράγμα λογικό από τη στιγμή που η PJ Harvey ήταν το μεγαλύτερο όνομα που εμφανίστηκε και το show που έμεινε στη μνήμη όλων ήταν εκείνο των Sigur Ros, υπό βροχή, στο εντυπωσιακό κλείσιμό του.

Επίσης, πολύ σημαντική θεωρώ την αίσθηση που αποκόμισαν όλοι, κοινό και καλλιτέχνες, πως επρόκειτο για ένα φεστιβάλ που, παρότι βρισκόταν στα πρώτα του βήματα, ήταν πολύ καλά οργανωμένο και παρείχε ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα όσον αφορά στις εγκαταστάσεις και το τεχνικό μέρος του, με ήχο και φώτα που ικανοποίησαν και τον πιο δύσκολο ακροατή. Πλέον, το θεωρούμε αυτονόητο αλλά η καλή οργάνωση, η συνεχής βελτίωση, οι συνθήκες που συμβαδίζουν με τις επιταγές ενός ευρωπαϊκού φεστιβάλ, σε κάθε επίπεδο, είναι κάτι που συνοδεύει το Release Athens από την πρώτη ημέρα.

Μπορούμε να πούμε ότι το Release ξεκίνησε ως ένα μέταλ/ροκ φεστιβάλ; Με ποιον γνώμονα κινείται καλλιτεχνικά μέχρι και σήμερα και πώς διαμορφώνεται κάθε χρόνο το πρόγραμμα;

Όπως είναι προφανές και από την προηγούμενη απάντησή μου, όχι. Για την ακρίβεια, το rock’n’roll στοιχείο μπορεί να υφίσταται από την αρχή αλλά έπρεπε να φτάσουμε στο 2019 και την 4η διοργάνωση μέχρι το Release Athens να παρουσιάσει το πρώτο μεγάλο heavy metal headliner όνομα, που ήταν οι περίφημοι Manowar.

Μας έκανε τρομερή εντύπωση η ανταπόκριση του συγκεκριμένου κοινού, όχι μόνο λόγω της μαζικής προσέλευσης αλλά, κυρίως, για το θετικό feedback που ακολούθησε μετά τη συγκεκριμένη ημέρα, με εκατοντάδες μηνύματα που είτε μας ευχαριστούσαν για την άψογη διοργάνωση είτε μας πρότειναν περισσότερα παρόμοια shows για το μέλλον. Αυτό οδήγησε στο αφιερώνουμε ένα σημαντικό μέρος του φεστιβάλ σε όλες τις εκφάνσεις του heavy metal, έχοντας φιλοξενήσει σπουδαία ονόματα όπως οι Slipknot, οι Judas Priest, ο Bruce Dickinson, οι Sabaton, οι Nightwish, οι Disturbed και πολλά ακόμα.

Αυτό που θέλαμε από την πρώτη στιγμή είναι το Release Athens να έχει έναν πολυσυλλεκτικό χαρακτήρα και να απευθύνεται σε όσο το δυνατόν περισσότερους μουσικόφιλους, χωρίς να δίνουμε ιδιαίτερη σημασία σε ετικέτες και στεγανά - από το rock, το metal και τα πιο indie / alternative / post-punk ακούσματα μέχρι την electronica, τη soul και την ατόφια pop και dance pop, καθώς και το “old school” hip-hop. Η διαδικασία επιλογής των ονομάτων είναι επίπονη και μακρά σε διάρκεια, πολλές φορές έχει να κάνει και με τη διαθεσιμότητα των μεγάλων, κυρίως, ονομάτων, αλλά θεωρούμε πως έχουμε κάνει καλή δουλειά μέχρι σήμερα. 

Το Release Athens, βαδίζοντας στην 8η έκδοσή του, βρίσκεται πλέον για τα καλά στον ευρωπαϊκό φεστιβαλικό χάρτη και έχει ήδη να επιδείξει ένα εντυπωσιακό ιστορικό αφού από τη σκηνή του έχουν παρελάσει μερικά από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα ονόματα του παγκόσμιου στερεώματος, πέρα από τα προαναφερθέντα του σκληρού ήχου, όπως οι Arctic Monkeys, οι Massive Attack, οι Pulp, η Rosalia, οι Alice In Chains, οι New Order, οι Pet Shop Boys, οι Duran Duran, οι Nick Cave and the Bad Seeds, οι The Prodigy, οι Offspring, για να αναφέρω μόνο μερικά από αυτά.

Υπάρχει κάποιο συναυλιακό “απωθημένο” που θέλετε να φέρετε στο φεστιβάλ ή θέλατε και έχετε φέρει;

«Εχθρός» του καλού είναι το καλύτερο και του μεγάλου το μεγαλύτερο. Είμαστε ικανοποιημένοι από τα όσα έχουμε επιτύχει, μέχρι στιγμής, αλλά νομίζω πως πάντα θα θέλουμε να κάνουμε το κάτι παραπάνω. Δεν χρειάζεται αναφορά σε συγκεκριμένα ονόματα, θεωρώ πως ο κόσμος πλέον γνωρίζει το Release Athens τόσο καλά ώστε να περιμένει ένα εντυπωσιακό lineup κάθε καλοκαίρι που έρχεται. Ήδη δουλεύουμε για το 2026, με σκοπό να παρουσιάσουμε ένα πραγματικά μεγάλο φεστιβάλ, για κάθε μουσικόφιλο και κάθε γούστο.

Έχει υπάρξει κάποια μπάντα ή καλλιτέχνης που ενώ φαινομενικά δεν είναι από τους αγαπημένους του ελληνικού κοινού, έκανε τελικά “χαμό” στο φεστιβάλ;

Θα αναφερθώ σε δύο ονόματα, από διαφορετική σκοπιά. Ούτε εμείς, καλά – καλά, δεν πιστεύαμε αυτό που έγινε με τους Arctic Monkeys, το 2023. Η ημέρα που θα εμφανίζονταν ως headliners έγινε sold-out μέσα σε λίγες ώρες, κάτι που μας οδήγησε στο να προσθέσουμε και μία 2η ημέρα, με το ίδιο ακριβώς lineup (εκτός των ελληνικών support ονομάτων). Στο τέλος, περισσότεροι από 40.000 άνθρωποι παρακολούθησαν αυτό το διήμερο καθιστώντας το μία πρωτοφανή, για τα ελληνικά φεστιβάλ, επιτυχία.

Από την άλλη, η ιστορία των Fontaines D.C. είναι διαφορετική. Οι Arctic Monkeys ήρθαν στο Release Athens ως μια μπάντα που ήδη βρίσκεται ανάμεσα στις κορυφαίες του κόσμου, όμως οι Ιρλανδοί εκπρόσωποι της post-punk / alternative σκηνής πρωτοήρθαν στο φεστιβάλ το 2019, όταν ακόμα έκαναν τα πρώτα τους βήματα. Έπαιξαν νωρίς το απόγευμα – στο 4ο slot, πίσω από New Order, Johnny Marr και Morcheeba -–μπροστά σε σχετικά λίγο κόσμο και κάτω από καυτό ήλιο, αλλά έδωσαν στους παρευρισκόμενους να καταλάβουν πως πρόκειται για μια μπάντα με πολύ μέλλον.

Τρία χρόνια αργότερα, εμφανίστηκαν στο 3ο slot, μαζί με τους Nick Cave and the Bad Seeds και Mogwai, στο Release Athens 2022, αυτή τη φορά μπροστά σε μερικές χιλιάδες ανθρώπους που είχαν σπεύσει στην Πλατεία Νερού από νωρίς για να τους δουν, αφού το άλμπουμ τους, “Skinty Fia”, που είχε κυκλοφορήσει δύο μήνες νωρίτερα, τους είχε χαρίσει πολλούς νέους οπαδούς.

Άλλα τρία χρόνια αργότερα, φτάνοντας στο σήμερα, οι Fontaines D.C. θα εμφανιστούν στο Release Athens 2025, στις 27 του ερχόμενου Ιούνη, ως headliners πλέον. Οι συναυλίες τους στην Ευρώπη γίνονται πλέον σε μεγάλες αρένες, ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο οι δύο μεγαλύτερές τους, σε Λονδίνο και Μπέλφαστ, είναι ήδη sold-out και θα πραγματοποιηθούν μπροστά σε 45,000 και 40,000 κόσμο, αντίστοιχα! Το ελληνικό κοινό φαίνεται να ακολουθεί κατά πόδας, αφού οι μέχρι τώρα πωλήσεις δείχνουν ότι το βράδυ της εμφάνισής τους στο Release Athens 2025, στην Πλατεία Νερού θα είμαστε… πολλοί!

Θωμάς Μαχαίρας & Γιάννης Μιράμπιτας
Ο Γενικός Διευθυντής Γιάννης Μιράμπιτας & ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής Θωμάς Μαχαίρας.

Γιάννης Μιράμπιτας, Γενικός Διευθυντής

Το πρώτο Release συστάθηκε το 2016. Πώς επιλέχθηκε η τοποθεσία και πώς ήρθε η ιδέα του φεστιβάλ;

Όταν δημιουργήθηκε το Release Athens, η Ελλάδα βρισκόταν ακόμα σε μια περίοδο έντονης οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, μετά από έξι χρόνια μνημονίων, capital controls και πολιτικής αστάθειας. Με βασικό σύνθημα την εξωστρέφεια και την αισιοδοξία, σε πείσμα των δύσκολων καιρών κατά τους οποίους γεννήθηκε, θεωρούμε ότι το Release Athens έφερε νέα πνοή στα συναυλιακά δρώμενα, πιστεύοντας έμπρακτα στην απελευθερωτική δύναμη της μουσικής, από την οποία, άλλωστε, πήρε και το όνομά του. Την 1η Ιουνίου 2016, το Release Athens υποδέχθηκε για πρώτη φορά το κοινό στην Πλατεία Νερού, ένα μοναδικό χώρο δίπλα στη θάλασσα και ταυτόχρονα λίγα μόλις λεπτά από το κέντρο της Αθήνας. 

Η Πλατεία Νερού είχε τότε ενεργή συναυλιακή ζωή, φιλοξενώντας διοργανώσεις από διάφορους παραγωγούς. Δεν ανακαλύψαμε πρώτοι το συγκεκριμένο χώρο· όμως πιστεύω πως ήμασταν οι πρώτοι που τον αξιοποιήσαμε σε τέτοια κλίμακα παραγωγής. Με τα χρόνια, το Release Athens καθιερώθηκε ως το φεστιβάλ με τις περισσότερες «μουσικές ημέρες» στο χώρο και γι’ αυτό, στο μουσικόφιλο κοινό, η Πλατεία Νερού είναι πλέον σχεδόν συνώνυμη με το φεστιβάλ μας.

Πέρα από τα σύνορα της χώρας, έρχεται πια κόσμος στην Ελλάδα μόνο και μόνο για το Release Athens; Ποια η επίδραση του φεστιβάλ στην πόλη;

Είναι γεγονός, το Release Athens κερδίζει ολοένα μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα και εκτός συνόρων. Περισσότεροι επισκέπτες έρχονται στην Αθήνα γνωρίζοντας το φεστιβάλ και το επιλέγουν για να το συνδυάσουν με το ταξίδι τους στην πόλη.  Φυσικά, απέχουμε ακόμη από τα μεγάλα φεστιβάλ του εξωτερικού, τα οποία βασίζονται έντονα στον διεθνή τουρισμό. Παρ’ όλα αυτά, βλέπουμε όλο και περισσότερους ανθρώπους να ταξιδεύουν ειδικά για να παρακολουθήσουν τους αγαπημένους τους καλλιτέχνες στο Release Athens. Αυτό αποτυπώνεται όχι μόνο στις κρατήσεις εισιτηρίων, αλλά και στα στατιστικά στοιχεία που αναλύουμε στα social media ή στην ιστοσελίδα μας.

Η επίδραση του Release Athens στην πόλη είναι σημαντική και πολυδιάστατη. Το φεστιβάλ ενισχύει την πολιτιστική ταυτότητα της Αθήνας, προσφέροντας ένα διεθνές μουσικό γεγονός με υψηλή παραγωγή και καλλιτεχνικό ενδιαφέρον. Η συμμετοχή παγκοσμίως γνωστών καλλιτεχνών προσελκύει επισκέπτες από το εξωτερικό, ενισχύοντας τον τουρισμό και δίνοντας ώθηση σε τοπικές επιχειρήσεις όπως ξενοδοχεία, εστιατόρια και καταστήματα στους γύρω δήμους. Αυτή η συνεισφορά στην οικονομία και τον πολιτισμό βοηθά την Αθήνα να καθιερωθεί ως μια πόλη με ζωντανή, διεθνή μουσική σκηνή, προσελκύοντας νέους επισκέπτες και ενδυναμώνοντας την πολιτιστική της ταυτότητα.

Πώς ξεκίνησε το φεστιβάλ και ποια ήταν η εξέλιξή του; Ποια χρονιά μέχρι στιγμής ήταν το peak του φεστιβάλ;

Το Release Athens έκανε την πρώτη του εμφάνιση το 2016 με τέσσερις φεστιβαλικές ημέρες, φέρνοντας στη σκηνή σπουδαία ονόματα, όπως η P.J. Harvey και οι Sigur Ros, που υπό βροχή χάρισαν στο κοινό ένα ιστορικό live. Η εντυπωσιακή προσέλευση του κοινού για ένα νέο φεστιβάλ, μας έδωσε την αυτοπεποίθηση να κοιτάξουμε το μέλλον με αισιοδοξία και φιλοδοξία.

Από εκείνη τη χρονιά, το Release Athens φιλοξένησε κορυφαίους καλλιτέχνες, όπως οι Massive Attack, Iggy Pop, New Order, Liam Gallagher, Pulp, Nick Cave & The Bad Seeds, Slipknot, The Prodigy, Pet Shop Boys, Duran Duran, Siouxsie, Hozier, Jamiroquai, Cypress Hill, Wu-Tang Clan, Alice In Chains και πολλούς άλλους.

Κάθε χρόνο το φεστιβάλ κέρδιζε όλο και περισσότερους υποστηρικτές και το κοινό του αυξανόταν εντυπωσιακά (από τους 30.000 επισκέπτες, σε μερικά χρόνια ξεπεράσαμε τους 130.000). Το 2023, το φεστιβάλ έφτασε στην κορυφή του, με 14 φεστιβαλικές ημέρες και 2 σκηνές. Συνεργαστήκαμε μάλιστα με το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος σε 3 από αυτές (Release Athens x SNF Nostos), ενώ μεγάλες μπάντες όπως οι Arctic Monkeys εμφανίστηκαν σε δύο sold-out βραδιές. Το 2024, το φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε με την ίδια επιτυχία, και όσο το κοινό μας συνεχίζει να το υποστηρίζει, είμαστε βέβαιοι ότι αυτή η πορεία θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια.

Ο Nick Cave στο Release Athens 2022
Ο Nick Cave στο Release Athens 2022.

Υπάρχει κάποια αρμοδιότητα ή θέση εργασίας στο φεστιβάλ που μπορεί να μη φαίνεται αλλά έχει τεράστια πρακτική σημασία; 

Πίσω από κάθε ζωντανή εμφάνιση, υπάρχει ένα δίκτυο επαγγελματιών που εργάζονται αθόρυβα αλλά ουσιαστικά. Πρόκειται για ανθρώπους με αρμοδιότητες που παραμένουν συχνά «αόρατες» στο ευρύ κοινό, παρ’ όλα αυτά είναι απολύτως απαραίτητες για την οργάνωση και ομαλή διεξαγωγή ενός φεστιβάλ όπως το Release Athens. Πολλές από αυτές τις θέσεις μπορεί να ακούγονται ασυνήθιστες, όμως είναι απολύτως κρίσιμες για τη ροή, την ασφάλεια και - κυρίως - για τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του θεατή. Είναι σχεδόν άδικο να ξεχωρίσεις μία απ’ αυτές, γιατί κινδυνεύεις να υποτιμήσεις τη σημασία των υπολοίπων.

Για παράδειγμα, ο Τεχνικός Διευθυντής είναι ο  ο “αρχιτέκτονας” της τεχνικής υλοποίησης, αυτός που συντονίζει τα πάντα πίσω από τα φώτα, τη σκηνή και τον ήχο, για να βεβαιωθεί πως ό,τι σχεδιάστηκε, όντως συμβαίνει στην πράξη. Οι Artist Runners είναι υπεύθυνοι για τη μετακίνηση των καλλιτεχνών, τα αιτήματά τους backstage και τη φιλοξενία τους, ώστε να είναι σε θέση να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό. Οι Advance Coordinators ξεκινούν τη δουλειά μήνες πριν το event, επικοινωνώντας με τις ομάδες των καλλιτεχνών για να συγκεντρώσουν τεχνικές και λειτουργικές πληροφορίες (όπως τα rider, μεταφορές, διαμονή, άδειες, visa κ.ά.). Ο Site Operations Coordinator είναι υπεύθυνος για τις υποδομές του χώρου (από την πρόσβαση και τη σήμανση μέχρι τις τουαλέτες, τα σημεία καθαριότητας/ανακύκλωσης και το parking). Την ίδια στιγμή, η ομάδα Ticketing & Customer Service διαχειρίζεται τα συστήματα εισιτηρίων και εξυπηρετεί σε πραγματικό χρόνο εκατοντάδες ερωτήματα από το κοινό. Και φυσικά, τίποτα δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει χωρίς Εμπορική Διεύθυνση, Τμήμα Επικοινωνίας/Μάρκετινγκ, Λογιστήριο ή Crowd Safety Team. Σε τελική ανάλυση, ένα επιτυχημένο φεστιβάλ είναι ένα σύνολο από αλληλένδετους ανθρώπους, ρόλους και διαδικασίες. Και πολλές φορές, αυτοί που μένουν στο παρασκήνιο είναι εκείνοι που κάνουν τη μαγεία να φαίνεται αυτονόητη.

Μια συναυλία από όλα αυτά τα χρόνια, που σας έχει μείνει ανεξίτηλη;

Είναι πολύ δύσκολο να ξεχωρίσεις μόνο μία στιγμή, καθώς οι αναμνήσεις είναι αμέτρητες, όπως ακριβώς λέει και το moto μας, "making memories together". Για εμένα προσωπικά, μία από τις πιο ξεχωριστές στιγμές ήταν σίγουρα η επανεμφάνιση των Prodigy μετά τον θάνατο του Keith Flint, μια συναυλία που φορτίστηκε συναισθηματικά και μας άφησε όλους με την αίσθηση πως η μουσική μπορεί να ξεπερνά τα όρια του χρόνου και της απώλειας. Για αυτό άλλωστε, αποφασίσαμε να προσκαλέσουμε το συγκεκριμένο συγκρότημα και φέτος στο φεστιβάλ μας.

Iggy Pop Release Athens 2019
O Iggy Pop στο Release Athens 2019.

Εξίσου συγκλονιστικός ήταν και ο Iggy Pop το 2019, στη μεγαλύτερη του εμφάνιση στη χώρα μας. Ο θρυλικός rock-star, ένας από τους τελευταίους εναπομείναντες μύθους του είδους, "όργωνε" τη σκηνή από άκρη σε άκρη, ξεσηκώνοντας το κοινό, που χοροπηδούσε και τραγουδούσε κάθε του hit. Θυμάμαι πως, εκείνη τη στιγμή, σκέφτηκα ότι ένας καλλιτέχνης συνομήλικος με τον πατέρα μου μπορούσε να ενώσει και να ξεσηκώσει τρεις διαφορετικές γενιές με την ίδια ένταση και πάθος! Η ενέργεια αυτών των καλλιτεχνών είναι ανεκτίμητη και σίγουρα θα μας λείψει όταν αποσυρθούν. Είμαι αισιόδοξος ότι η θέση αυτή στη ζωντανή μουσική δε θα μείνει κενή, αφού κάθε γενιά φέρνει νέους καλλιτέχνες με πάθος και αυθεντικότητα, οι οποίοι θα καταφέρουν να δημιουργήσουν τη σύνδεση με το κοινό όπως οι θρύλοι του παρελθόντος.

Τελευταίο βράδυ πριν το φεστιβάλ. Πού σας βρίσκει;

Τελευταίο βράδυ πριν το φεστιβάλ, και εάν δεν έχει κάποιο άλλο live να παρακολουθήσουμε -όχι ως εργαζόμενοι- αλλά ως μουσικόφιλοι, θα μας βρει σίγουρα στην Πλατεία Νερού, σε κάποιο από τα soundcheck της ημέρας.

Ανδρέας Παράβας - Διευθυντής Τεχνικής Παραγωγής 

Ποιές οι τεχνικές ιδιαιτερότητες της Πλατείας Νερού για ένα τέτοιο φεστιβάλ;

Η Πλατεία Νερού είναι πραγματικά ένας μοναδικός χώρος για ζωντανές εκδηλώσεις, με τη θάλασσα στο πλάι να προσφέρει μια μαγευτική ατμόσφαιρα. Ο χώρος παρουσιάζει και κάποιες ιδιαιτερότητες: το παραλληλόγραμμο σχήμα του αυξάνει τις απαιτήσεις σε ό,τι αφορά τον έλεγχο της ροής των θεατών, τόσο κατά την είσοδο όσο και κατά την αποχώρηση μετά το πέρας της συναυλίας. Επιπλέον, λόγω της εγγύτητας στη θάλασσα, ο καιρός μπορεί να αλλάξει αιφνιδιαστικά, γεγονός που απαιτεί διαρκή εγρήγορση από την πλευρά της παραγωγής.

Η ασφάλεια του κοινού αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα και η τεχνική ομάδα, σε συνεργασία με την παραγωγή, είναι πάντα έτοιμη να διαχειριστεί κάθε πιθανό σενάριο.

Βιολέττα Γύρα, Υπεύθυνη Παραγωγής
Η Υπεύθυνη Παραγωγής Βιολέττα Γύρα & ο Διευθυντής Τεχνικής Παραγωγής Ανδρέας Παράβας.

Η παρουσία χώρων για φαγητό, ποτό και εμπορικά περίπτερα αναβαθμίζει τη συνολική εμπειρία των επισκεπτών, αλλά ταυτόχρονα προσθέτει βαθμό δυσκολίας στην ηχητική κάλυψη και τις δυνατότητες φωτισμού. Μετά από αρκετά χρόνια εμπειρίας στη συγκεκριμένη τοποθεσία, θεωρούμε ότι έχουμε φτάσει σε ένα υψηλό επίπεδο οργάνωσης και αποτελεσματικότητας, με βασικό στόχο να προσφέρουμε μια ποιοτική εμπειρία τόσο στους καλλιτέχνες όσο και στους θεατές.

Τι ισχύει με τον εξοπλισμό του εκάστοτε καλλιτέχνη;

Η τεχνική ομάδα ξεκινά την επικοινωνία με τους tour managers αρκετούς μήνες πριν από το φεστιβάλ. Με την παραλαβή του τεχνικού rider της κάθε μπάντας, δημιουργούμε έναν φάκελο «Festival Tech Pack», ο οποίος συγκεντρώνει τις βασικές απαιτήσεις τους — κυρίως σε επίπεδο φωτιστικού σχεδιασμού και αναρτήσεων (rigging) στην οροφή της σκηνής.

Πολλές μπάντες, και ιδιαίτερα οι headliners, περιοδεύουν με δικό τους εξοπλισμό ελέγχου (όπως κονσόλες ήχου και φωτισμού), ο οποίος χρησιμοποιείται αποκλειστικά από τους τεχνικούς τους. 

Συχνά, φέρνουν μαζί τους και τον δικό τους backline, ασύρματα monitor systems, αλλά και σκηνικά ή οπτικά στοιχεία που αποτελούν μέρος της παραγωγής τους.

Η πιο απαιτητική συναυλία μέχρι στιγμής από τεχνικής απόψεως;

Η πρώτη που μου έρχεται στο μυαλό είναι οι Slipknot, στο φινάλε του Release Athens 2022. Η παραγωγή τους ήταν τεράστια, καθώς έφτασαν με 8 φορτηγά και εξοπλισμό ιδιαίτερα απαιτητικό, τόσο επί σκηνής όσο και σε επίπεδο εναέριων αναρτήσεων. Το συνολικό τονάζ έφτανε περίπου τους 22 τόνους, με αρκετά δυναμικά φορτία, καθώς υπήρχαν LED walls που μετακινούνταν κατά τη διάρκεια της συναυλίας.

Ευτυχώς, η ομάδα τους —όπως συμβαίνει συχνά με αμερικανικές παραγωγές— είχε εξαιρετική προσήλωση στους κανόνες ασφαλείας. Αυτό μας επέτρεψε να κάνουμε παρεμβάσεις που μείωσαν το φορτίο στην οροφή, χωρίς όμως να επηρεαστεί καθόλου η ποιότητα και η δυναμική του show, το οποίο κατά τη γνώμη μου ήταν από τα κορυφαία που έχουμε φιλοξενήσει.

Βιολέττα Γύρα, Υπεύθυνη Παραγωγής

Πόσα άτομα περιλαμβάνει η ομάδα παραγωγής, ποιος είναι ο ρόλος της;

Στο Release Athens Festival έχουμε δημιουργήσει μια δυνατή και άρτια συντονισμένη ομάδα, όπου ο καθένας γνωρίζει τον ρόλο του και τη σημασία της συνεργασίας. Η παραγωγή, σε στενή σύμπραξη με το τεχνικό τμήμα, είναι υπεύθυνη για το στήσιμο των υποδομών στο χώρο διεξαγωγής του φεστιβάλ, τις συνεννοήσεις με προμηθευτές, αλλά και την επικοινωνία με τις τοπικές αρχές – τροχαία, αστυνομία, δήμους, λιμενικό. Παράλληλα, οργανώνει την παρουσία ασθενοφόρων και διασωστών, καθώς και γενικότερα θέματα ασφάλειας του φεστιβάλ,  ενώ φροντίζει και για τη φιλοξενία των καλλιτεχνών: μετακινήσεις, διαμονή, διατροφή, backstage και καμαρίνια.

Επιπλέον, συντονίζει το πρόγραμμα κάθε μπάντας – από το στήσιμο και το soundcheck μέχρι την εμφάνιση επί σκηνής. Η ομάδα μας αποτελείται από έναν σταθερό in-house πυρήνα, που κάθε καλοκαίρι ενισχύεται από συνεργάτες με τους οποίους έχουμε χρόνια κοινής πορείας, λειτουργώντας με συνέπεια και επαγγελματισμό.

RELEASE ATHENS.

Κατά την περίοδο της προετοιμασίας, στον βασικό κορμό παραγωγής και τεχνικών συμμετέχουν περισσότερα από 60 άτομα. Τις ημέρες των συναυλιών, ο αριθμός αυτός ξεπερνάει τους 200, χωρίς να περιλαμβάνονται οι εξωτερικοί συνεργάτες (για παράδειγμα ομάδα διαχείρισης κοινού, καθαρισμού, ιατρικό προσωπικό, διασώστες καθώς και άλλες κρίσιμες υποστηρικτικές υπηρεσίες που συμβάλλουν καθοριστικά στη συνολική εμπειρία του κοινού).

Κάθε συναυλιακή μέρα έχει τις δικές της απαιτήσεις, όμως ο σταθερός κορμός της ομάδας μας αποτελεί βασικό σημείο αναφοράς και στηρίζεται σε ανθρώπους που συνεργαζόμαστε χρόνια και εμπιστευόμαστε απόλυτα.

Έχει υπάρξει κάποια έντονη ιδιαιτερότητα καλλιτέχνη ή μπάντας που να σας έχει μείνει;

Έχουν υπάρξει αρκετές ιδιαιτερότητες, αλλά ορισμένες περιπτώσεις, όπως οι παρακάτω, ξεχωρίζουν.

Μια μπάντα είχε ζητήσει ένα πλήρες γεύμα τεσσάρων πιάτων (4-course meal) για δέκα καλεσμένους, αμέσως μετά τη συναυλία, στα καμαρίνια/backstage. Δεν τους αρκούσε το συνηθισμένο catering – απαίτησαν live cooking με ψάρι και κρέας, καθώς και έναν σερβιτόρο ανά άτομο. Το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν η υλοποίηση, καθώς ο χώρος δεν διαθέτει υποδομές εστιατορίου, αλλά τελικά το καταφέραμε.

Επιπλέον, ένας άλλος καλλιτέχνης ζήτησε όλοι οι χώροι (καμαρίνια και ξενοδοχείο) να διατηρούνται μόνιμα στους 12°C, κάτι που μας ανάγκασε να εγκαταστήσουμε πρόσθετα κλιματιστικά και ανεμιστήρες, ώστε να διατηρηθεί η θερμοκρασία – και μάλιστα εν μέσω καύσωνα.

Φοίβη Κωνσταντινίδη,Υπεύθυνη Marketing & Επικοινωνίας

Πόσα άτομα εργάζονται στο τμήμα; 

Είμαστε μια ομάδα 10 ατόμων, (digital marketing & social media managers, content creators, copywriters, designers, developers κ.ά.)  η οποία εργάζεται σε ετήσια βάση για το φεστιβάλ εστιάζοντας στο περιεχόμενο και στη διάχυση του σε όλα τα κανάλια. Στην ευρύτερη ομάδα ανήκει το media shop, η εταιρεία παραγωγής οπτικοακουστικού περιεχομένου και το digital agency, με τους οποίους έχουμε κοινή πορεία από την πρώτη κιόλας χρονιά του Release Athens.

Παράλληλα, υπάρχει συνεχής σύνδεση & επικοινωνία με τα υπόλοιπα τμήματα του Release Athens - το καλλιτεχνικό, το εμπορικό, το τμήμα παραγωγής - τόσο στη διαμόρφωση της στρατηγικής όσο και στην υλοποίηση πρακτικών ενεργειών.

Φοίβη Κωνσταντινίδη, η Υπεύθυνη Marketing & Επικοινωνίας του Φεστιβάλ.
Φοίβη Κωνσταντινίδη, η Υπεύθυνη Marketing & Επικοινωνίας του Φεστιβάλ.
ΑΚΡΙΒΗ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑ
Ακριβή Γιαννούλα, Social Media B2B Coordinator

Πότε ξεκινάει η προετοιμασία για την επόμενη χρονιά;

Η προετοιμασία για την επόμενη χρονιά ξεκινά ήδη πριν τελειώσει η προηγούμενη.

Παρακολουθούμε σε πραγματικό χρόνο την απόδοση των καμπανιών, την πορεία των πωλήσεων, τα είδη περιεχομένου που λειτουργούν καλύτερα και τα κανάλια/μορφές που αξιοποιούμε ή που έχουν προοπτική να λειτουργήσουν στο μέλλον.

Χρησιμοποιούμε διάφορα online εργαλεία και πλατφόρμες για να αναλύσουμε την απήχηση των καλλιτεχνών και να δώσουμε στο καλλιτεχνικό τμήμα ουσιαστικά insights, όχι απλώς νούμερα, αλλά χρήσιμες ενδείξεις για το τι «μιλάει» στο κοινό.

Κατα τη διάρκεια της προώθησης κάθε έκδοσης του φεστιβάλ, “κρατάμε σημειώσεις”: τι δούλεψε, τι όχι, τι χρειάζεται αλλαγή. Πειραματιζόμαστε με νέα formats, περιεχόμενο και εργαλεία, δοκιμάζουμε ιδέες και τα αξιολογούμε όλα με γνώμονα την επόμενη διοργάνωση και με στόχο να εξελίσσουμε τη στρατηγική μας και να κρατάμε το φεστιβάλ "ζωντανό" όλο τον χρόνο.

Ακριβή Γιαννούλα, B2B Coordinator

Σίγουρα. Τα social media παίζουν πλέον σημαντικό ρόλο στον τρόπο που αξιολογούμε την απήχηση ενός καλλιτέχνη, ιδιαίτερα στο νεανικό κοινό αλλά όχι μόνο.  Για παράδειγμα, όταν ένα τραγούδι γίνεται viral audio, αυξάνεται η αναγνωρισιμότητα του καλλιτέχνη, συνεπώς χτίζει ένα μεγαλύτερο fan base. 

Τα likes, τα shares, τα comments, η χρήση audio και φυσικά οι followers, δείχνουν ξεκάθαρα το ενδιαφέρον που υπάρχει γύρω από ένα προφίλ. Όταν κάποιος ακολουθεί έναν καλλιτέχνη, σημαίνει ότι του αρέσει η μουσική του  και πιθανότατα θα ήθελε να τον δει live.

Ειδικά όταν μιλάμε για ανερχόμενους καλλιτέχνες, όπου δεν έχουμε ακόμη ξεκάθαρη εικόνα της δυναμικής τους στο εγχώριο κοινό, τα social media, αποτελούν μία ένδειξη που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε.

RELEASE ATHENS 2025

Δείτε το Line Up του Release Athens 2025.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.