Δεν θα πούμε ότι το άλμπουμ του LEX ήταν πολυαναμενόμενο με την έννοια ότι ήρθε ξαφνικά και κόντρα στην κλασική τακτική του να βγάζει νέες δουλειές τις χρονιές που έχει Μουντιάλ. Η παράδοση αυτή έσπασε και το “G.T.K”, ή διαφορετικά «Για την Κουλτούρα», βγήκε πριν λίγες μέρες και έγινε το πιο βασικό μουσικό γεγονός της χρονιάς.
Συνολικά, το «G.T.K.» του ΛΕΞ μετράει πάνω από 25 εκατομμύρια streams και, σύμφωνα με τη δισκογραφική του, πρόκειται για το άλμπουμ που έγινε πιο γρήγορα από κάθε άλλο στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας χρυσό.
Μέσα στην πολυδιάσπαση της πληροφορίας, το «G.T.K» αποτέλεσε ένα σπάνιο γεγονός, ενώ ο ΛΕΞ πήρε διάφορους τίτλους «προφήτης», «ποιητής του περιθωρίου» ακριβώς γιατί πέτυχε κάτι σπάνιο για την εποχή μας: Σταμάτησε τον χρόνο. Έκανε χιλιάδες ανθρώπους όχι μόνο να τον ακούσουν προσεκτικά αλλά να μιλήσουν για δεύτερες και για τρίτες ακροάσεις.
Εντός αυτού του πλαισίου εγγράφεται και το γεγονός ότι άνθρωποι που δεν έχουν σχέση με τη λογοτεχνική κριτική και τη φιλολογία, ψάχνουν στοιχεία για τη διακειμενικότητα αλλά και προσπαθούν να ξεκλειδώσουν τους στίχους του ΛΕΞ μέσα από τις αναφορές του.
3000 Strofes
Σαν τον Haaland στη μικρή περιοχή: Η πρώτη ποδοσφαιρική αναφορά έρχεται από το πρώτο κιόλας κομμάτι του άλμπουμ. Πρόκειται για ένα παιχνίδι λέξεων με δύο στίχους παραπάνω «Ένα παιδί μ' έναν γονιό από συνοικία μικρή». Ο Haaland είναι επιθετικός και, όπως λέει ο στίχος, ειδικεύεται στα γκολ μέσα από τη μικρή περιοχή.
Xeiroteri Genia
Μας δένουν τατουάζ και κουβανέζικοι σύνδεσμοι: Αναφορά στο πρώτο σόλο άλμπουμ του Raekwon, θρυλικού μέλους των Wu-Tang, ονόματι “Only Built 4 Cuban Linx”
Night City: Αναφορά στην δυστοπική πόλη-κράτος Night City από το videogame Cyberpunk 2077. Πρόκειται για ένα κλασικό μοτίβο cyber-punk με τεράστιες, σκοτεινές πόλεις στις οποίες κυριαρχούν πολυεθνικές εταιρείες και το έγκλημα.
Η Θεσσαλονίκη σαν το East Blue, το μέρος που γνωρίσαμε τον Monkey D. Luffy από το anime One Piece. Στο πιο, φαινομενικά, φιλήσυχο σύμπαν της πιο δημοφιλούς ιαπωνικής σειράς, υπάρχει ένα μικρό παιδί (ο ΛΕΞ και κάθε παιδί με τα βιώματα του ΛΕΞ) ο οποίος μεγαλώνει με τα δύο ετεροθαλή του αδέρφια, τον Portgas D. Ace (Doff Twogee) και τον Sabo (Squeezy) και ονειρεύεται.
Όνειρο του Luffy είναι να γίνει ο «Βασιλιάς των Πειρατών», ο άνθρωπος που θα ζήσει πιο ελεύθερα απ' όλους, έχοντας ως βασική προϋπόθεση την ανατροπή της παγκόσμιας κυβέρνησης. Στην ελληνική περίπτωση, είναι η γενιά του 2009, οι άνθρωποι που έζησαν στο πετσί τους την οικονομική κρίση, βλέποντας ως λογική δίοδο για τη δική τους «ανάσα ελευθερίας» την ανατροπή του ευρωπαϊκού και εγχωρίου πολιτικοοικονομικού status quo.
«Μικρούς μάς τάισαν τα φρούτα του διαβόλου»: Τα φρούτα του διαβόλου, στην ουσία, πρόκειται για «υπεράνθρωπα φρούτα» από το σύμπαν του One Piece που δίνουν στον κάθε χαρακτήρα από μία υπερδύναμη, στερώντας όμως τους τη δυνατότητα να επιπλέουν και να κολυμπούν. Αποτέλεσμα, φυσικά, όποτε πέφτουν στο νερό, να πνίγονται.
Η πρώτη εισαγωγή στα φρούτα του διαβόλου, τα devil fruits για όσους παρακολουθούν ή διαβάζουν το manga, γίνεται με τον Monkey D. Luffy, πρωταγωνιστή της σειράς ο οποίος έχει «φάει» μικρός το Gomu Gomu no mi που τού δίνει τη δυνατότητα να μετατρέπει το σώμα του σε λάστιχο.
«Μετά μας αφήσουν να πνιγούμε στα βαθιά»: Άλλη μία αναφορά στο One Piece, καθώς όποιος έχει φάει «φρούτο του διαβόλου» δεν μπορεί να κολυμπήσει. Τα βαθιά, όμως, έχουν άλλη ερμηνεία που έχει να κάνει με την οικονομική κρίση του 2009.
«Η χειρότερη γενιά»: Η χειρότερη γενιά είναι οι λεγόμενοι Supernovas ή Super Rookies, ή αλλιώς οι πρωτάρηδες πειρατές από τον κόσμο του One Piece, που κατάφεραν να ξεπεράσουν τα 100.000.000 berries μέσα στα πρώτα χρόνια των περιπλανήσεών τους στις θάλασσες του anime.
Τις λεγόμενες επικηρύξεις τους τής βγάζει το Ναυτικό, ένας εκ των βασικών ανταγωνιστών στη σειρά. Για να φτάσει κανείς το ποσό, πρέπει να έχει εξουδετερώσει άλλους σημαντικούς πειρατές ή να θεωρείται ως «μεγάλος κίνδυνος» για την παγκόσμια κυβέρνηση.
Ο Monkey D. Luffy και το δεξί του χέρι στο πλήρωμα, Roronoa Zoro, είναι δύο εκ των Supernovas ενώ στην ίδια κατηγορία, παλαιότερα, είχε ενταχθεί και ο αδερφός του πρωταγωνιστή στο One Piece, Portgas D. Ace.
Graffiti
Συννεφιασμένες Κυριακές: Πιθανή αναφορά στο κλασικό ρεμπέτικο τραγούδι του Τσιτσάνη. Γνωστή η σύνδεση του ρεμπέτικου με τη rap στη βάση της γέννησης και των δύο ειδών από τον δρόμο και το περιθώριο.
Έχω χίλια περιστέρια: Σε παρόμοιο ύφος, αναφορά στο γνωστό τραγούδι του Γιώργου Ζαμπέτα.
Σε ταράτσες, σε μπαλκόνια, σε φανάρια στημένα: Το κλίμα αλλάζει και πηγαίνουμε στην εικονοποιία της ταινίας “Ghostdog”, μίας από τις καλύτερες ταινίες του Jim Jarmush η οποία -μεταξύ άλλων- έγινε γνωστή λόγω του εκπληκτικού soundtrack του RZA. Πρόκειται για μία από τις ταινίες που σύστησαν για πρώτη φορά αυτή τη μουσική με τους διανοουμενίστικους κύκλους του ανεξάρτητου αμερικανικού κινηματογράφου.
Τραγουδάμε Μητροπάνο, όταν μας πιάνει το δίκιο: Επιστροφή σε αναφορές στη λαϊκή μουσική. Σε συνέντευξη που είχε δώσει ο ΛΕΞ είχε αναφέρει πως ο Μητροπάνος είναι μεταξύ των καλλιτεχών που ακούει.
Κάποιος ληστεύει μπαρίγκες σαν να είναι ο Omar: Ο Omar Little είναι ένας από τους σπουδαιότερους χαρακτήρες στη μυθική σειρά του HBO, “The Wire”. Ο Omar ήταν στη σειρά ένας εγκληματίας με πολύ αυστηρό ηθικό κώδικα, φόβος και τρόμος στους δρόμους της Βαλτιμόρης. Έκλεβε μόνο από εμπόρους ναρκωτικών και επέμενε ότι θύματά του ήταν όσοι βρίσκονταν “in the game”.
Gognac
Ρονάλντο το Φαινόμενο: Συχνή αναφορά στη δισκογραφία του ΛΕΞ ο Βραζιλιάνος ποδοσφαιριστής.
Πηδάω σαν τον Μίλτο: Εδώ προφανώς αναφέρεται στον Mίλτο Τεντόγλου, Ολυμπιονίκη και Παγκόσμιο Πρωταθλητή στο άλμα εις μήκος.
Σπαθιά που αφήνουνε Τρύπες: Πανέξυπνη αναφορά στα δύο μεγαλύτερα ροκ συγκροτήματα της δεκαετίας του ‘90, τα Ξύλινα Σπαθιά και τις Τρύπες. Και οι δύο από τη Θεσσαλονίκη.
Δεν είμαι ο Hova, ούτε ο Biggie, ούτε ο Fifty, ούτε ο Esco: Τεράστια ονόματα της σκηνής με τα οποία έχει συγκριθεί κατά καιρούς ο ΛΕΞ. Aμέσως από κάτω αναφέρεται στον Freddo Espresso ως λόγο καθήλωσης στη Θεσσαλονίκη.
F.K.A.
Θέλω κύπελλο, πρωτάθλημα και δέκα Βallon D'Or: Πιθανή αναφορά σε στίχους του SNIK/Ivan Graeco και στο κομμάτι OAED.
Μάνταλο: Aναφορά στον αρχηγό της ΑΕΚ, Πέτρο Μάνταλο. Ταυτόχρονα, λογοπαίγνιο με το μάνταλο της πόρτας που κλείνει (στο αμέσως προηγούμενο στίχο αναφέρεται στον Κορυδαλλό).
Και περπατούσα σαν να παίζω δεξί back στον Guardiola: Ο βασικός στη θέση του δεξιού μπακ για τη Manchester City (ομάδα του Pep Guardiola) είναι ο Kyle Walker. Εδώ έχουμε ένα πανέξυπνο λογοπαίγνιο με το «περπατούσα».
Alitiki Agapi
Να έχω τέσσερα χέρια να τις κρατάω σαν τον Goro: Από τους πιο γνωστούς χαρακτήρες του Mortal Combat. Ο Goro ήταν ένας από τους πιο δύσκολους αντιπάλους. Κύριο χαρακτηριστικό του, εκτός από το ότι ήταν τεράστιος, ήταν τα τέσσερα χέρια.
Είχα αφίσα τον De Niro πίσω στο μητρικό μου: Εξηγείται αμέσως από κάτω η αναφορά στον Robert De Niro
Μιλούσα στον καθρέφτη σαν να βλέπω εχθρό μου: Εδώ έχουμε μάλλον μία αναφορά αφενός στην ταινία του Martin Scorsese “Taxi Driver” και στην περίφημη σκηνή όπου ο προαναφερθείς De Niro κοιτάει τον καθρέφτη λέγοντας “are you talking to me?”.
Ταυτόχρονα, υπάρχει αναφορά και στη φανταστική γαλλική ταινία “La Haine”, την οποία έχει αναφέρει και αλλού (πχ «μίσος σαν τα γαλλικά προάστια») και μία σκηνή όπου ο πρωταγωνιστής, Vincent Cassell απειλεί και τραμπουκίζει το είδωλό του στον καθρέφτη. Κινηματογραφικές αναφορές του πώς το μίσος για τον εαυτό παιρνούν στο μίσος για την κοινωνία και το αντίστροφο.
SL
Πόσοι τους έσπασαν και ντρέπονται να το συζητάνε: Αναφορά στο κομμάτι “Street Life” από την αμερικανική jazz μπάντα Crusaders.
Mov Vroxi
Τίτλος κομματιού: Εδώ πάμε στον Prince και το μάλλον γνωστότερο κομμάτι του, το “Purple Rain” (ομώνυμο και το άλμπουμ μέσα στο οποίο βρίσκεται το κομμάτι).
Eκτός αν κλείσεις συμφωνία με τον δόκτορα Φάουστ: Ο μύθος του Faust που έχει υπάρξει ο πυρήνας για πλήθος βιβλίων, θεατρικών και φιλμ. Ουσιαστικά, πρόκειται για την ιστορία ενός σοφού γέροντα που έκλεισε συμφωνία με τον διάβολο ξεπουλώντας τη ψυχή του με αντάλλαγμα πλήθος απολαύσεων και αμέτρητες γνώσεις.
Gomu gomyu και κύμα χάμε κάμε: Αναφορές στα άνιμε “One Piece” και “Dragonball”.
Σαν τον Drake και τον Wayne κάναμε τα πάντα για τη νίκη: Τα ονόματα δύο από τους πιο εμπορικούς rapper της εποχής μας και ταυτόχρονα λογοπαίγνιο με τη Nicki Minaj.
Τετρακόσια χτυπήματα είναι πολλά για ένα παιδί: Το αριστούργημα του Τριφό θεωρείται μία από τις πρώτες ταινίες της nouvelle vague και ένα εκπληκτικό POV της ζωής ενός παραβατικού παιδιού στην προεφηβεία που ζει δίπλα σε αδιάφορους γονείς και ταυτόχρονα ένα αυστηρό σχολείο. Όλο το άλμπουμ έχει αναφορές στην παιδικότητα (anime, 90s).
Νοιαζόμαστε συνέχεια για τον Πάνο σαν τον Χάρη: Aναφορά στους Χάρη και Πάνο Κατσιμίχα.
Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.