Μενού
elon musk
AP IMAGES
  • Α-
  • Α+

Ο Έλον Μασκ εργάστηκε με πάθος για την επίτευξη του απόλυτου στόχου (μεταξύ πολλών άλλων), την πλήρως αυτόνομη οδήγηση, αυτή όπου ο οδηγός σε ένα αυτοκίνητο είναι ως και περιττός. 

Τον Απρίλιο του 2024, ο Μασκ είπε σε επενδυτές και δημοσιογράφους ότι η Tesla είναι «μια εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης και ρομποτικής». Δεν δεχόταν διαφορετική αξιολόγηση από κανέναν.  Αυτή ήταν η ειδοποιός διαφορά κατά τον Μασκ, αυτή η σημαντική λεπτομέρεια θα έδειχνε αν η εταιρεία του κοστίζει δισεκατομμύρια ή «πρακτικά, τίποτα». 

Και βάδιζε προς το μέσο που θα ολοκλήρωνε το σχέδιο του. Προχθές, η Wall Street Journal ανέφερε ότι ο Μασκ ηγείται μιας ομάδας επενδυτών με στόχο την εξαγορά της OpenAI για 97,4 δισεκατομμύρια δολάρια.

Ο Σαμ Άλτμαν, ο άνθρωπος που οραματίστηκε το Chat GPT, θα ένωνε τις δυνάμεις του με τον Μασκ και με μια εντολή στο AΙ θα μπορούσαμε να ταξιδέψουμε από την Αθήνα ως τη Θεσσαλονίκη χωρίς να πατήσουμε γκάζι και φρένο. Ο Άλτμαν αρνήθηκε την πρόταση.

Αυτό τι σημαίνει πρακτικά για τον Μασκ; Προβλήματα. Θα εξηγήσουμε. 

Τα ερωτήματα του Μασκ:

Ας κάνουμε μόνο τις ερωτήσεις που έθεσε ο ίδιος ο Μασκ:

  • Αν η Tesla «δεν αξίζει σχεδόν τίποτα» χωρίς την πλήρως αυτόνομη οδήγηση, τότε ποια είναι η πραγματική της αξία;
  • Και αν ήταν ήδη μια επιτυχημένη εταιρεία AI, γιατί ο Μασκ θέλησε να αγοράσει μια άλλη εταιρεία AI;

Όσο παράξενο κι αν ακούγεται ο ισχυρισμός ότι η Tesla είναι εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης, ο Μασκ έχει έναν πολύ καλό λόγο να το λέει: Tο τελευταίο πράγμα που θέλει, είναι να κριθεί η Tesla ως μια ακόμα hi-tech αυτοκινητοβιομηχανία.

Αν τελικά ισχύει κάτι τέτοιο, είναι πολύ πιθανό ήδη ο Μασκ να έχει καταστραφεί οικονομικά. 

Δηλαδή;

Ο δείκτης τιμής προς κέρδη (P/E) δείχνει πόσο ακριβή ή φθηνή είναι μια μετοχή σε σχέση με τα κέρδη της. Οι κλασικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν P/E γύρω στο 6-7, ενώ της Tesla είναι πολύ υψηλότερο (συχνά 50+).

Αυτό σημαίνει ότι η Tesla είναι υπερτιμημένη αν θεωρηθεί ως απλή αυτοκινητοβιομηχανία. Για να δικαιολογήσει την υψηλή της αξία, είτε πρέπει να πολλαπλασιάσει τα κέρδη της, είτε η μετοχή της να πέσει πάνω από 90% για να φτάσει τα επίπεδα των ανταγωνιστών της.

Γι’ αυτό ο Μασκ επιμένει ότι η Tesla είναι εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης και όχι αυτοκινήτων, για να διατηρήσει την υψηλή τιμή της μετοχής.

drake

Τι σημαίνει αυτό για τους επενδυτές της Tesla;

Αν είσαι επενδυτής της Tesla και έχεις ακούσει τον ιδρυτή της να λέει ότι η Tesla είναι εταιρεία AI, πώς θα ένιωθες αν μάθαινες πως στοχεύει να αγοράσει μια άλλη εταιρεία AI; Ειδικά από τη στιγμή που ο ίδιος έχει ήδη την xAI, μια AI startup που μόλις συγκέντρωσε 6 δισεκατομμύρια δολάρια!

Ο μύθος της κάθετης ολοκλήρωσης

Οι οπαδοί του Μασκ μπορεί να πουν ότι αυτό είναι μέρος μιας στρατηγικής κάθετης ολοκλήρωσης, πως θέλει να αγοράσει τις καλύτερες εταιρείες AI εκεί έξω και να φτιάξει ένα παρανοϊκά μεγάλο μονοπώλιο. Όμως, η πραγματική αξία της OpenAI και της xAI για την Tesla είναι ασαφής, και η αντίδραση της μετοχής από τότε που ανακοινώθηκε η προσφορά υποδηλώνει ότι η αγορά δεν το βλέπει ως καλό νέο. 

tsla
Διάγραμμα μετοχής Tesla μετά την ανακοίνωση πρόθεσης εξαγοράς της OpenAI

Μια πιθανή ερμηνεία είναι ότι ο Μασκ παραδέχεται πως η προσπάθειά του να πείσει ότι η Tesla είναι εταιρεία AI απέτυχε και τώρα προσπαθεί να κάνει ένα «ποντάρισμα» σε μια διαφορετική εταιρεία AI.

Η προσφορά του Μασκ είναι εξευτελιστική

Η προσφορά του Μασκ μπορεί να ακούγεται τεράστια, αλλά στην πραγματικότητα είναι προσβλητική (97,5 δισεκατομμύρια δολάρια). Τον περασμένο Οκτώβριο, η εταιρεία έβαλε τις Microsoft, Nvidia και SoftBank στο τραπέζι των επενδυτών της. Σήμερα η εκτιμώμενη αξία της OpenAI ανέρχεται στα 157 δισεκατομμυρία δολάρια.

Αυτό που κάνει ο Μασκ αποκαλείται stink bid, είναι δηλαδή μια προσφορά πολύ χαμηλότερη από την πραγματική αξία. Η πρόσφορα γίνεται εκ του πονηρού, πιστεύοντας ότι κάτι θα συμβεί και τελικά θα καταφέρει να την αγοράσει με τεράστια έκπτωση.

Το τέλος της Tesla όπως την ξέρουμε;

Αν η Tesla ήταν τόσο ξεκάθαρα υπερτιμημένη, η μετοχή της θα είχε καταρρεύσει εδώ και καιρό. Όμως, η Tesla έχει αψηφήσει τη βαρύτητα όπως καμία άλλη εταιρεία. Παρόλα αυτά, φαίνεται πως υπάρχουν κάποια προβλήματα που συσσωρεύονται και χτυπούν «καμπανάκι» στον Μασκ.

  • Οι πωλήσεις της Tesla επιβραδύνονται.
  • Μποϊκοτάζ, βανδαλισμοί και διαμαρτυρίες αυξάνονται καθώς οι ιδιοκτήτες Tesla συνειδητοποιούν ότι αγόρασαν αυτοκίνητα από έναν λευκό εθνικιστή που προσπάθησε να ανατρέψει την κυβέρνηση των ΗΠΑ.
  • Η ποιότητα κατασκευής είναι χάλια, κάτι που ο ίδιος ο Μασκ έχει παραδεχτεί.
  • Οι «πραγματικές» αυτοκινητοβιομηχανίες πλέον έχουν στόλους ηλεκτρικών αυτοκινήτων που ανταγωνίζονται την Tesla.

Τι αξία έχει η Tesla σε αυτό το σημείο;

Αν μεγάλοι επενδυτές αρχίσουν να αποσύρονται από τη Tesla, τότε η κατάσταση μπορεί να γίνει πραγματικά σοβαρή. Η Tesla είναι κυρίως μια "number go up" μετοχή,  αγοράζεται επειδή η τιμή της διαρκώς ανεβαίνει, όχι επειδή έχει πραγματική αξία.

Ακούγεται ειρωνικό και ίσως θα μπορούσε να περιγράψει την ίδια την πολιτική διαδρομή του Έλον Μασκ μέχρι στιγμής. 

(με στοιχεία από το Splinter)

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA