Μενού
color tv
  • Α-
  • Α+

Η έγχρωμη τηλεόραση υπήρχε σε μορφή εργαστηριακού πειράματος από τα τέλη της δεκαετίας του `20. Το οικονομικό κραχ του 1929, αλλά και το ξέσπασμά του Β' Παγκοσμίου Πολέμου ήταν δύο γεγονότα που προκάλεσαν σεισμικές δονήσεις όχι μόνο στην έρευνα για την ανάπτυξη τεχνολογίας, αλλά και στην παγκόσμια τεχνολογία συνολικά. Από τις αρχές του 1950, η μετάβαση της τηλεόρασης από το ασπρόμαυρο σε έγχρωμο, παρά το γεγονός ότι δημιουργεί μια νέα - ακραία δαπανηρή - ανάγκη τόσο για την αναβάθμιση της τηλεοπτικής κάμερας των στούντιο, όσο και για την αγορά έγχρωμων δεικτών από τα νοικοκυριά, είναι πια αναπόφευκτη. Το γαλλικό σύστημα SECAM και το γερμανικό PAL είναι τα πιο δημοφιλή, ενώ στις ΗΠΑ εφαρμόστηκε το σύστημα NTSC. Παρακάτω θα επιχειρήσουμε να καταγράψουμε παραδείγματα μετάβασης από ασπρόμαυρο σε έγχρωμο, είτε σε λαιβ μετάδοση, είτε μέσω συγκεκριμένων τηλεοπτικών παραγωγών. 

Στην Αμερική όλα έγιναν ήρεμα και συντεταγμένα

ΉΠΑ, Καναδάς αλλά και Κούβα, βρέθηκαν γρήγορα στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων, φιλμάροντας με έγχρωμες κάμερες δελτία ειδήσεων -  όπως το παραπάνω με τον Μπομπ Μπρούνερ σε τηλεοπτικό κανάλι της Αϊόβα -  παρελάσεις, αλλά και δημοφιλείς ψυχαγωγικές σειρές όπως το "Perry Como Show". 

Στη Γερμανία υπήρξε μια μακρά δοκιμαστική περίοδος

Από το 1963 ξεκίνησαν οι πρώτες εκπομπές με περιορισμένη χρωματική παλέτα - συνήθως γκρι και μωβ - στην κρατική γερμανική τηλεόραση, σε μια εποχή που αξιολογούνταν διαρκώς η ανάπτυξη του συστήματος PAL. Το 1967, ο αντικαγκελάριος Βίλι Μπραν πάτησε ένα κουμπί σε ζωντανή μετάδοση και ξαφνικά όλα γέμισαν χρώμα! Ή και όχι. Μόλις 6.000 νοικοκυριά ανά την Γερμανία διέθεταν τηλεόραση με σύστημα PAL. 

Στην Βρετανία έγινε πάρα πολύ εύκολα

Η μετάβαση ξεκίνησε το 1964, με την παραγωγή της σειράς "Stingray", που ήταν πλήρως έγχρωμη, όμως το κανάλι ITV την πούλησε κατευθείαν στην αμερικάνικη τηλεόραση, καθώς εκεί η έγχρωμη τηλεόραση ήταν περισσότερο ανεπτυγμένη. Η σειρά κατασκοπείας "Thunderbird" ήταν η πρώτη που προβλήθηκε στους βρετανικούς δέκτες με χρώμα, δύο χρόνια αργότερα. Με ανάλογο τρόπο έγινε και το λανσάρισμα των έγχρωμων παραγωγών στη Γαλλία. 

Η σουρεάλ στιγμή της αυστραλιανής τηλεόρασης

Το χιούμορ της τηλεόρασης στην Αυστραλία είναι μια περίεργη υπόθεση. Το παραπάνω στιγμιότυπο, από το 1975, δυσκολεύομαι να ξεχωρίσω αν είναι αστείο ή εφιαλτικό, πάντως υπήρξε.

Η περίπτωση της ελληνικής τηλεόρασης


Στις 9 Ιανουαρίου του 1979 η ελληνική τηλεόραση αποκτά χρώμα χάρη στο γαλλικό σύστημα SECAM και την αγορά έγχρωμων βίντεο 1 και 2 ιντσών, που αργότερα θα αντικατασταθεί από το γερμανικό PAL. Η χρήση του γαλλικού συστήματος έναντι του γερμανικού έφτασε να γίνει πολιτικό ζήτημα, αφού ήταν προσωπική επιλογή του πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Καραμανλή.

Η πρώτη εγχώρια έγχρωμη παραγωγή τηλεοπτικής σειράς ήταν η διασκευή του ομώνυμου μυθιστορήματος του Κοσμά Πολίτη «Εκάτη». Επρόκειτο για κοινωνική σειρά που αποτελούταν από 13 επεισόδια των 45 λεπτών. Ο Κωστής Λειβαδέας ανέλαβε τη διασκευή για το σενάριο, όπως είχε κάνει και πριν από έναν χρόνο με το «Λεμονόδασος», πάλι για την ΕΡΤ, και τη σκηνοθεσία ο Παύλος Φιλίππου, σκηνοθέτης πολλών φιλμ του ελληνικού σινεμά για τριάντα χρόνια (1959-1989), ο οποίος είχε κάνει και τηλεοπτικό σουξέ με την αστυνομική σειρά «Υποψίες» με ήρωα τον αστυνόμο Λέκκα. Πρωταγωνιστές ήταν οι Γιώργος Μούτσιος και Δέσποινα Νικολαΐδου.

Η σειρά ξεκινάει με υψηλές φιλοδοξίες, όμως δεν καταφέρνει να κερδίσει το ενδιαφέρον των τηλεθεατών, παρόλο που προβάλλεται και καλή μέρα (Σάββατο) και καλή ώρα, και ξεχνιέται γρήγορα. Ο κύριος λόγος που δεν αρέσει στον κόσμο είναι ότι πρόκειται για μεταφορά του μυθιστορήματος στη σύγχρονη εποχή, γεγονός που δεν επιτρέπει να φανούν ο λυρισμός και η ποιητικότητα του συγγραφέα.

Όλες οι αλλαγές από ασπρόμαυρο σε έγχρωμο στα μεγαλύτερα τηλεοπτικά δίκτυα ανά τον κόσμο 

 

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA