Μενού
  • Α-
  • Α+

Ο κάποτε ισχυρός άνδρας τόσο της Nissan όσο και της Renault, Κάρλος Γκοσν μίλησε για πρώτη φορά με λεπτομέρειες για την παράτολμη «απόδρασή» του από την Ιαπωνία. Σε αποκλειστική συνέντευξη που έδωσε στο BBC, o Γκοσν περιγράφει πώς μεταμφιέστηκε για να περάσει απαρατήρητος τους δρόμους του Τόκιο και γιατί προτίμησε μία μεγάλη θήκη μουσικού εξοπλισμού για να βγει λαθραία από την Ιαπωνία, αλλά και τη χαρά που ένιωσε όταν προσγειώθηκε τελικά στη χώρα καταγωγής του τον Λίβανο.

Διαβάστε ακόμη: John McAfee: Η χήρα του αμφισβητεί τον γραφικό του χαρακτήρα στο σημείωμα αυτοκτονίας

Ήταν 22:30 ένα κρύο βράδυ του Δεκέμβρη του 2019 όταν ο πρώην ισχυρός άνδρας της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας είχε κουλουριαστεί μέσα σε μία θήκη μουσικού οργάνου και περίμενε να καταφέρει ν' αποδράσει από την Ιαπωνία. «Το αεροπλάνο ήταν προγραμματισμένο να απογειωθεί στις 23:00 θυμάται ο Κάρλος Γκοσν. «Τα 30 λεπτά που περίμενα μέσα στη βαλίτσα περιμένοντας να απογειωθεί το αεροπλάνο, ήταν πιθανότατα η μεγαλύτερη αναμονή που βίωσα στη ζωή μου».

«Είναι συναρπαστικό που θα μπορέσω επιτέλους να πω την ιστορία μου», είπε στο BBC o Γκοσν, ο οποίος συνελήφθη τον Νοέμβριο του 2018 με τις κατηγορίες της απόκρυψης του ετήσιου μισθού του και για κατάχρηση χρημάτων της Nissan. Ο ίδιος έχει αρνηθεί όλες τις κατηγορίες. Εκείνη την περίοδο ο Γκοσν ήταν πρόεδρος της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως και της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας Renault, αλλά και της τριπλής συμμαχίας των δύο εταιρειών και της Mitsubishi.

Οι περικοπές εξόδων που έκανε στη Nissan, αν και αρχικά θεωρήθηκε αμφιλεγόμενη, τελικά φάνηκε να σώζει την αυτοκινητοβιομηχανία και μετέτρεψε τον Γκοσν σε μία αξιοσέβαστη και αναγνωρίσιμη φιγούρα. Ωστόσο ο ίδιος επιμένει ότι αποτελεί «παεράπλευρη απώλεια» στον «πόλεμο» να βγάλει τη Nissan από τη συνεχόμενη επιρροή της Renault  στην οποία ανήκει ακόμα το 43% της ιαπωνικής εταιρίας.

Η αξιοσημείωτη άνοδος του και η ξαφνική πτώση του Γκοσν

Ο Γκοσν μίλησε στη σειρά ντοκιμαντέρ Storyville του BBC, για την αξιοσημείωτη άνοδό του και την ξαφνική πτώση του. Το επεισόδιο «Carlos Ghosn: The Last Flight » (Κάρλος Γκοσν: Η τελευταία πτήση, θα μεταδοθεί στις 14 Ιουλίου. Περιγράφοντας τη στιγμή της σύλληψής του το αεροδρόμιο του Τόκιο πριν από τρία χρόνια, ο Κάρλος Γκοσν δήλωσε «είναι σαν να σε χτυπάει ένα λεωφορείο ή να σου συμβαίνει κάτι άλλο πραγματικά τραυματικό. Η μόνη ανάμνηση που έχω από εκείνη τη στιγμή είναι το σοκ και ένα τραύμα σε αναστολή». Μετά τη σύλληψη ο Γκοσν μεταφέρθηκε στο Κέντρο Κράτησης του Τόκιο, όπου του δόθηκαν ρούχα φυλακής και ένα περιορισμένο κελί. «Μέσα σε μία στιγμή θα έπρεπε να μάθω να ζω χωρίς ρολόι, χωρίς υπολογιστή, χωρίς τηλέφωνο, χωρίς ειδήσεις, χωρίς στυλό, με το τίποτα», είπε ακόμα.

Για περισσότερο από ένα χρόνο ο Γκοσν πέρασε μεγάλες περιόδους στη φυλακή ή σε κατ' οίκον περιορισμό αφότου πλήρωσε την εγγύηση. Δεν ήταν ξεκάθαρο πότε θα γίνει η δίκη και υπήρχε ο φόβος ότι θα διαρκέσει χρόνια, με τον πρώην ισχυρό άνδρα της Nissan να αντιμετωπίζει επιπλέον 15 χρόνια κάθειρξης, εφόσον καταδικαζόταν σε μία χώρα όπου το ποσοστό καταδίκης αγγίζει το 99,4%. Σε μία περίοδο όπου βρισκόταν σε κατ' οίκον περιορισμό και δεν του επιτρεπόταν καμία προσωπική επαφή ακόμα και με τη σύζυγό του Καρόλ, ο Γκοσν αποφάσισε να βρει έναν τρόπο να αποδράσει.

Πώς πήρε την ιδέα να αποδράσει

«Το σχέδιο ήταν να μην δείξω το πρόσωπό μου και έπρεπε να κρυφτώ κάπου», είπε και προσέθεσε πως «και ο μόνος χώρος που μπορούσα να κρυφτώ ήταν είτε μέσα σε κάποιο κουτί είτε στις αποσκευές ώστε κανείς να μην μπορέσει να με δει και κανένας να μην μπορέσει να με αναγνωρίσει, με αυτόν τον τρόπο το σχέδιο θα μπορούσε να λειτουργήσει».

Ακόμα είπε πως η ιδέα της χρήσης του ενός μεγάλου κουτιού το οποίο συνήθως χρησιμοποιείται για μουσικά όργανα και ο οποίος ήταν «ο πιο λογικός, δεδομένου ότι εκείνη την εποχή λάμβαναν χώρα πολλές συναυλίες στην Ιαπωνία». Ωστόσο ακόμα κι έτσι αποτελούσε δύσκολο εγχείρημα για κάποιον τόσο διάσημο να μπορέσει να βγει από το σπίτι του στην πρωτεύουσα της Ιαπωνίας, να φτάσει στο αεροδρόμιο και να δραπετεύσει χωρίς να τον καταλάβει κανείς.

Το σχέδιο ήταν να συμπεριφερθεί φυσιολογικά όπως οποιαδήποτε άλλη μέρα. «Έπρεπε να είναι μία φυσιολογική ημέρα, όπου θα προχωρούσα φυσιολογικά φορώντας καθημερινά ρούχα, και να έχω μία νορμάλ συμπεριφορά, γιατί όλα θα μπορούσαν να αλλάξουν σε μία στιγμή». Ο Γκοσν θα έπρεπε να αλλάξει τον τρόπο ενδυμασίας του και τα κουστούμια που φορούσε σαν ένας ανώτατος αξιωματούχος στον τομέα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας για κάτι πολύ πιο καθημερινό όπως τζιν και αθλητικά παπούτσια. «Μπορείς να φανταστείς ότι έπρεπε να περάσω από περιοχές που δεν είχα πάει ποτέ και να αγοράσω ρούχα τα οποία δεν θα αγόραζα ποτέ. Όλο αυτό ήταν κομμάτι του πως δίνεις στον εαυτό σου μία ευκαιρία για να πετύχει και πώς να μην τραβήξει καθόλου την προσοχή».

Η υλοποίηση του σχεδίου της απόδρασης

Από το Τόκιο ο Γκοσν ταξίδεψε με την υπέρταχεία στην Οζάκα, όπου τον περίμενε ένα ιδιωτικό τζετ σε ένα τοπικό αεροδρόμιο για να αναχωρήσει, αλλά πριν από αυτό τον περίμενε η θήκη του μουσικού οργάνου σε ένα κοντινό ξενοδοχείο. «Όταν μπαίνεις στο κουτί, δεν σκέφτεσαι το παρελθόν ή το μέλλον, σκέφτεσαι μόνο τη στιγμή», δήλωσε χαρακτηριστικά. «Δεν φοβάσαι, δεν νιώθεις κανένα συναίσθημα εκτός από την τρομερή συγκέντρωση που έχεις ότι αυτή είναι ευκαιρία σου και δεν μπορείς να τη χάσεις. Εάν τη χάσεις θα το πληρώσεις με τη ζωή σου, με μία ζωή ως όμηρος στην Ιαπωνία».

Ο πρώην τιτάνας της Nissan, μεταφέρθηκε από το ξενοδοχείο στο αεροδρόμιο από δύο άνδρες, από έναν πατέρα και γιο, τον Μάικλ και τον Πήτερ Τέιλορ, οι οποίοι και οι δύο παρίσταναν τους μουσικούς. Όπως υπολογίζει σήμερα ο Γκοσν πρέπει να έμεινε μέσα στη θήκη για περίπου μιάμιση ώρα, αλλά όπως παραδέχεται ένιωσε σαν όλο αυτό να διήρκεσε «ενάμιση χρόνο».

Το ιδιωτικό τζετ έφυγε στην ώρα του και αφού πέταξε εν μέσω της νύχτας και άλλαξε αεροπλάνο στην Τουρκία, ο Γκοσν, έφτασε στη Βηρυτό, το επόμενο πρωί. Ο Λίβανος δεν έχει συμφωνία έκδοσης κρατουμένων με την Ιαπωνία και έτσι στον Γκοσν επιτρέπεται να μένει εκεί. Ωστόσο δεν συμβαίνει το ίδιο με τους δύο Αμερικανούς που τον βοήθησαν τον Μάικλ Τέιλορ και τον γιο του Πήτερ, οι οποίοι πλέον έχουν εκδοθεί από τις ΗΠΑ στην Ιαπωνία και αντιμετωπίζουν ποινή φυλάκισης μέχρι τρία χρόνια επειδή βοήθησαν τον Γκοσν ν' αποδράσει.

Ποινή φυλάκισης αντιμετωπίζει και ο Γκρεγκ Κέλι, πρώην συνάδελφος του Γκοσν στη Nissann, ο οποίος παραμένει σε κατ' οίκον περιορισμό στο Τόκιο με την κατηγορία ότι βοήθησε το πρώην αφεντικό του να κρύψει τα κέρδη του. Όπως και ο Γκοσν, έτσι και ο Κέλι αρνείται τις κατηγορίες. «Έχω μάθει ότι η δίκη του Γκρεγκ Κέλι θα γίνει πιθανότατα μέχρι το έλος του χρόνου και τότε μόνο ο Θεός ξέρει μόνο ποια θα είναι τα αποτελέσματα της δίκης, αλλά όπως είπα είναι μία ψεύτικη κατηγορία. Νιώθω άσχημα για όλους τους ανθρώπους που είναι όμηροι του συστήματος δικαιοσύνης της Ιαπωνίας», είπε ο Γκοσν για τους φίλους του που κρατούνται στην Ιαπωνία.

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA