Μενού
  • Α-
  • Α+

Παρά τη διαφορετική αποτίμηση των αποτελεσμάτων της συνόδου κορυφής του ΝΑΤΟ στη Μαδρίτη από κυβέρνηση και αντιπολίτευση σε Ελλάδα και Τουρκία, ειδικά αναφορικά με τη συνάντηση του προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν με τον Τούρκο ομόλογο του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, υπάρχει μία αντικειμενική πραγματικότητα, η οποία είναι αυτή, που τελικά θα καθορίσει τις ισορροπίες σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο τα επόμενα χρόνια.

Διαβάστε ακόμη: Τουρκία: Μέσω Σουηδίας η «απάντηση» στα ελληνικά Rafale - Τι είναι το Gripen που αγοράζει ο Ερντογάν

Η επιτακτική ανάγκη εκσυγχρονισμού του τουρκικού αεροπορικού στόλου των F-16 για να εξακολουθήσει να έχει επιχειρησιακή παρουσία στην περιοχή μας αποτελεί την κύρια αφετηρία των διπλωματικών ελιγμών και αναδιπλώσεων της Αγκυρας ώστε να εξασφαλίσει το πολυπόθητο πράσινο φως των Αμερικανών. Την ίδια ώρα, η Πολεμική Αεροπορία θα διαθέτει έως το 2027-2028 συνολικά 145 αεροσκάφη με δυνατότητες, που θα δημιουργούν απαγορευτικές συνθήκες πτήσης για τα «γερασμένα» τουρκικά μαχητικά, με τη χώρα μας το διάστημα εκείνο να αναμένει και τις πρώτες παραλαβές των F-35 από την παραγγελία των 20+20 stealth μαχητικών.

Ειδικότερα, το αμερικανικό εμπάργκο όπλων, στο πλαίσιο των κυρώσεων για την αγορά από την Τουρκία των ρωσικών πυραύλων S-400, έχει καθηλώσει την τουρκική πολεμική αεροπορία. Μπορεί το μείζον θέμα για τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να είναι η αναβάθμιση στην έκδοση Viper 80 F-16 για να εξισορροπηθούν οι αεροπορικοί συσχετισμοί δυνάμεων λόγω του αντίστοιχου ελληνικού προγράμματος των 83 F-16, που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, όμως η έλλειψη ανταλλακτικών, που υπόκεινται σε πολλούς περιορισμούς ως προς την εξαγωγή τους, έχει μειώσει κατακόρυφα τις διαθεσιμότητες των Τούρκων. Στον αντίποδα, η Πολεμική Αεροπορία έχει παραλάβει τα 6 από τα 24 Rafale, έως το τέλος του έτους θα διαθέτει τα 6 από τα 83 F-16 Viper ενώ ψηφίστηκε στη Βουλή και το πρόγραμμα αναβάθμισης των 38 F-16 Block 50 με την αξιοποίηση των συστημάτων, που θα αφαιρεθούν από τα υπό διαμόρφωση 83 F-16 Block 52+ και Block 52+ Advanced και την προσθήκη νέων.

Ο τρόμος των Τούρκων για τα 145 αεροσκάφη

Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και η δύναμη κρούσης του ελληνικού αεροπορικού στόλου των 145 αεροσκαφών προκαλούν τρόμο στους Τούρκους επιτελείς μεταφέροντας την έκδηλη αγωνία τους στην τουρκική προεδρία, η οποία πρέπει να βρει με κάθε τρόπο λύση. Η αποστολή δε, από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας του επίσημου αιτήματος για την αγορά από τις ΗΠΑ 40 μονάδων του κορυφαίου αεροσκάφους στον κόσμο F-35 αποτελεί πραγματικό εφιάλτη για την Αγκυρα, οι επιλογές της οποίας οδήγησαν στην αποπομπή της από το συγκεκριμένο πρόγραμμα με την παραγγελία των 100 αεροσκαφών αυτού του τύπου να αποτελεί πλέον παρελθόν.

Τα παραπάνω αντικειμενικά δεδομένα καθορίζουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τη στρατηγική προσέγγισης του Τούρκου προέδρου με τις ΗΠΑ σε μια προσπάθεια να εξαντλήσει τις πιθανότητες ώστε να καμφθούν οι αντιρρήσεις στο Κογκρέσο και να εγκριθεί η αναβάθμιση των 80 τουρκικών F-16. Ειδικά από τη στιγμή, που κατά τη μεταξύ τους συνάντηση ο Αμερικανός πρόεδρος τού επανέλαβε ότι δεν έχει αλλάξει η αμερικανική θέση υπέρ της πώλησης νέων F-16 στην Τουρκία και της αναβάθμισης των υπαρχόντων τονίζοντας όμως για ακόμα μία φορά ότι το Κογκρέσο είναι αυτό, που θα αποφασίσει. Ακόμα και στη υποθετική περίπτωση, που οι Αμερικανοί νομοθέτες, ύστερα από νέα παραίνεση του Λευκού Οίκου, αλλάξουν την εκφρασμένη θέση τους και προχωρήσουν στην αποδέσμευση κιτ αναβάθμισης για την τουρκική πολεμική αεροπορία η διαδικασία αυτή θα απαιτήσει πολύ χρόνο αν σκεφτούμε ότι το ελληνικό πρόγραμμα ξεκίνησε το 2018 και 4 χρόνια μετά το πρώτο F-16 Viper δεν έχει ολοκληρώσει ακόμα τον κύκλο δοκιμών του επί αμερικανικού εδάφους.

Η αλματώδης ανάπτυξη της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας

Οπως γίνεται αντιληπτό, το ασφυκτικό πτητικό περιβάλλον, που δημιουργείται στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, θα οδηγεί τον Τούρκο πρόεδρο να θέτει όλο και πιο επιτακτικά σε κάθε ευκαιρία, που του δίνεται, το αίτημα προς την αμερικανική πλευρά να άρει εμπάργκο όπλων, ειδικά για τα F-16. Παράλληλα, και ενώ η Αγκυρα θα αναμένει κάποια στιγμή, μέσα από υποχωρήσεις, αναδιπλώσεις, πιέσεις και εκβιασμούς, να καταφέρει να εξασφαλίσει την έγκριση στο Κογκρέσο θα προστίθενται στις Μοίρες της Πολεμικής Αεροπορίας μαχητικά αεροπορικής υπεροχής.

Πέρα όμως από τη ρητορική αντιπαράθεση με προεκλογικό φόντο, που αναπτύσσεται τις τελευταίες ώρες στη χώρα μας, εάν δηλαδή ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν πήρε ή όχι «όλα αυτά, που ήθελε» στη Μαδρίτη και η οποία δείχνει να μη λαμβάνει υπόψη της τα αντικειμενικά δεδομένα, υπάρχει πράγματι ένα στοιχείο, που θα πρέπει να προβληματίσει σοβαρά την ελληνική πλευρά. Η ανάπτυξη της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας είναι αλματώδης και τα επιτεύγματα της δεν εξαντλούνται στα μη επανδρωμένα αεροσκάφη Bayraktar και Akinci καθώς υλοποιεί πρόγραμμα εκτεταμένης αναβάθμισης των παλαιότερων F-16 τοποθετώντας τους ραντάρ τεχνολογίας AESA, ισχυριζόμενη μάλιστα ότι θα έχει ανώτερες δυνατότητες από το αμερικανικό, που φέρουν τα F-16 Viper.

Η πρόσβαση της Αγκυρας στον πηγαίο κώδικα του λογισμικού των F-16 Block 30 και η στρατηγική της για στρατιωτική απεξάρτηση από τις ΗΠΑ οδήγησαν στην ανάπτυξη του προγράμματος ÖZGÜR, το οποίο φιλοδοξούσε να μετασχηματίσει ένα αμερικανικό αεροσκάφος με «made in turkey» ηλεκτρονικά συστήματα και όπλα. Το πρόγραμμα δομικής αναβάθμισης και διεύρυνσης του κύκλου ζωής των αεροσκαφών αφορά σε 35 μαχητικά, στα οποία προορίζεται να ενσωματωθεί και το εθνικό ραντάρ AESA, της τουρκικής Aselsan σε συνεργασία με αμερικανικές εταιρείες. Ο αρχικός σχεδιασμός των Τούρκων προέβλεπε τα ηλεκτρονικά συστήματα και το λογισμικό να τοποθετηθούν και στους μεταγενέστερους τύπους των F-16 της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας, όμως οι αμερικανικές κυρώσεις για τους S-400 μπλόκαραν τη διαδικασία.

Μεταξύ των νέων συστημάτων στα F-16 Block 30 περιλαμβάνονται υπολογιστής αποστολής τουρκικής σχεδίασης και κατασκευής, έγχρωμες οθόνες πιλοτηρίου, αναβαθμισμένα ηλεκτρονικά πτήσης, σύστημα σκόπευσης επί κάσκας καθώς και έξυπνα πυρομαχικά. Οσον αφορά στο νέο ραντάρ ενεργητικής ηλεκτρονικής σάρωσης, που εκτός από τα F-16 θα φέρουν και τα μη επανδρωμένα Akinci, όπως υποστηρίζουν οι Τούρκοι, θα μπορεί να κάνει αναζήτηση σε μεγάλες αποστάσεις και να παρακολουθεί τον αναχαιτισμένο στόχο καθώς και πολλούς άλλους στόχους συμμετέχοντας τόσο σε αποστολές αέρος-αέρος όσο και σε αποστολές αέρος-εδάφους.

 

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA