Μενού
  • Α-
  • Α+

Δύο ναυτικές τραγωδίες συγκλόνισαν την τελευταία δεκαετία τη χώρα μας στην ακτοπλοϊκή γραμμή Ελλάδας-Ιταλίας παρουσιάζοντας μοιραίες ομοιότητες γεγονός, που επιβεβαιώνει για ακόμα μία φορά ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται σαν τραγωδία. Με τις φλόγες να ξεπηδούν από τις λαμαρίνες του Euroferry Olympia για τέταρτη κατά σειρά μέρα και τις έρευνες για τον εντοπισμό των 10 αγνοουμένων να συνεχίζονται από τις ελληνικές αρχές, επανέρχονται εφιαλτικές μνήμες από το φλεγόμενο Norman Atlantic, που το Δεκέμβριο του 2014 οδήγησε στο θάνατο 23 επιβάτες, εκ των οποίων οι 14 εξακολουθούν να θεωρούνται έως σήμερα ως αγνοούμενοι. Οκτώ χρόνια μετά η δικαστική διάσταση του πολύνεκρου ναυτικού δυστυχήματος όσον αφορά στο αστικό μέρος έχει ολοκληρωθεί τόσο στη χώρα μας όσο και στην Ιταλία ενώ η απόδοση των ποινικών ευθυνών στους εμπλεκόμενους εκκρεμεί στην ιταλική δικαιοσύνη.

Ηταν 17:50 της 27ης Δεκεμβρίου, όταν το επιβατηγό-οχηματαγωγό Norman Atlantic ναυλωμένο από την ΑΝΕΚ αναχωρούσε από το λιμάνι της Πάτρας με προορισμό την Ανκόνα και ενδιάμεσο σταθμό την Ηγουμενίτσα. Το πλοίο με 55μελές πλήρωμα μετέφερε 417 επιβάτες και 222 οχήματα. Ο καιρός ήταν άσχημος και διασχίζοντας το στενό του Οτράντο ξημερώματα της επομένης ήχησε ο συναγερμός πυρκαγιάς. Το Norman Atlantic, που βρισκόταν στα ελληνικά χωρικά ύδατα τη στιγμή εκείνη, εκπέμπει σήμα κινδύνου. Ακτοφυλακή και παραπλέοντα εμπορικά σκάφη φτάνουν στο σημείο. Η φωτιά, που ξεκίνησε από το γκαράζ υπερθερμαίνει ολόκληρο το πλοίο σε βαθμό, που άρχισαν να λιώνουν τα παπούτσια των επιβατών στο κατάστρωμα, πριν το εγκαταλείψουν.

Διαβάστε ακόμη: Euroferry Olympia: Παραμένουν 10 οι αγνοούμενοι, συνεχίζονται οι έρευνες - Ανησυχία για τον καιρό

Παυλάκη: «Παραβάσεις διεθνών κανονισμών»

Η συνέχεια της ναυτικής τραγωδίας δόθηκε στις δικαστικές αίθουσες Ελλάδας και Ιταλίας. Μιλώντας στο Reader η δικηγόρος Σιλίνα Παυλάκη, η οποία εκπροσώπησε 130 διασωθέντες και 10 οικογένειες θυμάτων του Norman Atlantic, αναφέρεται σε «τρομακτικές ομοιότητες» στα δύο συμβάντα. «Από τις έως τώρα ενδείξεις διαπιστώνονται παραβάσεις και παραβιάσεις διεθνών κανονισμών, οι οποίες εξακολουθούν να γίνονται. Ξεκινώντας από το πώς φορτώνονται τα φορτηγά, εάν είναι κοντά ή εάν έχουν τις προβλεπόμενες αποστάσεις, εάν είναι σε λειτουργία οι κινητήρες τους, εάν οι υπεύθυνοι του πλοίου επιτρέπουν ή εάν δεν αποτρέπουν να μπαίνουν οι οδηγοί στα γκαράζ και να κοιμούνται στα φορτηγά, πώς λειτουργεί η πυρόσβεση των πλοίων, εάν ανιχνεύεται γρήγορα η φωτιά».

Norman Atlantic: Η απόφαση του δικαστηρίου

Οπως σημειώνει η κυρία Παυλάκη, έως σήμερα «έχουν γίνει πολλά δικαστήρια, ποινικά και αστικά. Η ποινική δίκη στην Ελλάδα ήταν περιορισμένη καθώς αφορούσε μόνο σε Ελληνες κατηγορούμενους, από τη διαχειρίστρια εταιρεία και κάποια μέλη του πληρώματος. Το μεγάλο ποινικό δικαστήριο στην Ιταλία, με πάρα πολλούς κατηγορούμενους, όλο το πλήρωμα, τον πλοίαρχο, τον πλοιοκτήτη και τα λοιπά εμπλεκόμενα πρόσωπα συνεχίζεται. Ασκήσαμε αστικές αγωγές για αποζημιώσεις στο δικαστήριο στο Μπάρι, οι οποίες πρόσφατα κατέληξαν σε συμβιβαστική επίλυση. Τα ποσά των αποζημιώσεων αυτών είναι πολλαπλάσια των ελληνικών αποζημιώσεων». Τον Ιανουάριο του 2021 μετά από ποινική δίκη τεσσάρων μηνών, το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά κατέληξε στην απόφασή του, με την οποία καταδικάστηκαν οι ιθύνοντες και αξιωματικοί της ΑΝΕΚ, για τα αδικήματα:

  1. της ανθρωποκτονίας από αμέλεια,
  2. της πρόκλησης πυρκαγιάς από την οποία προέκυψε κίνδυνος για ξένα πράγματα και για ανθρώπους και
  3. της διατάραξης της ασφαλείας των θαλασσίων συγκοινωνιών  από την οποία προέκυψε κοινός κίνδυνος για ανθρώπους και ξένα πράγματα.

Οι συνολικές ποινές, που επιβλήθηκαν στους κατηγορουμένους, μετά από συγχώνευση και ελαφρυντικά ήταν 16 έτη για καθέναν από τους διοικητές της ΑΝΕΚ, 14 έτη για τον Ελληνα αξιωματικό του Norman Atlantic, 6 έτη για τον οικονομικό προϊστάμενο του πλοίου και 5 έτη και 2 μήνες στον Ελληνα ναύκληρο. Το δικαστήριο έκρινε αθώους τα μέλη του κατώτερου ελληνικού πληρώματος, που εκτελούσαν εντολές ανωτέρων τους.

Κατά τραγική σύμπτωση, την περασμένη Παρασκευή και ενώ καιγόταν το Euroferry Olympia το Τριμελές Εφετείο Πειραιά εξέδιδε την απόφαση του για το Norman Atlantic κρίνοντας ένοχους τους 4 υπεύθυνους της ακτοπλοϊκής εταιρείας και καταδικάζοντάς τους σε ποινές 5 έως 7 έτη φυλάκισης. Οπως επισημαίνει η κυρία Παυλάκη, «το ιταλικό κατηγορητήριο περιλαμβάνει πολύ σοβαρές κατηγορίες, αντίστοιχες με το κατηγορητήριο της ελληνικής Δικαιοσύνης. Δηλαδή, ανθρωποκτονία εξ αμελείας, διατάραξη συγκοινωνιών, πρόκληση ναυαγίου, πρόκληση πυρκαγιάς. Εμείς παρασταθήκαμε μέχρι και στον πρώτο βαθμό στα ελληνικά δικαστήρια καθώς στο στάδιο εκείνο, πριν από λίγους μήνες, φτάσαμε σε μία συμβιβαστική συμφωνία. Οπότε στο Εφετείο δεν παρασταθήκαμε».

Google News

Ακολουθήστε το Reader.gr στα Google News για να είστε πάντα ενημερωμένοι για όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA